بهترین خودروهای دهه ۱۹۹۰ میلادی

۵ دی ۱۴۰۰ بهترین خودروهای دهه ۱۹۹۰ میلادی

دهه ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۶۰ خورشیدی)، دوران هاچبک‌های اسپرت، ماشین‌های غول‌پیکر و ابرخودروهای سریع بود که از نظر طرفداران این نوع ماشین‌ها، اتومبیل‌های دهه ۹۰ میلادی (۷۰ خورشیدی) چنگی به دل نمی‌زد.

اما برای ناامیدی و دلسردی کمی زود بود. آخرین دهه قرن بیستم فناوری‌هایی مثل موتورهای انژکتوری، ترمز ضد قفل ABS، فرمان برقی و تهویه مطبوع به امکانات و آپشن‌های خودرو اضافه شد و اتومبیل‌ها ایمن‌تر، کاربردی‌تر و راحت‌تر شدند.

این خودروها آنقدر جدید و سریع هستند که همچنان قابل استفاده باشند و آنقدر قدیمی شده‌اند که به عنوان اتومبیل‌های کلاسیک شناخته شوند. برعکس ماشین‌های دهه ۸۰، جانشینان دهه ۹۰ آنها را هنوز می‌توان در بازار خودرو دست دوم پیدا کرد.

مرسدس بنز SLK (نسل R170)

مرسدس بنز SLK

تولید: ۱۹۹۶ – ۲۰۰۴

مرسدس بنز SLK، رودستر جذاب و جمع و جوری است که مدل‌های اولیه آن فاقد جعبه دنده دستی بود. یک پیشرانه ۲.۳ لیتری سوپرشارژ زیر کاپوت قرار داشت و در آن زمان به سقف تاشو فلزی مجهز بود. این مدل بنز را می‌شد برای مسافرت جاده‌ای استفاده کرد، اما خیلی سریع و اسپرت نبود.

پورشه باکستر

پورشه باکستر

تولید: ۱۹۹۶ – ۲۰۰۴

خودروساز آلمانی با عرضه پورشه باکستر دنیای خودروهای اسپرت را زیر و رو کرد. در آن زمان همه فکر می‌کردند این خودرو دو نفره با موتور ۶ سیلندر خطی، در رقابت با برادر بزرگ‌ترش، پورشه ۹۱۱ کم می‌آورد. در عوض توانست کار را برای همه خودروها، به خصوص برای لوتوس و TVR سخت کند. در ابتدا مدل پایه ۹۸۶ با موتور ۲.۵ لیتری طرفدارانی در بین مشتریان پولدار پیدا کرد، اما باکستر توانست در بازار میان‌رده‌ها هم به موفقیت دست پیدا کند.

هیوندای کوپه

هیوندای کوپه

تولید: ۱۹۹۶ – ۲۰۰۲

خودروهای کره‌ای در دهه ۹۰ چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفتند، با این حال هیوندای کوپه توانست خودش را در دل رانندگان جا کند. این خودرو خوب طراحی شده بود، سواری راحتی داشت و باکیفیت ساخته شده بود و راه را برای موفقیت‌های بعدی هیوندای باز کرد.

پژو ۴۰۶ کوپه

پژو ۴۰۶ کوپه

تولید: ۱۹۹۷ – ۲۰۰۳

پژو ۴۰۶ استهلاک بالایی داشت و به همین خاطر بیشتر از رقبا برای صاحبش خرج می‌تراشید و طراحی داخلی آن هم شبیه دیگر مدل‌های کمپانی فرانسوی بود. با این حال، این محصول از برند پژو طراحی زیبایی داشت، سواری راحتی را برای راننده فراهم می‌کرد و دارای یک پیشرانه V6 قدرتمند بود.

بی ام و سری ۳ (نسل E46)

بی ام و سری ۳

تولید: ۱۹۹۷ – ۲۰۰۶

تولید بی ام و سری ۳ دو دهه قبل از عرضه نسل جدید شروع شده بود، اما E46 در قله کلاس سدان کامپکت قرار گرفت. طراحی ظاهری و داخلی این ماشین همچنان جذاب و عالی است. همه مدل‌های نسل چهارم سری ۳ بی ام و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند، اما M3 چیز دیگری بود.

پورشه ۹۱۱ (نسل ۹۹۶)

پورشه ۹۱۱

تولید: ۱۹۹۷ – ۲۰۰۴

بدنامی پیشرانه دردسرساز باعث شد تا پورشه ۹۱۱ (نسل ۹۹۶) فروش موفقیت‌آمیزی نداشته باشد، اما این موتورها را می‌توان به راحتی تعمیر کرد. خرید این مدل ۹۱۱ برای علاقمندان پورشه، انتخاب مناسبی است، به دلیل اینکه با پرداخت مبلغی خیلی کمتر از نسل‌های جدید، صاحب خودرو اسپرت و جذابی می‌شوند.

فورد فوکوس (نسل اول)

فورد فوکوس

تولید: ۱۹۹۸ – ۲۰۰۴

فورد فوکوس اولین خودرو خانوادگی بود که کمپانی آمریکایی تولید کرد و از همه نظر خوب بود. فوکوس تحولی در فورد ایجاد کرد و بعد از آن هر خودرویی که از خط تولید بیرون آمد، توانست به یکی از بهترین‌ها در کلاس خود تبدیل شود.

لندرور دیسکاوری (سری ۲)

لندرور دیسکاوری

تولید: ۱۹۹۸- ۲۰۰۴

لندرور دیسکاوری سری ۲ خودرو چهار چرخ متحرک قدرتمندی است، به خصوص اگر از موتور ۲.۵ لیتری دیزلی استفاده کند. این خودرو معمولا گنجایش هفت سرنشین را دارد، اما صندلی‌های عقب فقط به درد بچه‌ها می‌خورد. موتورهای V8، دیسکاوری را به یکی از پرمصرف‌ترین خودروها تبدیل کرده است.

میتسوبیشی لنسر اوولوشون (نسل پنجم)

میتسوبیشی لنسر اوولوشن

تولید: ۱۹۹۸ – ۱۹۹۹

نسل پنجم میتسوبیشی لنسر اوولوشون که در بین ماشین‌بازها به اوو معروف است، باعث شد تا این مدل ژاپنی در بازار خودرو جدی گرفته شود. بدنه جذاب، صندلی‌های اسپرت، ترمزهای قوی و موتور قدرتمند از ویژگی‌های سدان میتسوبیشی است.

نیسان پریمرا GT

نیسان پریمرا

تولید: ۱۹۹۸ – ۱۹۹۹

نیسان پریمرا GT یکی از خودروهای کمتر شناخته‌شده دهه ۹۰ است و با موتور ۲ لیتری فقط ۱۴۸ اسب بخار قدرت داشت، اما در عرض هشت ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. طراحی اسپرت و فرمان‌پذیری روان از ویژگی‌های این محصول نیسان است.

فولکس واگن گلف (نسل چهارم)

فولکس واگن گلف

تولید: ۱۹۹۸ – ۲۰۰۴

فضای شیک کابین، موتورهای V5 و V6 و طراحی زیبا، یعنی نسل چهارم فولکس واگن گلف همه چیز تمام است. علاوه بر این موارد باید به سواری هیجان‌انگیز و سبک طراحی شبیه به فورد فوکوس هم اشاره کرد. این مدل فولکس واگن مناسب کسانی بود که امکان خرید آئودی A3 را نداشتند، اما به دنبال یک هاچبک اسپرت بودند.

آئودی TT (نسل اول)

آئودی TT

تولید: ۱۹۹۸ – ۲۰۰۶

با وجود اینکه بیش از ۲۰ سال از تولید آئودی TT می‌گذرد، اما این خودرو کوچک و اسپرت همچنان مثل روز اول زیبا و جذاب است. مدل‌های اولیه از پیشرانه‌های ۱۷۷ و ۲۲۱ اسب بخاری توربو استفاده می‌کردند و قدرتشان به هر چهار چرخ منتقل می‌شد.

رنو کلیو ۱۷۲

رنو کلیو ۱۷۲

تولید: ۱۹۹۹ – ۲۰۰۴

نسل دوم رنو کلیو با تغییرات ظاهری و موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۷۲ اسب بخار به بازار آمد. این خودرو رنو با وزن ۱۰۳۵ کیلوگرم یکی از سریع‌ترین‌ها در کلاس خود بود و در سال ۲۰۰۲ وزن آن کاهش یافت و به ۱۰۲۱ کیلوگرم رسید.

بی ام و X5

بی ام و X5

تولید: ۱۹۹۹ – ۲۰۰۶

بی ام و X5، شاسی‌بلند آلمانی بود که در آن زمان با عبارت Sport Activity Vehicle تعریف می‌شود و توانست رنجرور را به چالش بکشد. این خودرو تمام امکانات و آپشن‌های سدان سری ۵ را داشت و حتی حس رانندگی مشابهی را منتقل می‌کرد. با این ویژگی‌ها، هیچ خودرو آفرود نمی‌توانست با X5 رقابت کند.

مرسدس بنز کلاس S (اتاق W220)

مرسدس بنز کلاس S

تولید: ۱۹۹۹ – ۲۰۰۵

نسل چهارم مرسدس بنز کلاس S که با کد W220 شناخته می‌شود، در ۱۱ مدل و با موتورهای گوناگون دیزلی و بنزینی در اواخر دهه ۹۰ به بازار آمد. این خودرو اولین کلاس S بود که لوکس بودن را با رانندگی تند و تیز ترکیب کرد و طراحی ظاهری شیکی هم داشت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو