مروری بر خودروهای سطلنتی بریتانیا

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ مروری بر خودروهای سطلنتی بریتانیا

تمایل به داشتن خودروهای خاص نه تنها در بین خانواده‌های سلطنتی که تقریبا بین تمامی متمولان موج می‌زند.

جالب است بدانید خرید یک خودرو خاص توسط خانواده‌های سلطنتی هر کشور نه تنها فروش خودرو مذکور را افزایش می‌دهد که محبوبیت آن را نیز بالا می‌برد. به همین جهت گاهی خودروسازان محصولات خاص خود را به اعضای دربار کشورهای مختلف هدیه می‌دهند تا بدین طریق بتوانند یک تبلیغ مناسب را پیاده‌سازی کنند.

بسیاری از خودروهایی که توسط اعضای دربار کشورهای مختلف خریداری می‌شوند پس از مرگ آن‌ها در موزه نگه‌داری شده و یا با برچسب‌های قیمتی قابل‌توجه به حراج گذاشته می‌شوند.

البته که این خودروها عمدتا امکانات خاصی داشته و امنیت چندبرابری نسبت به نمونه‌های مشابه خود دارند.

با درگذشت شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه الیزابت دوم و حمل جنازه وی به وسیله لندروور شاسی‌بلند کلاسیک و محبوب خانواده سلطنتی بریتانیا بر آن شدیم تا نگاهی داشته باشیم بر خودروهایی که توسط خانواده سلطنتی بریتانیا و به خصوص ملکه این کشور خریداری شده و مورد علاقه آن‌هاست.

جالب است بدانید ملکه انگلستان علاقه فراوانی به خودرو دارد و حتی در زمان جنگ جهانی دوم در نقش مکانیک به خدمت پرداخته است. همین موضوع سبب افزایش تمایل وی به خودروهای آفرود و دو دیفرانسیل شده است.

در حال حاضر یکی از سرگرمی‌های ملکه رانندگی با خودروهای آفرود خود در اطراف کاخ سلطنتی است. البته این سرگرمی در میان تمامی اعضای خانواده سلطنتی محوبیت دارد و وجود خودروهای متنوع در پارکینگ کاخ‌های سلطنتی انگستان به خوبی این ادعا را اثبات می‌کند.

۱ – رولز رویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰

رولز رویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰

اگر تصور می‌کنید که ما در این نوشتار تنها قصد داریم به خودروهای مدرن مورد استفاده در خاندان سلطنتی بپردازیم سخت در اشتباهید. رولز رویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰ برای نخستین بار به پرنسس الیزابت و دوک ادینبرگ در جولای سال ۱۹۵۰ تحویل داده شد و از این خودرو تنها ۱۷ نمونه دستگاه تاکنون ساخته شده است.

جالب است بدانید این خودرو در مراسم ازدواج پرنس ویلیام و کیت میدلتون نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

۲ – لندروور سری ۱ مدل ۱۹۵۳

لندروور سری ۱ مدل ۱۹۵۳

خاندان سلطنتی یکی از طرفداران پروپاقرص خودروهای لندروور هستند. ملکه الیزابت دوم چند ماه پس از آنکه به سلطنت رسید لندروور سری ۱ مدل ۱۹۵۳ را خریداری کرده و این شاسی‌بلند پرقدرت از آن زمان تاکنون به ملکه خدمت‌رسانی می‌‌کند.

این خودرو که محبوب‌ترین خودرو مورد علاقه ملکه است در مراسم خاکسپاری پرنس فیلیپ نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

۳ – لندروور دیفندر

لندروور دیفندر

لندروور دیفندر را می‌توان جایگزینی برای لندروور سری ۱ دانست که نه به اندازه سری ۱ اما بیشتر از سایر خودروها محبوب ملکه انگلستان است. الیزابت دوم در طی جنگ جهانی دوم بسیار با این خودرو کار کرده و مدلی که در حال حاضر در اختیار خاندان سلطنتی است یک دیفندر ۱۱۰ مدل ۲۰۰۲ مشکی مجهز یک موتور TD5 دیزلی است.

۴ – رنج روور مدل دهه ۷۰ میلادی

رنج روور مدل دهه ۷۰ میلادی

خاندان سلطنتی یک رنج روور مدل دهه ۷۰ میلادی در اختیار دارد که مدت زمان زیادی در یک مکان متروکه نگه‌داری شده است. این خودرو اما در طی یک پروژه ۲ ساله بازسازی شده و هم‌اکنون توسط خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالا با بازسازی‌های صورت گرفته این رنج روور ۴۰ سال دیگر نیز سرپا خواهند ماند.

۵ – رولز رویس فانتوم VI مدل ۱۹۷۸

رولز رویس فانتوم VI مدل ۱۹۷۸

در مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد نشستن ملکه الیزابت بر تخت پادشاهی یک دستگاه رولز رویس فانتوم VI مدل ۱۹۷۸ به وی هدیه داده شد که ملکه این خودرو را نگه داشته و حتی از آن در مراسمات دیگر نیز استفاده می‌کند.

جالب است بدانید این خودرو به عنوان لیموزین در عروسی پرنس ویلیام و کیت میدلتون مورد استفاده قرار گرفته است.

۶ – رنج روور لاندالت مدل ۲۰۱۵

رنج روور لاندالت مدل ۲۰۱۵

خانواده سلطنتی از یک دستگاه رنج روور لاندالت مدل ۲۰۱۵ نیز بهره‌مند است. این مدل از یک سقف کانورتیبل برخوردار بوده و جالب آنکه هیبرید است.

این خودرو با توجه به قوای محرکه هیبریدی که دارد یک قدم رو به جلو برای خاندان سلطنتی محسوب می‌شود و در واقع بیانگر تمایل آن‌ها برای داشتن خودروهایی مجهز به تکنولوژی‌های بالاست.

۷ – روور ۷۵ مدل ۲۰۰۳

روور ۷۵ مدل ۲۰۰۳

کمپانی لندررور محصولات زیادی را راهی کاخ انگلستان کرده است. خودرو تولیدی بعدی این کارخانه یک دستگاه روور ۷۵ مدل ۲۰۰۳ است که اتفاقا یکی از نمادهای صنعت خودروسازی انگلستان نیز محسوب می‌شود.

۸ – آستون مارتین DB6 مدل ۱۹۶۹

آستون مارتین DB6 مدل ۱۹۶۹

ملکه الیزابت دوم به مناسبت تولد پرنس چارلز یک دستگاه آستون مارتین DB6 مدل ۱۹۶۹ ولانته را به وی هدیه داده است. از زمان خریداری این خودرو بیش از ۵۰ سال می‌گذرد اما همچنان در ناوگان خودروهای سلطنتی حضور پررنگ دارد. از این محصول آستون مارتین تنها ۱۴۰ دستگاه ساخته شده است.

۹ – فولکس واگن گلف مدل ۱۹۹۹

فولکس واگن گلف مدل ۱۹۹۹

فولکس واگن گلف Mark IV مدل ۱۹۹۸ یک سال پس از تولید به پرنس ویلیام هدیه داده شد. این خودرو را می‌توان یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های اروپا دانست که اتفاقا مورد علاقه پرنس ویلیام نیز هست. هرچند اطلاعات زیادی از این فولکس واگن در اختیار نیست و مشخص نیست که آیا به فروش رفته است یا خیر اما احتمالا همچنان در اختیار خاندان سلطنتی است.

۱۰ – واکسهال کرستا فریاری استیشن مدل ۱۹۶۱

واکسهال کرستا فریاری استیشن مدل ۱۹۶۱

هرچند برند واکسهال یک برند سطح متوسط است و خاندان سلطنتی نشان داده که چندان تمایلی به خودروهای معمولی و سطح متوسط ندارد اما ملکه این کرستا استیشن مدل ۱۹۶۱ را دوست داشته و علاقه خاصی به این خودرو دارد.

جالب است بدانید این استیشن دست‌کاری شده و به یک جا تفنگی و جای مخصوص قلاب ماهیگیری نیز مجهز شده است.

در سال ۲۰۱۵ این خودرو در غرفه واکسهال در نمایشگاه خودروهای کلاسیک NEC حضور یافته و همین موضوع سبب شد که به یکی از معروف‌ترین خودروهای خاندان سلطنتی تبدیل شود.

۱۱ – لیموزین بنتلی استیت مدل ۲۰۰۲

لیموزین بنتلی استیت مدل ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۲ لیموزین دو دستگاه بنتلی استیت سال را به ملکه هدیه داد. این مدل‌ها که دست‌ساز بودند از یک طراحی خاص برخوردار بوده و این روزها جز وسایل نقلیه‌ای محسوب می‌شوند که پیوسته توسط خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته این خودروها پیش از آنکه در دسته خودروهای اصلی و پراستفاده خانواده سلطنتی قرار گیرند دستخوش تغییراتی شده و قوای محرکه آن‌ها تعویض شد.

۱۲ – روور P5B مدل ۱۹۷۱

روور P5B مدل ۱۹۷۱

مدل دیگری از روور که در سال‌های جوانی ملکه مورد علاقه وی بوده است یک دستگاه P5B مدل ۱۹۷۱ است که خودرو گش‌زنی ملکه در ایام جوانی وی محسوب می‌شود. هم‌اکنون این خودرو در موزه ملی انگستان قرار داشته و در معرض دید عموم است.

۱۳ – آئودی A5

آئودی A5

به طور کلی محصولات آئودی بین نسل جوان خانواده سلطنتی بسیار محبوب است. پرنس ویلیام و پرنس هری بارها عنوان کرده‌اند که تمایل فراوانی به محصولات آئودی داشته و چند مدل S5 اسپرت نیز در اختیار داشته اند. به عنوان نمونه پرنس هری از یک مدل S5 بک برخوردار است که حداکثر سرعت آن به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

۱۴ – بنتلی بنتایگا

بنتلی بنتایگا

بنتلی اولین مدل خروجی از خط تولید بنتایگا را به ملکه الیزابت دوم تقدیم کرد. این خودرو که مدل سال ۲۰۱۸ است مانند سایر خودروهای ناوگان سلطنتی انگستان از تم سبز تیره برخوردار است و اتفاقا ملکه از این شاسی‌بلند معروف برای سفرهای ماجراجویانه خود استفاده می‌کند.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که در نهایت این خودرو نیز برای فروش به صورت رسمی آگهی شده و بعید به نظر می‌رسد که در حال حاضر در ناوگان خودروهای سلطنتی بریتانیا موجود باشد.

۱۵ – بنتلی مولسان مدل ۲۰۱۲

بنتلی مولسان مدل ۲۰۱۲

بنتلی در سال ۲۰۱۲ به مناسبت شصتمین سالگرد پادشاهی ملکه الیزابت دوم شصت دستگاه مولسان را تولید کرده و یکی از این خودروها را نیز به وی هدیه داد.

جالب است بدانید این خودرو برخلاف دیگر خودروهای موجود در ناوگان سلطنتی نتوانست چندان در این ناوگان دوام آورد و در نهایت در سال ۲۰۱۶ با قیمت ۲۸۵ هزار دلار فروخته شد.

۱۶ – آئودی A4 کبریولت مدل ۱۹۹۴

آئودی A4 کبریولت مدل ۱۹۹۴

هرچند این آئودی A4 کبریولت مدل ۱۹۹۴ را نمی‌توان یک خودرو سلطنتی دانست اما از آنجا که این خودرو به پرنسس دایانا هدیه داده شده در این لیست قرار گرفته است. یک نمایندگی آئودی درست زمانی که پرنسس دایانا از پرنس چارلز طلاق گرفت این A4 کبریولت را به وی هدیه داد.

جالب است که بدانید ۴ سال پیش این خودرو در یک حراج با برچسب قیمتی ۷۵ هزار دلاری به فروش رفت.

نویسنده: زهرا ملکی

 

فروش فوری خودرو کارکرده