تست جاده ای فونیکس تیگو ۸ پرو

۱۹ دی ۱۴۰۰ تست جاده ای فونیکس تیگو ۸ پرو

برند فونیکس (Fownix) جدیدترین دستاورد شرکت مدیران خودرو در ارائه خودروهای لوکس است که چندی پیش در مراسمی انحصاری و با معرفی سه محصول اولیه تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ پرو آغاز به کار کرد. اگرچه محصولات تولیدی جدید شرکت مدیران خودرو تحت نام فونیکس هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده است، اما تا کنون چند بار به معرفی مختصر پرچمدار و گل سرسبد این محصولات، یعنی تیگو ۸ پرو پرداختیم.

چندی پیش شرکت مدیران خودرو شرایطی ترتیب داد تا پیش از رونمایی رسمی از مدل فونیکس تیگو ۸ پرو، این خودرو از سوی کارشناسان و خبرنگاران حوزه خودرو مورد بررسی و تست بلند مدت جاده‌ای قرار بگیرد. آنچه در ادامه می‌خوانید بررسی ویژگی‌های این خودرو در تست جاده‌ای بیش از ۶۰۰ کیلومتر است.

طراحی خارجی

نمایی جلویی فونیکس تیگو ۸ پرو

با توجه به بررسی خصوصیات طراحی تیگو ۸ در مقاله‌های پیشین، در باب توصیف سبک طراحی این خودرو به مهم‌ترین نکات بسنده می‌کنیم. در اولین قدم برای شناخت سبک طراحی تیگو ۸ پرو باید بدانید که این خودرو از زبان طراحی کاملا متمایز و نوین بهره می‌برد که با سایر محصولات تولیدی برند فونیکس مشترک است. مهم‌ترین المان‌های این زبان طراحی جدید، استفاده از ساختار طراحی مکعب مستطیلی اتاق است که در مدل جدید تیگو ۷ پرو نیز به کار گرفته شده است. در نتیجه حالا با کراس‌اووری مواجه هستیم که با داشتن فرم مکعب مستطیلی اتاق، شباهت بسیار بیشتری به یک شاسی بلند دارد تا یک کراس‌اوور.

جلوپنجره خودرو به جای استفاده از سبک طراحی رایج مشبک، این بار به نمونه منحصر به فرد‌تر کهکشانی یا الماسی تغییر شکل داده است که در تمامی محصولات تولیدی برند فونیکس (و برخی مدل‌ها مثل ام وی ام X22 جدید) مشترک است تا ارائه دهنده امضای انحصاری این برند در بازار خودرو فعلی کشور باشد.

سیستم روشنایی تمام LED جدید در جلو و عقب خودرو، ریم‌های ۱۸ اینچی با طراحی نوین، استفاده از رنگ‌آمیزی خاص بدنه، سر اگزوزهای دوبل کرومی واقعی و طراحی لوکس/اسپرت خودرو، تیگو ۸ پرو را به شکل محسوسی از سایر خودروهای بازار متمایز می‌کند. این خودرو در مسیر تست جاده‌ای به دلیل بهره‌گیری از طراحی بسیار متفاوت و جدید، بارها مورد توجه ویژه مردم و حتی پلیس راهور قرار گرفت.

طراحی داخلی

نمایی داشبرد فونیکس تیگو ۸ پرو

جادوی اصلی برای علاقه‌مندان خودروهای لوکس، در نمای داخلی تیگو ۸ پرو اتفاق می‌افتد. جایی که داشبرد و کنسول میانی خودرو بخشی از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو را فریاد می‌زند. دو نمایشگر افقی ۱۲.۳ اینچی متصل به یکدیگر که یکی ویژه مجموعه نشانگرهای پشت فرمان و دیگری مربوط به سیستم مولتی مدیا و تنظیمات شخصی‌سازی خودرو است، در مجموع بیش از نیمی از داشبرد را فرا گرفته و یک نمایشگر ۲۴.۶ اینچی را تشکیل می‌دهد.

کنسول میانی در شیبی ملایم به میانه داشبرد متصل می‌شود و با تریم مشکی پیانویی پوشیده شده است. این کنسول به کمک نمایشگر هشت اینچی لمسی مجزا ویژه سیستم تهیوه مطبوع و کنترل برخی آپشن‌های رفاهی، از تجمع کلید‌های کنترلی جلوگیری کرده و جلوه مینیمالی برای نمای داخلی خودرو فراهم آورده است اما با این وجود، به دلیل تعدد آپشن‌های رفاهی در تیگو ۸ پرو، کنسول میانی هنوز هم به تعداد قابل توجهی از کلید‌های تمام لمسی کنترلی با روشنایی منحصر به فرد مجهز است که در تاریکی شب جلوه بسیار خاصی دارد. دیگر نکته جذاب نمای داخلی تیگو ۸ پرو، استفاده از روکش تمام چرم با کیفیت از نوع دو رنگ مارون/مشکی با دوخت لوزی مانند لوکس بر صندلی‌ها، رودری‌ها و حتی خود داشبرد است که جلوه لوکس‌گرا این خودرو را به شکل منحصر به فردی کامل می‌کند.

از یاد نبریم که تیگو ۸ پرو با داشتن ابعادی برابر با ۴۷۲۲×۱۸۶۰×۱۷۴۵ میلی‌متر با فاصله محورهای ۲۷۱۰ میلی‌متری، یک کراس اوور سایز متوسط هفت سرنشین است. از این رو در بازار کشور از دیدگاه حمل تعداد سرنشین در جمع کوچک خودروهای هفت سرنشین قرار می‌گیرد که هیچ یک از آن‌ها به این اندازه لوکس و نوین نیست. با این حال نباید از یاد برد که حتی در برترین محصولات بازار جهان و بسیاری از شاسی بلندهای سایز بزرگ نظیر تویوتا لندکروزر نیز ردیف سوم نشیمن بسیار ناراحت و ویژه استفاده نوجوانان، آن هم در مسافت‌های کوتاه است. با این وجود حضور دو صندلی اضافه‌تر در تیگو ۸ پرو با خروجی انحصاری سیستم تهویه مطبوع، این تضمین را می‌دهد که دو سرنشین بخش انتهایی نیز از رفاه و آسایش قابل قبولی برخوردار باشند.

برای آن دسته از افرادی که صندلی ردیف سوم را به صورت روتین استفاده نمی‌کنند باید نوید داد که با خوابیدن این صندلی‌ها، فضای بار استانداردی برابر با ۱۱۷۹ لیتر در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. اگر نیاز به حمل حداکثر بار مطرح باشد، خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها نیز این رقم را با عدد قابل توجه ۲۱۰۱ لیتر افزایش می‌دهد. با توجه به کلاس خودرو (کراس اوور سایز متوسط)، کاملا بدیهی است که فضای بار در صورت استفاده از هر سه ردیف صندلی، بسیار کم خواهد بود.

آپشن‌های برتر

نمای چراغ فونیکس تیگو ۸ پرو

بدون تردید برای یک خودرو لوکس، مجموعه ویژگی‌های رفاهی و ایمنی، بارز‌ترین نقطه قوت آن است. تیگو ۸ پرو در این زمینه آنچنان منحصر به فرد و قدرتمند عمل کرده است که یادگیری و عادت کردن به تمامی آپشن‌های آن، نیازمند گذر مدت زمانی قابل توجه است.

مجموعه ویژگی‌هایی رفاهی و ایمنی که در تیگو ۸ پرو در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد، به صورت تیتروار شامل سیستم دستورپذیر و کنترل صوتی هوشمند، سیستم تهویه مطبوع تمام دیجیتال اتوماتیک چهارگانه با نمایشگر کنترلی لمسی هشت اینچی و پنل کنترلی لمسی و خروجی مجزا برای سرنشینان ردیف دوم و خروجی مجزا برای ردیف سوم، سانروف برقی دو تکه بزرگ از نوع پانوراما، تریم داخلی دو رنگ مارون/مشکی از نوع چرم با کیفیت دارای دوخت بخیه لوکس، تریم تزئیناتی مشکی پیانویی و آلومینیومی مات، سیستم روشنایی انتزاعی داخل کابین با قابلیت انتخاب نوع رنگ و هماهنگ‌سازی آن با یکی از حالا رانندگی (نرمال اکو یا اسپرت)، مجموعه نشانگرهای پشت فرمان با قابلیت انتخاب میان سه نمونه از پیش تعیین شده، نمایشگر لمسی بسیار بزرگ با قابلیت تنظیم شدت نور، ورود و استارت بدون کلید، سیستم استارت/استپ هوشمند (روشن و خاموش شدن هوشمند پیشرانه)، رادار حرکت بین خطوط، سیستم هشدار دهنده خروج از خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم کمک رانندگی در ترافیک، سیستم هشدار دهنده خواب آلودگی راننده، سیستم هشدار برخورد از عقب، سیستم پیشگیری از بروز تصادف، هشدار نقطه کور، ترمز پارک برقی، رکاب‌های جمع شونده اتوماتیک، در صندوق برقی، اتوهولد (کنترل حرکت در سربالایی)، کنترل حرکت در سرازیری، روشنایی LED هوشمند (اتوماتیک) با قابلیت تغییر زاویه منطبق بر زاویه فرمان، نوربالا اتوماتیک، برف پاک‌کن اتوماتیک (سنسور باران)، رادار تابلوخوان، کروز کنترل هوشمند تطبیق پذیر، فرمان کمک برقی حساس به سرعت، مجموع شش کیسه ایمنی هوا، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و حافظه (برای راننده)، مجهز به گرم‌کن و سرد‌کن، صندلی ردیف دوم با قابلیت تنظیم دستی نشیمن و پشتی، دوربین ۳۶۰ درجه چشم عقاب (AVM) با قابلیت نمایش گرافیکی خودرو و نمایش هوشمند محیط پیرامون خودرو در سرعت‌های پایین و هنگام نزدیک شدن به موانع، شارژر بی‌سیم، کول‌باکس، سیستم نظارت بر میزان باد تایرها (TPMS)، طیف کامل سیستم ایمنی کنترل پایداری و کنترل کشش، رادار نقطه کور درهای عقب، سیستم صوتی باکیفیت برند سونی ژاپن و سیستم هشدار استراحت راننده، تنها عناوین ویژگی‌های ایمنی و رفاهی موجود در تیگو ۸ است که بدون تردید عادت کردن به برخی از آن‌ها مدت زمان قابل توجهی را طلب می‌کند.

تجربه رانندگی با تیگو 8 پرو

تجربه رانندگی با این خودرو لوکس که تا این لحظه، لوکس‌ترین و جدیدترین خودرو موجود در بازار کشور است، بدون تردید تجربه‌ای منحصر به فرد و هیجان انگیز است. بدون تردید نمای داخلی و لیست سیستم‌های ایمنی و رفاهی ارائه شده از سوی فونیکس در این خودرو خیره‌کننده و دهان پرکن است، اما اصل ماجرا تنها در استفاده حقیقی و روزمره از آن بروز می‌کند.

در ابتدا با خودرویی در حدود ۱.۶ تن مواجه هستیم که از جدیدترین سیستم انتقال نیرو ارائه شده از سوی مدیران خودرو بهره می‌گیرد. پیشرانه‌ای توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم که با وجود حجم نسبتا اندک ۱.۶ لیتری خود، توان و گشتاور خیره کننده‌ای تولید می‌کند. این پیشرانه پیشرفته در سال ۲۰۱۹ در میان ۱۰ پیشرانه برتر انتخابی کشور چین بوده است. مدیران خودرو این بار در عرضه یک محصول لوکس از گیربکس دو کلاچ هفت سرعت تر (روغنی) برند گترگ آلمان بهره گرفته است که دیگر همانند گیربکس دو کلاچ خشک تیگو ۷ نسل پیشین، مشکل گرم‌ کردن ندارد. تنها ایرادی که باید از این سیستم پیشرفته گرفت، انتقال از نوع FWD (متحرک جلو) به جای دو دیفرانسیل دائمی (AWD) است که با ذات و ویژگی‌های لوکس خودرو تا حدود زیادی در تضاد است. با این حال این مجموعه فنی برای راننده به هیچ عنوان کم نمی‌گذارد. چه از دیدگاه شتاب‌گیری اولیه و چه از نظر میزان مصرف متوسط سوخت، تیگو ۸ پرو گل سرسبد محصولات فونیکس و مدیران خودرو در بازار ایران است، اما باید باک نسبتا کوچک ۵۰ لیتری آن را به عنوان یکی از نقاط ضعف تیگو ۸ پرو عنوان کرد که مسافت قابل استفاده را به حدود ۴۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد. این موضوع اگرچه قابل چشم‌پوشی است، اما در صورت استفاده از باک بزرگ‌تر حدود ۷۰ لیتر، مسیر قابل پیمایش به سادگی مرز ۶۰ کیلومتر را پشت سر می‌گذاشت و نیاز مراجعه مالک به جایگاه سوخت را به شدت کاهش می‌داد. امید بر آن است که کیفیت بسیار پایین پالایش سوخت در کشور به پیشرانه پیشرفته T-GDI (توربو و تزریق مستقیم) آن آسیب وارد نکند چرا که این دست پیشرانه‌ها به کیفیت سوخت بسیار حساس و استفاده از بنزین سوپر در آن‌ها اجباری است.

سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو در جایگاه یک کراس‌اوور سایز متوسط، اندکی خشک و البته بسیار پایدار است. سواری به اصطلاح دنبه‌ای که از یک شاسی بلند واقعی انتظار می‌رود در تیگو ۸ پرو موجود نیست، چرا که این خودرو در حقیقت یک کراس‌اوور سایز متوسط لوکس است و هدف آن ارائه یک سواری ایمن و لذت‌بخش با اندکی چاشنی اسپرت‌گرایی است. از این رو حس سواری آن را باید بیشتر به یک خودرو سدان و نزدیک به رقبای هم کلاس در بازار توصیف و هرگز نباید آن را با شاسی بلندهای مخصوص آفرود فول‌سایز مقایسه کرد.

در حالی که سرنشینان می‌توانند از شتاب‌گیری تند و تیز این خودرو لذت ببرند، باید بدانند که ویژگی‌هایی چون حفظ خودرو بین خطوط و سیستم هشدار دهنده خروج از خطوط نیز در این خودرو با اعلام هشدارهای صوتی، خروجی خودرو از خطوط جاده بر اثر حواس‌پرتی و بی‌احتیاطی را به صفر می‌رساند. سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیق‌پذیر نیز در صورت تنظیم از سوی راننده می‌تواند با خواندن تابلوهای سرعت، به صورت هوشمند خود را با سرعت ایمن مسیر وفق دهد. در راستای استفاده از این سه ویژگی‌ ایمنی بسیار مهم، یک ایراد اساسی وجود دارد. این سیستم‌ها برای جاده‌ای با استاندارد جهانی طراحی شده‌اند که تمامی مسیرها در آن دارای خط‌کشی و تابلوهای استاندارد است، یعنی چیزی که در بیشتر جاده‌های ایران وجود ندارد. از این رو گیج شدن و به خطا خوردن این سیستم در جاده‌های غیر استاندارد کشور که فاقد خط‌کشی صحیح و تابلوهای راهنمایی و رانندگی سالم و استاندارد است، موضوعی کاملا طبیعی و البته ناراحت‌کننده به حساب می‌آید.

رادار نقطه کور در خودروهای بازار به هیچ عنوان جدید نیست اما این ویژگی در تیگو ۸ با یک خاصیت منحصر به فرد و خیره‌کننده و در عین حال ساده همراه شده است. در صورت ورود یک خودرو در نقطه کور تیگو ۸ پرو، نه تنها سیستم AVM (رادار ۳۶۰ درجه تصویری) و چراغ هشدار دهنده آن روی آینه‌های جانبی آن روشن می‌شود، بلکه چراغ انحصاری نزدیک به دستگیره درهای عقب خودرو نیز قرار دارد که با روشن شدن همزمان، به سرنشینان هشدار حضور مانع در نقطه کور خودرو را می‌دهد. از این رو سرنشینان عقب نیز با آگاهی از خطرات حاضر اطراف خودرو، ایمنی و سلامت خود را تضمین می‌کنند.

سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک پیشرانه یکی دیگر از ویژگی‌های ارائه شده در تیگو ۸ پرو است که محبوبیت بالایی در بازار اروپا دارد. در صورت استفاده از این ویژگی، با هر بار توقف کامل خودرو پیشرانه خاموش شده و با رها کردن ترمز پیشرانه دوباره استارت خورده و روشن می‌شود. بزرگ‌ترین هدف استفاده از این سیستم کاهش میزان مصرف سوخت به حداقل مقدار ممکن است اما به دلیل افزایش استهلاک سیستم استارت خودرو، احتمالا در بازار کشور چندان مورد استقبال قرار نگیرد.

اما یکی دیگر از برترین ویژگی‌های منحصر به فرد ایمنی تیگو ۸ پرو، سیستم دستیار راننده یا رانندگی اتوماتیک سطح دو است که با حروف اختصاری ADAS شناخته می‌شود. این سیستم با در اختیار گرفتن کنترل مجموعه‌ای از ویژگی‌های ایمنی خودرو نظیر کروز کنترل تطبیق پذیر، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم حفظ خودرو در میان خطوط، سیستم هشدار خروج از خطوط، رادار تابلوخوان، سیستم نور بالا اتوماتیک، رادار جلو و عقب، ترمز اتوماتیک در سرعت کم ترافیک‌های شهری، فرمان، گاز و ترمز را در اختیار می‌گیرد و ضمن تحت نظر گرفتن محیط اطراف خودرو، همزمان با ترافیک حرکت و توقف می‌کند.

ارائه رکاب‌های برقی مخفی شونده در دو طرف خودرو، یک ایده ناب و جذاب و بسیار دهان‌پرکن است اما استفاده از آن در تیگو ۸ پرو انتخاب هوشمندانه‌ای نیست. این کراس‌اوور ارتفاع نسبتا کمی با سطح زمین دارد و وجود رکاب‌های برقی هوشمند نه تنها یک ویژگی مضاعف و بدون استفاده است، بلکه حضور آن‌ها بعضا پیاده و سوار شدن را به میزان قابل توجهی دشوار‌تر می‌کند. شاید بهتر باشد که با حذف این رکاب‌ها از نسخه‌های ویژه بازار ایران، در عوض خودرو به گرم‌کن فرمان یا گرم‌کن صندلی‌های عقب (یا هر دو) مجهز شود که ویژگی‌هایی به مراتب کاربردی‌تر است.

سیستم روشنایی انتزاعی داخل کابین تیگو ۸ پرو تنها رودری‌های جلو و نیمه سمت راست داشبرد را پوشش می‌دهد و با وجود قابلیت تنظیم رنگ خروجی، نوردهی بسیار ضعیفی دارد. عدم ادامه این ویژگی بر درهای عقب و عدم نوردهی کافی آن، باعث شد که این سیستم از سوی برخی از خبرنگاران اصلا رویت نشود. تقویت میزان نور خروجی و گستردگی آن (بر رودری‌های عقب) می‌تواند تا حدود زیادی بر زیبایی بصری داخل کابین خودرو در تاریکی شب بی‌افزاید.

نتیجه گیری

نمایی پشتی فونیکس تیگو ۸ پرو

تیگو ۸ پرو به همان اندازه که منحصر به فرد و پرآپشن است، گران قیمت نیز هست. این خودرو هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده است، با این وجود خریدار خودرو باید قیمت تقریبی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بپردازد که برای یک خودرو چینی در بازار ایران بسیار خیره کننده است. از سوی دیگر تیگو ۸ پرو به برترین ویژگی‌های رفاهی و ایمنی مجهز شده است که آن را در بازار امروز کشور در برترین و منحصر به فرد‌ترین سطح ممکن قرار می‌دهد که هیچ رقیب مستقیمی برای رقابت با آن وجود ندارد.

تیگو ۸ پرو در بازار ایران در حقیقت با خودروهای دست دوم وارداتی قدیمی‌تری چون رنو کولیوس، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا راوفور و میتسوبیشی اوتلندر سرشاخ می‌شود. اگرچه خودروهای مطرح شده از دیدگاه کیفیت ساخت یا اعتبار برند بالاتر از فونیکس تیگو ۸ پرو قرار می‌گیرند، اما در نظر داشته باشید که همه آن‌ها دست دوم (کارکرده)، قدیمی و فاقد بیشتر ویژگی‌های رفاهی و ایمنی هستند که در تیگو ۸ پرو به صورت استاندارد عرضه می‌شود. در جایگاه یک خودرو صفر کیلومتر، فعلا هیچ رقیبی در بازار کشور وجود ندارد که تیگو ۸ پرو را به چالش بکشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی