خرید خودرو در قبرس

۹ اسفند ۱۴۰۰ خرید خودرو در قبرس

افرادی که قصد مهاجرت به قبرس یا اقامت طولانی مدت در این جزیره را دارند، اغلب این سوال را می‌پرسند که خرید خودرو در قبرس به چه صورت است؟ خرید خودرو در قبرس خیلی ساده است اما زمانی که تصمیم به این کار گرفتید، باید برخی از نکات مهم را در نظر بگیرید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا بهترین معامله را با حداکثر امنیت انجام دهید و از نشستن در خودروی مورد علاقه خود نهایت لذت را ببرید.

بازار خودرو در قبرس

صنعت خودروسازی قبرس یکی از کوچک‌ترین صنایع در اتحادیه اروپا است. این صنعت در۲۰ سال گذشته تحت تأثیر بحران‌های مالی مختلفی قرار گرفته اما در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. قبرس هیچ خودروسازی ندارد، بنابراین مجبور است از کشورهای دیگر خودرو وارد کند. بسیاری از خودروها در قبرس از بریتانیا و ژاپن وارد می‌شوند. تویوتا، بی ام و، مرسدس بنز، مزدا، هیوندای و کیا از خودروهای محبوب در قبرس هستند.

نمایندگی فروش خودرو در قبرس برای رفع تمام نیازهای شما وجود دارند. این امکان را دارید که  همیشه ماشین اسپرت رویایی، ماشین SUV، ماشین کوپه، ماشین سانروف، وانت و بسیاری دیگر را در شرایط صفر یا دست دوم اما با قیمت‌های مقرون به صرفه پیدا کنید.

اگر هم به دنبال خرید خودرو صفر هستید، می‌توانید ماشین را از نمایندگی مجاز برند مورد علاقه خود خریداری کنید. اما اگر مایل به خرید خودرو کارکرده هستید، باید مستقیماً از یک فروشنده خصوصی نیز خرید کنید.

خرید و فروش خودرو در قبرس

هنگام خرید خودرو در قبرس، باید به سراغ نمایشگاه‌های فروش ماشین یا افرادی که قصد فروش ماشین خود را دارند بروید. به طور معمول، بسیاری از تبلیغات فروش خودرو را می‌توانید در سایت‌های زیر مشاهده کنید:

  • icars.com.cy
  • com
  • autotradercy.com
  • autopark.com.cy
  • autocymarket.com
  • net
  • com

همه مراحل خرید خودرو توسط نمایندگی انجام می‌شود. ناگفته نماند که شهروندان خارجی حق خرید خودرو را به عنوان مالک شخصی در قبرس دارند. اگر شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستید، ممکن است پس از اخذ مجوز اقامت در قبرس، ویزای «F» یا پاسپورت ممهور به مولتی ویزا بتوانید اقدام به خرید خودرو کنید.

هنگام خرید خودرو، باید وضعیت ماشین را هم در خارج و هم در داخل آن به دقت بررسی کنید. شما همچنین باید در نظر بگیرید که در درجه اول از ماشین خود کجا استفاده می‌کنید. وسیله نقلیه‌ای که برای رانندگی در شهر مناسب است احتمالاً برای یک سفر جاده‌ای در کوهستان یا برای رانندگی خارج از جاده مناسب نخواهد بود.

مردم قبرس ترجیح می‌دهند یک ماشین دست دوم خریداری کنند، به همین دلیل بازار خودروی دست دوم در قبرس تقاضای بالایی دارد. انواع مختلف خودرو با مدل‌های مختلف در بازار محلی قبرس ارائه می‌شوند. اگر خودروی دست دوم خریداری کرده‌اید که دارای پلاک قدیمی است، طبق قانون باید آن را تعویض کنید.

با این حال، بسیاری از مالکان پلاک‌های خود را تعویض نکرده‌اند زیرا پلیس این خودروها را جریمه و مجازات نمی‌کند. اگر می‌خواهید پلاک خود را در قبرس تعویض کنید، باید با یکی از خدمات خصوصی تأیید شده تماس بگیرید، سپس ۲۰ یورو پرداخت کنید تا ظرف چند ساعت تعویض پلاک انجام شود.

قوانین خرید و فروش خودرو در قبرس

اگر در حال خرید یا فروش خودرو در قبرس هستید، برای خرید یا فروش آن به مالک جدید، باید سند انتقال مالکیت را ترتیب دهید. برای انتقال خودرو به مالک جدید، اولین نکته این است که مالک جدید باید بیمه خودرو را به نام خود تنظیم کند. پس از دریافت بیمه نامه، مالک جدید یک TOM 9دریافت می کند.

برای نقل و انتقال خودرو باید فرم TOM 9 تکمیل شود. فرم تکمیل شده را باید شخصاً یا توسط نماینده به «اداره حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای» یا «مرکز خدمات شهروندان» ببرید. مدارکی مانند سند خودرو و گواهی معتبر بیمه برای مالک فعلی را باید به همراه خود داشته باشید. افسر صدور گواهی کارمزد ۸.۵۴ یورو را  برای تأیید امضای فروشنده و خریدار دریافت می‌کند.

با این حال، در صورت حضور هر دو طرف و با داشتن مدارک شناسایی می‌توان گواهی را در اداره حمل و نقل جاده‌ای یا مرکز خدمات شهروندان توسط یکی از افسران آن‌ها انجام داد. تعدادی شرکت وجود دارند که تمام کارها را برای شما انجام می‌دهند.

قبل از رانندگی، وسیله نقلیه باید بیمه شود. لازم به ذکر است که هزینه بیمه اتومبیل در قبرس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتاً پایین است. یکی از دلایل این امر پایین بودن میزان سرقت خودرو است. هزینه بیمه خودرو در قبرس به ارزش خودرو و نوع تجربه رانندگی شما بستگی دارد.

قوانین اخذ گواهینامه در قبرس

به طور رسمی اگر قصد خرید خودرو در قبرس را دارید و می‌خواهید در این کشور رانندگی کنید، ظرف مدت شش ماه حق دارید گواهینامه خود را با گواهینامه بومی قبرس تغییر دهید. برای این کار باید به وزارت حمل و نقل جاده‌ای مراجعه کنید و مجوز فعلی خود را ارائه دهید تا نامه‌ای از پلیس راهنمایی و رانندگی را دریافت کنید که وجود و صحت مجوز عملیات را تأیید می‌کند.

نامه باید از قبل برای ترجمه و تایید به سفارت قبرس ارسال شود. در صورت نداشتن گواهینامه از پلیس راهنمایی و رانندگی، می‌توان آن را از طریق سفارت سفارش داد اما این روند حدود سه ماه طول می‌کشد. در واقع تبادل مجوز در قبرس معمولاً چند ماه زمان می‌برد.

قوانین رانندگی در قبرس

قوانین راهنمایی و رانندگی در قبرس به طور کلی مشابه با قوانین خرید خودرو در انگلیس (بریتانیا) است.

  • در قبرس ترافیک در سمت چپ حرکت می‌کند.
  • اکثر علائم راهنمایی و رانندگی به دلیل مطابقت با استانداردهای اتحادیه اروپا قابل تشخیص خواهند بود.
  • علائم محدودیت سرعت بر حسب کیلومتر در ساعت است.
  • علائم اطلاعاتی به زبان یونانی و انگلیسی و برخی به زبان ترکی هستند.
  • همه سرنشینان وسایل نقلیه باید از کمربند ایمنی استفاده کنند.
  • استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ممنوع است.
  • کودکان زیر پنج سال نمی‌توانند در صندلی جلو بنشینند. کودکان پنج سال به بالا تنها در صورتی می‌توانند در صندلی جلو بنشینند که در صندلی مناسب کودک قرار گیرند.
  • شما نمی‌توانید در ماشینی که مسافری ۱۶ ساله یا کمتر دارد، سیگار بکشید.
  • استفاده از بوق خودرو محدود است. نباید بین ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح بوق بزنید و زدن بوق در نزدیکی بیمارستان ممنوع است.
  • استفاده از کلاه ایمنی برای تمام موتور سیکلت‌ها الزامی است.
  • موتورسیکلت ها باید چراغ‌های روشنایی در روز داشته باشند.
  • بزرگراه‌ها حداکثر سرعت مجاز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداقل محدودیت سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت دارند.
  • محدودیت نوشیدن حین رانندگی بسیار کمتر از بریتانیا است.

خودروهای پرطرفدار در قبرس

هنگام انتخاب خودرو، لازم است که برخی از ویژگی‌های بازار خودروی محلی را در نظر بگیرید. خرید خودرویی که برند آن در قبرس محبوبیت خاصی ندارد، منطقی نیست. از آنجایی که خرید عمده قطعات یدکی توسط نمایندگی‌های خودرو انجام نمی‌شود، در صورت انتخاب مدل‌های انحصاری ممکن است در آینده برای تعمیر خودرو دچار مشکل شوید.

چرا که انتظار برای قطعات مورد نیاز ممکن است ماه‌ها طول بکشد. برندهای محبوب و لوکس در بازار قبرس شامل مرسدس بنز، بی ‌ام ‌و و لندرور هستند. در بخش خودروهای اقتصادی می‌توان به تویوتا، اوپل، فولکس واگن و سایر مدل‌های اروپایی و ژاپنی اشاره کرد.

اغلب در بازار قبرس می‌توان یک پیک‌آپ تراک پیدا کرد که محبوبیت آن از این واقعیت ناشی می‌شود که مشمول تخفیف ۵۰ درصدی در مالیات جاده و تخفیف ۱۰۰ درصدی در عوارض گمرکی است. به عنوان یک قاعده، خودروهای قبرس از ژاپن و بریتانیا می‌آیند و عوارض واردات به اندازه کافی بالا هستند. همانطور که اشاره شد در این جزیره هیچ خودروی داخلی تولید نمی‌شود.

سخن نهایی

شایان به ذکر است که استفاده از ماشین در قبرس یک ضرورت است زیرا بدون خودرو، سفر در جزیره بسیار دشوار می‌شود. این مشکل از آنجایی ناشی می‌شود که سیستم حمل و نقل عمومی در قبرس هنوز کاملاً توسعه نیافته است. بنابراین اگر می‌خواهید راحت به قبرس مهاجرت کنید، جزیره را بشناسید و از تمام مکان‌های جالب دیدن کنید خرید خودرو در قبرس را جزء برنامه‌های خود قرار دهید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: کیوان کاری