بررسی مشخصات فنی تویوتا سکویا ۲۰۲۳

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی تویوتا سکویا ۲۰۲۳

تویوتا با تجربه بسیار تلخی که در فروش شاسی بلند سایز بزرگ لندکروزر نسل آخر (J200) در بازار آمریکا داشت، تصمیم گرفت جدیدترین نسل این خودرو را در بازار قاره پهناور آمریکای شمالی عرضه نکند. با خداحافظی اجباری و اسفناک لندکروزر J200، چشم امید تویوتابازان قاره آمریکای شمالی، به تنها شاسی بلند فول سایز دیگر این برند، یعنی مدل سکویا (Sequoia) دوخته شد.

با ارائه نسل جدید وانت فول سایز تاندرا (Tundra) در سال میلادی گذشته، حالا نوبت معرفی نسل سوم سکویا رسید که با الهام مستقیم از زبان طراحی تاندرا قلم خورده است.

مزایا و معایب

+ ارائه نسل جدید بعد از سال‌ها

+ طراحی مدرن و به‌روز

+ پرکننده جای خالی لندکروزر J300

– عدم ارائه با پیشرانه V8

– تاخیر بسیار زیاد در ارائه نسل جدید

– عدم توانایی در رویارویی با رقبای آمریکایی

– تنها شاسی بلند فول سایز تویوتا در بازار آمریکا

مشخصات فنی

پس از معرفی لندکروزر J300، تویوتا اعلام کرد که دیگر قرار نیست محصولات خود را با پیشرانه‌های V8 روانه بازار کند. این موضوع مهم محدود به بازار آمریکا، آفریقا یا خاورمیانه نیست و این خودروساز در حقیقت دیگر هیچ پیشرانه V8 برای محصولات خود در نظر ندارد.

پیشرانه برتر انتخابی نسل جدید محصولات سایز بزرگ تویوتا، پیشرانه V6 تویین توربو دیزل و بنزینی است که با نسل جدید لندکروزر J300 به بازار جهانی معرفی شد. اما این واحد ۳.۴ لیتری تویین توربو، در تویوتا سکویا به صورت هیبریدی عرضه و با نام سیستم انتقال نیرو iForce MAX شناخته می‌شود. ترکیب این پیشرانه با مجموعه باتری‌های ۱.۵ کیلووات.ساعت نوع نیکل-متال، مجموع قدرتی برابر با ۴۳۷ اسب بخار و گشتاور ۷۹۰ نیوتون.متر برای سکویا به ارمغان می‌آورد. البته مهم‌ترین مزیت سکویا در استفاده از سیستم انتقال نیرو هیبرید، بهبود چشمگیر میان مصرفت متوسط سوخت است که رقم دقیق آن هنوز از سوی تویوتا اعلام نشده است.

سکویا همانند گذشته و مثل هر یک از رقبای توانمند آمریکایی خود، از ساختار شاسی جدا از اتاق بهره می‌گیرد و همانند نسل اول خود، برای بار دیگر در محور عقب از محور یکپارچه فعال (بجای مستقل) استفاده می‌کند تا توان آفرود و بیراهه نوردی خود را ارتقا دهد. این خودرو بر پلتفرم TNGA-F، مشترک با تویوتا لندکروزر و تاندرا بنا شده است و اکنون توان کشش باری معادل ۴۱۰۰ کیلوگرم (۲۲ درصد بیشتر از توان کشش نسل پیشین) را دارد. این میزان برابر با ۲۷۰ کیلوگرم بیشتر از شورولت تاهو است اما از توان باربری فورد اکسپدیشن و جیپ واگونییر کمتر است.

قابلیت انتخاب سیستم تعلیق تنظیم شونده بادی برای سکویا فراهم است. همچنین نسخه آفرود محور TRD Pro این خودرو، به سیستم تعلیق ارتقا یافته با کمک‌های روغنی برند فاکس آمریکا و تایرهای ۳۳ اینچی چهار فصل (A/T) برند فالکن مجهز است. ‌سکویا نسل سوم با کد شناسایی فنی XK80، از تابستان سال میلادی جاری روانه بازار خواهد شد. از این رو هنوز بسیاری از ویژگی‌های اختصاصی و دقیق آن به صورت عمومی منتشر نشده است.

مشخصات کلی

نوع موتور بنزینی تزریق مستقیم+الکتریکی
حجم موتور ۳.۴ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۶ / ۲۴
تنفس موتور تویین توربو
قدرت ۴۳۷ اسب بخار
گشتاور ۷۹۰ نیوتن.متر
گیربکس ۱۰ سرعت اتوماتیک
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب
سرعت
مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
نوع بدنه شاسی بلند فول سایز
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول
عرض
ارتفاع
فاصله محورها
وزن خالص
تعداد سرنشین ۴ تا ۷ نفر بر اساس نوع سفارش صندلی‌ ها
ظرفیت صندوق
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما
سانروف دارد

طراحی سکویا

نمای جلویی تویوتا سکویا ۲۰۲۳

زمانی که تاندرا نسل جدید به بازار معرفی شد، سبک طراحی‌ چراغ‌های عقب و جلو آن، بسیار به سبک طراحی کادیلاک‌های امروزی شبیه بود. سکویا نیز از سیاست طراحی مشابهی بهره می‌گیرد. چراغ‌های سه گوش جلو و عقب، جلوپنجره بزرگ که البته ۱۰۰ درصد از جلوپنجره تاندرا کوچک‌تر است، گلگیرهای بیرون زده با طاق مربع شکل و البته خطوط جانبی فرورفته بر گلگیرهای جلو و عقب و پایین‌ درها، که ضمن ارائه ظاهری جعبه مانند، نمای جانبی خودرو را از سادگی بیش از حد دور می‌کند.

طراحی داخلی

نمای داخلی تویوتا سکویا ۲۰۲۳

نمای داخلی این شاسی بلند فول سایز در نسخه پایه با نمایشگر لمسی ۸.۰ اینچ سیستم مولتی مدیا تزیین می‌شود اما در صورت تمایل، نسخه ۱۴.۰ اینچ نیز برای آن قابل سفارش است. این در حالی است که مجموعه نشانگرهای پشت فرمان چهارشاخ خودرو، یک نمایشگر تمام LCD به ابعاد قابل توجه ۱۲.۳ اینچ است که مستقل از نوع تریم سفارشی، در همه مدل‌های تولیدی به کار گرفته شده است. استفاده از سیستم روشنایی انتزاعی در نمای داخلی و البته تریم تزییناتی چوب و چرم دو رنگ کاملا بر اساس نوع آپشن انتخابی، متمایز خواهد بود.

با غیبت دائمی لندکروزر J300، سکویا هم باید لوکس باشد و هم آفرودی. در نتیجه، این خودرو بر اساس نوع سفارش با صندلی‌های نیمکتی معمولی در ردیف دوم یا نمونه کاپیتانی انحصاری ارائه می‌شود. در نتیجه بر اساس نوع سفارش صندلی‌ها، فضای داخلی سکویا می‌توان برای نشیمن چهار تا هفت سرنشین مناسب باشد.

سکویا در پنج تریم مختلف SR5، لیمیتد، پلاتینیوم، TRD Pro و کپستون (Capston) قابل سفارش خواهد بود که تریم TRD Pro نسخه تمام آفرودی این خودرو با ریم‌های اسپرت آلیاژی ۱۸ اینچی، لایت‌بار تمام LED جلو، تریم تزئیناتی پلاستیکی مشکی رنگ متمایز بر طاق گلگیرها، قفل دیفرانسیل عقب، قابلیت انتخاب انواع حالات سواری آفرود، و کروز کنترل هوشمند ویژه مسیرهای بیراهه است. این موضوع در حالی است که تریم کپستون، لوکس‌ترین و فول‌ترین نسخه سکویا خواهد بود که با تریم داخلی چرمی دو رنگ به همراه تریم تزییناتی چوب همراه خواهد بود تا بتواند با رقبای لوکسی چون لینکلن نویگیتر، جیپ گرند واگونییر و احتمالا کادیلاک اسکالید سرشاخ شود.

سخن نهایی

نمای پشتی تویوتا سکویا ۲۰۲۳

در غیاب لندکروزر J300 در بازار شاسی بلندهای آفرودی اقتصادی آمریکای شمالی، سکویا مجبور است هم آفرودی جلوه کند و هم لوکس. در نتیجه کار برای این شاسی بلند در بازار آمریکای شمالی بسیار سخت خواهد بود چرا که در رقابت در نسخه آفرودی، رقبایی چون شورولت تاهو، فورد اکسپدیشن و جیپ واگونییر را در پیش رو دارد و در نسخه لوکس کپستون، با خودروهایی چون کادیلاک اسکالید، لینکلن نویگیتر و جیپ گرند واگونییر رو در رو می‌شود.

مشتریان برای خرید خودرو آن هم از نوع تریم ابتدایی SR5، باید حدود ۵۰ هزار دلار و حدود ۷۰ هزار دلار برای نسخه فول کپستون بپردازند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی