بررسی مشخصات فنی تویوتا آیگو X مدل ۲۰۲۳

۱۴ خرداد ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی تویوتا آیگو X مدل ۲۰۲۳

تویوتا آیگو X کراس اوور کوچکی است که مخصوص بازار اروپا و با هدف برآورده کردن نیازهای زندگی در شهرهای این قاره طراحی شده است. خودروساز ژاپنی برای طراحی این خودرو تحقیقات کامل و گسترده‌ای را درباره نحوه زندگی و رانندگی در شهرهای اروپا انجام داد. نتیجه این پژوهش‌ها، کراس‌اوور کوچک، کم‌مصرف و فناورانه‌ای شد که روی پلتفرم GA-B از مگاپلتفرم TNGA (معماری جدید جهانی تویوتا) ساخته شده است. این خودرو به زودی وارد بازار ایران خواهد شد تا به تقاضای رانندگان ایرانی برای داشتن یک خودرو جمع و جور و باکیفیت و البته غیرچینی پاسخ دهد.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا

+ طراحی جذاب

+ پیشرانه کم‌مصرف

+ امکانات ایمنی مدرن

+ ابعاد و اندازه مناسب شهرهای شلوغ

شتاب و سرعت کُند

مشخصات فنی

تویوتا آیگو X برای پاسخگویی به نیاز رانندگان اروپایی و بر اساس قوانین اتحادیه اروپا طراحی شده است. به همین منظور پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر 1KR-FE زیر کاپوت قرار گرفته که ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند.

اگرچه خروجی این موتور چندان بالا نیست و حتی از خودروهای ملی سایپا هم کمتر است، با این حال برای حرکت دادن یک کراس اوور کوچک ۹۴۰ کیلوگرمی کفایت می‌کند و در خیابان‌های شهر عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد.

تویوتا آیگو X مدل ۲۰۲۳ با گیربکس دستی ۵ سرعته یا CVT در دسترس خریداران اروپایی قرار دارد. شتاب این خودرو کوچک با جعبه دنده دستی ۱۵.۶ ثانیه و با گیربکس CVT اتومات ۱۵.۵ ثانیه است و حداکثر سرعت آیگو نیز به ترتیب به ۱۵۸ و ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بنابراین نباید انتظار شتاب‌گیری سریع و سرعت زیادی از آیگو، به‌خصوص در بزرگراه‌ها و جاده‌های برون شهری داشته باشید.

مزیت تویوتا آیگو X به عنوان یک کراس اوور شهری مصرف سوخت اقتصادی آن است. آیگو دستی در هر صد کیلومتر ۴.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند و گیربکس اتومات مصرف سوخت این خودرو را به ۴.۹ لیتر می‌رساند. این آمار و ارقام به نفع جیب راننده‌هایی است که می‌خواهند در شهرهای بزرگ و شلوغ پشت فرمان یک کراس اوور بنشینند.

هر چند تویوتا آیگو X مدل ۲۰۲۳ خودرو کوچک با با پیشرانه‌ای کم‌توان است، اما شرکت سازنده در بخش آپشن‌های ایمنی هیچ کم و کسری نگذاشته و آیگو را به Toyota Safety Sense مجهز کرده است. این سیستم ترکیبی از حسگر دوربین تک‌چشمی و رادار موج میلیمتری است که برای سیستم پیش از برخورد (PCS) با تشخیص خودرو و در سرعت‌های بالا به کار می‌رود.

تشخیص عابر پیاده در شب و روز، تشخیص دوچرخه‌سوار و موتورسوار در روز، پشتیبانی کاهش برخورد، کروز کنترل هوشمند، رادار رانندگی بین خطوط و دستیار فرمان اضطراری نیز در فهرست آپشن‌های تویوتا آیگو X دیده می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۳ / ۱۲

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۷۲ اسب بخار

گشتاور

۹۳ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته دستی

CVT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۵.۶ ثانیه

۱۵.۵ ثانیه

سرعت

۱۵۸ کیلومتر بر ساعت

۱۵۱ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۴.۷ لیتر در صد کیلومتر

۴.۹ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۳۷۰۱ میلیمتر

عرض

۱۷۴۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۲۴ میلیمتر

فاصله محورها

۲۴۳۱ میلیمتر

وزن خالص

۹۴۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۲۳۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۳۵ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا آیگو X مدل ۲۰۲۳

تویوتا آیگو از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ در قالب یک خودرو هاچبک تولید می‌شد و در بعضی کشورها با نام‌های پژو ۱۰۷، پژو ۱۰۸ و سیتروئن C1 به فروش می‌رسید. بعد از اینکه تولید این هاچبک ژاپنی در سال ۲۰۲۱ متوقف شد، مدیران تویوتا تصمیم گرفتند با استفاده از پلتفرم یاریس و یاریس کراس، به طراحی و ساخت محصولاتی با این اسم ادامه دهند که منجر به معرفی آیگو X شد.

کراس‌اوور جدید تویوتا بر اساس مدل مفهومی X پرولوگ تولید شده که اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی شد. تویوتا آیگو X ابعاد و اندازه‌هایی بزرگ‌تر از نسخه‌های هاچبک پیش از خود دارد. طول این خودرو ۳۷۰۰ میلیمتر و ۲۳۵ میلیمتر بیشتر از نسل قبلی و یک سانتیمتر کشیده‌تر از کیا پیکانتو است.

فاصله بین چرخ‌های جلو و عقب ۹۰ میلیمتر افزایش یافته و ۱۲۵ میلیمتر هم به عرض خودرو اضافه شده است. ارتفاع کراس اوور جدید تویوتا ۵۰ میلیمتر از آیگوی قدیمی بلندتر است.

تویوتا آیگو X طراحی جسورانه‌ای دارد. خطوط متعدد روی بدنه باعث ایجاد فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی شده و شمایلی اسپرت و تهاجمی به این خودرو کوچک داده است. در کنار این موارد، قاب‌های پلاستیکی دور گلگیرها، باعث تمایز مدل‌های قدیمی با کراس‌اوور جدید می‌شود.

رنگ‌آمیزی خاص آیگو X یکی دیگر از دلایل جذابیت این خودرو است. این کراس‌اوور را می‌توان به رنگ‌های آبی، قرمز و بژ خریداری کرد که رنگ کلی بدنه کنتراست و تضاد زیبایی با رنگ سیاه سقف و قسمت عقب دارند.

مدلی از تویوتا آیگو X سانروف دارد، اما با دیگر خودروهای مشابه متفاوت است. سانروف آیگو از روی فیات ۵۰۰ برداشته شده و مثل یک سقف پارچه‌ای به سمت عقب جمع می‌شود. اما به احتمال زیاد خودرو وارداتی به ایران با سقف فلزی و شیشه‌ای در دسترس خریداران داخلی قرار بگیرد.

طراحی داخلی

کابین تویوتا آیگو X مدل ۲۰۲۳ گیربکس CVT

کابین تویوتا آیگو X مدل ۲۰۲۳ گیربکس دستی

کابین تویوتا آیگو X هم مثل بدنه زیبا و جذاب طراحی شده است. نمایشگر لمسی درون قاب بیضی شکل بزرگی قرار گرفته و دریچه‌های تهویه مطبوع نیز در درون قاب‌های بیضی برجسته دیده می‌شود. دکمه‌های و کنترل‌های فیزیکی تا حد مینیمال کاهش یافته و داشبرد خلوت است.

افزایش فاصله بین محور باعث شده تا فضای بین کافی بیشتری نسبت به مدل‌های هاچبک برای سرنشینان عقب فراهم شود. یکی از ایرادات آیگو هاچبک گنجایش کم فضای بار بود که در مدل کراس‌اوور ۶۰ لیتر بیشتر شده و به ۲۳۲ لیتر رسیده است.

ارتفاع صندلی راننده ۵۵ میلیمتر بلندتر شده و همراه با زاویه تندتر ستون‌های A، راننده دید بهتری به مسیر پیدا می‌کند.

قیمت تویوتا آیگو X در بازار ایران

نمای عقب تویوتا آیگو X مدل ۲۰۲۳

خودروهای کراس اوور که در بین مردم به شاسی بلند نیز معروف هستند، پرطرفدارترین محصولات بازار خودرو به حساب می‌آیند. اما ابعاد تقریبا بزرگ موجب شده تا پارک کردن کراس‌اوورها و رانندگی با آنها در شهرها، به‌خصوص در مناطق پرترافیک و پرجمعیت کمی سخت باشد. با این حال رانندگی با تویوتا آیگو X در شهری مثل تهران به راحتی سواری با یک هاچبک یا سدان کوچک است، چرا کراس اوور تویوتا ابعاد و اندازه جمع و جوری دارد و به سیستم‌های ایمنی مدرنی مجهز شده.

آیگو می‌تواند خودرو مناسبی برای خانواده‌های ۳ – ۴ نفره و جوان‌ها باشد و به کار رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک بیاید و نباید انتظار زیادی از این خودرو هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها و جاده‌ها داشته باشید.

تویوتا آیگو X با ورود به ایران تنوعی به بازار کراس‌اوورهای کوچک می‌دهد که در قبضه چینی‌ها است و جانشین مدرنی برای سیتروئن C3، کیا پیکانتو، هیوندای i10 و هیوندای i20 خواهد بود. این خودرو در بازار اروپا با قیمت ۱۶ هزار یورو به فروش می‌رسد که گمرک، قیمت پایه آن را با تعرفه ۵۵ درصدی (بدون هزینه‌های شماره‌گذاری و…) ۲۴،۵۰۰ دلار اعلام کرده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو