جیپ کامپس تریل هاوک (Jeep Compass Trailhawk)

۹ دی ۱۳۹۹ جیپ کامپس تریل هاوک (Jeep Compass Trailhawk)

کسی هم در این دنیا پیدا می‌شود که به یک آفرودر به اصطلاح «باحال» قدرتمند و با ظاهری جسورانه علاقه نداشته باشد؟ خصوصا اگر این شاسی بلند جذاب، محصولی از کمپانی جیپ (Jeep) دوست داشتنی باشد! خانم‌ها و آقایان، این شما و این جیپ کامپس تریل هاوک سال 2020 (2020 Jeep Compass Trailhawk)!

این SUV، یک آفرودر استثنایی و بسیار خوش ساخت است و شخصیت و مهندسی مخصوص به خود را دارد. با اولین نگاه، می‌توانید ذره ذره‌ی DNA کمپانی محبوب و قدیمی جیپ را در آن ببینید و لذت ببرید. این خودروی جذاب، هر آنچه که یک شاسی بلند و آفرودر دارد را در اختیارتان قرار می‌دهد. پلتفرم استفاده شده در آن، برای جست و جو گشت و گذار در مسیرهای سخت و پر گل و لای مناسب است، بنابراین با خیال راحت می‌توانید از ماجراجویی‌های آفرودی خود لذت ببرید!

شاید از خودتان به پرسید که تفاوت عمده این مدل جدید با نسل‌های پیشین در چیست. کامپس تریل‌هاوک 2020، مجهز به چرخ‌های و تایرهای مخصوص، سیستم تعلیق بالا و قلاب بکسل‌های قرمز رنگ است. این ماشین جیپ، به راحتی خود را دل بازار جا کرده است. این مدل حتی از برخی از محصولات پرطرفدار بازار، مثل هیوندای کونا (Hyundai Kona)، میتسوبیشی ASX Mitsubishi ASX، کیا سلتوس (Kia Seltos) هم محبوب‌تر شده است. شاید تنها رقیب سرسخت کامپس، سوزوکی جیمنی (Suzuki Jimny) باشد. این ماشین سوزوکی در برخی از زمینه‌ها (نه همه!)، از این خودروی جیپ بهتر است.

 

مشخصات فنی جیپ کامپس تریل هاوک 2020

طراحی ظاهری 2020 Jeep Compass Trailhawk

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به موتورهای بنزینی علاقه دارند، جیپ کامپس جدید گزینه مناسبی برایتان نیست، زیرا این محصول فقط با موتور دیزلی ارائه شده است. موتور 2.0 لیتری توربو دیزل چهار سیلندر آن، قدرتی معادل 167 اسب بخار و گشتاوری برابر با 350 نیوتون.متر تولید می‌کند.

این موتور قدرتمند، با یک جعبه دنده 9 سرعته همراه شده و قدرت را از طریق آن، به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد. در زمان‌هایی که قدرت فقط به چرخ‌های عقب برسد یا خودرو تشخیص دهد که قدرت کشش کاهش پیدا کرده است، یعنی در اکثر مواقع، مانند یک خودروی FWD عمل می‌کند. تقریبا تمامی شاسی بلندهای AWD به همین شیوه عمل می‌کنند، اما جیپ نهایت تللاش خود را به کار گرفته است تا این محصول، به یک آفرودر تمام عیار تبدیل شود. با این حال، دکمه قبل 4WD، به شما اجازه می‌دهد که به صورت مداوم، قدرت را به چرخ‌های جلو و عقب هدایت کنید.

به گفته کمپانی سازنده، کامپس تریل هاوک در ازای هر 100 کیلومتر، تنها 5.7 لیتر مصرف می‌کند. این اعداد و آمار برای یک خودروی دیزلی، رویایی است. فاصله کف این آفرودر از زمین، حدودا 225 میلی متر است.

سیستم کنترل کشش این شیر خشمگین به خوبی عمل می‌کند و کامَپس را به راحتی به سمت جلو سوق می‌دهد. شاید یکی از نقاط ضعف این شاسی بلند، سیستم تعلیق نه چندان قوی آن باشد. همین موضوع، عملکرد حالات مختلف رانندگی که انتخاب می‌کنید را به هنگام ترمز گرفتن، دچار مشکل می‌کند. دنده یک جعبه دنده 9 سرعته، در مواقع مختلف حسابی به کارتان می‌آید.

طراحی و ساخت جیپ کامپس تریل‌هاوک به گونه است که برای راه‌های جنگل، مسیرهای پر چمن و لیز، مسیرهایی با گل و لای نه چندان عمیق و… مناسب است. اگر موتور داغ نکند، رانندگی در مسیرهای شنی هم بسیار آسان خواهد بود.

در حالی که این محصول یک آفرودر مثال زندنی محسوب می‌شود، اگر شما بخواهید می‌تواند مانند یک شاسی بلند جمع و جور شهری نیز رفتار کند. یک خودروی با شعاع چرخش 10.78 متری، برای رانندگی در شهر مناسب است.

با این حال، شاید برای کسی که یک خودروی آفرود حرفه‌ای می‌خواهد، جیپ کامپَس تِرِیل‌هاوک 2020 چندان گزینه خوبی نباشد. به هر حال، هدف از طراحی و تولید این ماشین هم تنها هیجان انگیز کردن سفرهای آفرودی نیست. از آنجایی که گیربکس اتوماتیک و 9 سرعته آن به عنوان واسطه‌ای بین سرعت‌های کم و بالا عمل می‌کند، استفاده از دنده‌های پایین آن را تحت فشار قرار می‌دهد. پایین آوردن دنده و اعمالی از این نظیر، باعث تولید حرارت شده و از سر و صدای فن‌ها، می‌توان گرم شدن گیربکس را حس کرد، حتی زمانی که موتور را خاموش کنید. در این زمینه، جیپ چِروکی تریل‌هاوک (Jeep’s Cherokee Trailhawk) کاملا برعکس بوده و شاید برای آفرود مناسب‌تر باشد. این مدل، به یک موتور بنزینی 3.2 لیتری مجهز است که 368 اسب بخار نیرو و 315 نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کند.

از آنجایی که این مدل از کامَپس تنها مدلی است که با موتور دیزلی ارائه می‌شود، در قیاس با موتور 2.4 لیتری‌اش گشتاور بیشتری تولید می‌کند. با این حال، شاید از نظر برخی‌ها مانند موتورهای 2.0 لیتری دیزلی دیگر قوی نباشد. مانند دیگر موتورهای دیزلی، تا وقتی که نخواهید سرعت بگیرید یا بار خیلی سنگین حمل کنید، بسیار عالی عمل می‌کند. ارتفاع نسبتا زیادکف از زمین، به مدیریت دست اندازها و جاده‌های ناهموار کمک بسزایی کرده و یک جور حس اعتماد به نفس در راننده ایجاد می‌کند.

رفتار کامپس به هنگام رانندگی به گونه‌ای است که انگار صاحب جاده بوده و آن را مو به مو و خط به خط بلد است، با این حال به اندازه کافی دینامیک نیست.

طراحی داخلی جیپ کامپس تریل هاوک 2020

طراحی داخلی جیپ کامپس تریل هاوک 2020

در داخل کابین، همه چیز در جای درست خود قرار گرفته و فضا منظم است. صفحه نمایش چند کاره که درست در جلوی راننده قرار می‌گیرد، اطلاعاتی را در رابطه با سرعت، ولت، سیستم تعلیق و دما به دست می‌دهد.

روکش صندلی‌ها نرم، سیاه رنگ و از جنس چرمی مرغوب است، درست مانند یک ماشین آمریکایی اصیل و راحت. برخی از دکمه‌هایی که برای تغییر حالات رانندگی در نظر گرفته شده اند، فضای قابل استفاده جلوی دسته دنده را اشغال می‌کند. کنسول وسط نیز می‌توانست بزرگ‌تر باشد. در زیر صندلی شاگرد، فضای نسبتا بزرگی تعبیه شده است که به شما اجازه می‌دهد برخی از وسایل را از دید پنهان کنید.

صفحه سرگمی-اطلاعات 8.4 اینچی، کیفیت خوبی دارد . کارآمد است. فضای ردیف صندلی‌های دوم هم برای کودکان مناسب است و هم بزرگسالان، زیرا صندلی‌های ردیف اول فضای چندانی را اشغال نمی‌کنند. هم چنین می‌توانید به آسانی، به پورت‌های USB و ISOFIX دسترسی داشته باشید.

صندوق عقب، علاوه بر فضای 438 لیتری، یک تایر زاپاس نیز اضافه دارد. این فضا به قدری بزرگ است که می‌توانید بار زیادی را در آن جای دهید. حتی خانواده‌های پر جمعیت هم می‌توانند از مسافرت و رانندگی با این جیپ لذت ببرند.

در کل، جیپ کامپَس تِرِیل‌هاوک 2020، بیشتر برای کسانی است که هم به دنبال گشت و گذار در شهر هستند و هم به دنبال ماجراجویی و دل به جاده زدن. با این حال اگر به دنبال یک آفرودر حرفه‌ای هستید، این محصول ممکن است کمی ناامیدتان کند.

 

نمایی از جیپ کامپس تریل هاوک 2020

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان