بررسی مشخصات فنی تویوتا هایلندر هیبرید ۲۰۲۳

۷ بهمن ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی تویوتا هایلندر هیبرید ۲۰۲۳

باز شدن مسیر واردات دوباره خودرو خارجی تا این لحظه همچنان در حد یک تصویر باقی مانده و هنوز هم محدود به اعلام اسامی خودروهایی است که نیت واردات آن‌ها در سر شرکت‌ها است. یکی از این خودروهای جدید کراس اوور سایز متوسط تویوتا هایلندر هیبرید (Highlander) است که قرار است از سوی شرکت برساوش خودرو روانه بازار ایران شود.

یکی از برگ‌های برنده این خودرو، تجهیز به سیستم انتقال نیروی هیبرید و تکیه بر نام برند تویوتا است. در غیر این صورت نباید از دیدگاه سطح ویژگی‌های رفاهی و ایمنی انتظار چندانی از آن داشت.

مزایا و معایب

+ اعتبار برند

+ اتاق جادار

+ سیستم کم‌مصرف هیبرید

– قیمت نهایی قابل توجه

– عرضه در پایین‌ترین تریم

مشخصات فنی

تویوتا هایلندر هیبرید (Highlander) که در ژاپن بانام کلوگِر (Kluger) شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۰ به عنوان اولین کراس‌اوور سایز متوسط شرکت تویوتا که بر اساس پلتفرم یک خودرو سواری (شاسی مونوکوک) شکل گرفته بود، در نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک به بازار جهان معرفی شد. هایلندر را باید برادر ناتنی فوررانر (4Runner) دانست چرا که فوررانر بر خلاف هایلندر، بر اساس پلتفرم یک وانت با شاسی مستقل شکل گرفته بود. ابعاد داخلی جادار و ظرفیت نشیمن ۷ نفر، این خودرو را به یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای تویوتا بدل کرد تا اینکه کراس‌اوور سایز کوچک تویوتا راوفور (Rav4) در سال ۲۰۰۶ این عنوان را برای خود به سرقت برد.

نسل چهارم تویوتا هایلندر از سال ۲۰۱۹ روانه خط تولید شد که نسخه وارداتی بازار ایران را نمونه ۲۰۲۳ آن تشکیل خواهد داد. اما برای جلوگیری از سردرگمی مخاطبان باید تاکید کنیم که این خودرو در یک نمونه بزرگ‌تر با نام تویوتا گرند هایلندر (Grand Highlander) ویژه بازار آمریکای شمالی به تولید می‌رسد که از نظر فاصله محورها و ابعاد خارجی حدود ۱۰۰ میلی‌متر کشیده‌تر از هایلندر استاندارد است.

نسخه هایلندر وارداتی برای بازار ایران بر خلاف انتظار، نمونه دو ردیف صندلی ۵ سرنشین هیبرید آن است. این مهم نه‌تنها می‌تواند از دیدگاه قیمت فروش بالاتر (در مقایسه با نمونه بنزینی) بر حجم فروش خودرو در بازار کشور تاثیر منفی بگذارد، بلکه نسخه وارداتی ایران قدرتمندترین نمونه هیبرید هایلندر نخواهد بود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو بنزینی خطی + ۲ موتور الکتریکی
حجم موتور ۲.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۲۴۲ اسب بخار
گشتاور ۲۷۰ نیوتن.متر
گیربکس اتوماتیک DHT
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب —–
سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۵.۸۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۹۶۵ میلیمتر
عرض ۱۹۳۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۷۵۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۸۵۰ میلیمتر
وزن خالص ۲۰۱۸ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۱۳۷۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۵ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا هایلندر هیبرید ۲۰۲۳

نمای خارجی تویوتا هایلندر هیبرید ۲۰۲۳ از زبان طراحی بسیار معاصر و رایج بهره می‌گیرد که شاید در مقایسه با محصولات برند لکسوس و حتی تویوتا C-HR چندان آینده‌نگرانه و فضایی به نظر نرسد. با این وجود جثه قابل توجه این خودرو با طول نهایی نزدیک به ۵ متر و برجستگی‌های گلگیرهای جلو و عقب و همچنین کاپوت و زیرسپرها، چشمگیر و عضلانی به نظر می‌رسد.

سبک طراحی چراغ‌های جلو بیننده را اندکی به یاد هیوندای سانتافه DM می‌اندازد، در حالی که طراحی چراغ‌های عقب نیز بی‌شباهت به عقب برخی سواری‌های هیوندای نیست. با حضور برجستگی‌های محسوس گلگیرها و گوشه سپرهای بومرنگ‌مانند و جلوپنجره کرومی مزین به نشان تویوتا، غیر ممکن است هایلندر هیبرید را با خودرو دیگری اشتباه بگیرید.

به‌صورت کلی نمای خارجی تویوتا هایلندر ۲۰۲۳ اگرچه جذاب و گیرا است، اما فاقد المان‌های هیجان‌انگیز و منحصربه‌فردی است که در سایر محصولات این برند نظیر CH-R و راوفور نسل چهارم (XA40) دیده می‌شود.

طراحی داخلی

کابین تویوتا هایلندر هیبرید ۲۰۲۳

نمای داخلی تویوتا هایلندر هیبرید ۲۰۲۳ خوشبختانه از المان‌های رایج و بی‌انگیزه بیرونی پیروی چندانی نمی‌کند و در عوض این فضا به کمک خطوط شکسته و زوایای نامتقارن جلوه متمایزی به نمایش می‌گذارد.

از نظر شخص نگارنده، تریم داخلی دو رنگ عنصر چشم‌نواز و برتر در فضای داخلی خودروها است که متاسفانه بیشتر خودروهای وارداتی و مونتاژی داخل ایران از آن بی‌بهره هستند. آنچه تریم داخلی دو رنگ انجام می‌دهد از پس هیچ تریم تزئیناتی بر نمی‌آید. تویوتا هایلندر نیز در نسخه تریم دو رنگ داخلی بسیار زیباتر و خیره کننده‌تر است، اما اگر نسخه تک رنگ نمای داخلی آن وارد بازار کشور شود، سرنشینان تنها مجبورند به طراحی طبقاتی داشبرد، مزین به تریم نقره‌ای مات در ترکیب با تریم مشکی پیانویی بسنده کنند.

آنچه در فضای داخلی Highlander معاصر جلوه می‌کند، غربیلک فرمان سه‌شاخه و مجموعه کلاستر پشت فرمان است که از دو نشانگر دایره‌ای آنالوگ به همراه یک نمایشگر LCD برای کامپیوتر سفری تشکیل شده است و از سبک طراحی روز دنیا، مخصوصا در میان خودروسازان چینی که با عجله به سمت استفاده از نمایشگرهای LCD یکپارچه حرکت می‌کنند، به دور است.

آپشن ها و امکانات

نسخه هیبرید هایلندر در پنج تریم متمایز LE و XLE و نسخه برنز و لیمیتد و پلاتینیوم به تولید می‌رسد و سطح امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار سرنشنان قرار می‌دهد، اما سطح امکانات رفاهی بیان‌شده در کاتالوگ رسمی تویوتا هایلندر هیبرید وارداتی خبر از ارائه این خودرو با کمترین حجم ویژگی‌های ایمنی و رفاهی می‌دهد.

بر اساس این کاتالوگ خبری از وجود سیستم روشنایی و برف پاک‌کن اتوماتیک، صندلی برقی، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور پارک جلو و عقب و حتی سیستم مسیریاب و دوربین دنده عقب نیست که دو مورد آخر با توجه به ارائه نمایشگر لمسی ۸ اینچی سیستم مولتی مدیا، بسیار جای تعجب دارد.

در عوض سیستم تهویه مطبوع از نوع اتوماتیک و سیستم صوتی پریمیوم (احتمالا از برند JBL) در کنار ویژگی‌های ایمنی استانداردی چون کنترل پایداری، اتوهلد، کنترل حرکت در سطوح شیب‌دار، ترمز پارک برقی، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، ورود و استارت بدون کلید، سانروف پانوراما و آینه‌های برقی جانبی دارای گرم‌کن از مهمترین ویژگی‌های عرضه‌شده در این خودرو بسیار معمولی است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی ندارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت ندارد
چراغ روز ندارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

قیمت تویوتا هایلندر هیبرید در بازار

نمای عقب تویوتا هایلندر هیبرید ۲۰۲۳

بازه قیمت فروش تویوتا هایلندر هیبرید در پنج تریم مختلف عرضه‌شده از حدود ۳۹،۵۰۰ دلار (در تریم LE) آغاز و به ۴۹،۵۰۰ دلار (در تریم پلاتینیوم) ختم می‌شود. تا این جای کار با در نظر گرفتن قیمت پایه باید آگاه بود که هایلندر خودرو ارزان‌قیمتی نیست و تلاش شرکت واردکننده در کاهش ویژگی‌های رفاهی و ایمنی این خودرو نیز در راستای کاهش قیمت نهایی فروش آن انجام گرفته است.

از این رو هایلندر هیبرید نیز در صورت محقق شدن واردات، همانند سایر تویوتاهای بازار ایران، یک خودرو کم‌آپشن است که برای توجیه فروش خود تنها به کیفیت بالای مونتاژ و متریال، مصرف کم و اعتبار برند تویوتا متکی خواهد بود. تجربه ثابت کرده است که همین ویژگی‌های به ظاهر جزئی برای جلب مشتریان ایرانی دوآتشه برند تویوتا کافی است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی