خودروهای ۲۰۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

۱ آبان ۱۴۰۲ خودروهای ۲۰۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

«با ۲۰۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟» جواب این سوال ماه به ماه و سال به سال فرق می‌کند. یکی دو سال پیش خرید خودرو صفر با ۲۰۰ میلیون تومان امکان‌پذیر بود. اما از آنجا که تورم ۵۰ درصدی ۴-۵ دهه است گریبان اقتصاد ایران را گرفته است و ارزش پول ملی سال به سال کاهش می‌یابد، فهرست خودروهای ۲۰۰ میلیون تومانی همیشه در حال تغییر است. در حال حاضر هیچ خودرو صفر و نویی را نمی‌توان در محدوده قیمتی ۲۰۰ میلیون تومان (از ۱۷۵ تا ۲۲۵ میلیون تومان) خریداری کرد و اگر بودجه‌تان در این حدود است، باید خودروی مورد نظرتان را در بازار دست دوم جستجو کنید.

آریسان

مدل ۱۳۹۴

آریسان وانت شهری است که از سال ۱۳۹۳ و بعد از باردو (وانت پیکان) به فهرست محصولات ایران خودرو اضافه شد. این وانت روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده، به طوری که بخش جلویی شباهت زیادی به خودرو فرانسوی دارد. تولید آریسان بارها به دلایل فنی و زیست‌محیطی متوقف شد و در حال حاضر آخرین مدل‌های موجود در بازار برای ۱۳۹۹ است. سری جدید وانت ایران خودرو به موتور کم‌آلاینده‌تری مجهز و شاسی آن نیز تقویت شده و قرار است تولید آن با نام آریسان ۲ در سال ۱۴۰۱ شروع می‌شود.

ام وی ام ۱۱۰

مدل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴

ام وی ام ۱۱۰ نقطه شروع ورود خودروهای چینی به بازار ایران بود. این هاچبک کوچک که در چین با نام چری QQ شناخته می‌شود، در سال ۱۳۸۴ توسط کرمان موتور به خریداران ایرانی معرفی شد و به خاطر شباهت ظاهری به دوو ماتیز فروش خوبی داشت و تا سال ۱۳۹۵ تولید می‌شد. اما ام وی ام ۱۱۰ کیفیت خیلی پایینی نسبت به دوو ماتیز دارد.

پراید ۱۱۱

مدل ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷

پراید ۱۱۱ اولین و آخرین فیس لیفت پراید هاچبک و همین طور گران‌ترین مدل سواری پراید است که در سال ۸۸ با پیشرانه ۶۳ اسب بخاری عرضه شد و چهار سال بعد، موتور قوی‌تری با قدرت ۷۱ اسب بخار زیر کاپوتش قرار گرفت. آخرین پراید ۱۱۱، روز ۴ اردیبهشت ۹۹ از خط تولید بیرون آمد. مصرف کم سوخت، هزینه پایین نگهداری و تعمیرات و فراوانی قطعات از دلایل پرفروش شدن این هاچبک کوچک است.

پراید ۱۳۱

مدل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷

پراید ۱۳۱ همان مدل صندوقداری است که در دهه هفتاد به بازار ایران رسید. این خودرو نسبت به پراید اولیه فقط تغییرات جزئی در ظاهر داشته اما از نظر فنی بهتر شده و دارای موتور یکسان با پراید ۱۱۱ و ۱۳۲ با قدرت ۷۱ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو ۴ است. بعد از تعطیلی خط تولید پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۲، سایپا ۱۳۱ آخرین مدل این خانواده بود که در تیر ماه ۹۹ برای همیشه از فهرست تولیدات سایپا حذف شد.

پراید ۱۳۲

مدل ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶

پراید ۱۳۲ فیس‌لیفت مدل ۱۳۱ محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۶ به بازار خودرو ایران معرفی شد. چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره، کاپوت و درب صندوق، سپر جلو و عقب از نو طراحی شده است تا ظاهر جدیدتری از مدل صندوقدار معمولی داشته باشد. این سدان جمع و جور شهری از نظر مشخصات فنی و آپشن‌ها هیچ تفاوتی با دیگر مدل‌های پراید ندارد. نکته جالب اینجاست که با وجود عرضه پراید ۱۳۲ با ظاهر جدیدتر، پراید ۱۳۱ نیز همزمان تولید می‌شد.

پراید ۱۴۱

مدل ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴

پراید ۱۴۱ اولین فیس‌لیفتی است که سایپا از پراید صندوقدار ارائه کرد. این خودرو از سال ۱۳۸۲ روی خط تولید قرار گرفت و تا سال ۱۳۹۴ فروش آن ادامه داشت. پراید ۱۴۱ از نظر قالب بدنه بین نسخه‌های سدان و هاچبک قرار می‌گیرد، چرا که شیشه عقب آن با در صندوق عقب یکی است. این نوع بدنه اصطلاحا ناچ بک نام دارد. مشخصات فنی و امکانات و تجهیزات این مدل با دیگر انواع پراید یکسان است.

پراید ۱۵۱

مدل ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸

پراید ۱۵۱ نسخه وانت پراید ۱۳۱ است که در سال ۹۳ به بازار خودرو ایران آمد و در حال حاضر، تنها پیکاپ کوچک شهری محسوب می‌شود. مشخصات فنی این وانت با دیگر مدل‌های پراید یکسان است و ابعاد و اندازه مشابهی دارد. سایپا ۱۵۱ مناسب کسب و کارهای شهری است و حداکثر می‌تواند ۵۰۰ کیلوگرم بار حمل کند.

پراید ۱۵۱ پلاس، مدل آپشنال وانت ۱۵۱ است و از سال ۱۳۹۹ جزو فهرست محصولات سایپا قرار گرفته. وانت کوچک از نظر ظاهری تفاوت‌های اندکی با مدل معمولی دارد که عبارتند از رول بار و لاینر (کفپوش فضای بار) و طرح گرافیکی. ۱۵۱ پلاس تنها مدل پراید با آپشن‌هایی مثل نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب و سنسور عقب است.

با وجود اینکه تولید مدل‌های سواری پراید در تابستان ۱۳۹۹ متوقف شده، اما تولید و عرضه سایپا ۱۵۱ همچنان ادامه دارد.

پژو ۲۰۶

مدل ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹

پژو ۲۰۶ یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودرو هم در بازار ایران و هم در بازارهای جهانی است. این هاچبک فرانسوی در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار راهی خیابان‌های کشور شد و در آن زمان به دلیل فاصله کم بین عرضه در ایران و فروش در بازارهای جهانی، خودروی مدرنی به حساب می‌آمد. پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ تولید می‌شد که از نظر پیشرانه، گیربکس و آپشن با هم متفاوت بودند.

پژو ۲۰۶ SD

مدل ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸

پژو ۲۰۶ SD در سال ۱۳۸۵ به بازار ایران معرفی شد و از آن زمان با هشت تیپ عرضه می‌شد اما از سال ۹۳ فقط تیپ V8 تولید می‌شود. تنها تفاوت ۲۰۶ صندوقدار با هاچبک در اتصالات فنربندی عقب است که باعث بهتر شدن فرمان‌پذیری خودرو شده است.

پژو ۴۰۵

مدل ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۶

پژو ۴۰۵ GLX قدیمی‌ترین خودروی ساخت داخل است که سه دهه روی خط تولید قرار داشت و آخرین مدل آن در سال ۱۳۹۹ به دست مشتریان رسید. این خودرو در سال ۷۲ و با موتورهای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری به مشتریان ایرانی معرفی شد و از سال ۸۱ موتور ۱.۸ لیتری XU7 به ۴۰۵ قدرت داد. صندوق عقب مدل دوگانه‌سوز به دلیل نصب باک گاز CNG، گنجایش کمتری از مدل بنزینی دارد. پژو ۴۰۵ SLX آخرین تیپی این سدان است که همچنان تولید می‌شود و در ظاهر تفاوت‌هایی با GLX دارد و از پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ استفاده می‌کند.

پژو پارس

۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰

پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته می‌شد، در سال ۱۳۷۹ به دست خریداران ایرانی رسید. این خودرو شبیه به ۴۰۵ اما با چهره‌ای جدیدتر، با الهام از پژو ۴۰۶ مخصوص بازار ایران طراحی و تولید شده و به نوعی فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود. این خودرو در چهار مدل LX، اتوماتیک، دوگانه‌سوز و ساده در بازار خودرو خرید و فروش می‌شود. موتور پارس همان موتور ۱.۸ لیتری است که روی ۴۰۵ GLX قرار دارد. پژو پارس ساده از امکانات کمتری نسبت به دیگر مدل‌های پارس برخوردار است.

تیبا

مدل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶

تیبا اولین خودرو ملی و انحصاری گروه خودروسازی سایپا است که در سال ۱۳۸۸ معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم X200 ساخته شده و به گفته مدیران سایپا ایمنی بیشتری از پراید دارد. البته ظاهر تیبا از پراید خیلی بهتر و جدیدتر است و موتور قوی‌تری با ۸۷ اسب بخار دارد.

تیبا پلاس مدل آپشنال تیبا معمولی است و همان آپشن‌های تیبا ۲ پلاس، در این خودرو هم نصب شده است. نکته جالب درباره تیبا پلاس این است که بعد از تیبا ۲ پلاس عرضه شد، در صورتی که مدل معمولی تیبا هاچبک، ۴ سال بعد از مدل معمولی صندوقدار به بازار آمد.

تیبا ۲

مدل ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴

تیبا ۲ که با نام تیبا هاچبک شناخته می‌شود، در سال ۹۲ و چهار سال بعد از مدل صندوقدار عرضه شد. این خودرو جزو محصولات X200 سایپا، شامل تیبا صندوقدار، ساینا و کوییک است و مشخصات فنی یکسان با این ماشین‌ها دارد. در حال حاضر تیبا ۲، ارزان‌ترین هاچبک صفر سایپا است.

تیبا ۲ پلاس یکی از محصولات سری پلاس سایپا است. خودروهای پلاس سایپا تغییرات جزیی در بدنه پیدا کرده‌اند و آپشن‌هایی نیز به آنها اضافه شده است. سنسور عقب، روف ریل، دیفیوزر سپرهای جلو و عقب و نمایشگر از جمله تغییرات تیبا ۲ پلاس نسبت به تیبا ۲ معمولی است.

سمند

مدل ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۳

سمند، اولین خودروی ملی ایران است که سال ۱۳۸۰ معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و مدل‌های اولیه آن از همان پیشرانه XU7 بهره می‌برند. سمند LX در سال ۱۳۸۳ و با هدف رفع کاستی‌ها و نواقص تیپ‌های قبلی و هم‌زمان با تیپ SE به بازار آمد. در سال ۱۳۸۸، مدل دوگانه‌سوز این خودرو عرضه شد و دو سال بعد موتور بنزینی EF7 روی سمند LX قرار گرفت. این خودرو یکی از جادارترین ماشین‌های تولید داخل است و البته جزو کم‌آپشن‌ترین‌ها هم به حساب می‌آید. سمند LX ساده با موتور XU7 به فروش می‌رسد که روی پژو ۴۰۵ و پارس هم استفاده شده و قدرت کمتر و مصرف بیشتری از سمند LX با موتور EF7 دارد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو