رانندگان بی مسئولیت و نگرانی از تسلا خودران سطح 5

۲۲ بهمن ۱۳۹۹ رانندگان بی مسئولیت و نگرانی از تسلا خودران سطح 5

طرفداران کمپانی تسلا بی صبرانه در انتظار ارائه اولین خودران سطح 5 این کمپانی هستند، اما تجربه نشان داده است که این افراد، رفتارهایی نادرست و بی مسئولیتی‌های زیادی از خود بروز می‌دهند. سوال اصلی اینجاست که آیا می‌توان با ورود این تکنولوژی به بازار به رانندگان تسلا اعتماد کرد؟

ایلان ماسک نابغه، یکی از بزرگ‌ترین امپراطوری‌های بزرگ جهان را اداره می‌کند. او با طرفداران و خریداران وفادار زیادی احاطه شده که او را مانند بت می‌پرستند.

این افراد بدون چون و چرا تمامی حرف‌های او را می‌پذیرند و معتقد هستند که ماسک هرگز اشتباه نمی‌کند. البته این باور کور کورانه خیلی هم بی پایه و اساس نیست. نا سلامتی Elon Musk، یکی از بزرگ‌ترین نابغه‌های دنیا و صاحب بزرگ‌ترین خودروسازی الکتریکی آمریکاست!

او اکثر اوقات به وعده‌هایی که می‌دهد وفادار می‌ماند و همیشه طرفداران خود را راضی نگه می‌دارد. شاید چیزی که در میان این باورها گاهی فراموش می‌شود، این باشد که او هم یک انسان است و جایز الخطا!

ما و بسیاری دیگر معتقدیم که ایلان ماسک در زمینه ارائه زود هنگام خودران سطح 5 تسلا ناشیانه عمل می‌کند. ما به شما ثابت می‌کنیم که او در شرف ارتکاب یک اشتباه بزرگ و حتی جبران ناپذیر است!

همه می‌دانیم آقای ماسک همچنان پافشاری می‌کند که چیزی به تولید محصولی با قابلیت سطح پنجم خودران‌ها باقی نمانده است. او باور دارد امروز که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا در سطح به اصطلاح «دو و نیم» این پروژه گیر افتاده‌اند، ارائه یک چنین محصولی دیگر رویایی غیر قابل دسترس نیست و کمپانی Tesla به زودی به آن دست می‌یابد.

از زمانی که او اعلام کرد تسلا راه دوری تا ارائه آپدیت خودران Beta (Self-Driving Beta upgrade) ندارد، داستان‌ها، بحث‌ها و جنجال‌های زیادی فضای مجازی و البته صنعت خودروسازی را پر کرده است.

ما هم قبول داریم که این فناوری دیگر مانند گذشته دور از ذهن نیست، اما به نظر می‌رسد که Musk قصد دارد بدون در نظر گرفتن سطوح دیگر، خود را یک باره و پیش از هر برند دیگری، به مرحله پنجم برساند، اما این بزرگ‌ترین گره داستان نیست. اساسی‌ترین مشکل، مربوط به طرفداران بی مسئولیت این کمپانی است که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست؛ بنابراین حق می‌دهیم که شهروندان نگران شوند!

رفتارهای نادرست این افراد در پشت فرمان خودروهای تسلا، باعث شده است که بسیاری از کاربران طرفدران او را «احمق» و حرکات غیر قابل توجیه آن‌ها را «احمقانه» خطاب کنند. شواهد نشان می‌دهد که طرفداران جان بر کف تسلا اکثرا رانندگانی غیر قابل اعتماد و حتی در برخی موارد، زیر سن قانونی هستند. حتما می‌پرسید که چه رفتاری از آن‌ها سر زده و چه چیزی باعث شکل گرفتن این باور شده است.

سرآغاز داستان

داستان بی توجهی رانندگان تسلا مربوط به یکی دو روز اخیر نیست و قدمت آن به روزهای اولیه ارائه فناوری اتوپایلوت بر می‌گردد. در اکثر موارد دیده شده، برخی از رانندگان تسلا بدون توجه به مسیر و قوانین رانندگی، خودرو خود را روی Autopilot قرار می‌دهند و سرگرم شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

بعضی از آنان در حین غذا خوردن دیده شده اند، برخی دیگر بر روی صندلی‌های عقب می‌نشیندند تا با خیال راحت پایشان را دراز کنند، کتاب می‌خوانند، مدیتیشن می‌کنند یا حتی می‌خوابند! تمامی این صحنه‌ها در تصاویر و ویدیوهای مختلفی توسط دوربین‌های مدار بسته، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی و حتی دوربین شهروندان دیگر  ثبت و ضبط شده اند.

به طور مثال، می‌توانیم از جاناتان کاکس (Janathon Cox) جوان یاد کنیم که یکی از چهره‌های معروف و شناخته شده در  TikTok،  YouTubeو Instagram است. او در نوامبر سال گذشته، ویدیویی از خود در تیک تاک منتشر کرد که پشت فرمان یک تسلا مدل 3 (Tesla Model 3) خوابیده بود. او در ادامه ویدیو به صندلی عقب رفت تا یک چرت حسابی بزند، آن هم در حالی که این تسلا با سرعت 103 کیلومتر در ساعت و در حالت اتوپایلوت در حال تاختن بود.

پس از آن یک ویدیوی دیگر منتشر شد که نشان داد مادر جاناتان کسی است که تمامی این لحظات ساختگی را ضبط کرده است. یعنی در واقع جاناتان اصلا خواب نبود و فقط برای جلب توجه در فضای مجازی این کلیپ را ضبط کرده بود. حرکات جاناتان در این ویدیو واقعی نیست، اما به راحتی می‌توان متوجه شد که نه جاناتان و نه مادرش، هیچ توجی به فرمان، مسیر و رانندگی ندارند.

رانندگان بی مسئولیت

این دود در آخر به چشم تسلا می‌رود!

می‌دانستید اگر هر کدام از تکنولوژی‌های کمپانی Tesla مشکل ساز یا باعث وقوع حادثه‌ای شوند، این کمپانی باید از لحاظ قانونی پاسخگو باشد و غرامت سنگینی بپردازد؟ حالا فرقی ندارند که مقصر بروز این حادثه FSD باشد یا Autopilot.

قانون اول و آخر

این که راننده همیشه مراقب جاده و مسیر باشد تا در صورت وقوع حادثه یا حتی یک اخطار ساده بتواند اوضاع را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند، از بزرگ‌ترین اصول و شروط ورود خودران‌ها به دنیای ماست. همانطور که PAVE در ماه اکتبر اعلام کرد، این سیستم‌ها همچنان به توجه راننده نیاز دارند، بنابراین هنوز نباید آن‌ها را «خودران» بنامیم و به مردم القا کنیم که دیگر نیازی نیست مراقب باشند.

ماسک به دلیل اعتماد بسیار و بی موردی که به آن‌ها دارد، ترجیح می‌دهد مانند دیگر خودروسازان عمل نکند و این ممکن است به ضرر او تمام شود. دیگر برندها، خودروهای خودران خود را با سیستم مانیتور راننده ارائه می‌دهند. این سیستم در صورت اینکه متوجه شود راننده به مسیر توجهی نشان نمی‌دهد، اتوپایلوت را خاموش می‌کند. این تکنولوژی از بروز اتفاقاتی مانند داستان جاناتان کاکس جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

می‌توان با قطعیت تمام و کمال گفت که مشکل و باگ اساسی تسلا و ایلان ماسک، اعتماد بیش از اندازه به مشتریان است. گاهی مهم نیست تکنولوژی یک خودرو تا چه حدی پیشرفته و ایمن باشد. از آنجایی که هیچ خودرویی بی‌نقص و کامل نیست، رانندگان بی مسئولیت‌ حتی با ایمن‌ترین خودرو ها نیز می‌توانند برای خود و دیگران، چه راننده و چه عابر پیاده، خطر آفرین باشند.

شاید چیزی تا ارائه اولین خودران سطح پنج دنیا باقی نمانده باشد، اما هنوز راه درازی تا فرهنگ سازی در زمینه استفاده از آن‌ها داریم.

 

 

منبع: autoevolution

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

 

فروش فوری خودرو کارکرده