مراحل تعویض پلاک خودرو برای اتباع خارجی

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ مراحل تعویض پلاک خودرو برای اتباع خارجی

شاید برای بسیاری این پرسش مطرح باشد که اتباع خارجی چطور می توانند خرید و فروش خودرو انجام دهند یا پلاک خودروی خود را تعویض کنند؟

کمی قبل بود که خبرها نشان از مسدود شدن برخی از کارت‌های بانکی اتباع افغان داشت. بسیاری از آنها با مشکل مواجه شدند و همین مساله باعث تجمع و اعتراض آنها شد. هرچند که کمی بعد مشخص شد که این مساله برای شفاف شدن عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی است و نیاز به مراجعه اتباع به بانک دارد.

گزارش‌ها نشان از آن داشت که بانک‌های صادرات و تجارت برای مبارزه با پولشویی، جلوی برخی تراکنش‌های کارت‌هایی را گرفته بودند که اطلاعات صاحبان حساب، کامل نبوده است. البته مسئولان بانکی اینطور گفته‌اند که از یک سال و نیم قبل شروع به اطلاع‌رسانی کرده‌اند و بانک‌ها هم به اتباع خارجی در این رابطه هشدارهای لازم را داده بودند تا نسبت به اعلام کد اتباع اقدام کنند.

اما این مساله در کنار احتمال آگاه نبودن اتباع خارجی از برخی حقوق خود، همیشه پرسش‌های بسیاری را ایجاد کرده است. در همین حال و بعد از این جریان، پرسش‌های بسیاری در خصوص معاملات خودرو و تعویض پلاک مطرح شد. اینکه اتباع بیگانه که شامل اتباع افغان می‌شود، چگونه می‌‍توانند اقدام به خرید و فروش خودرو یا تعویض پلاک کنند. در این گزارش قصد داریم به جزئیات این مساله بپردازیم و از مدارکی بگوییم که برای این کار موردنیاز است.

مدارک لازم برای تعویض پلاک اتباع

اولین نکته‌ای که اتباع خارجی باید به آن توجه کنند، لزوم همراه داشتن گواهینامه است. این مساله به صورت خاص در پروسه تعویض پلاک دیده می‌شود. یعنی اولین مدرکی که باید همراه داشته باشند، گواهینامه رانندگی است.

مساله دیگر به همراه داشتن وکالت‌نامه از دفترخانه برای تایید اقامت آنها در ایران است. وکالت‌نامه یا به صورت کاری است و یا فروش. ارائه آن برای انجام معامله ضروری است اما در کنار آن باز هم همراه داشتن گواهینامه ضروری است.

آیا ماشین به نام اتباع می‌شود؟

مدرک دیگری که برای انجام معاملات خودرو موردنیاز اتباع خارجی می‌شود، کارت دائم یا موقت اقامت است. همراه داشتن این کار به منظور تایید اقامت آنها در ایران و انجام معامله است. برخی اتباع ممکن است کارت اقامت دائم یا موقت نداشته باشند. در این صورت ارائه اجازه کار می‌تواند جایگزین مدارک مربوط به اقامت دائم یا موقت آنها شود. یعنی از طریق ارائه اجازه کار، سکونت آنها در ایران مورد تایید قرار می‌گیرد.

نکته دیگری که اتباع خارجی باید مورد توجه قرار دهند، همراه داشتن پاسپورت برای خرید و فروش یا تعویض پلاک خودروست. در کنار تمام مدارک عنوان شده، همراه داشتن پاسپورت ضروری است و باید همراه خود داشته باشند. با همه این توضیحات شاید بد نباشد به این نکته اشاره کنیم که معامله خودرو از جمله موارد مجاز برای اتباع خارجی است چرا که اتباع بیگانه امکان معامله ملک را در ایران ندارند مگر آنکه پاسپورت ایرانی داشته باشند.

خودرو45 به عنوان یک شرکت معتبر در زمینه خرید و فروش خودروهای کارکرده این امکان را برای اتباع خارجی هم فراهم کرده تا معاملات خودرویی خود را در محیطی امن و در اسرع وقت انجام دهند. همچنین مشاوران حقوقی خوردو45 آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما هستند. می‌توانید پرسش‌های خود را در بخش مجله خودرویی خودرو45 مطرح کنید تا در اخبار بعدی به آنها بپردازیم.

نویسنده: سپیده اشرفی