بهبود عملکرد شاسی ‌بلندها در تست‌های ایمنی

۹ تیر ۱۴۰۱ بهبود عملکرد شاسی ‌بلندها در تست‌های ایمنی

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (که به اختصار IIHS نام دارد) همیشه شاخص‌ها و فاکتورهای ارزیابی برای بررسی ایمنی خودرو را بازنگری و به‌روز می‌کند. جدیدترین فاکتوری که برای سنجش امنیت خودروها به فهرست IIHS اضافه شده، برخورد جانبی و تصادف از کناره‌های وسیله نقلیه است.

برخورد از کناره‌ها و تصادف جانبی در سرعت‌های بالا یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر و معلولیت در جاده‌ها و خیابان‌های کشورهای سراسر جهان است و با توجه به آمار تکان‌دهنده فوت و جراحت ناشی از آن، تست جدید می‌تواند میزان ایمنی و امنیت خودروها را با دقت بیشتری مشخص کند.

تست ایمنی شاسی بلند

تست ایمنی شاسی بلند 1

موسسه IIHS نتایج ارزیابی و سنجش تصادف جانبی را برای ماشین‌های شاسی ‌بلند اندازه متوسط ۲۰۲۲ اعلام کرده است. تعدادی از خودروهای موجود در این فهرست پیشرفت زیادی در این زمینه داشته‌اند و بعضی از محصولات خودروسازان هم نتوانسته‌اند نمره خوبی را کسب کنند.

تست تصادف جانبی جدید IIHS برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۱ اجرا شد و در آن زمان، از هر ۲۰ خودرو شاسی بلند، فقط یکی توانست امتیاز «خوب» (بالاترین امتیاز) را کسب کند و بقیه ماشین‌های ارزیابی‌شده امتیاز‌های «متوسط» و «ضعیف» را دریافت کردند. اما در ارزیابی ماه مه ۲۰۲۲، از هر ۱۸ خودرو، ۱۰ ماشین نمره «خوب» گرفته‌اند.

این ۱۰ خودرو عبارتند از لینکلن ایوییتر، سوبارو اسنت، فورد اکسپلورر، اینفینیتی QX60، تویوتا هایلندر، نیسان پث‌فایندر، مزدا CX-9، فولکس واگن اطلس، فولکس واگن اطلس کراس اسپرت و تنها خودرو برقی تست‌شده، فولکس واگن ID.4.

شورولت تراورس و بیوک انکلیو توانسته‌اند امتیاز «قابل قبول» را کسب کنند و هیوندای پالیسید، کیا تلوراید، جیپ رنگلر ۴در، هوندا پاسپورت، هوندا پایلوت و نیسان مورانو نمره «متوسط» را گرفته‌اند.

این نتایج برای بعضی خودروسازان، مخصوصا هیوندای و کیا که شاسی‌بلندهای آنها، پالیسید و تلوراید، جزو ایمن‌ترین خودروها محسوب می‌شوند، عجیب و شوکه‌کننده است.

تست ایمنی شاسی بلند 2

انتشار این آمار و ارقام در حال حاضر اهمیت زیادی دارد، به دلیل اینکه تصادفات در سال ۲۰۲۱ در کشورهایی مثل ایالات متحده به بیشترین میزان خود رسیده است. طبق گزارش IIHS، میزان فوت رانندگان در خودروهایی با امتیاز «خوب»، ۷۰ درصد کمتر از رانندگانی است که خودروهای با امتیاز «ضعیف» را سوار می‌شوند. همان طور که گفته شد مرگ و میر ناشی از تصادفات جانبی ۲۳ درصد از آمار کل فوت تصادفات را تشکیل می‌دهد.

در ارزیابی جدید تصادف از پهلو IIHS، به جای استفاده از نیروی برخورد ۱۵۰۰ کیلوگرمی، از شبیه‌ساز ۱۹۰۰ کیلوگرمی استفاده می‌شود و سرعت برخورد از ۵۰ کیلومتر در ساعت به ۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کرده است.

این تست جدید، شدت برخورد و تصادف را ۸۲ درصد افزایش می‌دهد. خودروهایی می‌توانند امتیاز «خوب» بگیرند که اول ساختار و شکل کابینشان در برخورد حفظ شود، دوم آدمک‌هایشان به هیچ وجه نشانی از آسیب‌دیدگی شدید داشته باشند و سوم کمربند ایمنی و کیسه هوا از برخورد سر آدمک‌ها با فضای داخلی جلوگیری کند.

ارزیابی جدید میزان آسیب وارده به لگن را نیز دقیق‌تر نشان می‌دهد. خودروهایی مثل اطلس، اطلس کراس اسپرت، هایلندر و پث‌فایندر و QX60 امتیاز «خوب» را کسب کرده‌اند، با این حال از نظر ریسک آسیب به لگن در حد «متوسط» قرار دارند. پالیسید، تلوراید و مورانو ریسک بالای آسیب به لگن و بخش میانی بدن را نشان می‌دهند. بهترین عملکرد را مزدا CX-9 و فولکس واگن ID.4 داشته‌اند.

بهبود عملکرد خودروهای شاسی‌بلند در تست ایمنی امیدوارکننده است و نتایج این ارزیابی می‌تواند برای طراحی و ساخت ماشین‌های ایمن‌تر به خودروسازان کمک کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو