تولید این خودروها در سال ۲۰۲۰ متوقف شد

۲۲ دی ۱۳۹۹ تولید این خودروها در سال ۲۰۲۰ متوقف شد

سال ۲۰۲۰ سال سخت و طاقت‌فرسایی برای همه بود و در همین سال تولید بعضی از خودروها نیز متوقف شد. هر ساله شرکت‌های خودروسازی تعدادی از مدل‌هایشان را از خط تولید خارج می‌کنند و سال ۲۰۲۰ هم از این قاعده مستثنا نیست.

بعضی از مدل‌هایی که در سال ۲۰۲۰ از دور خارج شدند و تولیدشان متوقف شد، یا با نسل جدیدی از همان مدل‌ها جایگزین می‌شوند و یا به صورت شاسی‌بلند و برقی به بازار عرضه خواهند شد.

توقف تولید بعضی از این خودروها باعث کاهش ضرر و زیان و به سود شرکت‌های خودروسازی بود و مدل‌هایی هم بودند که توقف تولیدشان علاقمندان به خودرو را ناراحت کرد.

بی ام و آی۸ (BMW i8)

بی ام و آی۸ (BMW i8)

وقتی که بی ‌ام‌ و i8 به بازار عرضه شد، تعریف تازه‌ای از ابرخودرو را ارائه داد و تنوع بازار خودرو را بیشتر کرد. پیشرانه آی۸ دارای یک موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر بود که ۲۲۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و یک موتور الکتریکی ۱۳۱ اسب بخاری نیز در مجموعه پیشرانه آی۸ قرار داشت.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل با بدنه فیبرکربن فقط ۴.۴ ثانیه بود و برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر راه تنها به ۴.۷ لیتر سوخت نیاز داشت. بی ‌ام ‌و آی۸ از همه نظر خودرو فوق‌العاده‌ای بود که هیچ جایگزینی ندارد.

فراری جی تی سی ۴ لوسو

(Ferrari GTC4Lusso)

فراری جی تی سی ۴ لوسو

وقتی فراری اف‌اف (Ferrari FF) در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد، به دلیل داشتن موتور وی۱۲، ترمزهای قوی و چهار چرخ متحرک، خودرویی انقلابی محسوب می‌شد. فراری اف‌اف در سال ۲۰۱۶ دچار تغییر و تحولاتی شد و با نام جی‌تی‌سی۴لوسو بار دیگر به بازار آمد، این خودرو از یک موتور توربوشارژ وی۸ بهره می‌برد و قدرتش به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. این اتومبیل همچنان علاقمندان را به خود جلب می‌کرد. حالا و با عرضه شاسی‌بلند فراری در سال ۲۰۲۲، باید با جی‌تی‌سی ۴ لوسو خداحافظی کرد.

مرسدس بنز اس کلاس

مرسدس بنز اس کلاس

(Mercedes-Benz S-Class)

از همان زمانی که اس کلاس در سال ۱۹۶۵ به دنیای خودرو معرفی شد (البته اگر پونتون را در نظر بگیریم، باید به سال ۱۹۵۴ برویم)، این مرسدس در بالاترین سطح از نظر لوکس بودن، ایمنی، راحتی و نوآوری قرار دارد و بهترین خودرو این رده محسوب می‌شود. ششمین نسل مرسدس بنز اس کلاس همچنان همان خودرو لوکس، ایمن، راحت و مدرن است و یک مدل ویژه از آن تحت برند مرسدس میباخ و با نام اس۵۵۰/۵۵۰ و اس۶۰۰ تولید می‌شود که می‌توان آن را با طول بیشتر هم سفارش داد. نسل جدید اس کلاس از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی قابل خرید خواهد بود.

مرسدس بنز ایکس کلاس

(Mercedes-Benz X-Class)

مرسدس بنز ایکس کلاس

 

هنگامی که مرسدس در اواخر سال ۲۰۱۷ مدل ایکس کلاس را بر پایه نیسان ناوارا (Nissan Navara) تولید و عرضه کرد، نگاه‌ها به این خودرو جلب شد. با وجود اینکه خودرو جدید تفاوت زیادی با ناوار داشت، اما آنقدر خاص و ویژه نبود که خریداران حق بیمه زیاد این ماشین را تقبل کنند. مرسدس بنز ایکس کلاس فروش موفقی نداشت و تولید آن در تابستان ۲۰۲۰ برای همیشه متوقف شد.

فولکس واگن بیتل

(VW Beetle)

فولکس واگن بیتل

بیتل اولین خودرویی بود که توسط فولکس واگن تولید و عرضه شد و این خودرو قبل از جنگ جهانی دوم طراحی شد. از زمان عرضه در سال ۱۹۴۵، سه نسل از فولکس واگن تولید شده است و ساخت این خودرو تا دهه سوم قرن بیست و یکم نیز ادامه پیدا کرد. و برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی، دیگر فولکس واگن بیتل تولید و عرضه نخواهد شد.

کادیلاک اسکالید

(Cadillac Escalade)

کادیلاک اسکالید، یکی از بزرگ‌ترین شاسی‌بلندها در بازار خودرو، از سال ۱۹۹۸ یکی از خودروهای اصلی از مجموعه محصولات جنرال موتورز است. این خودرو با موتور وی۸ عرضه می‌شد و سوخت زیادی مصرف می‌کرد. جنرال موتورز در سال ۲۰۲۰ تولید نسل چهارم اسکالید را متوقف کرد و قرار است به جای آن، مدل جدید ام‌کی۵ را تولید کند. برای جلب نظر دوستداران محیط زیست، خودرو جدید کمپانی کادیلاک علاوه بر موتور وی۸ بنزینی، با موتور شش سیلندر دیزلی نیز عرضه می‌شود.

 

کادیلاک اسکالید

هوندا جز

(Honda Jazz)

هوندا جز

تولید نسل سوم هوندا جز متوقف شده و به جای آن خودرو بهتری تولید و عرضه خواهد شد. جز ام‌کی۳ در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد و اگرچه در بعضی از کشورها مدل‌های هیبریدی و دیزلی جز هم فروخته می‌شد، اما در بیشتر بازارها فقط مدل بنزینی‌اش وجود داشت. هم‌اکنون نسل جدید هوندا جز تولید شده و می‌توان خریداری کرد.

سانگ یانگ توریسمو

(Ssangyong Tourismo)

سانگ یانگ توریسمو

 

این شاسی‌بلند بزرگ در بعضی از بازارها با نام رودیوس (Rodius) فروخته می‌شود. سانگ یانگ توریسمو در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد و در ابتدای ورود خودرو تند و تیز به نظر می‌رسید و قیمت این شاسی‌بلند هفت نفره هم مناسب بود.

لازم است بدانید که تعداد خودروهای این لیست از برندهای خوشنام و پرطرفدار در کشورهای مختلف است که می‌توان به سایر خودروهای توقف تولید شده همچون استون مارتین رپید، بنتلی مولسان، بیوک کاسکادا، کادیکلاک CT6، شورولت کروز، شورولت ایمپالا، شورولت سونیک، داج جرنی، DS3، فورد فلکس، اینفینیتی Q30 و QX30، مورگان رودستر، سئات الهمبرا، سئات لئون، سوبارو BRZ، سوزوکی جیمی و خودرو واکسهال کورسا اشاره کرد.

 

نویسنده: میلاد قزللو