حواشی و اخبار ثبت‌نام تا تحویل خودروها

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ حواشی و اخبار ثبت‌نام تا تحویل خودروها

قرعه کشی و برنده شدن همواره جذاب است؛ به خصوص اگر قرعه کشی برای خودرو باشد و باعث شود موعد تحویل خودرو در حال ساخت زودتر از راه برسد.

پرسش اساسی اینجاست: شرایط قرعه کشی‌های خودرو توسط خودروسازان در کشور چگونه است و به چه دلیل مردم مدام پیگیر خرید خودرو به واسطه قرعه کشی هستند؟

چند سالی می‌شود که ماجرای پیش فروش خودرو به واسطه قرعه کشی قوت گرفته و از ابتدای سال ۹۹ نیز روند تولید، قرعه کشی و تحویل خودروها به واسطه طرح‌های پیش فروش یا قرعه کشی یکساله بیش از پیش مورد توجه متقاضیان خرید خودرو قرار گرفته است.

طرح‌هایی با شرایط خاص که باعث می‌شود بسیاری از متقاضیان خرید خودرو یا همان خرید اولی‌ها هم صاحب خودرو شوند. در این طرح‌ها خودرو از درب کارخانه به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد و دیگر خبری از دلال یا واسطه نیست؛ چرا که شرط محدودیت کد ملی در خرید خودرو برای قطع دست واسطه‌ها در نظر گرفته شده است.

 بخشنامه شرکت در قرعه کشی خودرو

۱. محدودیت کد ملی برای ثبت نام‌ها اعمال خواهد شد: هر کد ملی مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودرو از مجموع دو گروه سایپا و ایران خودرو است.

۲. حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال است و ملزم به ارائه گواهینامه رانندگی خودرو حداقل پایه سوم هستند.

۳. امکان صلح (خرید انصرافی) و انتقال خودرو بصورت وکالتی وجود ندارد .

۴. متقاضی نباید طی ۸۸ ماه گذشته ثبت نام و صدور فاکتور خودرو نزد شرکت‌های سایپا و ایران خودرو داشته باشد .

۵. امکان ثبت‌نام برای متقاضی دارای پلاک فعال انتظامی (نصب روی خودرو) میسر نیست.

۶. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال یا فاقد گواهینامه رانندگی هستند، می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

۷. شماره کارت، شماره حساب بانکی و شماره شبا که در آینده وجوه خرید خودرو از آن به حساب شرکت خودروساز واریز می‌شود باید متعلق به شخص متقاضی باشد.

۸. شماره تلفن همراه اعلام شده باید متعلق به شخص متقاضی باشد.

۹. کدپستی متقاضی ثبت‌نام کننده و کد نمایندگی انتخابی توسط مشتری باید از یک استان باشند. بدیهی است پس از انتخاب کد نمایندگی، امکان تغییر نمایندگی تحویل گیرنده وجود نداشته و مسئولیت آن به عهده گروه سایپا نیست.

۱۰. در صورتیکه مشتری حداکثر ۳ ماه پس از تاریخ تحویل خودرو برای سرویس اولیه به نمایندگی مجاز سایپا مراجعه نکند کارت گارانتی خودرو غیرفعال خواهد شد.

۱۱. ثبت‌نام برای مشتریان حقوقی میسر نیست.

۱۲ . منتخبین خرید خودرو در طرح‌های قبلی شامل: فروش فوق العاده، پیش فروش یکساله و پیش فروش مشارکت در تولید محصولات گروه سایپا و ایران خودرو، امکان شرکت در این طرح پیش فروش را ندارند.

۱۳. چنانچه در هر یک از مراحل ثبت‌نام تا تحویل خودرو، مشخص شود اطلاعات متقاضی نادرست و یا ناقض شرایط بخشنامه است، ثبت نام باطل خواهد شد.

۱۴. در صورتیکه پس از امضای قرارداد میان مشتری بر حسب ضرورت و یا الزامات قانونی و یا لزوم رعایت استانداردهای اجباری، شرکت ملزم به نصب تجهیزات و یا لوازم اضافی و یا تغییری در برخی از قطعات خودرو شود، دعوتنامه تکمیل وجه مربوطه صادر خواهد شد.

۱۵. انتقال حقوق ناشی از انتخاب شدن در قرعه کشی به اشخاص ثالث ممنوع است.

۱۶. با توجه به اهمیت کنترل مدارک هویتی و آدرس محل سکونت مشتریان، نمایندگی موظف است مدارک و مستندات مشتریان را کنترل و از صحت و سقم آن اطمینان حاصل کند.

به دستورالعمل‌های صادره توسط پلیس راهور ناجا توجه کنید:

  •  در صورتی که مشتری در سامانه شماره گذاری فاقد اطلاعات بوده و شهر تولد و محل صدور شناسنامه با شهر محل سکونت، مغایرت داشته باشد به مراکز نقل و انتقال و یا خدمات خودرومراجعه کنید.
  •  اطلاعات مشتری به هنگام ثبت نام در سامانه شماره گذاری هیچگونه تغییری نداشته باشد.
  •  در صورتیکه اطلاعات مشتری در زمان ثبت نام، در سامانه شماره گذاری تغییر کرده باشد، باید با مراجعه به مراکز نقل و انتقال و یا خدمات خودرویی نسبت به اصالح اطلاعات خود اقدامات لازم را انجام دهد.

شرایط اختصاصی بخشنامه خرید خودرو با قرعه کشی

  • ظرفیت ثبت‌نام در روش فروش فوق متناسب با برنامه تولید گروه خودروسازی سایپا است.
  • فهرست انتخاب شدگان نهایی از طریق سایت فروش اینترنتی سایپا ظرف ۳ روز پس از اتمام قرعه کشی اعلام خواهد شد.
  • پس از اعلام نتایج قرعه کشی، منتخبین فروش فوق‌العاده باید در مدت ۱۲۹ ساعت نسبت به واریز وجه اقدام کنند.
  • در صورت عدم تکمیل وجه در موعد مقرر، امتیاز ثبت نام متقاضی منتخب شده در قرعه کشی ابطال خواهد شد.
  • در روش فروش مذکور، مبلغی از بهای خودرو کسر می‌شود و سند خودرو به مدت یکسال در رهن شرکت سایپا باقی خواهد ماند که باقیمانده بهای خودرو و هزینه‌های متعلق در زمان فک رهن دریافت می‌شود.
  • ضمناً در صورت عدم اقدام برای فک رهن، پس از یکسال توسط مشتری، جرایم تأخیر مطابق ضوابط در حساب مشتری لحاظ می‌شود.
  • امکان تسویه پیش از موعد و فک رهن به هیچ عنوان میسر نیست.
  • بدیهی است پس از مدت یکسال و تسویه حساب بهای خودرو توسط مشتری، سند خودرو از رهن خارج می‌شود.
  • امکان انتخاب بسته گارانتی بدنه پایه و بسته آپشن برای خودروها به صورت اختیاری فراهم است.

تحویل خودروها پس از قرعه کشی چه زمانی است؟

زمان قرعه کشی خودرو معمولا پس از پایان مهلت ثبت‌نام مشخص شده و با حضور نهادهای نظارتی برگزار می‌شود. همچنین افراد منتخب حداکثر تا ۵ روز (۱۲۹ ساعت) فرصت دارند وجه تعیین شده توسط کمپانی را پرداخت کنند؛ در غیر این صورت از لیست منتخبان، فرد دیگری که در همین طرح ثبت‌نام کرده به عنوان جایگزین (بازهم به صورت قرعه کشی) استفاده می‌شود.

موعد تحویل خودرو بسته به شرایط اولیه اعلام شده هنگام ثبت‌نام خواهد بود. به گونه‌ای که برخی خودروها در طرح‌های یکساله و برخی در طرح های 9 ماهه تحویل مشتریان خواهند شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شقایق صفی خانی