هیوندای سوناتا به آخر خط می رسد

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ هیوندای سوناتا به آخر خط می رسد

طبق گزارش یکی از رسانه‌های کره جنوبی، بزرگ‌ترین خودروساز این کشور بعد از ۳۷ سال و هفت نسل، هیوندای سوناتا را از فهرست محصولاتش حذف خواهد کرد. با وجود اینکه مدل‌های فعلی سوناتا و سوناتا هیبرید یکی از بهترین‌ها در کلاس خود هستند، اما توقف تولید این خودرو چندان تعجب‌برانگیز و عجیب نیست.

در پنج سال گذشته، تعدادی از خودروهای سدان (صندوقدار) معروفی، به دلیل افزایش تقاضا برای شاسی‌بلند‌ها و کراس‌اوورها از خط تولید خودروسازان حذف شده‌اند. هیوندای هیچ کم و کسری در کلاس ماشین‌های شاسی‌بلند ندارد و توسان، سانتافه و پالیسید را به مشتریانش می‌فروشد، البته قیمت آنها کمی از سدان‌ها بیشتر است.

توقف تولید هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا ۲۰۲۲

آن طور که در روزنامه چوسون ایلبو نوشته شده، منبع ناشناسی در کمپانی اعلام کرده که توسعه و طراحی سوناتا به طور کامل متوقف شده، هر چند هنوز این خبر به طور رسمی توسط مدیران هیوندای تایید نشده است.

طراحی و تولید یک خودرو جدید برای جایگزینی با محصول قدیمی، تقریبا ۶ تا ۷ سال زمان می‌برد و به همین خاطر هیوندای باید این کار را سال ۲۰۱۹ و بعد از عرضه نسل جدید سوناتا شروع می‌کرد.

اما تا امروز خبری از خودرو جدید نیست.

همچنین منطقی است که هیوندای پیش از اینکه در سال ۲۰۳۵ کاملا برقی شود، دستی به فهرست محصولاتش بکشد و مدل‌های کم‌بازده و کم‌فروش را حذف کند. سوناتا در مقایسه با هوندا آکورد و تویوتا کمری، موفقیت کمتری در جذب مشتری و فروش داشته است. در این مرحله مدیران کره‌ای باید از خود بپرسند که آیا هیوندای سوناتا سودآور است؟

هیوندای زمانی میخ آخر را به تابوت سوناتا زد که یکی از خطوط تولید این سدان بنزینی را به خودرو برقی آیونیک ۶ اختصاص داد. تعدادی از خطوط تولید سوناتا همچنان فعال هستند، اگرچه منبع ناشناس در کمپانی اظهار کرده که قبل از توقف کامل تولید سوناتا، فیس‌لیفت جدیدی از آن وارد بازار خواهد شد. مدل جدید سوناتا سال آینده در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت، اما هنوز مشخص نیست که تا چه زمانی عرضه آن ادامه پیدا می‌کند.

اگرچه پلتفرم برقی هیوندای قابل انطباق است و می‌تواند برای تولید انواع خودرو استفاده شود، اما بعید به نظر می‌رسد که در آینده شاهد مدل برقی سوناتا در بازارهای جهانی باشیم.

منبع ناشناس هیوندای در این رابطه گفت که نمی‌توان امکان تولید سوناتای برقی را به طور کامل رد کرد، اما طراحی یک خودرو برقی جمع و جور به ساخت یک ماشین با اندازه متوسط اولویت دارد. هیوندای آیونیک ۵ عنوان خودرو سال ۲۰۲۲ جهان را از آن خود کرد و این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خودروساز کره‌ای موفقیت‌آمیز بوده است.

هنوز هم می‌توانیم بگوییم که دلیل اصلی توقف تولید هیوندای سوناتا، افزایش تقاضا برای خودروهای SUV است. از نسل هفتم سوناتا که در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار وارد بازار شد، تاکنون ۴۴۰ هزار دستگاه فروش رفته است. در صورتی که از اکثر نسل‌های قبلی این سدان بنزینی بیشتر از یک میلیون دستگاه توسط مشتریان در سراسر جهان خریداری شده بودند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو