Car-to-X مرسدس بنز؛ شبکه ارتباطی ایمنی خودروها

۲۵ مرداد ۱۴۰۰ Car-to-X مرسدس بنز؛ شبکه ارتباطی ایمنی خودروها

یکی از معمولی‌ترین و البته مهم‌ترین مشکلاتی که همه راننده‌ها با آن درگیر هستند و سرنشینان خودرو را نیز به دردسر می‌اندازد و ناراحت می‌کند، چاله‌ها، دست‌اندازها و پستی بلندی‌های خیابان‌ها و جاده‌ها است. وجود این موانع علاوه بر ایجاد حس و حال بد و ناخوشایند در راننده و سرنشینان، می‌تواند به خودرو هم آسیب بزند و با صدمه به جلوبندی، لاستیک و رینگ‌ها، هزینه‌ای مضاعف برای تعمیر روی دست صاحب خودرو بگذارد.

اما حالا فناوری به کمک راننده‌ها آمده است. شرکت‌های پیشرو در صنعت خودروسازی برای حل این مشکل راهکاری پیدا کرده‌اند که نام آن سیستم Car-to-X است و می‌تواند دست‌اندازه‌ها و چاله‌ها را شناسایی کرده و روی نمایشگر خودرو نشان دهد.

معرفی Car-to-X توسط مرسدس بنز

سیستم car to x

در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) کمپانی مرسدس بنز ابزار و فناوری جدیدی را به دنیای خودرو معرفی کرد. آنها نام این تکنولوژی را Car-to-X گذاشتند. احتمالا اگر سوار مرسدس بنز شده باشید، این فناوری را دیده‌اید. با وجود اینکه Car-to-X در خودروهای مختلف استفاده می‌شود، اما هنوز خیلی‌ها با این سیستم آشنایی ندارند.

Car-to-X سیستم ارتباطی است که از امواج رادیویی برای تبادل اطلاعات بین خودروها و همین طور بین ماشین‌ها و چراغ‌ها و سیستم‌های راهنمایی و رانندگی استفاده می‌کند. این سیستم می‌تواند اطلاعات را از منابعی خارج از دیده راننده و محدوده خودرو دریافت کند و هشدارهای لازم برای مواجه با موانع موجود در مسیر را به راننده اطلاع دهد.

برای مثال، سیستم به راننده هشدار می‌دهد که در حال نزدیک شدن به یک خودرو است یا اینکه اتومبیلی از عقب نزدیک می‌شود. همه خودروهایی که دارای Car-to-X باشند، می‌توانند هشدارها را دریافت و ارسال کنند.

وقتی خودرو به منطقه خطر یا مانع نزدیک می‌شود، سیستم به صورت دیداری و شنیداری هشدار می‌دهد و راننده زمان کافی دارد تا بتواند به موقع واکنش نشان دهد. مهندسان و طراحان امیدوارند تا با استفاده از این سیستم، میزان تصادفات و ترافیک کاهش پیدا کند.

سیستم Car-to-X می‌تواند اطلاعات را از چراغ‌ها و سیستم‌های راهنمایی و رانندگی دریافت کرده و همچنین می‌تواند با خودروهای دیگر شرکت‌ها نیز ارتباط داشته باشد. برای مثال، اتومبیل‌های مرسدس بنز می‌توانند از اطلاعات خودروهای آئودی و فولکس واگن نیز استفاده کنند.

Car-to-X و تشخیص پستی و بلندی جاده

نمایشگر لمسی مرسدس EQS

شبکه تکنولوژی Car-to-X ابزار هوشمندانه‌ای است که رانندگی را راحت‌تر و ساده‌تر می‌کند. این سیستم در حال حاضر روی آئودی ای-ترون GT نصب شده و فولکس واگن هم قصد دارد تا از آن در خودروهای برقی خود استفاده کند.

با این حال مرسدس بنز این سیستم را طراحی کرده و بیشتر خودروهای این شرکت آلمانی دارای تکنولوژیCar-to-X هستند. خودروساز آلمانی ویژگی جدیدی به این سیستم اضافه کرده که سرعت‌گیرها، دست‌اندازه و چاله‌ها را شناسایی می‌کند و به راننده هشدار می‌دهد. این فناوری به رانندگان کمک می‌کند تا به موقع واکنش نشان داده و از آسیب و صدمه به خودرو یا از تصادفات جلوگیری کنند.

این فناوری فقط مخصوص خودروهای جدید نیست، هر چند برای اولین بار در مرسدس کلاس C، کلاس S و EQS ارائه شده است. بر اساس اطلاعات مرسدس بنز، حدود سه میلیون دستگاه خودرو مدل ۲۰۱۶ به بعد، به‌روزرسانی‌های تکنولوژی Car-to-X را دریافت کرده‌اند.

در صورت تشخیص مانع توسط دیگر خودروها، اطلاعات از طریق شبکه تلفن همراه روی حافظه ابری مرسدس بنز قرار می‌گیرد و به صورت علائم و نشانه روی نمایشگر خودرو نشان داده می‌شود. علاوه بر نمایش مانع به صورت دیداری، هشدار صوتی و شنیداری نیز به راننده داده می‌شود. همه این اتفاقات ده ثانیه قبل از رسیدن به مانع اتفاق می‌افتد.

ویژگی جدید تکنولوژی Car-to-X هشدار دست‌انداز و چاله‌ها است که در مدل‌های ۲۰۱۶ به بعد به صورت هشدار صوتی «مانع ترافیکی در مسیر» داده می‌شود و در مرسدس کلاس C، کلاس S و EQS به صورت «مراقب باشید، چاله» یا «توجه! سرعت‌گیر» است.

این سیستم در بیش از ۳۰ مسیر و پیست با موفقیت آزمایش شده است. آپدیت جدید Car-to-X در بعضی از کشورها و به ۳۶ زبان زنده دنیا در دسترس رانندگان قرار دارد. با اضافه شدن هشدار تشخیص چاله و سرعت‌گیر، تعداد هشدارهای این سیستم به ۱۲ عدد رسیده و در آینده، آپدیت‌های جدیدتری ارائه می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو