خطرناک ترین جاده های ایران

۵ آبان ۱۴۰۲ خطرناک ترین جاده های ایران

سفر و رانندگی در جاده برای بسیاری از افراد لذت دیگری دارد. خصوصا اگر جاده‌ها کوهستانی و جنگلی باشند. اما معمولا این جاده‌ها پر پیچ و خم و خطرناک هستند و برای پیشگیری از تصادفات رانندگی باید با احتیاط فراوان در آن‌ها راند.

بر اساس لیستی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان، مرتفع‌ترین و البته خطرناک ترین جاده جهان با عنوان جاده مرگ در کشور بولیوی و اطراف آتش‌فشان اتورونکو واقع شده است. اما مرتفع‌ترین جاده ایران در مسیر ارتباطی میان دو شهر سی‌سخت و پادنا در ارتفاعات زاگرس واقع شده است؛ گردنه بیژن در این مسیر دارای ارتفاع ۳۳۰۰ متر از سطح دریا است. در ادامه به برخی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران را با هم مرور می‌کنیم.

جاده اهر- هریس – تبریز

جاده اهر- هریس - تبریز

یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران مسیر اهر هریس تبریز است که راه ارتباطی شهر تبریز با شانزده شهر شمالی کشور را رقم زده و از مناظر زیبایی در گوشه و کنار خود برخوردار است. جاده اهر از جمله مسیرهای پرحادثه و خطرناک استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که متاسفانه گاه و بیگاه تصادفات مختلفی در آن به وقوع می‌پیوندد. توصیه می‌شود به منظور کاهش ریسک مسافرت در این مسیر زیبا و خوش‌منظره، طی فواصل زمانی نه چندان طولانی اتومبیل خود را کنار زده و برای مدت کوتاهی استراحت کنید و یا نوشیدنی داغ بنوشید تا احتمال وقوع خطر را کاهش داده و با امنیت کامل به مقصد برسید.

جاده ساری سمنان (محور کیاسر)

جاده ساری سمنان (محور کیاسر)

این محور شهرستان ساری را به سمنان متصل کرده و هنگام بارش برف می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. به گفته ماموران امداد و نجات این محور جزو جاده‌هایی است که معمولا تصادفات به تعداد پایین در آن رخ می‌دهد اما در صورت وقوع نیز شدت آنها بالا و همراه با جراحت یا خدایی نکرده فوت هستند. پس اگر در روزهای زمستانی در این مسیر تردد می‌کردید حتما نکات رانندگی در برف و یخبندان را رعایت کنید.

محور گلستان – بجنورد

محور گلستان - بجنورد

این مسیر به دلیل شکل هندسی خاص، عرض کم جاده، تردد بالا و… با تعداد تصادفات پرشمار و گاهی ناگوار همراه است. رعایت نکات ایمنی، توجه دائم به جلو و عدم سبقت غیرمجاز در این مسیر ضروری خواهد بود.

جاده تهران – چالوس

جاده تهران - چالوس

جاده چالوس یکی از زیباترین مسیرهای ایران است که همه‌روزه شاهد تردد تعداد بیشماری از مسافران بین پایتخت و قطب گردشگری طبیعت کشور یعنی محدوده شمال ایران است. همین حضور پرشمار مسافران، عرض کم جاده و عدم توجه رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی، از جمله دلایلی هستند که این محور را به یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران تبدیل کرده است. ریزش سنگ و بهمن نیز بر خطرات عبور از این مسیر می‌افزاید که می‌تواند این مسیر را در لیست یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران جای دهد.

جاده تهران به مشهد از سمت سمنان

جاده تهران به مشهد

این مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتر طول دارد و یکی از یکنواخت‌ترین و هموارترین مسیرهای کشور به شمار می‌رود. تردد بالا و یکنواختی مسیر سبب شده تا خواب‌آلودگی و خستگی بر رانندگان چیره شده و حادثه آفرینند.

مسیر تهران – قم – شیراز

 تهران – قم - شیراز

این مسیر نیز به علت طولانی بودن و عدم التزام برخی رانندگان به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و برخی تخلفات رانندگی، جزو پرحادثه‌ترین جاده‌های ایران دسته‌بندی می‌شود. توصیه می‌کنیم به منظور اجتناب از بروز خطر در این جاده، حتما طی مدت‌های معین به استراحت بپردازید و از سرعت مطمئنه تخطی نکنید.

محور تهران – خوزستان

جاده تهران خوزستان

این مسیر به علت طول زیاد و وجود گردنه‌های پرپیچ‌وخم یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود. البته در حال حاضر به دلیل حفر تونل در طول این جاده، امنیت آن ارتقا یافته و تعداد حوادث آن با کاهش روبه‌رو بوده است. توصیه می‌شود پیش از ورود به هر یک از این مسیرها در ابتدا از سلامت مهمترین قطعات خودرو اطمینان حاصل کنید؛ زیرا خراب شدن ماشین و توقف جهت انتظار برای رسیدن گروه امداد و تعمیر خودرو، بسیار خطرناک‌تر از طی مسیر در این جاده‌ها است.

گردنه اسدآباد

گردنه اسد آباد

این گردنه در ارتفاع دو هزار متری و مابین مسیر ارتباطی دو شهر بزرگ کرمانشاه و همدان واقع شده و رانندگی هنگام شب در این جاده بسیار چالش‌برانگیز و خطرناک است. توصیه می‌شود در فصول سرد سال و هنگام بارش برف از تردد غیر ضروری در این جاده خودداری شود تا خاطرات خطرناک‌ترین جاده‌های ایران برای این مسیر کمرنگ‌تر شود.

جاده وهن آباد

جاده وهن آباد

منطقه وهن نزدیک به شهرستان رباط‌کریم استان تهران است که در طول مسیر آن به سمت قم به دلیل عرضه کم جاده و عدم وجود دید کافی، حوادث بسیاری به وقوع می‌پیوندد. توصیه می‌شود تنها در صورت ضرورت از این جاده عبور کنید.

محور قوچان به سبزوار

محور قوچان به سبزوار

این مسیر بزرگراه آسیایی امام رضا ( جاده قوچان به مشهد ) را به مسیر سبزوار مشهد (جاده تهران سمنان مشهد) متصل می‌کند. این جاده حدود ۱۸۵ کیلومتر طول داشته و علاوه بر عرض کم، پرپیچ‌وخم بودن، وجود گردنه‌های متعدد و آسفالت نامناسب، محل تردد پرشمار کامیون‌های ترانزیتی است که از کشور ترکمنستان به سمت تهران یا سایر نقاط کشور و بالعکس در حرکت هستند که این امر خطر عبور از جاده را افزایش داده است.

کلام آخر

در پایان توصیه می‌شود حین رانندگی در هر مسیر و جاده‌ای، رعایت نکات ایمنی و قوانین رانندگی را جدی بگیرید؛ چرا که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و هر جاده‌ای به صورت بالقوه می‌تواند جاده مرگ باشد و خطرناک‌ترین جاده ایران به شمار برود حتی اگر بهترین قطعات خودرو مانند ترمز ABS مناسب ماشین شما رو به راه باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45