تفاوت تویوتا کرولا با تویوتا کرونا

۱۴ مهر ۱۴۰۲ تفاوت تویوتا کرولا با تویوتا کرونا

شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل تویوتا، محصولات مختلفی را در کلاس‌های گوناگون تولید می‌کنند که در برخی مواقع، شباهت زیادی بین کلاس‌بندی آنها دیده می‌شود. تویوتا کرونا و کرولا از جمله سدان‌های موفق این شرکت ژاپنی هستند که اختلاف و تفاوت آنها برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای خودرو، ناشناخته است.

معرفی تویوتا کرونا

تویوتا کرونا

کرونا یکی از معروف‌ترین ساخته‌های تویوتا به شمار می‌آید. خودرویی که از نسل چهارم تا هشتم آن در کشورمان نیز عرضه شد و همیشه یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های تویوتا محسوب می‌شود. کرونا در مقایسه با کرولا، اتاق بزرگتری داشته و از انظر ابعادی، بزرگ‌تر از کرولا تولید می‌شد تا این دو خودروی محبوب، تداخل چندانی باهم نداشته باشند. کرونا در سال ۱۹۵۷ معرفی شد و نام خود را از برادر بزرگ‌ترش یعنی Crown گرفت که کرونا، تلفظ لاتین کراون می‌شود. این خودرو تا سال ۲۰۰۱ تولید شد و به خاطر شباهت ابعادی و هم‌پوشانی با برخی از دیگر ساخته‌های تویوتا مثل کرولا و کمری، از سال ۲۰۰۱ جای خود را به تویوتا کمری داد. البته کمری نیز از سال ۱۹۸۲ روی خط تولید بود اما تویوتا تصمیم گرفت با تعطیل کردن خط کرونا، جایگاه آن را به کمری بدهد که از ابتدای تولید به عنوان خودرویی موفق و پرفروش به‌خصوص در آمریکای شمالی شناخته می‌شد. به این ترتیب، چراغ زندگی کرونا خاموش شد و تویوتا کمری که در اروپا به نام آونسیس و در ژاپن به نام پرمیو و در دیگر نقاط دنیا کمری، شناخته می‌شود، جای آن را گرفت.

کرونا تا قبل از خداحافظی، به عنوان دومین محصول تویوتا از نظر قدمت و سن و سال بعد از مدل کراون، شناخته می‌شد که امروزه، عنوان خود را به تویوتا کرولا داده است. کرونا از ابتدای تولید تا سال ۱۹۸۷ به صورت دیفرانسیل عقب تولید شد و همگام با پیشرفت صنعت خودروسازی و جا افتادن خودروهای دیفرانسیل جلو، از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۱ به شکل دیفرانسیل جلو تولید شد. این خودرو در یازده نسل تولید شد و از آن به عنوان یکی از عناصر مهم در موفقیت تویوتا خصوصا در آمریکای شمالی یاد می‌شود. همچنین تویوتا کرونا در برخی از بازارها به نام کارینا و کالدینا نیز فروخته شده است. کرونا جزو اولین تویوتاهای صادراتی به حساب می‌آید و در حالی که در نسل اول به نام تویوپت معرفی و فروخته شد، در نسل دوم نام تویوتا رو به خود گرفت. نسل سوم تویوتا کرونا، اثر بسزایی در رضایت مردم از آن و در نتیجه، ادامه راه و موفقیت‌های این خودرو داشت.

معرفی تویوتا کرولا

تویوتا کرونا

تویوتا کرولا به عنوان پرفروش‌ترین خودروی تاریخ شناخته می‌شود که این عنوان را در سال ۱۹۹۷ از فولکس واگن بیتل، گرفت. این خودرو در کشورمان نیز حضور چشمگیری داشته که اوج آن در نسل ششم، هفتم، نهم و دهم بوده است. کرولا در سال ۱۹۶۶ تولید شد و از همان ابتدا در مدل‌های مختلفی از سدان، کوپه، استیشن، هاچبک، لیفت‌بک و… عرضه شد تا تنوع بالایش، عاملی برای جذب اقشار مختلف مردم باشد.

کرولا از ابتدا، به عنوان خودرویی در سایز کامپکت‌ها بود که از این نظر، از برادرش یعنی کرونا، ابعاد کوچک‌تری داشت. فلسفه نام‌گذاری تویوتا برای کرولا، به معنی smallcrown است که اشاره به سایز کوچک‌تر کرولا در مقایسه با کرونا و کرون نیز دارد. کرولا از سال ۱۹۷۴ همیشه به عنوان پرفروش‌ترین خودرو سال، دست پیدا می‌کند و در حال حاضر نیز از مرز ۵۰ میلیون دستگاه نیز گذشته است. تویوتا برای این خودرو، سنگ تمام گذاشته است تا کمترین احتمال برای دور شدن خریداران از آن وجود داشته باشد. این خودرو جزو معدود خودروهای تاریخ است که روزگاری زیادی به صورت دو دیفرانسیل نیز عرضه می‌شود. این در حالی است که مدل‌های ابتدایی به صورت دیفرانسیل عقب بودند. از اوایل دهه هشتاد میلادی هم به صورت دیفرانسیل جلو و هم دیفرانسیل عقب قابل خریداری بود و در نسل ششم به جز نسل هفتمش، امکان سفارش به صورت دو دیفرانسیل نیز ممکن شد.

کرولا اما آنقدر محبوب است که در طی سالیان تولیدش، با اسامی مختلف و با همکاری دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز تولید شده است. این خودرو از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۲ به نام اسپرینتر و فقط برای بازار ژاپن با ویژگی‌های اسپرت‌تر و البته بدنه‌ای قوی‌تر خصوصا در ستون‌های اتاق نیز عرضه شد. همچنین در یک همکاری بین تویوتا و جنرال موتورز که از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۷ به طول انجامید، از نسخه اسپرینتر کرولا برای ساخت محصولاتی استفاده شد که یکی از آنها، به نام Geo Prizm بود. ضمن اینکه نسل پنجم شورلت نووا که چهره کاملا متفاوتی از دیگر نسل‌هایش دارد هم در واقع یک کرولا با برچسب شورلت است. البته کرولا با نام دایهاتسو و همچنین هولدن نیز فروخته شده است و به تازگی به نام سوزوکی swace نیز در اروپا بازاریابی می‌شود. کرولا تا به امروز در ۱۲ نسل تولید شده است و از سودآورترین محصولات این کمپانی به حساب می‌آید.

کلام آخر

به خاطر کیفیت بالای ساخت محصولات تویوتا و همچنین استهلاک پایین آنها، کمتر محصولی را در تولیدات تویوتا می‌توان دید که به آخر خط رسیده باشند و خداحافظی محصولاتی مثل کرونا نیز، ناشی از همپوشانی آن با دیگر محصولات این شرکت است. کرونا جای خود را به تویوتا کمری داد که خود یکی از برگ‌های برنده این شرکت است و کرولا نیز همچنان در حال رکوردزنی در صنعت خودرو است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی