ورود رسمی تسلا به بازار ترکیه

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ورود رسمی تسلا به بازار ترکیه

کمپانی آمریکایی خودروسازی تسلا که یکی از شناخته‌شده‌ترین برندها در سراسر دنیا به حساب می‌آید، حالا قصد دارد تا با ورود به صنعت خودرو ترکیه، قابلیت‌های خود را بیش از پیش به رخ رقبا بکشد.

 

 

این برند قدرتمند که یکی از پیشگامان در صنعت ساخت خودروهای پاک و الکتریکی و البته توسعه فناوری محصولات خودران است، اعلام کرد که به صورت رسمی وارد بازار خودرو کشور ترکیه شده است و قصد دارد شخصی به نام کمال گچر (Kemal Geçer) را به عنوان مدیر عمومی بازار جدید خود برگزیند.

سال میلادی گذشته، یعنی در سال ۲۰۲۱، این برند آمریکایی الکتریکی موفق به فروش ۹۳۶ هزار دستگاه خودرو تسلا در سراسر جهان شد، یعنی چیزی بیش از ۸۷ درصد ارقام سال ۲۰۲۰. البته که خداحافظی دیگر غول‌های خودروسازی با موتورهای درون‌سوز، قابل اعتمادتر شدن خودروهای الکتریکی به لطف پیشرفت و توسعه تکنولوژی و در نتیجه روی آوردن بیشتر و بیشتر مشتریان به ماشین‌های پاک، در این موفقیت چشمگیر بی‌تاثیر نیست.

پیش از این فعالیت‌های تسلا در این کشور، به سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون لیری محدود می‌شد اما حالا این توسعه تا جایی پیش رفته است که کمپانی ایلان ماسک قصد دارد با راه‌اندازی شبکه شارژ سریع در ترکیه، جای پای خود را بیش از پیش در این بازار خاص و رو به رشد آن محکم کند. این ایستگاه‌های جدید شبکه‌های بالکان، بلغارستان، صربستان، رومانی و دیگه کشورهای محدوده را نیز توسعه‌ می‌دهد. متاسفانه هنوز مشخص نیست که هدف فروش این خودروساز در ترکیه چند صد دستگاه خودرو در ماه است.

مشاور پیشنین مجله InsideEVs ترکیه و یکی از پایه‌گذاران E-Garaj، مسئولیت پیش بردن عملیات این برند را در بازار جدیدش به عهده می‌گیرد. نکته جالب اینجاست که بازار ترکیه به هیچ عنوان با ماشین‌های پاک و الکتریکی غریبه نیست. در حال حاضر، یعنی در سال ۲۰۲۲ میلادی، حدود هفت هزار دستگاه خودرو بدون آلایندگی در این کشور عبور و مرور دارند. این در حالیست که این عدد دو سال پیش، تنها هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو پاک بود.

 

 

با این حال سه جایگاه نخست پرفروش‌ترین خودروهای ترکیه در سال ۲۰۲۱، متعلق به ماشین‌هایی بود که به پیشرانه‌های درون‌سوز مجهز بودند، یعنی فیات اژه (که در این کشور با نام فیات تیپو شناخته می‌شود)، تویوتا کرولا و رنو کلیو. به نظر می‌رسد که با آغاز فعالیت رسمی تسلای آمریکایی در بازار این کشور نیمه آسیایی-نیمه اروپایی، علاقه و کشش متقاضیان به خودروهای الکتریکی و داشتن محیط زیست سالم‌تر بیشتر شود و شاهد تغییر چشمگیری در آمار پرفروش‌ترین‌های بازار آن در سال‌های آینده باشیم. شاید روزی این محصولات به ارزان‌ترین خودروهای ترکیه تبدیل شوند و همین افراد را به خرید این خودروها ترغیب کند.

فروش آنلاین خودرو

منبع: Motor1

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان