خرید ماشین تصادفی و عواقب آن

۳۰ دی ۱۴۰۲ خرید ماشین تصادفی و عواقب آن

این روزها بازار خودروهای دست دوم رونق پیدا کرده است. نرخ تورم و افزایش قیمت خودرو سبب شده که خرید ماشین صفر از واقعیت به رویا تبدیل شود. از سوی دیگر بیشتر خانوارهای ایرانی صاحب هیچ خودرویی نیستند. دلایلی از این قبیل سبب می‌شود که بیشتر افراد به سمت خرید خودروهای دست دوم کشیده شوند. خرید خودروهای دست دوم کاری بسیار پر ریسک است و نباید بدون انجام کارشناسی و تکیه به دانسته‌های عمومی خریداری شود. همچنین باید به این نکته توجه کرد که برخی از افراد خودروهای تصادفی را تعمیر و به جای خودرو سالم می‌فروشند که خرید آن می‌تواند سبب اتفاقات جبران‌ناپذیری شود. کارشناسی خودروهای دست دوم می‌تواند تصادفی بودن یا نبودن آن را مشخص کنید. گاهی خرید برخی خودروهای تصادفی درست و گاهی اشتباه است. اما اگر قصد خرید خودرو تصادفی را دارید، بهتر است مواردی را مدنظر داشته باشید.

نحوه تشخیص ماشین تصادفی

تصادف یکی از اتفاقات تقریبا غیرقابل اجتناب برای رانندگان خودرو است. اما چگونگی تصادف، محل و میزان آسیب به خودرو می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر قیمت خودرو کارکرده داشته باشد. به عنوان مثال قیمت خودروهایی که برخی قطعات آن تعویض شده با قیمت خودرویی که شاسی آن به اصطلاح جا خورده و آسیب دیده کاملا متفاوت است.

نکات خرید ماشین تصادفی

خرید ماشین تصادفی، به هر حال عواقبی را به همراه دارد. اما برای اینکه این عواقب را به کمترین میزان آن برسانیم، بهتر است نکاتی را مورد توجه قرار دهیم.

کارشناسی خودرو

تصادف ممکن است آسیب‌های پیدا و پنهان بسیاری به خودرو وارد کند. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید چنین خودرویی، از کارشناسان متبحر کمک بگیرید و کاملا خودرو را از لحاظ بدنه و فنی کارشناسی کنید تا با اطلاعات کامل اقدام به خرید خودرو کنید.

بهتر است بدانید که زمانی که خودرو تصادف می‌کند و دچار آسیب جدی می‌شود، معاینه فنی آن باطل می‌شود. بنابراین نمی‌توانید به داشتن معاینه فنی و سلامت آن تکیه کنید.

دقت به سرقتی نبودن خودرو

گاهی خودروهای تصادفی در اصلل خودروهای سرقتی هستند که سارق فقط می‌خواهد زودتر از دستش خلاص شود اما پولی هم از بابت آن به دست آورد. بنابراین بهتر است پیش از معامله برگه سبز خودرو را به خوبی برسی کنید و اطلاعات مالک خودرو و فروشنده را با یکدیگر تطبیق بدهید.

خرید از آشنایان

اگر قصد خرید ماشین تصادفی را دارید، حداقل سعی کنید آن را از کسانی بخرید که بشناسیدشان. این تصمیم به شما کمک می‌کند تا اطلاعات درست‌تری از آسیب‌های واردشده به خودرو داشته باشید و کمتر دچار زیان شوید.

نکات فنی مهم در خرید خودرو تصادفی

  • حتما شاسی خودرو را از نظر سلامت بررسی کنید.
  • دقت کنید در اسکلت خودرو تغییر زیادی رخ نداده باشد.
  • به کیفیت قطعات تعویض شده کاملا توجه کنید.
  • اطلاعات سند خودرو و بدنه را چک کنید.
  • رنگ‌شدگی‌ها نباید بیشتر از ادعای فروشنده باشد.
  • سیستم تعلیق، سیستم ترمز و هدایت خودرو را بررسی کنید تا از سلامت خوبی برخوردار باشند.

درجه بندی خودروهای تصادفی

خودروهای تصادفی در دسته‌های A، B، S و N تقسیم‌بندی می‌شود. با توجه به این دسته‌بندی‌ها بهتر می‌توانید برای خرید تصمیم بگیرید.

دسته  A

آسیب وارد شده به این دسته از خودرو‌ها به قدری شدید است که قابل تعمیر نیستند و تنها می‌توان آنها را اسقاط و از آهنش استفاده کرد.

دسته  B

آسیبی که به این دسته از خودروها وارد شده نیز شدید بوده و قابل تعمیر نیستند. اما می‌توان قطعات آن را تعمیر و بازیافت کرد.

دسته  S

به بدنه این دسته از خودروها آسیب وارده شده است اما می‌توان آن را تعمیر کرد. اگر می‌خواهید از این خودروها را بخرید بهتر است از یک کارشناس خودرو کمک بخواهید.

دسته  N

خودروهای این دسته آسیب دیده‌اند اما آسیبی به بدنه آنها وارد نشده است. ایمنی این خودرو پایین نیامده اما ممکن است ضربه به شکلی باشد که سیستم تعلیق یا فرمان نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.

کدام خودروهای تصادفی را نخریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تا جایی که می‌توانید از خرید خودروهای تصادفی اجتناب کنید اما در صورتی که قصد خرید دارید و قادر به تشخیص خودرو تصادفی نیستید از خرید خودروهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود خودداری کنید.

خودروبا قطعات تعویضی زیاد

رنگ کردن کلاغ به جای طوطی حکایت ترمیم خودروهای تصادفی و فروش آن به جای خودروهای دست دوم است. برخی از قطعات خودرو ممکن است در تصادف آسیب جدی ببیند و قابل ترمیم نباشد بنابراین باید عوض شود. از سویی تعویض قطعاتی مانند درب خودرو، کاپوت، سپر و… بر ایمنی خودرو تاثیر چندانی ندارند. اما باید به خودروهایی که قطعات زیادی از آن مانند چند در و… تعویض شده است شک کنید. زیرا تصور می‌شود که این خودروها آسیب جدی دیده و تصادف نسبتا شدیدی را تجربه کرده‌اند که بسیاری از قطعات آن تعویض شده است. خرید خودروهایی که سقف، شاسی و… آنها عوض شده است بسیار خطرناک است و ایمنی سرنشینان را به خطر می‌اندازد چراکه نشان‌دهنده تصادف شدید خودرو است و بهتر است از خرید آن اجتناب شود.

خودرو با ستون و شاسی آسیب دیده

آسیب دیدن شاسی خودرو ایمنی و استحکام آن را پایین می‌آورد. اجزایی مانند اتاق، سیستم جلوبندی و بدنه بیشترین آسیب را می‌بینند اما اگر شاسی‌کشی انجام شود و خودرو به حالت اولیه بازگشته باشد باز هم باید از خرید آن صرف نظر کنید. سیستم تعلیق خودرو با شاسی ارتباط مستقیمی دارد و عملکرد درست خودرو نیز به سیستم تعلیق وابسته است بنابراین اگر اتاق خودرو آسیب‌دیده باشد قطعات سیستم تعلیق ممکن است به درستی در جای خود قرار نگیرند که این بسیار خطرناک است. همچنین اگر شاسی آسیب ببنید خودرو باید شاسی‌کشی یا اسقاط شود. توصیه می‌شود به دلیل قیمت پایین این نوع خودروها از خرید آن اجتناب کنید.

خودرو با سقف آسیب دیده

هنگامی که سقف خودرو آسیب دیده باشد، به احتمال بسیار قوی خودرو چپ شده است. سقف، یکی از قسمت‌های حساس خودرو است که با ضربات کوچک تغییر شکل می‌دهد. خرید خودروهای چپی هیچ ازرشی ندارد چراکه عمکلرد فرمان، سیستم تعلیق و بسیاری از اجزای دیگر را مختل می‌کند از سویی سبب ایجاد سر و صدا در اتاق خودرو می‌شود. همچنین کیفیت سواری خودروهایی که سقف آنها آسیب دیده، بسیار پایین است. سقف آسیب‌دیده شکل کلی ستون‌ها را به راحتی تغییر می‌دهد.

کلام آخر

به یاد داشته باشید اگر خودرو تصادفی است و از آن با همین عنوان و نه خودرو دست دوم یاد می‌شود، از خرید اجتناب کنید چراکه ایمنی آنها بسیار پایین است و خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. همچنین اگر قصد خرید ماشین دست دوم را دارید باید از یک کارشناس کمک بگیرید چراکه بازارسودجویی خودرو، مخصوصا جا زدن خودرو تصادفی به جای خودرو سالم در بازار خرید و فروش خودرو بسیار داغ است و نباید گول قیمت‌ها را بخورید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا