برندگان خودرو سال ۲۰۲۲ جهان

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ برندگان خودرو سال ۲۰۲۲ جهان

جایزه خودرو سال جهان که به صورت مخفف WCTOY نامیده می‌شود، در ماه‌های ابتدایی هر سال میلادی برگزار می‌شود. این جایزه تا سال ۲۰۲۱ دارای ۵ بخش بهترین خودرو، بهترین خودرو شهری، بهترین خودرو لوکس، بهترین خودرو پرفورمنس و بهترین طراحی می‌شد، اما برای سال ۲۰۲۲ جایزه‌ای هم به بهترین خودرو برقی تعلق می‌گیرد.

بهترین خودرو در هر یک از این بخش‌ها با رای ۱۰۲ روزنامه‌نگار و کارشناس خودرویی از کشورهای مختلف انتخاب می‌شود.

برندگان خودرو سال ۲۰۲۲ جهان

بعد از دو دوره تعطیلی، نمایشگاه خودرو نیویورک (New York Auto Show) دوباره برگزار شد. این رویداد خودرویی فرصتی را در اختیار برگزارکنندگان جایزه خودرو سال جهان قرار داد تا بهترین اتومبیل‌هایی را که در سال ۲۰۲۱ به بازار آمده بودند، در شش بخش به حاضران در نمایشگاه معرفی کنند.

در مرحله نهایی خودرو سال ۲۰۲۲ جهان، ۱۰ خودرو برای کسب عنوان جایزه اصلی، بهترین خودرو به رقابت پرداختند و در هر یک از چهار بخش دیگر، پنج ماشین برای کسب عنوان بهترین خودرو شهری، بهترین خودرو لوکس، بهترین خودرو پرفورمنس، بهترین خودرو برقی و بهترین طراحی حضور داشتند.

در نهایت، کراس‌اوور برقی هیوندای آیونیک ۵ با کسب سه جایزه، هت‌تریک کرد و خودروهای برقی مرسدس بنز EQS و آئودی ای-ترون GT دو جایزه دیگر را به خود اختصاص دادند. نکته جالب این است که فقط یک ماشین درون‌سوز توانست در یکی از بخش‌ها به عنوان بهترین خودرو سال جهان شناخته شود و باقی جوایز را خودروهای برقی درو کردند.

بهترین خودرو سال ۲۰۲۲ جهان

هیوندای آیونیک ۵

جایزه بخش اصلی، یعنی بهترین خودرو سال جهان به کراس‌اوور برقی هیوندای آیونیک ۵ رسید و توانست از ۱۰۲ نفر داور، بیشترین رای را کسب کند و جلوتر از هیوندای توسان، هوندا سیویک، لکسوس NX، جنسیس G70، آئودی Q4 ای-ترون، کوپرا فورمنتور، فورد موستانگ مک-ای، تویوتا GR86 و کیا EV6 قرار گرفت.

کیا EV6، رقیب هم‌وطن و هم‌خانواده هیوندای آیونیک ۵، در ماه‌های قبل توانسته بود عنوان خودرو سال ۲۰۲۲ اروپا را کسب کند.

بهترین خودرو برقی سال ۲۰۲۲ جهان

جایزه این بخش هم به هیوندای آیونیک ۵ رسید. آئودی ای-ترون GT، بی ام و iX، فورد موستانگ مک-ای و مرسدس بنز رقبای خودرو کره‌ای در این بخش بودند.

این بخش به دنبال افزایش تیراژ و تنوع خودروهای برقی برای اولین بار به جایزه خودرو سال جهان اضافه شد و ماشین‌هایی می‌توانستند در این بخش شرکت کنند که حداقل یک موتور برقی داشته باشند، ۵ هزار دستگاه از آنها در سال تولید شده باشد و حداقل در دو بازار بزرگ خودرو جهان به فروش رفته باشند.

بهترین خودرو لوکس سال ۲۰۲۲ جهان

مرسدس بنز EQS

تعجبی نداشت که جایزه بهترین خودرو لوکس سال ۲۰۲۲ جهان به یکی از محصولات مرسدس بنز آلمان برسد. مرسدس بنز EQS که یک سدان برقی است، در این بخش با چهار خودرو دیگر رقابت داشت.

بهترین خودرو پرفورمنس سال ۲۰۲۲ جهان

آئودی ای-ترون GT

در این بخش هم یک خودرو برقی جلوتر از بقیه رقبا از خط پایان عبور کرد. آئودی ای-ترون GT توانست با پشت سر گذاشتن بی ام و M3  و بی ام و M4، پورشه ۹۱۱ GT3، تویوتا GR86 / سوبارو BRZ و فولکس واگن گلف، نظر هیات داوران را جلب کند.

بهترین خودرو شهری سال ۲۰۲۲ جهان

تویوتا یاریس کراس

در بخش بهترین خودرو شهری، ماشین‌هایی شرکت داشتند که حداقل ۵ هزار دستگاه از آنها در سال ۲۰۲۱ تولید شده بود و حداقل در دو بازار مهم جهان (چین، اروپا، هند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکای لاتین و ایالات متحده) قابل خرید باشند. تویوتا یاریس کراس به عنوان بهترین خودرو شهری سال ۲۰۲۲ جهان شناخته شد که تنها خودرو بنزینی در جمع برندگان امسال است.

بهترین طراحی خودرو سال ۲۰۲۲ جهان

هیوندای آیونیک ۵ با کسب جایزه بهترین طراحی خودرو توانست در جایزه خودرو سال ۲۰۲۲ جهان هت‌تریک کند. طراحی آینده‌نگرانه و کابین بزرگ و جادار این ماشین کره‌ای داوران را مجاب کرد تا به آن رای بدهند.

چهره خودرویی سال ۲۰۲۲ جهان

یکی از بخش‌های جایزه خودرو سال جهان، انتخاب فرد تاثیرگذار در صنعت خودرو است که هیات داوران، لوک دونکروولکه، مدیر جنسیس و هیوندای را به عنوان چهره خودرویی سال ۲۰۲۲ جهان انتخاب کردند.

کدام خودروها به مرحله پایانی رسیدند؟

با انتخاب ۱۰ خودرو از بین ۲۸ کاندیدا، جایزه خودرو سال ۲۰۲۲ جهان یک مرحله دیگر جلو رفت و فینالیست‌های خود را شناخت. این فهرست شامل خودروهایی مثل تویوتا GR86، جنسیس G70 و هیوندای آیونیک ۵ می‌شود.

۱۰ خودرو برتر از مدل‌ها و کلاس‌های مختلف و متنوعی انتخاب شده‌اند که در بین آنها نام ۴ ماشین برقی دیده می‌شود. علاوه بر این، خودرو خانوادگی هیوندای توسان و اتومبیل اسپرت تویوتا GR86 نیز به مرحله پایانی رسیده‌اند.

آئودی Q4 ای-ترون به دلیل کابین مجهز به فناوری‌های روز و بُرد چشمگیر باتری برقی به فینال خودرو سال ۲۰۲۲ جهان رسیده و همراه با کوپرا فورمنتور نمایندگان گروه فولکس واگن محسوب می‌شوند. دو خودرو برقی کره‌ای کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵ که روی پلتفرم یکسانی ساخته شده‌اند، در مرحله پایانی حاضر هستند.

جنسیس نیز با مدل G70 که برای بازار اروپا تولید شده، جزو فینالیست‌های خودرو سال ۲۰۲۲ جهان است. فورد ماستنگ مک-ای با ویژگی‌های رانندگی اسپرت و طراحی شیک در فینال حاضر شده و لکسوس NX به دلیل پیشرانه برقی قوی و طراحی داخلی لوکس و مجلل موفق به کسب رای داوران شده است. هوندا سیویک فهرست ده تایی فینالیست‌های خودرو سال ۲۰۲۲ جهان را کامل می‌کند و قرار است در آینده با پیشرانه هیبرید عرضه شود.

خودرو سال جهان در نمایشگاه نیویورک ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد که توسط هیات داوران متشکل از ۱۰۲ روزنامه‌نگار خودرویی از سراسر جهان انتخاب شده است.

علاوه بر این ماشین‌ها، در بخش‌های جانبی نام خودروهای دیگری نیز دیده می‌شود. در بخش بهترین خودرو برقی نام ماشین لوکس مرسدس بنز EQS و اتومبیل فناورمحور بی ام و iX در کنار آئودی ای-ترون GT، فورد ماستنگ مک-ای و هیوندای آیونیک ۵ دیده می‌شود که برای کسب عنوان اول به رقابت می‌پردازند.

همچنین جوایزی به بهترین خودرو پرفورمنس، بهترین خودرو لوکس و بهترین خودرو شهری اهدا می‌شود و همه خودروهایی که توانسته‌اند به فینال جایزه خودرو سال ۲۰۲۲ جهان راه یابند، در بخش بهترین طراحی شرکت داده می‌شوند.

جایزه بهترین طراحی توسط بهترین طراحان خودرو جهان شامل یان کالوم، مدیر سابق طراحی استون مارتین و تام ماتانو، مدیر سابق طراحی مزدا انتخاب می‌شود. آئودی ای-ترون GT، کیا EV6، فورد موستانگ مک-ای، هیوندای آیونیک ۵ و مرسدس بنز EQS در مرحله پایانی بهترین طراحی شرکت دارند.

نامزدهای بهترین خودرو سال

  • آئودی Q4 ای-ترون
  • کوپرا فورمنتور
  • فورد موستانگ مک-ای
  • جنسیس G70
  • هوندا سیویک
  • هیوندای آیونیک ۵
  • هیوندای توسان
  • کیا EV6
  • لکسوس NX
  • تویوتا GR86 / سوبارو BRZ

بهترین خودرو برقی

  • آئودی ای-ترون GT
  • بی ام و iX
  • فورد موستانگ مک-ای
  • هیوندای آیونیک ۵
  • مرسدس بنز EQS

بهترین خودرو شهری

بهترین خودرو لوکس

بهترین خودرو پرفورمنس

بهترین طراحی

  • آئودی ای-ترون GT
  • فورد موستانگ مک-ای
  • هیوندای آیونیک ۵
  • کیا EV6
  • مرسدس بنز EQS

سه خودرو برتر سال در ۱۵ مارس (۲۴ اسفند ۱۴۰۰) معرفی شدند و نام بهترین خودرو سال ۲۰۲۲ جهان در ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ۱۴۰۱) اعلام شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو