بررسی مشخصات فنی جیپ چروکی X ۲۰۲۲

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی جیپ چروکی X ۲۰۲۲

جیپ چروکی، شاسی بلند سایز کوچک شرکت جیپ آمریکا است که از سال ۲۰۱۳ و بر پلتفرم مشترک فیات-کرایسلر روانه بازار جهان شد. این شاسی بلند سنت شکن که با طراحی خود اولین تغییرات مدرن جیپ را به جهان خودرو ارائه داد، در نسخه فیس لیفت سال ۲۰۱۹، بار دیگر به ریشه‌های آمریکایی خود بازگشت.

این مدل به زودی در تریم آفرودی به نام تریم X به تولید خواهد رسید که بر اساس تریم پایه التیتود (Altitude) بنا شده و با قابلیت‌های آفرود همراه خواهد بود.

مزایا و معایب

+ ارائه بر اساس تریم ارزان قیمت

+ تمرکز بر استفاده در مسیرهای آفرود

+ طراحی به مراتب بهتر و مطلوب‌تر از نسخه پیش از فیس لیفت

+ تنوع رنگ در نمای خارجی

+ ارائه ویژگی‌های فنی بیشتر

– قیمت نهایی قابل توجه در مقایسه با نسل پیشین

– قرارگیری در بازه قیمت مدل آفرودی رنگلر

مشخصات فنی

دو سال گذشته مدیران ارشد شرکت جیپ به شکلی بسیار گسترده درگیر پروژه‌های جدیدی از جمله واگونییر و گرند چروکی جدید بودند، اما این موضوع باعث نشد تا از مدل سایز کوچک چروکی غافل شوند. در نتیجه نسخه جدید چروکی با نام چروکی X، امسال به عنوان یک نسخه پایه با اندکی طعم آفرود از تریم تریل هاوک (Trailhawk)، روانه سبد محصولات جیپ شد.

یک اینچ ارتفاع بیشتر سیستم تعلیق، تایرهای آج‌دار آفرودی A/T، ریم‌ای ۱۷ اینچ آلیاژی سبک مشکی رنگ و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل موقت (4WD) با پیشرانه V6 به صورت استاندارد، از مهم‌ترین ویژگی‌های چروکی تریم X است.

البته پیشرانه‌های قابل سفارش در این مدل شامل دو پیشرانه بنزینی است که اولی نسخه ۲.۰ لیتری توربو و دومی نمونه تنفس طبیعی ۳.۲ لیتر V6 مشهور از خانواده پنتااستار (Pentastar) کرایسلر است. پیشرانه ۲.۰ لیتری به لطف استفاده از سیستم توربو با توان خروجی ۲۷۰ اسب بخار، تنها یک اسب بخار از نسخه V6 کم دارد اما در عوض گشتاور آن برابر با ۳۴۲ نیوتون.متر است که از گشتاور نهایی نسخه V6 با ۳۲۴ نیوتون.متر، بالاتر می‌ایستد. اگرچه اعداد و ارقام خروجی این دو پیشرانه را می‌توان نزدیک به یکدیگر تصور کرد، اما شیوه سواری با این دو پیشرانه و مخصوصا واکنش آن‌ها به نوع سواری و محیط‌های آفرودی، بسیار متفاوت خواهد بود. هرچند که هر دو گزینه با گیربکس ۹ سرعت اتوماتیک به بازار عرضه می‌شوند.

باید توجه داشته باشید که خانواده چروکی برند جیپ در مقاله‌های خودرویی، گاهی اوقات با عنوان کراس اوور معرفی می‌شوند در حالی که این کراس اوور، شاسی بلندتر از آن چیزی است که رقبای هم رده کره‌ای و ژاپنی آن تصور کنند. با داشتن ریشه عمیق در هویت آفرودی برند جیپ، قابلیت‌های چروکی در بیراهه‌ها بسیار بالاتر از ان چیزی است که ظاهر خودرو نشان می‌دهد.

مشخصات کلی

نوع موتور

توربو بنزینی

حجم موتور

۲.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو
قدرت

۲۷۰ اسب بخار

گشتاور

۳۴۲ نیوتن.متر
گیربکس

۹ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل
شتاب

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

شاسی بلند سایز کوچک آفرودی
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۶۲۳ میلی‌متر

عرض

۱۸۵۰ میلی‌متر
ارتفاع

۱۷۲۲ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۷۰۰ میلی‌متر
وزن خالص

حدود ۱.۸ تن

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۲۱ اینچ سفارشی

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد
کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد
سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد
رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد
رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد
ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد
اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد
نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد
دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی

نمای جلویی جیپ چروکی X ۲۰۲۲

نمای خارجی نسخه X چروکی جدید، از دوران تغییر ظاهر و فیس لیفت جزئی در سال ۲۰۱۹، آن سبک طراحی اروپایی با چراغ‌های باریک شبیه به سیتروئن C4 کاکتوس را کنار گذاشت و حالا از ظاهری منطقی و معقول‌تر و البته آمریکایی‌تر بهره می‌گیرد. اگرچه هنوز جلوپنجره خودرو شکستی زاویه‌دار در بخش بالایی و در اتصال به کاپوت را تجربه می‌کند، اما تغییر فاحش در سبک طراحی چراغ‌های جلو و استفاده از سبک طراحی رایج و معاصرتر آمریکایی، چهره آفرودی و خشن‌تری به این خودرو داده است. این تغییرات ظاهری در بخش عقب بیشتر در تغییرات گرافیکی چراغ‌ها دیده می‌شود. گویی مسئولان رده بالای جیپ، از ظاهر اروپایی مانند چروکی قدیمی چندان خوششان نیامده است.

اما با تعلق به مسیرهای بیراهه و کسب الهام از مدل تریل هاوک، چروکی X دارای دامن پلاستیکی مشکی رنگ ضربه‌گیر ویژه آفرود است که در ترکیب با ریم‌های مشکی براق و تایرهای آج درشت به خوبی چهره خودرو می‌نشیند. هشت رنگ برای نمای خارجی چروکی X عرضه خواهد شد که در میان آن‌ها، تنها رنگ سفید است که شامل هزینه اضافه نشده و به عنوان آپشن به حساب نمی‌آید. انتخاب سایر رنگ آمیزی‌ها برای خریدار هزینه اضافه دربر خواهد داشت. کاپوت خودرو با خطوط تزئیناتی منحصر به فرد مشکی رنگ، نوشته Cherokee X روی درهای جلو، تزئینات مشکی رنگ دور شیشه‌ها و البته روف رک که آن نیز به رنگ مشکی تزئین شده است، ترکیبی دو رنگ به چروکی X ارائه می‌دهد که در تمامی رنگ آمیزی‌های بیرونی آن به خوبی به چشم می‌آید. ارائه تریم نمای خارحجی دو رنگ با استفاده از رنگ مشکی ثابت در برخی از قسمت‌های بدنه، یکی از بارزترین اقدامات جیپ در دوران وینتج و کلاسیک بود که این برند را به یکی از برترین دو رنگ‌سازان صنعت خودروسازی جهان بدل کرد.

طراحی داخلی

نمای کابین جیپ چروکی X ۲۰۲۲

با وجود این تنوع، نمای داخلی ترکیبی از متریال پلاستیکی، پارچه‌ای و چرم مصنوعی است. چروکی X به سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی و سیستم Uconnect 4C فیات-کرایسلر مجهز است که اطلاعات رادیویی خود را از ماهواره SiriusXM دریافت می‌کند.

این نما از دیدگاه المان‌های طراحی دستخوش تغییرات فاحش و چشمگیر نشده است و از همین رو قدمت و سادگی بیش از حد خود را نشان می‌دهد. سبک طراحی قرینه داشبرد سال‌های قبل از ۲۰۱۵ را به بیننده القا می‌کند و اگر تریم‌های تزئیناتی کرومی و البته تریم دو رنگ نمای داخلی در این خودرو وجود نداشت، باید نمای داخلی این خودرو را دیرینه و کاملا قدیمی توصیف می‌کردیم.

سخن نهایی

نمای پشتی جیپ چروکی X ۲۰۲۲

در میان چهار تریم تولیدی چروکی برای سال ۲۰۲۲، چروکی X و سپس چروکی لتیتود لوکس، دو مدل اقتصادی و در پس آن‌ها، دو مدل تریل هاوک و لیمیتد، مدل‌های صدر جدول و فول آپشن چروکی هستند.

در مقایسه با سال قبل، تریم چروکی X رشد قیمتی برابر با نزدیک به شش هزار دلار را نشان می‌دهد که برای خرید خودرو رقمی بسیار قابل توجه است. اما این افزایش قیمت به دلیل بهبودهای انجام گرفته در مدل سال ۲۰۲۲ است و سایر تریم‌های تولیدی از جمله لتیتود لوکس (با نزدیک به ۲۲۰۰ دلار افزایش قیمت) را نیز شامل می‌شود.

هرچند نسخه‌ جدید چروکی X با تجهیزات آفرودی و بهبودهای قابل قبولی برای سال ۲۰۲۲ روانه بازار می‌شود، اما قیمت نهایی حدود ۳۴ هزار دلاری آن فراتر از حد انتظار است و همچنین احتمال بسیار زیادی دارد که مشتریان را به سمت گزینه‌های آفرودی بهتری چون رنگلر سوق دهد. اگرچه رنگلر بزرگ‌تر و قلدرتر از چروکی است، اما از دیدگاه ترکیب نهایی، هم آفرود بهتری دارد و هم فضای داخلی بزرگ‌تر.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی