مقایسه جک S5 با چری تیگو 5

۳۰ مهر ۱۳۹۹ مقایسه جک S5 با چری تیگو 5

فروش خودروهای چینی آن هم از سگمنت کراس اوور، در دهه گذشته آن چنان چشمگیر و رو به رشد بوده است که بازار خودرویی ایران تنوع این سگمنت را گاها بیشتر از سگمنت خودروهای سواری تجربه می‌کند. در این میان که واردات خودروهای کشورهای معتبر چون کره و ژاپن به کلی متوقف شده است، میل خریداران به این دست خودروهای چینی نیز افزایش یافته است و خودروسازان داخلی نیز از ارائه طیف‌های متنوع این سگمنت از خودروها دریغ نمی‌کنند. دو خودرو چینی پرفروش بازار ایران در سگمنت کراس اوورهای کامپکت شهری را جک S5 و چری تیگو 5 تشکیل می‌دهند. جک S5 تولید داخل حاصل همکاری شرکت کرمان موتور با جک موتورز چین است در حالی که تولید تیگو 5 از قرارداد همکاری مدیران خودرو (MVM) و شرکت چری چین نشات می‌گیرد. این دو خودرو پرفروش بازار ایران در عین شباهت‌های سگمنتی که با یکدیگر دارند از اختلاف‌های فاحشی نیز برخوردارند که ضمن رویارویی این دو با یکدیگر، باعث می‌شود بسیار متفاوت از هم باشند.

طراحی

طراحی ظاهری تیگو 5

طراحی ظاهری جک اس 5

هر دو خودرو تقریبا در بازه زمانی یکسان طراحی و به بازار معرفی شدند. از این رو نمی‌توان اختلاف زمانی را ملاک قدیمی یا جدید بودن طراحی هریک از این دو خودرو دانست. با نگاهی به سبک طراحی نمای خارجی هر دو خودرو، پرواضح است که جک و چری از طراحی تخم مرغی برای این دو محصول خود استفاده کرده‌اند. در نتیجه هر دو خودرو مورد بررسی از نمای خارجی مملو از قوس و برجستگی‌های نرم و نسبتا بزرگ بهره می‌برند و تقریبا در جایی از بدنه آن‌ها زوایا و خطوت تیز دیده نمی‌شود.

اگرچه تیگو 5 این رویه طراحی را حتی در طراحی چراغ‌های عقب و جلو خود نیز به کار برده است اما جک درست بر خلاف تیگو 5، با وجود داشتن بدنه‌ای نرم و برجسته، سبک طراحی تیز و زاویه داری را برای نمای جلو و عقب S5 در نظر گرفته است که باعث می‌شود در مقایسه با تیگو 5 اندکی اسپرت‌تر و جسورتر به نظر برسد.

مقایسه ابعاد خارجی دو گزینه مورد بررسی نشان می‌دهد که تیگو 5 به اندازه ۳۱ میلی‌متر کشیده‌تر و معادل ۶۰ میلی‌متر بلند‌تر است و این درحالی است که عرض دو خودرو با یکدیگر برابر است. از سوی دیگر S5 با وجود داشتن طول کلی کمتر، به اندازه ۳۵ میلی‌متر فاصله محوری بیشتری دارد. تحلیل نهایی این اعداد و ارقام از دیدگاه مهندسی ساختار بدنه دلپذیرتر، اسپرت‌تر و باوقارتر S5 در مقایسه با تیگو 5 است. هرچند بسیاری از افراد تا این اندازه دقیق و مهندسی به موضوع نگاه نمی‌کنند اما نباید از حق گذشت که این اختلافات هندسی به چشم هر بیننده‌ای می‌آید و ناخودآگاه بر او تاثیر می‌گذارد. از همان بدو ورود این دو خودرو به بازار ایران، تیگو 5 اندکی عجیب و غریب و نامتناسب به نظر می‌رسید درحالی که S5 شباهت بسیار بیشتری به ساختار کراس اوورهای قدیمی‌تر کره‌ای داشت. این حرف به آن معنا نیست که تیگو 5 خودرویی زشت است اما بدون شک S5 ساختار بدنی متناسب‌تر و دلنشین‌تری دارد.

از زمان عرضه این خودروها به بازار، هردو آن‌ها مورد بازنگری و تغییرات ریز و درشت طراحی یا به اصطلاح فنی، فیس لیفت، قرار گرفتند. مدیران خودرو به عنوان یکی از پویاترین خودروسازان داخلی، به سرعت نسبت به اعمال فیس لیفت‌ها و تولید نسخه جدید تیگو 5 اقدام کرد اما جک S5 تولیدی کرمان موتور همچنان با همان ظاهر قدیمی سری اول خود عرضه می‌شود. S5 هنوز هم چهره‌ای مقبول و پسندیده دارد اما ارائه نسخه‌های فیس لیفت از سوی مدیران خودرو برای محصولات تولیدی خود در ایران نشان دهنده اهمیت و ارزشی است که این خودروساز برای بازار هدف و سود نهایی خود قائل است و این مهم دقیقا نکته‌ای است که معمولا در هیچ‌یک از دیگر خودروسازان داخلی دیده نمی‌شود.

نمای داخلی

طراحی داخلی تیگو 5

نمای داخلی هر دو خودرو را می‌توان از نظر سبک طراحی و متریال مورد استفاده به سادگی در یک سطح برابر قرار داد. استفاده فراوان از پلاستیک فشرده در جای‌جای داشبرد و رودری‌ها حس و حال بسیار خشک و خسته کننده‌ای به همراه دارند که معمولا در دراز مدت باعث دلزدگی و بی‌توجهی مالک به نمای داخلی می‌شود. وجود نسخه‌های فیس لیفت شده تیگو 5 به معنای آن است که نمای داخلی این خودرو نیز اندکی مورد بازنگری و تغییر واقع شده است. مدیران خودرو در یکی از تریم‌های تیگو 5 اقدام به تولید تریم داخلی دورنگ برای این خودرو کرد که بدون شک یک قدم بسیار بزرگ برای بهبود و دلپذیرتر کردن نمای داخلی خودرویی از این کلاس به حساب می‌آید.

جک S5 نیز در برخی نمونه‌های تولیدی از تریم دو رنگ داخلی بهره گرفت اما به جرات می‌توان گفت که این تریم‌های دو رنگ نسخه‌های نسبتا نادری به حساب می‌آیند اما درصورت خرید یکی از این نمونه‌ها مالک از انتخاب خود پشیمان نخواهد شد.

توجه بیشتر به نمای داخلی هر دو خودرو نشان می‌دهد که تیگو 5 طبیعتا از سبک طراحی مشترک با محصولات MVM بهره می‌برد که این شباهت به مزاق خریداران چری چندان خوش نمی‌آید اما مساله آن است که محصولات MVM در حقیقت همان محصولات اقتصادی‌تر چری هستند که تحت برند تجاری ایرانی MVM یا همان مدیران خودرو به تولید می‌رسند و نسخه‌های گران قیمت‌تر و خاص‌تر، بر اساس قرارداد میان دو شرکت چری و مدیران خودرو، با لوگو و نام برند چری در ایران تولید می‌شوند تا این تمایز میان دو برند در بازار کشور نهادینه شود. اما همچنان شباهت میان محصولات بالارده مدیران خودرو (چری) با محصولات پایین‌رده و اقتصادی مدیران خودرو (MVM) برای خریدار اندکی آزار دهنده خواهد بود.

نمای داخلی جک S5 اما از این نظر یک سر و گردن بالاتر از تیگو 5 قرار می‌گیرد. این خودرو نه تنها شباهت ظاهری نمای داخلی با محصول دیگری ندارد، بلکه از دیدگاه توجه به جزئیات و کیفیت طراحی اختلاف محسوسی با تیگو 5 دارد. در نتیجه نشانگرهای پشت فرمان S5 گرافیک بهتری نسبت به تیگو 5 دارد و در با داشتند دو نشانگر مجزا دیجیتال در مرکز، پیچیدگی طراحی بیشتری را درست مقابل چشمان راننده قرار می‌دهد که بدون شک جالب توجه است. استفاده جک از تریم پلاستیکی نقره‌ای مات بر عرض داشبرد و غربیلک فرمان S5 نیز یکی دیگر از جزئیاتی است که در این خودرو به آن توجه کرده است و از این نظر جلوه بصری بهتری در نمای داخلی S5 به مالک هدیه می‌دهد. چری نیز در تیگو 5 رویه‌ای مشابه پیش گرفته است با این تفاوت که در این خودرو این قطعات پلاستیکی به رنگ مشکی پیانویی هستند که چندان به چشم نمی‌آیند

فضای صندوق بار جک S5 با وجود داشتن ابعادی کوچک‌تر و فاصله محورهای بزرگ‌تر برابر با ۵۵۰ لیتر عنوان شده است اما این مهم در تیگو 5 تنها برابر با ۳۷۰ لیتر است که قابل مقایسه با جک نیست. با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم این مقدار برای هر دو خودرو به ترتیب به ۱۱۰۰ و ۱۰۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند اما آنچه معمولا از سوی مالک مورد استفاده قرار می‌گیرد فضای استاندارد صندوق است که در جک S5 بسیار مناسب‌تر طراحی شده است. با این وجود انتظار می‌رود که فضای نشیمن جک S5 در مقایسه با تیگو 5 بسیار محدودتر باشد اما در عمل اینطور نیست و فضای نشیمن ردیف دوم جک نیز با توجه به کلاس و دسته بندی سگمنتی نسبتا راحت است.

استفاده از روکش چرم در صندلی‌های هر دو خودرو ویژگی مثبت و مورد پسندی در بازار ایران به شمار می‌آید اما این دو گزینه نیز همانند بسیاری از خودروهای امروزی از صندلی‌هایی استفاده می‌کنند که بیش از حد انتظار سفت و خشک هستند و در دراز مدت می‌توانند بسیار آزار دهنده جلوه کنند. این دو خودرو از دیدگاه ارائه برخی آپشن‌های رفاهی و ایمنی نظیر سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی  دوربین دید عقب، سانروف، ورود و استارت بدون کلید، صندلی برقی، سنسور پارک، سیستم نظارت باد تایرها (TPMS)، کروز کنترل، روشنایی روز چراغ‌های جلو، گرم کن صندلی‌ها و آینه‌های جانبی گرم‌کن‌دار با یکدیگر مشترک هستند اما برای آگاهی دقیق‌تر از آپشن‌های ارائه شده در هر خودرو، مخصوصا تیگو 5 در فیس لیفت‌های مختلف، باید اطلاعات تریم و مدل تولیدی را پیش از خرید بررسی کنید.

مشخصات فنی

نمای عقب تیگو 5

نمای عقب جک اس 5

هر دو خودرو در بخش قوای فنی از پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی انژکتوری بنزینی ۱۶ سوپاپ ۲ لیتری بهره‌ می‌برند اما اختلاف فاحش میان آن‌ها در استفاده جک S5 از سیستم توربوچارجر در مقایسه با سیستم تنفس طبیعی (فاقد سیستم پرخوران) در تیگو 5 است. از این رو تیگو 5 قادر است حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار در دور ۵۷۵۰ و حداکثر گشتاور ۱۸۲ نیوتون.متر بین دور ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ به تولید برساند. این درحالی است که جک S5 با کمک توربوچارجر می‌تواند قدرتی برابر با ۱۷۴ اسب بخار در دور ۵۲۰۰ و گشتاوری معادل با ۲۶۵ نیوتون.متر بین دور ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در ختیار راننده قرار دهد.

دیگر اختلاف فاحش میان این دو خودرو آن است که تیگو 5 از گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) با قابلیت انتخاب دستی ۷ دنده از پیش تعیین شده، بهره می‌برد اما جک S5 در تعداد بسیار محدودی با گیربکس دستی ۶ سرعت به بازار عرضه شد اما نمونه‌های رایج‌تر آن از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعت دو کلاچ (6 DCT) استفاده می‌کنند. اختلاف اصلی میان این دو خودرو در حقیقت از ترکیب فنی پیشرانه و گیربکس ارائه شده آن‌ها نشات می‌گیرد. تیگو 5 با وزنی مشابه با جک S5 (حدود ۱.۵۵ تن) نه تنها از پیشرانه‌ای ناکارآمد و بسیار ضعیف بهره می‌گیرد بلکه مکانیزم گیربکس CVT به کار رفته در آن نیز به خودی خود به تنبلی و ضعف شهرت دارد که از خصوصیات استاندارد و طبیعی این نوع گیربکس‌ها به شمار می‌آید. به همین دلیل به صورت کلی ایرانی‌ها میانه خوبی با خودروهای مجهز به گیربکس CVT ندارند، حال تصور کنید که یک پیشرانه ضعیف ۲ لیتری در ترکیب با چنین گیربکس تا چه اندازه می‌تواند بد عمل کند.

در مقابل، جک S5 نه تنها به پیشرانه قدرتمند توربو مجهز شده است بلکه گیربکس دو کلاچ آن به نسبت بسیار سریع و چالاک است اما باید در ذهن داشت که سیستم توربو این خودرو در دورهای زیر ۲۲۰۰ وارد مدار نمی‌شود و در نتیجه توربوچارجر جک S5 نیز تا زمانی که وارد مدار نشود کاملا همانند تیگو 5 خنگ و تنبل عمل می‌کند اما به محض ورود توربو به مدار، جک S5 به خوبی شتاب می‌گیرد. یک نقطه ضعف دیگر گیربکس S5 ورود بسیار سریع به دنده‌های بالا و مقاومت آن در برابر معکوس دادن است که در جاده‌های پرشیب شمال تهران یا مسیرهای پر پیچ و خم کوهستانی همچون جاده چالوس، می‌تواند بسیار آزار دهنده و البته با وارد آمدن آسیب به پیشرانه در دراز مدت همراه باشد. از این رو لازم است تا به‌ هنگام سواری با این خودرو در بسیاری از مواقع شخصا کنترل گیربکس را در حالت تیپ ترونیک (تعویض دنده دستی) در اختیار بگیرید.

مجموعه فنی ارائه شده بر تیگو 5 می‌تواند این خودرو را در حدود ۱۳ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند در حالی که جک S5 برای انجام این وظیفه تنها به کمتر از ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد. اختلاف حدود دو ثانیه‌ای میان زمان شتابگیری این دو خودرو شاید چندان مهم و تاثیرگذار به نظر نرسد اما دینامیک رانندگی تیگو 5 به همراه صدای بسیار زیاد گیربکس CVT و موتور همواره تحت فشار آن، در استفاده حقیقی روزمره و در سفرهای طولانی بین شهری می‌تواند بسیار آزار دهنده و خسته کننده باشد مخصوصا اگر پیش از آن مالک یک خودرو مدرن V6 یا یک خودرو مجهز به توربو بوده باشید.

استفاده از گیربکس‌های CVT با همه بدی‌ها معمولا تاثیر مثبتی بر مبحث مهم مصرف سوخت دارد اما این مجموعه فنی در کنار پیشرانه‌ای ضعیف باعث می‌شود پای مالک برای شتابگیری مناسب همواره بر پدال گاز فشرده باشد. از این رو مصرف سوخت متوسط تیگو 5 در حدود ۹  لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است اما جک S5 با داشتن پیشرانه‌ای قدرتمندتر و البته بهینه‌تر (به کمک توربوچارجر) تنها کمی کمتر از ۸ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

سخن نهایی

دو خودرو مورد بررسی این مقایسه از کراس اوورهای پرفروش چینی بازار ایران هستند که معمولا بازار دست دوم خوبی را نیز تجربه می‌کنند. اگرچه تیگو 5 ضعیف و از دیدگاه فنی در ناحیه گیربکس رنج بسیار می‌برد اما جک S5 نیز با تجهیز به سیستم توربوچارجر نسبت به نوع روغن موتور مورد استفاده و سرعت تعویض روغن و فیلتر روغن بسیار حساس است. با این حال باید پیش از خرید نمونه‌های دست دوم یکی از این دو خودرو از دیدگاه میزان کارکرد، سلامت فنی و نوع استفاده خود به خوبی تحقیق و بررسی کنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی