تولد یک ستاره

۱۷ آبان ۱۴۰۰ تولد یک ستاره

لوگوها نقش مهمی در صنعت خودروسازی دارند. این نمادهای مهم، نشان‌دهنده حیات و تاریخ غنی هر کمپانی هستند، درست مانند ستاره «سه پر» مرسدس بنز که روز پنجم نوامبر ۱۰۰ ساله شد.

لوگو یا «نماد» هر برند، نقشی اساسی و مهم در تاریخچه آن دارند. شاید این نمادها طی زمان کم و بیش تغییر کنند، اما اصول و ریشه اولیه آنها همواره یکسان می‌ماند. شاید بهترین مثال نماد ستاره سه پر یکی از بزرگ‌ترین غول‌های خودروسازی آلمانی، یعنی مرسدس بنز باشد که این روزها تولد صد سالگی‌اش را جشن گرفت.

درست پنجم نوامبر سال ۱۹۲۱ بود که این لوگو به عنوان نماد مرسدس بنز برای نخستین بار ثبت شد. حق ثبت این نماد مهم به DMG یا همان Daimler-Motoren-Gesellschaft برمی‌گردد که به لطف آن این ستاره سه پر همچنان پس از گذشت یک قرن، می‌درخشد.

نکته جالب اینجاست که تا پیش از سال ۱۹۲۶، نماد این خودروساز آلمانی ستاره‌ای بود بدون دایره. به عبارت دیگر، نمادی که ما امروزه می‌شناسیم، پنج سال پس از ثبت رسمی لوگو در اوایل دهه ۲۰ میلادی متولد شد.

نمایی از لوگو مرسدس بنز

اواسط دهه ۲۰ (سال ۱۹۲۶) با تغییرات کم و بش مهمی نظیر ادغام DMG و بنز همراه بود که لوگو را نیز تحت تاثیر قرار داد. طی این تغییرات، ستاره پیشین به ستاره فعلی تغییر شکل داد و از آن زمان تا به امروز دست نخورده باقی ماند. این نماد معنا و مفهومی ویژه برای مرسدس بنز دارد. هر پر این ستاره نماد سودای موفقیت و فعالیت بنز در زمینه ساخت موتور وسایل نقلیه هوایی، زمینی و دریایی است که روزی بزرگ‌ترین شعار و هدف نهایی این برند بود. به عبارت دیگر، این نام آلمانی قصد داشت آسمان، زمین و دریا را به تصرف خود در آورد. البته که پر چهارمی نیز وجود داشت که بنا به دلایلی و پس از مدتی حذف شد.

حالا با گذشت حدود ۱۰۰ سال از رسمی شدن این لوگو و تبدیل آن به نماد قدرت در صنعت خودروسازی، بعید می‌دانیم که ظاهر این ستاره تغییری کند. شاید به شکل‌های مختلف روی کاپوت محصولات مرسدس بنز جا خوش کند، اما شکل و شمایل آن ثابت خواهد ماند.

مروری بر تاریخچه مرسدس بنز

کمتر کسی پیدا می‌شود که این برند را که توسط کارل بنز و گوتلیب دایملر پایه‌گذاری شد، به عنوان نخستین خودروساز جهان نشناسد. مرسدس بنز برای تبدیل شدن به یک غول در این صنعت، فراز و نشیب‌های بی‌شماری را پشت سر گذاشت. این کمپانی یکی از خودروسازانی بود که در دوران و پس از اتمام جنگ جهانی، آسیب‌های فراوانی دید.

برتا بنز، همسر کارل بنز، یکی از زنان تاثیرگذار در صنعت خودروسازی و یکی از مهم‌ترین افراد در توسعه و پیشرفت این شرکت خودروسازی نوپا بود. او به عنوان اولین راننده زن مرسدس بنز شناخته می‌شود.

فروش فوری خودرو

منبع: Motor1

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان