با پول تندر پلاس اتومات؛ کیا فورت بخرید!

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ با پول تندر پلاس اتومات؛ کیا فورت بخرید!

قیمت خودروهای داخلی نوسانی عجیب و باور نکردنی دارد. از روزی که بازارها مجددا به حالت اولیه خود برگشتند تا به امروز، اعداد و ارقام بازار خودروهای داخلی بالا رفته و در همین مدت زمان کوتاه، قیمت‌ها چندین برابر شده است. این افزایش قیمت باعث گمانه زنی‌های زیادی بین خریداران شده است که اگر واردات ممنوع نبود، با قیمت خودرویی همچون تندر پلاس اتومات کدام محصول خارجی در پارکینگ خانه‌شان جای می‌گرفت؟

مدت‌ها از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و همین موضوع نمک بر زخم تولیدکنندگان و خریداران می‌پاشد. تحریم‌ها قیمت مواد اولیه را افزایش داده است، بنابراین دست خودروسازان داخلی هم در پوست گردو مانده است. آنها به دنبال افزایش قیمت هرچه بیشتر محصولات خود هستند تا زیان انباشته سال‌های پیش را جبران کنند، غافل از اینکه خریداری در بازار نیست.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، امکانات چندانی در دسترس تولیدکنندگان داخلی نیست، بنابراین از تولید محصول داخلی باکیفیت عاجزند. خریداران و مشتریان هم می‌گویند چرا باید برای خرید یک خودرو بی‌کیفیت و بی‌امکانات مبلغی چنین گزاف بپردازند؟ به عنوان مثال اگر قرار باشد قیمت تندر پلاس اتومات یعنی 450 میلیون تومان را با نرخ دلار روز – حدود 23 هزار و 500 تومان- محاسبه کنیم، عددی در حدود 19 هزار دلار می‌شود. در واقع ممکن است برای خریداران این پرسش مطرح شود که چرا باید 19 هزار دلار پول خودرویی را بدهند که آپشن‌های خیلی خاصی هم ندارد. حتی می‌توانند با این رقم، خودروی خارجی و باکیفیت‌تر بخرند.

تندر پلاس اتومات؛ نمونه خودرو داخلی

نمایی از تندر پلاس اتومات

به عنوان مثال یکی از این خودروها، تندرپلاس اتومات است. کمتر کسی پیدا می‌شود که نام یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های داخلی، یعنی تندر 90 یا همان ال 90 به گوش‌اش نخورده باشد. این خودرو که توسط گروه خودروسازی ایران خودرو و تحت لیسانس رنو فرانسه مونتاژ می‌شود، سال‌هاست که نقش پررنگی در بازار داخلی کشورمان دارد.

یکی از جدیدترین نسخه‌های این خودرو ایرانی-فرانسوی، تندر پلاس اتومات است. همانطور که از نامش پیداست، این خودرو بر خلاف دیگر محصولات داخلی دنده‌ای نیست و همین موضوع باعث سهولت در رانندگی و محبوبیت هرچه بیشتر تندر پلاس اتومات شده است.

پس از ورود اولین نسخه تندر 90 به بازار، طی سال‌های متمادی نسخه‌های دیگری عرضه شدند که از لحاظ ظاهری، به روزرسانی‌های متعددی به خود دیده بودند. بین خودروهای داخلی، این محصول کیفیت نسبتا قابل قبولی (البته با استاندارهای بازار داخلی!) دارد، بنابراین اغلب اوقات، انتخاب اول خریداران است.

مشخصات فنی تندر پلاس اتومات

اما این خودرو چه امکاناتی دارد؟ این سدان در نوع خود و در بازار داخلی، یکی از برترین‌ها محسوب می‌شود. تندر پلاس اتومات به یک موتور بنزین‌سوز انژکتوری و چهار سیلندر مجهز است و با یک جعبه دنده اتوماتیک و قابلیت FWD (دیفرانسیل جلو) همراه می‌شود. این خودرو داخلی می‌تواند 105 اسب بخار نیرو و 140 نیوتن.متر گشتاور تولید کند. تندر پلاس اتومات فرانسوی-ایرانی با بیشینه سرعت 175 کیلومتر بر ساعت، صفر تا 100 کیلومتر را در 10.2 ثانیه پر می‌کند.

این خودرو هزار و 100 کیلوگرمی به سیستم ترمز ABS و EBD مجهز بوده و سیستم تعلیقی جداگانه برای هر کدام از چرخ‌هایش در نظر گرفته شده است. این خودرو با نام «رنو لوگان پلاس AT» نیز شناخته می‌شود و طبق گفته سایت گروه خودروسازی ایران خودرو، تولیدش متوقف شده است.

تندر پلاس اتومات؛ رقیب محصولات خارجی در قیمت

برخی معتقدند که در مقایسه با خودروهای روز بازار جهانی و محصولات مدرن شهری، مشخصات فنی این خودرو چنگی به دل نمی‌زند. نکته اینجاست که این محصول هم مانند بسیاری از خودروهای داخلی کیفیت و امکانات خاصی برای ارائه ندارد، اما از لحاظ قیمت رقیب سرسخت محصولات خارجی به حساب آمده و پا به پای آنها پیش می‌رود.

امروز قیمت تندر پلاس اتومات در بازار کشورمان 450 میلیون تومان و قیمت دلاری آن 19 هزار و 500 دلار است. این درحالیست که اگر واردات خودرو همچنان آزاد بود و تحریم‌ها دمار از روزگار صنعت خودروسازی در نمی‌آورد، با این مبلغ امکان خرید یک کیا فورت (به قیمت 19 هزار دلاری)، یک دستگاه فولکس واگن جتا (به قیمت 19 هزار و 990 دلار) یا یک دستگاه کیا سول (به قیمت 18 هزار و 823 دلار) برای خریداران وجود داشت.

تصور برابری قیمت تندر پلاس اتومات – با یک چنین امکانات ابتدایی و معمولی- با یک خودرو بسیار خوب از یک غول خودروسازی آلمانی نه تنها عجیب، بلکه تا حدی خنده‌دار است.

 همه چیز درباره کیا فورت

نمایی از کیا فورت 2020

یکی دیگر از خودروهایی که با این طیف قیمت در خارج از کشور می‌توان خرید، آخرین مدل کیا فورت است. فورت جدید یک سدان خوش ساخت و خوش قیافه و محصول غول خودروسازی کره جنوبی، یعنی کمپانی کیا است. ورژن جدید این خودرو نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر ظاهر جذاب‌تری دارد.

کیا فورت 2021 که یکی از محصولات میان رده کمپانی سازنده خود به حساب می‌آید، به موتوری 1.6 لیتری توربوشارژ مجهز است که 201 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. این خودرو توانست در آزمون‌های NHTSA امتیاز چهار ستاره را به دست آورد.

از دیگر امکانات و آپشن‌های کیا فورت می‌توان به سیستم اخطار برخورد، سیستم ترمز اضطراری، سیستم اخطار ترک لاین و سیستم کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد.

همه چیز درباره کیا سول

نمایی از کیا سول 2020

کیا سول یکی دیگر از مواردی است که در صورت آزادسازی واردات، امکان خرید آن در ازای 450 میلیون تومان یا همان 19 هزار و 500 دلار وجود داشت. سول از سال 2008 تا همین امروز، نقش مهمی در بازار جهانی ایفا کرده است. این شاسی بلند جمع و جور رقیب سرسختی برای هیوندای کونا و کیا سلتوس جدید است، با این تفاوت که قیمت سول به طرز قابل توجهی کمتر است.

این خودرو خوش رنگ و لعاب به یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ مجهز است که حدود 201 اسب بخار نیرو تولید می‌کند و با یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک هم نشین می‌شود. این پیشرانه می‌تواند سرعت را در 6.4 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر برساند.

قطعا با کمی گشت و گذار در بازار می‌توانید خودروهای بهینه‌تری پیدا کنید، با این حال می‌توان سول را یکی از مقرون به صرفه‌ترین محصولات خط تولید کمپانی کیا دانست. این خودرو هم مانند دیگر عمو زاده‌ خود، یعنی کیا فورت، امتیاز ایمنی چهار ستاره را دارد.

همه چیز درباره فولکس واگن جتا

نمایی از فولکس واگن جتا 2021

مورد آخری که از لحاظ قیمت شباهت زیادی به تندر پلاس اتومات دارد، فولکس واگن جتا است. ظاهر این نسخه جدید از جتا، فرق چندانی با خواهر و برادرهایش ندارد. تنها تفاوت عمده این نسخه با ورژن‌های قدیمی‌تر، در پک «دستیار راننده» است که حدود 450 دلار تا 500 دلار به قیمت مدل جدید اضافه می‌کند.

این مورد هم مانند گزینه‌های قبلی با یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ ارائه می‌شود، اما بر خلاف آن‌ها تنها 147 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. تنها وجه مشترک این خودرو آلمانی با تندر پلاس اتومات فرانسوی-ایرانی در دیفرانسیل آنهاست.

پیشرانه جتا به طور استاندارد و پیش فرض با یک گیربکس شش سرعته همراه می‌شود، اما در صورت دلخواه می‌توانید آن را با یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک، تعویض کنید.

جتا یکی از ایمن‌ترین محصولات فولکس واگن آلمانی است و توانسته امتیاز پنج ستاره سازمان NHTSA را به خود اختصاص دهد.

جمع بندی؛ انتخاب حقیقی خریدار چیست؟

به عقیده کارشناسان، بازار خودروهای داخلی دیگر رونق قبل را ندارد، چرا که با کیفیتی چنین پایین و قیمتی چنین بالا، رقبتی برای خریدار باقی نمی‌ماند. شاید اگر همچنان واردات آزاد بود و شاهد رفت و آمد خودروهای با کیفیت خارجی بودیم، کمتر کسی حاضر به پرداخت 450 میلیون تومان برای خرید یک خودرو ایرانی می‌شد. به طور قطع خرید یک خودرو داخلی گران قیمت از سر ناچاری خریداران است نه میل قلبی آنها؛ چرا که مشتری در بازار انحصاری خودروهای داخلی، حق انتخاب چندانی ندارد.

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو کارکرده