تاثیر خدمات حمل و نقل آنلاین بر آلودگی هوا

۱۶ مهر ۱۴۰۰ تاثیر خدمات حمل و نقل آنلاین بر آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که کلان‌ شهرهای زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. عوامل بسیار زیادی به این مسئله بزرگ دامن می‌زند بنابراین حل آن پیچیده‌تر شده است. از جمله این عوامل می‌توان به خدمات حمل و نقل آنلاین، یعنی اوبر، اسنپ و.. اشاره کرد.

پیشرفت تکنولوژی، سر در آوردن ایده‌های خلاقانه و استارتاپ‌های نوین، تاثیر بسزایی بر صنعت خودروسازی جهانی و عادات ما در زمینه استفاده از حمل و نقل عمومی گذاشته است. در همین حین فرهنگ استفاده از سرویس‌های حمل و نقل آنلاین همچون اوبر و اسنپ، تپسی، لیفت و… شکل گرفت. در حالی که این اپلیکیشن‌ها و ایده‌های درخشان پشت آن‌ها رفت و آمد ما را آسان‌تر می‌کنند، اما این خدمات بیش از آنچه فکر می‌کنیم در آلودگی هوا تاثیر دارند.

یکی از دلایلی که کمپانی‌های خودروسازی مختلفی همچون مرسدس-بنز، آئودی، ولوو و…  طی سال‌های اخیر به ساخت خودروهای الکتریکی یا به اصطلاح «سبز» روی آورده و موتورهای درون‌ سوز را از رده خارج می‌کنند، آسیب جدی آن‌ها به محیط زیست و آلودگی روز افزون کلان‌ شهرها است. این در حالیست که سرویس‌های حمل و نقل آنلاین نقش بسیار مهمی در این مشکل حل نشدنی ایفا می‌کنند.

طبق مطالعات و تحقیقات دانشگاه کارنِی مِلون از زمانی که مردم به این نوع خدمات روی آورده‌اند، میزان گازهای گلخانه‌ای تولیدی توسط موتور خودروهای مختلف افزایش یافته و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ تشدید و گریبان‌گیر شهروندان و گروه‌های حساس شده است. برای پیش بردن این مطالعات، تیم تحقیقاتی دانشگاه رفت و آمد با خودرو شخصی را با این خدمات آنلاین جایگزین و سپس آمار به دست آمده را با یکدیگر مقایسه کرد.

طبق این آمار پس از جان گرفتن عادت و فرهنگ استفاده از این خدمات (اوبر، لیفت و…)، مصرف سوخت ۲۰ درصد افزایش یافته و در نتیجه میزان گازهای گلخانه‌ای نیز بیشتر شده است. تمامی اینها در حالیست که هزینه‌های خارجی، درصد تصادفات رانندگی و آلودگی صوتی نیز افزایشی ۶۰ درصدی به خود دیده است. اگر با بالا رفتن تقاضای استفاده از این خدمات، حمل و نقل عمومی شهری به طور کامل و برای همیشه محو شود، این عدد سه برابر خواهد شد.

اوبر

از طرف دیگر تحقیقات نشان می‌دهد در صورت جایگزینی خودروهای فرسوده یا درون سوز با خودروهای جدید، بهینه و پاک، مشکل آلودگی هوا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بهبوده یافته و کم می‌شود. به علاوه، اگر ناوگان خدمات حمل و نقل آنلاین به طور کامل الکتریکی شود، این اپلیکیشن‌ها بین ۱۶ تا ۱۷ درصد در کاهش آلودگی هوا سهیم خواهند بود.

فروش فوری خودرو

منبع: motor1

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان