معرفی خودروی برقی هواوی

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ معرفی خودروی برقی هواوی

با توجه به اخبار و شایعاتی که به تازگی منتشر شده، به نظر می‌رسد که نخستین خودرو برقی هواوی تا پایان سال ۲۰۲۱ رونمایی شود گفته می‌شود این خودرو با همکاری دو شرکت خودروسازی چینی تولید و راهی جاده‌ها خواهد شد.

پیش از این بزرگترین غول دنیای تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند یعنی اپل نیز اعلام کرده بود که قصد دارد نخستین خودرو برقی خود را راهی جاده‌ها کند و حتی بسیاری از کارشناسان نیز پیش‌بینی کرده بودند که در صورت ورود اپل به دنیای خودروهای برقی تسلا با چالش‌های اساسی زیادی مواجه خواهد شد.

حالا اما به نظر می‌رسد که هواوی هم قصد ورود به دنیای خودروهای برقی را داشته و به این ترتیب دور از انتظار نیست که دیگر کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند نیز اعلام کنند که یک خودرو برقی را طراحی و تولید خواهند کرد.

در این حالت احتمالا رقابتی تنگاتنگ و چالش‌برانگیز شکل می‌گیرد که نتیجه آن چیزی جز حذف بسیاری از کمپانی‌ها و شکل‌گیری بازاری متنوع نخواهد بود.

گفتنی است که خودرو برقی هواوی تا پایان سال میلادی جاری رونمایی خواهد شد و به این ترتیب هواوی کمتر از یک سال مهلت دارد تا با انتخاب شرکای تجاری مناسب، خودرو برقی خود را معرفی و راهی جاده‌ها کند. فرآیندی که به نظر می‌رسد ممکن است تا مدت‌های طولانی به درازا بیانجامد.

تکذیب هواووی، تایید منابع موثق

هرچند تا به امروز اطلاعات منتشر شده در خصوص نخستین خودرو برقی هواوی از سوی این کمپانی به تایید نرسیده است و حتی یک فرد منتسب به هواوی نیز تکذیبیه‌ای را در این خصوص منتشر کرده است اما صحت این اطلاعات را چهار منبع مختلف و موثق تایید کرده‌اند.

این منابع خبر از قصد جدی و برنامه بلندمدت هواوی برای ورود به صنعت خودروسازی داده و عنوان کرده‌اند که این خودرو جدید، تازه ابتدای کار هواوی است.

از خودرو برقی هواوی چه می‌دانیم؟

همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم، هواوی قصد دارد خودرو برقی خود را با همراهی دو کمپانی خودروسازی چینی طراحی و تولید کند. یکی از این دو کمپانی چانگان اتومبیل است که یک شرکت خودروسازی دولتی چینی محسوب شده و حتی پیش از این نیز در طرح سرمایه‌گذاری مشترک با فورد همکاری داشته است. در همکاری مشترک فورد و چانگان قرار است خودرو برقی Mustang Mach-E در چین به‌ مرحله تولید برسد.

اما دومین کمپانی خودروسازی شرکت بلوپارک است. این شرکت که تحت مالکیت گروه بایک قرار دارد، یک کمپانی دولتی است که توسط دولت چین مدیریت می‌شود. البته هنوز اطلاعات دقیق از بلوپارک در دسترس نیست. اگه اخبار منتشر شده صحیح باشد هواوی باید مشخص کند که چگونه و براساس چه برنامه‌ای با این دو خودروساز همکاری خواهد کرد.

هواوی بیشتر خواهان ارائه محصولات دیجیتال مبتنی بر خودروست

هواوی در واکنش به این شایعه، ضمن رد آن اعلام کرده است که این شرکت یک کمپانی خودروسازی نیست اما احتمال دارد که از طریق ICT (فناوری اطلاعات و ارتباط) به ارائه محصولات دیجیتالی مبتنی‌ بر خودرو بپردازد.

به عبارت دیگر ممکن است که هواوی به شرکت‌ها و کمپانی‌های تولیدکننده خودرو کمک کند که خودروهای بهتری بسازند.

احتمالا قصد هواوی از انتشار این تکذیبیه آن است که اعلام کند به دنبال تولید محصولات برقی به صورت مستقل نیست و بیشتر خواهان همکاری با خودروسازان در این حوزه است.

گفتنی است که این خودرو برقی بازار بزرگی را مورد هدف خود قرار داده است و هواوی قصد کرده که محصول مذکور را در تعداد انبوه به فروش برساند. احتمالا این خودرو نسبت به دیگر رقبای خود مزیت‌های قابل‌ملاحظه‌تری را در اختیار خواهد داشت که سبب برتری آن می‌شود. به عنوان نمونه باتری قوی و برچسب قیمتی مقرون به صرفه از جمله این پارامترهای مزیتی است.

کارشناسان بازار خودرو تحلیل می‌کنند که در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی این کمپانی ناچار شده است که حوزه فعالیت‌های خود را گسترش دهد. طبیعتاً برای هواوی بهتر است که به سراغ حوزه‌هایی برود که کمتر بر تراشه متکی هستند.

نویسنده: زهرا ملکی