خرید خودرو در ترکیه

۲۶ دی ۱۴۰۰ خرید خودرو در ترکیه

این روزها ترکیه فقط مقصدی برای گردشگری و توریسم ایرانی‌ها نیست و چند سالی است که شهرهای همسایه غربی پذیرای افرادی است که اقدام به خرید خانه و ملک می‌کنند. تشدید تحریم‌های آمریکا و سیاست‌های اقتصادی دولت مهم‌ترین عامل انتقال بخشی از سرمایه مردم به استانبول، ازمیر، وان، آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه است و البته در صورت سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری می‌توان حق اقامت در این کشور را دریافت کرد.

طبق آماری که در رسانه‌ها منتشر شده، در ۸ ماهه سال ۲۰۲۱ میلادی، ایرانی‌ها ۴۶۰۰ خانه در ترکیه خریده‌اند و زندگی‌شان را در این کشور شروع کرده‌اند. قطعا این افراد در نظر دارند تا برای رفت و آمد خودرویی هم زیر پایشان باشد، با این حال قوانین خرید و فروش خودرو در ترکیه و نو و نقل و انتقال ماشین در این کشور تا حدودی با ایران متفاوت است.

بازار خودرو ترکیه

نمایندگی رنو در ترکیه

اقتصاد ترکیه، برعکس ایران با جهان داد و ستد دارد و خودروهای روز جهان را می‌توان در بازار این کشور خریداری کرد. فیات، رنو، پژو، تویوتا، فولکس واگن، هیوندای و فورد پرطرفدارترین برندها در بازار خودرو ترکیه محسوب می‌شوند. اما همه ماشین‌های این کشور وارداتی نیست و ترک‌ها، خودروهایی مثل فیات اژه را مونتاژ و تولید می‌کنند.

با وجود تنوع فراوان خودروهای صفر و روز جهان، بازار خرید و فروش ماشین کارکرده در این کشور هم رونق دارد و خیلی از افراد، به خصوص ایرانی‌های مهاجر ترجیح می‌دهند تا خودروی مورد نظرشان را از بازار دست دوم تهیه کنند.

نکته جالب دیگر در مورد بازار خودرو ترکیه، عرضه اتومبیل‌های دیزلی است که باعث شده مصرف بنزین ترک‌ها ۸ میلیون لیتر در روز باشد، در صورتی که ایرانی‌ها ۸۱ میلیون لیتر بنزین در روز می‌سوزانند. دلیل دیگر مصرف کم بنزین در ترکیه، قیمت بالای آن و همین طور سیستم حمل و نقل عمومی گسترده است.

خرید خودرو صفر در ترکیه

تقریبا همه شرکت‌های خودروسازی در ترکیه نمایندگی و عاملیت فروش دارند و در صورتی که قصد خرید خودرو صفر را داشته باشید، می‌توانید به یکی از این نمایندگی‌ها مراجعه کنید و یا از طریق سایت فروش اینترنتی، اتومبیل مورد نظرتان را بخرید.

بعد از پرداخت قیمت خودرو، با در دست داشتن مدرک اقامت، ترجمه پاسپورت و رسید پرداختی به نمایندگی مراجعه کنید و خودرو را تحویل بگیرید.

همه مراحل به نام زدن و پلاک توسط کمپانی انجام می‌شود. همچنین بهتر است در زمان ثبت سفارش، خودرویتان را بیمه کنید.

خرید خودرو کارکرده در ترکیه

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند تا برای کاهش هزینه‌ها و پرداخت پول کمتر، خودرو کارکرده و دست دوم بخرند. برای خرید ماشین دست دوم در ترکیه می‌توان به نمایشگاه‌ها و یا سایت‌های خرید و فروش اتومبیل کارکرده مراجعه کرد. هر چند در سایت بعضی از شرکت‌های خودروسازی، بخشی با عنوان فروش خودرو دست دوم وجود دارد.

در صورتی که می‌خواهید ماشین کارکرده بخرید، بهتر است با پرداخت ۱۵۰ تا ۳۵۰ لیر، از نظرات کارشناس یا اکسپرت خودرو استفاده کنید.

نقل و انتقال خودرو در ترکیه

بازار خودرو ترکیه

نقل و انتقال مالکیت خودرو در ترکیه، از طریق دفاتر اسناد رسمی یا نوتر انجام می‌شود. کارت اقامت، ترجمه ترکی پاسپورت، اصل پاسپورت و کد مالیاتی ترکیه، از جمله مدارکی است که باید در هنگام مراجعه به دفاتر نوتر همراه داشته باشید.

پیش از انتقال خودرو، فروشنده باید بدهی‌های مالیاتی، جریمه‌ها و توقیف را پرداخت کرده باشد. اما هزینه تاییدیه نوتر مدارک به عهده خریدار است. همچنین بعد از ثبت نوتر باید برای دریافت بیمه اقدام کنید که بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است.

بعد از اینکه نقل و انتقال خودرو انجام و کارت ماشین به نام صاحب جدید صادر شد، خریدار یک ماه وقت دارد تا با مراجعه به پلیس و یا ثبت نام از طریق سایت، برای دریافت پلاک اقدام کند.

بهتر است خودروهایی را خریداری کنید که پلاک ترکیه داشته باشند، به دلیل اینکه پلاک‌های خارجی برای رفت و آمد در این کشور نیاز به تمدید دارند. پلاک خودروهای افراد خارجی با حرف M مشخص می‌شود و در صورتی که اقامت افراد تمدید نشود، پلاک خودرو نیز باطل خواهد شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو