خاص ترین خودروهای پلیس در جهان

۹ دی ۱۴۰۰ خاص ترین خودروهای پلیس در جهان

معمولا همه راننده‌ها وقتی در آینه اتومبیلشان با دیدن خودرو پلیس که در حال نزدیک شدن به آنهاست، حس عجیبی پیدا می‌کنند. البته اگر آن خودرو پلیس یک ماشین معمولی باشد که اکثرا اینگونه است، اما برخی اوقات اوضاع کمی فرق دارد.

تصور کنید اگر پورشه ۹۱۱، یا آئودی R8 و یا هوندا NSX در جاده‌ها و خیابان‌ها با رنگ‌آمیزی ویژه خودروهای پلیس و به‌عنوان خودرو پلیس در حال گشت زدن باشد، چه بازخوردهایی دارد؟ باورکردنی نیست اما در بعضی از کشورهای جهان از این خودروها به‌عنوان خودرو پلیس استفاده می‌شود. در این مطلب جالب‌ترین خودروهای پلیس در جهان را معرفی کرده‌ایم.

نیروی انتظامی ایران نیز بعضا از خودروهای خاصی برای انجام ماموریت‌های خود بهره گرفته است. تویوتا، بنز، شورولت و فولکس واگن بیتل (قورباغه‌ای) از خودروهای پلیس ایران به شمار می‌روند. همچنین به‌تازگی هیوندای سوناتا هیبریدی نیز در بین خودروهای نیروی انتظامی دیده می‌شود. البته خودروهایی که در این مطلب معرفی شده، خودروهایی هستند که جزو خودروهای سازمانی پلیس محسوب می‌شوند و اتومبیل‌هایی که فقط در تبلیغات حضور داشته، بررسی نشده‌اند.

لندروور ۱۱۰ (بریتانیا)

لندروور ۱۱۰

زمانی بود که دیدن یک لندروور اورجینال (از سال ۱۹۹۰ با نام دیفندر) با رنگ‌آمیزی پلیسی در جاده‌های انگلیس طبیعی بود. لندروور می‌توانست خودروهای تصادفی و آسیب‌دیده را از وسط جاده کنار بکشد و همچنین به خوبی در برف حرکت کند. به‌تدریج مدل‌های چهار چرخ متحرک جدیدتر جای این خودرو را در پلیس انگلستان گرفتند و حالا هیچ اثری از آن نیست.

مرسدس بنز ML350 (آمریکا)

مرسدس بنز ML350

از آنجا که بورلی هیلز یکی از پرترددترین مناطق آمریکا محسوب می‌شود، بهتر است که این مرسدس بنز فقط توسط پلیس محلی استفاده شود. جالب است بدانید که این خودرو اهدایی نمایندگی مرسدس بنز به پلیس آمریکا بود تا از آن در یک مانور آموزشی مبارزه با مواد مخدر استفاده شود.

شورولت سابربن جمر (آمریکا)

شورولت سابربن جمر

برای حمل و نقل و مسافرت رئیس‌جمهور آمریکا، همیشه یک گروه موتوری بزرگ آماده به خدمت هستند. این گروه شامل دو لیموزین کادیلاک است که برای گمراه کردن مهاجمان احتمالی به کار می‌رود. در هر یگان موتوری یک دستگاه شورولت سابربان وجود دارد که برای مقابله با بمب‌های جاده به طور مرتب سیگنال به محیط اطراف ارسال می‌کند. رادار نصب‌شده در این خودرو می‌تواند هر گونه بمب، نارنجک و موشکی را شناسایی کند.

رنو ۴ CV (فرانسه)

رنو ۴ CV

۷۵ دستگاه رنو ۴ سی‌وی برای پلیس فرانسه ساخته شد. درب این خودرو به‌صورتی ساخته شده بود که پلیس می‌توانست به راحتی از خودرو در حال حرکت به سمت خلافکاران تیراندازی کند.

پورشه ۹۱۱ (اتریش)

پورشه ۹۱۱

پلیس اتریش مدت‌ها است که از پورشه ۹۱۱ به عنوان خودروی سازمانی استفاده می‌کند. در حقیقت دکتر پورشه اولین خودرو خود را بعد از جنگ جهانی دوم در کارخانه‌ای کوچک در گموند اتریش ساخت. وزارت کشور اتریش پورشه ۹۱۱ را در سال ۲۰۱۷ و برای انجام ماموریت در بزرگراه‌ها به خدمت گرفت.

مرسدس بنز E43 AMG (استرالیا)

مرسدس بنز E43 AMG

پلیس استرالیا در نظر داشت تا خودروهای فورد و هولدنس ساخت استرالیا را از رده خارج کند. برای این منظور خودروهای مختلفی را تست و آزمایش کرد تا در نهایت تصمیم بر آن شد تا مرسدس بنز E43 AMG با موتور ۳ لیتری V6 توربوشارژ دوقلو و با ۳۹۵ اسب بخار قدرت را به‌عنوان خودرو پلیس معرفی کند.

بی ام و i8 (جمهوری چک)

بی ام و i8

بی ام و یک دستگاه i8 را به پلیس جمهوری چک قرض داد تا به مدت ۶ ماه یا ۲۰ هزار کیلومتر به‌عنوان خودرو پلیس آزمایش شود. اما یک ماه بعد، این خودرو تصادف کرد و راننده‌اش به شدت آسیب دید.

فورد رنجر (افغانستان)

فورد رنجر

خودروهای پلیس زیادی وجود ندارند که یک تیربار روی آنها نصب شده باشد و فورد رنجر یکی از این خودروهای پلیس است. این خودرو در پلیس افغانستان به کار گرفته شده و به دلیل شرایط خطرناک و ناامنی، به یک قبضه تیربار با کالیبر ۵۰ مجهز شده است.

بی ام و i3 (آمریکا)

بی ام و i3

بی ام و i3 به‌عنوان خودرویی جمع‌وجور، سریع و دوستدار محیط زیست، توسط پلیس کشورهای مختلف به کار گرفته شده است. ۱۰۰ دستگاه از این مدل بی ام و به ارزش ۲.۹ میلیون دلار برای گشت شهری، توسط پلیس لس‌آنجلس سفارش داده شده است. بُرد این خودروهای برقی ۱۲۹ تا ۱۶۱ کیلومتر است. به دلیل گستردگی شهر لس‌آنجلس، میزان استفاده از بی ام و آی۳ توسط ماموران پلیس پایین است.

لامبورگینی هوراکان (ایتالیا)

لامبورگینی هوراکان

پلیس راهنمایی و رانندگی ایتالیا دو دستگاه لامبورگینی گالاردو را در اختیار داشت، که یکی از آنها در یک تعقیب و گریز نابود شد. پلیس ایتالیا، لامبورگینی گالاردو باقی‌مانده را با یک دستگاه هوراکان جایگزین کرد. این لامبورگینی هوراکان دارای یک یخچال برای حمل سریع اعضای بدن انسان است.

فولکس واگن بیتل (آلمان)

فولکس واگن بیتل

یکی از خودروهای معروف پلیس، فولکس واگن بیتل است. فولکس واگن در دهه ۱۹۷۰ سعی کرد بیتل را برای گشت شهری به پلیس انگلستان بفروشد که در این کار موفق نشد.

بوگاتی ویرون (دبی، امارات)

بوگاتی ویرون

نمی‌دانیم ماموران پلیس دبی چقدر آموزش دیده، اما احتمالا آنقدر تجربه کسب کرده‌اند که پشت فرمان یکی از دو بوگاتی ویرون پلیس دبی بنشینند. ویرون دارای یک موتور W16 چهار توربوشارژ با قدرت ۹۸۷ اسب بخار است. ویرون ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.

لیکان هایپراسپرت (ابوظبی، امارات)

لیکان هایپراسپرت

ابوظبی هم مثل دبی یک ابرخودرو را در پلیس خود به کار گرفته است. هفت دستگاه از لیکان هایپراسپرت تولید شده که قیمت هر کدام از آنها ۳.۴ میلیون دلار است. شرکت لیکان در دبی قرار دارد و اولین خودرو اسپرتی است که در خاورمیانه طراحی و تولید شده است. این خودرو از یک موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ دوقلو با ۷۸۰ اسب بخار قدرت بهره می‌برد. طبق ادعای سازنده، شتاب ۰ تا ۱۰۰ لیکان هایپراسپور ۲.۸ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۹۴ کیلومتر بر ساعت است.

شورولت کامارو (آمریکا)

شورولت کامارو

شورولت کامارو مدل ۱۹۹۱ همچنان توسط پلیس ایالت میشیگان استفاده می‌شود. از این خودرو برای گشت‌زنی با سرعت بالا استفاده می‌شد، اما در حال حاضر کاربرد خیلی زیادی ندارد.

مرسدس بنز S کلاس (چین)

مرسدس بنز S کلاس

پیش از این مرسدس بنز اس کلاس را به‌عنوان خودرو پلیس در کشورهای اروپایی دیده‌ایم. اس کلاس یک خودرو لوکس است و در چین بیشتر به‌عنوان خودرو مخصوص پلیس برای تشریفات استفاده می‌شود.

رنو مگان (فرانسه)

رنو مگان

رنو مگان خودرویی است که توسط پلیس فرانسه و بیشتر در بزرگراه‌های این کشور استفاده می‌شود. این خودرو از سال ۲۰۱۱ و با موتور چهار سیلندر توربوشارژ توسط ماموران پلیس فرانسه و برای مقابله سرعت غیرمجاز استفاده می‌شود.

مرسدس بنز SLK (بلغارستان)

مرسدس بنز SLK

مرسدس بنز SLK در زمان عرضه به بازار خودرو شیک و محبوبی به حساب می‌آمد، اما جای تعجب است که به‌عنوان خودرو پلیس بلغارستان استفاده می‌شود. اس ال کی فقط دارای دو صندلی است، سرعت بالایی ندارد و همین طور فاقد فضای کافی برای حمل ابزار و تجهیزات پلیس است.

 

نویسنده: میلاد قزللو