بررسی مشخصات فنی تویوتا تاندرا ۲۰۲۲

۲ مهر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی تویوتا تاندرا ۲۰۲۲

سکویا (Sequoia)، بزرگ‌ترین محصول کمپانی تویوتا در بازار آمریکای شمالی از کلاس شاسی بلندهای بزرگ سایز به حساب می‌آید. بنابراین نسخه وانت این خودرو با نام تاندرا را نیز باید وانت فول تویوتا و رقیب اصلی فورد F150، شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ و رام ۱۵۰۰ بدانیم.

تاندرا به عنوان برادر بزرگ‌تر هایلوکس، اولین بار در سال ۲۰۰۶ روانه بازار شد، یعنی تقریبا همزمان با دوران تولید نسخه J100 لندکروزر. نسل دوم این مدل دقیقا به موازات معرفی سری J200 لندکروزر در سال ۲۰۰۷ روانه بازار شد که تا ۲۰۲۱ در خط تولید قرار داشت. خوشبختانه تویوتا تقریبا به موازات معرفی سری جدید J300، تصمیم به معرفی نسل سوم تاندرا، یعنی مدل ۲۰۲۲ گرفته است تا از بازار داغ وانت‌های بزرگ آمریکای شمالی باز نماند.

مشخصات فنی تاندرا ۲۰۲۲

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

حجم موتور

۳.۴ لیتر

نوع موتور

شش سیلندر خورجینی (V6)

تنفس موتور

تویین توربوشارژر

حداکثر قدرت

۳۸۹ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۶۵۰ نیوتون.متر در ۲۰۰۰ تا ۳۶۰۰ دور در دقیقه

شتاب

حداکثر سرعت

تعداد سیلندر

۶

تعداد سوپاپ

۲۴

انتقال قدرت

۱۰ سرعت اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۱۱.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

سیستم تعلیق جلو

جناغی دوبل

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

وانت فول سایز

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

بدنه جدا از شاسی

ترمز جلو

دیسکی دو جداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی دو جداره هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

عرض

ارتفاع

فاصله بین محور جلو و عقب

وزن خالص

۲۵۶۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۸ اینچ

چرخ جلو و عقب

۶۵/۲۸۵

توان باربری

۸۸۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

طراحی ظاهری

نمایی از طراحی خارجی تاندرا ۲۰۲۲

تاندرا نسل سوم دقیقا تاخیری برابر با جانشینی سری J300 لندکروزر با سری قدیمی‌تر J200 داشت. اگرچه شاسی بلند سکویا بر اساس پلتفرم تاندرا شکل گرفته است، اما تاندرا از دیدگاه طراحی فنی بیشتر به لندکروزر شباهت دارد.

نسل سوم تاندرا به عنوان یک وانت سایز بزرگ، در بخش عقب ظاهر رادیکال خوبی را به نمایش می‌گذارد. این بخش یکی از دشوار‌ترین بخش‌های طراحی به حساب می‌آید چرا که اصولا وانت‌ها در بخش انتهایی خود المان، متمایز کننده چندانی به همراه ندارند و دقیقا به همین دلیل بیشتر آن‌ها از نمای پشتی به یکدیگر شبیه هستند. نمای عقب تاندرا با فرو رفتگی‌های متعدد در بخش محفظه بار اگرچه بسیار اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، اما همچنان متمایز است.

طراحی نمای جلو در این خودرو از تصور خارج است. ممکن نیست چراغ‌های جلو تاندرا نسل سوم را ببینید و نتوانید شباهت بی‌مانند آن به چراغ‌های محصولات چند سال اخیر کادیلاک را نادیده بگیرید. البته این سبک طراحی کپی مستقیم از کادیلاک نیست، اما شباهت بیش از حد، این سوال را در ذهن تداعی می‌کند که آیا تویوتا در طراحی این خودرو تا این اندازه ناتوان بود که حتی نتوانست در حد جی‌ام‌سی سییرا (برادر دوقلو شورولت سیلورادو)، به صورت هم زمان رادیکال و متمایز باشد؟

جلوپنجره تاندارا در نسل دوم با رشد چشمگیری مواجه شد تا همانند خانواده فورد سری F، تاثیر و گیرایی بصری، قدرت طلبی و حس استقامت بیشتری را به بیننده انتقال دهد. در این راستا، برجستگی هر چهار گلگیر در دو طرف خودرو نیز تاثیر بسیار زیادی بر گیرایی نمای خارجی این خودرو گذاشته است.

نمای داخلی بدون تردید جاییست که تویوتا در آن سریع‌تر به پختگی طراحی دست یافته است. بنابراین نمای داخلی تاندرا به شکل بسیار زیبایی در تریم قابل سفارش دو رنگ تزئین شده که امروزه به یک مسئله رایج میان خودروسازان بدل شده است. در نتیجه متریال به کار رفته در عرض داشبرد خودرو در هماهنگی با تریم رودری‌ها و روکش صندلی‌ها در دو رنگ متمایز عرضه می‌شود.

با پیروی از پیشروان بازار وانت‌های فول سایز نظیر فورد، شورولت و رام، کنسول میانی تاندرا نسل سوم بسیار عریض‌تر شده و نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا به ابعاد خیره کننده ۱۴ اینچ، قرار گرفته در وسط و بالای داشبرد، ارتقا یافته است. فرمان چهارشاخه، طراحی زاویه‌دار دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع، قاب مستطیل مجموعه نشانگرهای دیجیتالی پشت فرمان و مقطح شکسته سطح داشبرد در تاندرا نسل سوم، تاثیر بصری خیره کننده و زیباتری از نمای خارجی آن به همراه دارد.

مزایا و معایب

نمایی از کابین تویوتا تاندار 2022

تویوتا از ارائه محصولات سایز بزرگ نظیر سکویا، تاندرا و مخصوصا لندکروزر در بازار آمریکای شمالی هیچ خیری ندیده بود. فروش ناموفق ۱۰ سال گذشته تویوتا لندکروزر سری J200 در بازار آمریکا، باعث شد این خودروساز سری J300 را از این بازار خط بزند، اما فروش پایین و تغییرات ایجاد شده در نسل جدید لندکروزر بر تاندرا نسل سوم نیز تاثیر شگرفی گذاشت. بنابراین استفاده از پیشرانه V6 تویین توربو به عنوان برترین پیشرانه ارائه شده در J300، به صورت مشترک روی تاندرا نسل سوم برای خریداران چندان خوشایند نخواهد بود.

البته این پیشرانه بسیار توانمند، خوش ‌مصرف و با دوام است و در حقیقت به منظور هماهنگی بیشتر با حرکت بازار جهانی به سمت و سوی استفاده از پیشرانه‌های کوچک‌تر در وانت‌های سایز بزرگ (به رهبری شرکت فورد) در تاندرا نیز پیاده شد، اما برای رقابت با خودروهای ساده‌تر و بسیار بادوام تنفس طبیعی حجیم آمریکایی، آن هم در بازاری که حجم موتور حرف اول را می‌زند، چندان حرکت منطقی و خوشایندی به حساب نمی‌آید. البته تویوتا اعلام کرده است که برای این خودرو با همین پیشرانه، یک سیستم هیبرید (برقی/بنزینی) را نیز تدارک دیده است که با قرارگیری موتور برقی کوچک آن در گیربکس، مجموع توان تولیدی به ۴۳۷ اسب بخار و گشتاور نهایی آن به ۷۹۰ نیوتون.متر خواهد رسید. جزیات این سیستم هیبرید هنوز به صورت کامل منتشر نشده است.

نسل سوم تاندرا با افزایش توان کشش بار به اندازه ۱۸ درصد به ۵.۴۵ تن و افزایش توان حمل بار به اندازه ۱۱ درصد به ۸۸۰ کیلوگرم رسیده است، اما در عین حال تویوتا در تاندرا نسل سوم با سیستم تعلیق یکپارچه و فنرهای شمش خداحافظی کرده و در عوض سیستم تعلیق نرم‌تر اما ضعیف‌تر پنج نقطه اتصال (از خانواده سیستم تعلیق مولتی لینک) را جایگزین آن کرده است که باعث می‌شود تاندرا مخصوصا در نسخه تیون شده اسپرت TRD Pro، بیشتر همانند یک وانت اسپرت رفتار کند تا یک خودروباربری سنگین وزن. همچنین این وانت در سه طول مختلف محفظه حمل بار روانه بازار می‌شود تا از نظر توانایی‌های فنی، فاصله خود را با غول‌های آمریکایی کمتر کند.

نتیجه گیری

نمایی از بخش پشتی تاندرا 2022

تاندرا نسل سوم به احتمال زیاد در پایان سال میلادی جاری، با رقم آغازین ۳۸ هزار دلار و به عنوان مدل ۲۰۲۲ روانه بازار جهانی خواهد شد. این خودرو همواره یکی از بادوام‌ترین و باکیفیت‌ترین وانت‌‌های بازار آمریکای شمالی بوده است، اما به دلیل داشتن رقبای بسیار باسابقه و قدرتمند در بازار آمریکای شمالی و همچنین تجربه کردن چندین ایراد فنی عمده و فراخوان‌های بزرگ، هرگز نتوانست همانند محصولات آمریکایی در این بازار محبوب واقع شود.

اگرچه تاندرا در سال ۲۰۲۰ فروش خوب حدود ۱۰۹ هزار دستگاهی را تجربه کرد، اما رقبای آن از جمله فورد F150 و شورولت سیلورادو در همان سال، روی هم رفته رقم فروش ۷۸۷ هزار دستگاهی را از خود برجای گذاشتند. در صورت محاسبه حجم فروش رام ۱۵۰۰ در این رقم، این عدد به سادگی از مرز یک میلیون دستگاه نیز عبور می‌کرد که نشان‌دهنده دشوار و دشوارتر شدن رقابت در بازار آمریکای شمالی برای محصولات سایز بزرگ ژاپنی در دو سگمنت شاسی بلند و وانت است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی