تکنولوژی های نوین صنعت خودرو

۶ شهریور ۱۴۰۱ تکنولوژی های نوین صنعت خودرو

تکنولوژی‌های عرضه شده در صنعت خودروسازی روز به روز در حال پیشرفته‌تر شدن هستند و خودروهایی که این روزها راهی بازار می‌شوند در مقایسه با خودروهای ۵ سال پیش تغییرات بسیاری را تجربه کرده‌اند؛ تغییراتی که مثبت تلقی شده و عملا سبب افزایش ایمنی و راحتی سرنشینان این خودروها شده است.

صنعت خودروسازی همچنان در حال به‌روز‌رسانی است. مهندسان و طراحان فعال در این حوزه پیوسته در حال ارائه جدیدترین تکنولوژی‌ها بوده تا بتوانند یک سواری ایمن و لذت‌بخش را به سرنشینان خودرو و حتی عابران پیاده ارائه دهند.

تکنولوژی‌هایی که این روزها بیشتر در بازار عرضه می‌شوند یا حداقل خودروسازان قصد دارند به زودی از آن‌ها در خودروهای خود استفاده کنند عمدتا مرتبط با خودروهای خودران و برقی هستند. به نظر می‌رسد که خودروسازان عمده سرمایه خود را در بخش مرتبط با خودروهای خودران و برقی صرف کرده‌اند و افق خوبی برای این دست از وسایل‌نقلیه دیده می‌شود.

موسسه ایمنی یورو NCAP از سال ۲۰۲۰ خودروهای مورد بررسی را از لحاظ دارا بودن فرمان اتوماتیک اضطراری‌، سیستم نظارت بر راننده و سیستم ترمز اضطراری خودکار نیز بررسی کرده و ۵ ستاره ایمنی خود را تنها به وسایل‌نقلیه‌ای اهدا خواهد کرد که علاوه‌ بر معیارهای قبلی به این امکانات نیز مجهز باشند.

جالب است بدانید که گفته می‌شود به زودی تمامی خودروها به شبکه اینترنت متصل خواهند بود و از طریق اینترنت اشیا علاوه ‌بر اتصال به یکدیگر، به زیرساخت‌های جاده‌ها و چراغ‌های هوشمند خودرو نیز متصل خواهند شد. بدین طریق به طور قطع ایمنی بیشتری برای سرنشینان خودرو فراهم خواهد شد و بدین صورت موسسات ایمنی نیز خودروها را بیشتر تایید خواهند کرد.

آینه های مجازی

آینه بغل هوشمند

به کمک این تکنولوژی دیگر خبری از آینه‌ بغل خودرو به صورت فیزیکی در خودروها نیست و تصاویر اطراف خودرو به صورت زنده به گوشه‌های داشبورد و یا در خودرو فرستاده می‌شود. این تصاویر به کمک دوربین‌هایی که در اطراف خودرو تعبیه شده‌اند، تهیه می‌شوند.

آینه‌های مجازی به علت کشش آیرودینامیکی کمتری که ایجاد می‌کنند بیشتر در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتفاقا از مزایای آن‌ها می‌توان به کاهش نقاط کور و دید واضح‌تر راننده در شرایط بد آب‌ و هوایی اشاره کرد.

این دوربین‌ها هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها، پیچیدن و پارک کردن به طور خودکار دید بهتری را به راننده ارائه می‌دهند و جالب بدانید حتی می‌توان با کمک انگشتان دست، تصاویر نمایشی در آن‌ها را بزرگنمایی کرد.

لکسوس برای اولین‌بار در اواخر سال ۲۰۱۸ در SUV الکتریکی آئودی E-tron از آینه‌های مجازی استفاده کرد. هزینه بهره‌مندی از این آینه‌ها برای خریداران این خودرو لکسوس چیزی در حدود ۱۲۵۰ پوند است.

آینه عقب دیجیتال

آینه عقب هوشمند

آینه عقب دیجیتال که هم‌اکنون نیز در تعدادی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد یک صفحه نمایش با کیفیت است که تصاویر گسترده‌ای را از جاده پشت سر در اختیار راننده قرار می‌دهد. این تصاویر با کمک دوربین‌های نصب شده در پشت خودرو جمع‌آوری شده و نقاط کور و مشکل‌داری را که در آینه‌های معمولی در دسترس نیستند در اختیار راننده قرار می‌دهد.

جالب است بدانید یک آینه عقب دیجیتال در نور کم، نسبت به آینه معمولی دید بهتری را به راننده ارائه می‌دهد.

هرچند سال‌هاست که این تکنولوژی از نظر کانسپت پای خود را به صنعت خودروسازی باز کرده است اما به صورت عملی برای اولین بار Cadillac CT6 در سال ۲۰۱۶ از آینه عقب دیجیتال بهره‌مند شد. در سال‌های اخیر نیز نسل دوم Range Rover Evoque جگوار لندرور و Jaguar XE فیس‌لیفت شده از این تکنولوژی بهره برده‌اند.

چراغ جلو هوشمند

اساس طراحی و تولید چراغ جلو هوشمند عدم ایجاد اختلال در دید راننده خودرویی است که از روبه‌رو به سمت شما می‌آید. این چراغ‌ها با استفاده از هوش مصنوعی به نحوی نور را روبه‌روی خودرو منتشر می‌کنند که نقاط کور جاده روشن شده و در عین حال در دید راننده جلویی اختلال ایجاد نشود.

جالب است بدانید با کمک چراغ جلو هوشمند با تغییر زاویه جاده نور چراغ نیز تغییر یافته و راننده دید کامل‌تری را نسبت به جاده پیدا می‌‌کند.

طول و شدت نور ارائه شده به کمک این چراغ‌ها بسته به شرایط جاده و وضعیت آب‌وهوایی تغییر می‌کند و بدین ترتیب راننده به راحتی می‌تواند جزئیات جاده و موانع را حتی در طول شب تشخیص دهد.

این فناوری برای اولین بار در پرچم‌دار ۲۰۱۳ شرکت خودروسازی آئودی یعنی ماتریس LED مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان تاکنون در برخی از خودروهای تولیدی بی ‌ام و، بنز، فولکس واگن و ولوو از این تکنولوژی استفاده می‌شود.

شیشه های هوشمند

شیشه هوشمند خودرو

در خودروهای آینده دیگر خبری از نور اذیت‌کننده آفتاب نیست. شیشه‌های این خودروها مجهز به سنسورهای داخلی حساس به نور بوده که زیر نور آفتاب تیره شده و مانع اذیت شدن سرنشین خودرو می‌شوند.

شیشه‌های هوشمند علاوه‌بر آنکه مانع از اذیت شدن سرنشینان به واسطه نور خورشید می‌شوند فضای داخلی خودرو را نیز خنگ نگه‌داشته و مانع از عبور اشعه ماورا بنفش می‌شوند.

پیش از این سقف پانوراما به تعدادی از خودروهای این فناوری مجهز بود اما تاکنون شیشه‌های اطراف و جلو هیچ‌ خودرویی مجهز به این فناوری نبوده و احتمالا به زودی شاهد حضور این فناوری در بیشتر خودروها خواهیم بود.

زیرساخت های هوشمند

طی سال‌های آینده احتمالا این فقط خودروها نیستند که هوشمند خواهند شد بلکه زیرساخت‌ها و چراغ‌های جاده‌ها نیز هوشمند خواهند بود.

این هوشمندسازی نه تنها امنیت سرنشینان خودروها را افزایش خواهد داد که عابران و سایر وسایل نقلیه را نیز در امنیت بیشتری نگه‌ خواهد داشت. بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در حال کار روی هوشمند‌سازی جاده‌ها و زیرساخت‌های آن‌ها هستند. چراغ هوشمندی را تصویر کنید که می‌تواند هنگام تاریکی هوا و یا ترافیک سنگین نور بیشتری را به جاده بتاباند و مانع از ایجاد اختلال و خستگی دید راننده شود.

به عنوان نمونه سیستم Continental’s eHorizon قبلاً در برخی از وسایل نقلیه تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم شرایط جاده را پایش کرده و آن‌ را در اختیار کامپیوتر مرکزی خودرو قرار می‌دهد. در برخی از جاده‌های انگلستان نیز هوشمندسازی مبتنی بر شبکه اینترنت 5G در حال پیاده‌سازی است.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو۴۵