۱۰ خودروی کلاسیک برتر تاریخ

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ خودروی کلاسیک برتر تاریخ

اینکه مخترع اتومبیل چه کسی بوده هنوز مورد بحث است اما آنچه شکی در آن نیست، مسیر پر پیچ و خمی است که صنعت خودروسازی از اولین خودرو تا امروز طی کرده است. گرچه امروز خودروها بسیار مدرن و پیشرفته شده‌اند اما بسیاری معتقدند در طراحی خودروهای کلاسیک نبوغ بیشتری به کار رفته بود. اما اگر قرار باشد ۱۰ خودرو کلاسیک برتر تاریخ را انتخاب کنیم، کدام اتومبیل‌ها در این فهرست خواهیم دید؟

بنز موتور واگن

بنز موتورواگن

موتور واگنی که در سال ۱۸۸۶ ساخته شد با موتور احتراق داخلی کار می‌کرد. تا قبل از این خودرو، موتور همه اتومبیل‌ها با برق یا بخار روشن می‌شد. بنابراین می‌توانیم به این مدل از بنز لقب اولین خودروی احتراقی جهان را بدهیم، البته مدل‌های اولیه آن کمتر از یک اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و بنابراین سرعت پایینی داشت. از این مدل تنها ۲۵ دستگاه در دنیا تولید شد. با این همه، می‌توانیم بنز موتور واگن را یکی از هموارکنندگان راه خودروهای امروزی بدانیم.

وِیوِرلی الکتریک

Waverly Electric

اگر کسی تصور کند که خودروهای الکتریکی از قرن ۲۱ به بعد ساخته شده‌‌اند، سخت در اشتباه است. Waverly Electric از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۱۴ ساخته می‌شد. افراد مشهوری مانند دیاموند جیم بردی (بازرگان و سرمایه‌دار آمریکایی)،  ویلا کاتر ( نویسنده آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر) و همینطور توماس ادیسون (مخترع بزرگ آمریکایی) از این خودرو استفاده می‌کردند. اما به طور کلی Waverly Electric بیشتر یک اتومبیل زنانه معرفی می‌شد چون هم روشن کردنش ساده بود هم رانندگی با آن چندان پیچیده نبود.

فورد مدل T

فورد مدل T

این خودرو به دلیل روش تولید خط مونتاژ پیشرفته و مقرون به‌ صرفه‌اش روی تمام اتومبیل‌هایی که بعد از خودش ساخته شد، تاثیر گذاشت. از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ حدود ۱۵ میلیون مدل از این خودرو به بازار فرستاده شد. از آنجا که قیمت نهایی این خودرو بسیار به صرفه بود، رانندگان بسیاری به سراغ این مدل رفتند و در نتیجه با بالا رفتن تعداد رانندگان، کم‌‌کم بزرگراه‌ها، پمپ بنزین‌ها و متل‌های کنار جاده‌ای هم توسعه پیدا کردند.

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

تولید این خودرو از سال ۱۹۳۶ آغاز شد و از همان ابتدا به عنوان خودرویی که هر کس می‌تواند بخرد معرفی شد. این اتومبیل جمع و جور چندین نوآوری قابل توجه داشت که باعث می‌شد جلوتر از هم‌ نسل‌هایش قرار بگیرد، نمونه‌هایی مانند:

این خودرو با حدود ۲۱ میلیون دستگاه، یکی از پر تیراژترین اتومبیل‌ها تاریخ خودرو است.

کورد L-29

Cord L-29

شاید هیچ وقت نام این خودرو را نشنیده باشید اما جالب است که بدانید Cord L-29 اولین خودرو دیفرانسیل جلویی بود که در آمریکا فروخته شد. این خودرو عجیب در سال ۱۹۲۹ با طراحی بسیار زیبا و موتوری متفاوت معرفی شد. اما از بخت بد، چون عرضه این خودرو با سقوط سهام در سال ۱۹۲۹ همزمان شده بود، پس از چند سال از چرخه تولید خارج شد.

فورد F150

فورد F150

F150  که در سال ۱۹۴۸ برای جایگزینی پیکاپ‌های مبتنی بر خودروی اوایل دهه ۴۰ معرفی شد، امروز به لطف دوام و قابلیت اطمینان، شاهد سیزدهمین نسل خود است. این اتومبیل که طی دهه‌ها در استایل، طراحی، بستر، طراحی موتور، سیستم تعلیق و پلتفرم بهبود یافته، از سال ۱۹۸۲ پرفروش‌ترین خودرو در ایالات متحده و از سال ۱۹۷۷ پرفروش‌ترین وانت بار بوده است.

اولدزموبیل F88

اولدزموبیل F88

اولدزموبیل F88 در سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ به عنوان یک خودروی رویایی طراحی شد تا جایی که امروز به عنوان یکی از بزرگترین جلوه‌های طراحی خودرو از آمریکای شمالی شناخته می‌شود. این رودستر دو سرنشینه با بدنه فایبرگلاس احتمالا جزو نادرترین خودروهای جهان باشد.

بی ام سی مینی

بی ام سی مینی

می‌گویند نیاز، مادر اختراع است؛ بی ام سی مینی این جمله را اثبات کرد. در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی وقتی گاز در بریتانیا جیره‌بندی شده بود، متولد شد. در این اتومبیل فضای کابین بیشتر شده بود و به راحتی ۴ نفر در آن جا می‌شدند. این خودرو توانست الهام بخش بسیاری از خودروهای کوچک و هوشمند نسل‌های بعدی باشد.

فورد موستانگ

فورد موستانگ

در سال ۱۹۶۴، موستانگ سریع‌ترین خودروی تاریخ را به فروش رساند. خیلی زود، فورد موستانگ به یک نماد در بین خودروهای آمریکایی تبدیل شد.

موستانگ توانست یک کلاس تازه به نام «پونی کار» را در آمریکاری شمالی ایجاد کند، خودروهای اسپرت کوپه‌ای که کاپوتی کشیده و پشت کوتاهی داشتند. خودروهای دیگری مثل شورولت کامارو، ای‌ ام‌ سی جاولین و دوج چلنجر هم در این کلاس هستند.

هنوز هم این خودرو جزو محبوب‌ترین خودروهای کلاسیک جهان است.

پورشه ۹۱۱

پورشه ۹۱۱

این خودروی اسپرت آلمانی که محصول شرکت پورشه است، اولین خودروی اسپرت دنیا نام گرفت. این خودرو بر اساس طرح‌هایی که فردیناند الکساندر پورشه، نوه بنیانگذار کارخانه پورشه، در دهه پنجاه میلادی کشیده بود، ساخته شده است.

از سال ۱۹۶۳ تا امروز، ۶ نسل از پورشه ۹۱۱ ساخته شده است. گرچه در طول این سال‌ها تغییرات فنی، زیادی در این اتومبیل زیبا صورت گرفته اما تقریبا می‌شود گفت که ساختار و ظاهر خود را حفظ کرده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا