توقف تولید محصولات هایما در ایران

۷ آبان ۱۴۰۰ توقف تولید محصولات هایما در ایران

شرکت ایران خودرو هفتم آبان ماه سال ۹۹ از توقف تولید خودرو هایما خبر داد. گروه خودروسازی ایران خودرو با انتشار بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های خود توقف تولید مدل‌های S7  و S5 خودرو هایما را اعلام کرد.

در بخشنامه ایران خودرو آمده است:

«با توجه به توقف تولید خودرو هایما S7 و S5  و عدم واردات قطعات و تجهیزات اصلی این محصول، به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور در حوزه خودرویی به اطلاع نمایندگان می‌رسانیم نسبت به تدبیل تعهدات باقیمانده این محصول با مدلهای S7 و S5 که به نام نمایندگی مربوطه می‌باشد اقدامات لازم را انجام دهند تا پس از یک دوره زمانی تعیین شده، مشمول اقدامات مقتضی از طرف سازمان شود.

خودروی هایما S7 تبدیل به دو خودروی دنا پلاس و دنا پلاس توربو شارژ که قبلا از طریق پیامک اطلاع رسانی شده است صورت می‌گیرد و خودروی هایما S5 تبدیل به دو خودروی پارس تیو5 و پارس اتوماتیک تویو5 خواهد شد».

هایما S7 یکی از پر فروش‌ترین کراس اوورهای ایران است آمده بود تا جایگزین سوزوکی ویتارا باشد. شروع تحریم‌ها که خروج بسیاری از خودروسازان مطرح را از ایران به دنبال داشت، مشکلاتی در تامین قطعات برای خودروسازان را نیز با خود به صنعت خودروسازی ایران آورده بود و حالا بعد از حدود یک سال از تاخیرهای تحویل هایما، ایران خودرو رسما تولید این خودرو را متوقف کرد.

ایران خودرو «هایما» را در سال ۱۳۹۷ و تنها در تیپ اتوماتیک معرفی کرد. این خودرو چینی توسط هایما اتومبیل، زیر مجموعه گروه فاو تولید شده‌ است. هایما S7 در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ پر فروش‌ترین محصول این شرکت بود. ایران خودرو با همکاری هایما این خودرو را در خراسان مونتاژ می‌کرد. آمارهای ایران خودرو در شهریور ۹۹ که در سایت کدال منتشر شده بود نشان می‌دهد که ایران خودرو تنها یک دستگاه هایما تولید کرده است اما این شرکت خودروسازی خبر «توقف تولید هایما در ایران خودرو خراسان» را تکذیب و اعلام کرد که در تولید این خودرو با مشکلاتی مواجه شده است همچنین قرارداد ایران خودرو با هایما به پایان نرسیده و ممکن است این خودروساز ایرانی پس از حل مشکلات خود در زمینه تولید قطعات تولید این خودرو را ادامه دهد. تامین قطعات یکی از بزرگترین مشکلاتی است که خودروسازان ایرانی در روزهای تحریم و شیوع کرونا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مدیران شرکت‌های خودروسازی ایران می‌گویند خودروهای تولیدی به دلیل نبود قطعات ناقص مانده‌اند و از سویی دیگر نهاد‌های نظامی به این عرصه وارد شده‌اند تا قطعات مورد نیاز خودروسازان را تولید کنند که باید دید این مشکل تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا راه حل‌های در نظر گرفته شده کار ساز خواهد بود؟

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45