خرید خودرو صفر یا کارکرده؛ مزایا و معایب

۱۳ آذر ۱۴۰۲ خرید خودرو صفر یا کارکرده؛ مزایا و معایب

با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، خودرو ارزش بسیار بالایی در بازار پیدا کرده است. بسیاری افراد به جای خرید ملک یا طلا، به دنبال خرید خودرو می‌روند تا بلکه از این طریق سرمایه خود را حفظ کنند. اما علاوه بر خرید خودروی صفرکیلومتر، ماشین دست دوم نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در واقع از بسیاری جهات، خودروی دست‌دوم اولویت بیشتری نسبت به خودروی نو و صفرکیلومتر دارد. برخی افراد ماشین تازه‌نفس و بدون کارکرد با ظاهر بی‌عیب و نقص و قطعات جدید را ترجیح می‌دهند، اما برخی دیگر به دنبال خودرویی هستند که هرچند عمر طولانی‌تری دارد، ولی در وهله اول، ارزان‌تر است. به علاوه، عده‌ای بر این عقیده‌اند که به سبب کاهش کیفیت ساخت خودرو در سال‌های اخیر، ماشین‌های دست‌دوم دوام و ماندگاری بیشتری دارند. اگر شما نیز برای خرید خودروی صفر یا دست‌دوم بر سر دوراهی قرار گرفته‌اید، این مقاله را تا آخر بخوانید تا به جواب مناسب برسید.

ماشین نو بهتر است یا دست دوم؟

ماشین نو یا دست دوم؟

خودروی نو دارای مزایای متعددی است که باعث می‌شود قیمت در اولویت دوم قرار گیرد. با این وجود، خرید خودروی نو و صفرکیلومتر با معایب و دردسرهایی نیز همراه است. در مقابل، بسیاری افراد خودروی دست‌دوم را ترجیح می‌دهند، چراکه مزایای خرید خودروی دست دوم کمتر از ماشین دست‌اول نیست. با این حال، همین موضوع در مورد معایب نیز صدق می‌کند. برای تصمیم‌گیری بهتر توصیه می‌شود از مزایا و معایب خرید خودرو دست‌دوم و صفرکیلومتر آگاه شوید.

مزایای خرید خودرو صفر کیلومتر

خرید خودروی دست‌اول مزایای متعددی به همراه دارد که مجموع آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

+ تجهیزات و قطعات نو

خودرویی که از درب کارخانه بیرون می‌آید، به قطعات نو و بدون استهلاک مجهز است. بنابراین می‌توان امیدوار بود این خودرو تا مدت‌ها خرج چندانی نمی‌تراشد.

+ فناوری به‌روز

یکی از مهم‌ترین مزایای خرید خودروی نو، وجود فناوری‌های به‌روز در آن است. امروزه اکثر خودروها دارای سیستم اطلاعات سرگرمی هستند، اما فناوری تنها به این بخش محدود نمی‌شود. انتخاب حالت رانندگی، سیستم دستیار راننده، گرمکن و سردکن صندلی، نورپردازی داخل کابین و … همگی جزو فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی به حساب می‌آیند که در تولید خودرو لحاظ می‌شوند.

+ ایمنی بیشتر

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ایمنی خودروهای داخلی چندان جای تعریفی ندارد. ولی واردات خودرو آزاد شده و برخی افراد قادر به خرید خودروهای نوی خارجی هستند. هر نسل خودرو از سطح ایمنی بالاتری نسبت به نسل قبلی برخوردار است، چون حساسیت مراکز استاندارد و ایمنی سنجی روز به‌روز بیشتر می‌شود. به علاوه، احتمال تصادف به سبب از کار افتادن قطعات در خودروی صفرکیلومتر بسیار کمتر است.

+ امکان سفارشی‌سازی

بسیاری از تولیدکنندگان خودرو برای جلب رضایت مشتریان، امکان سفارش آپشن‌های متعدد را برای آن‌ها فراهم می‌آورند. تجهیزات ایمنی و رفاهی، رینگ‌ها، امکان تغییر رنگ بدنه و همین‌طور امکان افزودن سانروف از جمله آپشن‌هایی هستند که مشتری خودروی صفر کیلومتر می‌تواند آن‌ها را سفارش دهد.

+ گارانتی و خدمات پس از فروش

مهم‌ترین مزیت خرید خودرو صفرکیلومتر، داشتن گارانتی و ضمانت‌نامه است. خودروهایی که با گارانتی عرضه می‌شوند، در صورت عدم نقض شرایط گارانتی تا مدت طولانی تحت پوشش شرکت تولیدکننده قرار دارند. بدین ترتیب اگر در طی برهه گارانتی، نقصی در خودرو به وجود آید آنگاه شرکت تولیدکننده هزینه تعمیر آن را تقبل می‌کند.

+ تسهیلات خرید

اکثر خودروسازان برای فروش محصولات نوی خود، تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. پیش‌فروش، فروش قسطی، ارائه وام و … از جمله تسهیلاتی هستند که با خرید خودروی نو می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته ارائه تسهیلات بستگی به خودروساز دارد. برخی شرکت‌های تولیدکننده تنها فروش نقدی داشته و زیر بار عرضه اقساطی نمی‌روند.

معایب خرید خودرو صفر کیلومتر

معایب خرید خودرو صفر

از جمله معایب اصلی خودروی صفرکیلومتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– قیمت بالای بیمه

خودروی نو قیمت بالایی دارد، بنابراین هزینه‌ای که باید بابت بیمه خودرو پرداخت شود نیز بیشتر است.

– هزینه نگهداری بیشتر

برخی از اجزای خودرو تحت گارانتی نیستند، ولی در صورت خرابی آن‌ها به منظور حفظ شرایط گارانتی باید به نمایندگی‌های تعیین‌شده توسط خودروساز مراجعه کرد. این نمایندگی‌ها به دلیل فروش قطعات اصل و ارجینال، هزینه بیشتری را جهت تعمیرات به مالک خودرو تحمیل می‌کنند.

– کاهش قیمت به محض خرید

به محض خرید خودروی دست‌اول و فشردن پدال گاز، لقب دست‌دوم به آن تخصیص می‌یابد. در بهترین شرایط ممکن، ارزش پولی خودروی نو پس از خرید بین ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

– باطل شدن راحت گارانتی

تعمیر خودرو بدون رفتن به نمایندگی مجاز به معنی نقض شرایط گارانتی و ابطال آن است. اعمال هرگونه تغییر غیرقانونی در خودرو (مثل افزودن لامپ زنون) یا تعویض سرخود قطعاتی که تحت پوشش گارانتی هستند، باعث می‌شود تولیدکننده دیگر هیچ مسئولیتی در قبال خودروی شما نداشته باشد.

– مالیات بیشتر در صورت فروش

هر چه قیمت یک خودرو بیشتر باشد، مالیات آن نیز در هنگام انتقال سند بیشتر است. به علاوه با توجه به قانون جدید، اگر مدت نگهداری خودرو نزد مالک کمتر از ۳ سال باشد، مالیات بر عایدی بر آن تعلق می‌گیرد.

مزایا و معایب خرید خودرو کارکرده

خرید خودرو کارکرده

اصلی‌ترین مزیت خرید خودروی دست‌دوم قیمت پایین‌تر آن در مقایسه با خودروی دست‌اول است. با این وجود، مزایای دیگر و البته معایبی در خرید خودروی کارکرده وجود دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای خرید خودرو دست‌دوم

برخلاف تصور عموم، خرید خودروی دست‌دوم مزایای قابل‌توجهی نسبت به خرید خودروی نو دارد. هیچ‌یک از دردسرهای خرید خودروی نو شامل حال خودروی دست‌دوم نمی‌شود و برای تعمیر آن نیازی به نگرانی در مورد ابطال گارانتی نیست. مهم‌ترین مزایای خرید خودرو دست‌دوم عبارت‌اند از:

+ حفظ نسبی قیمت حین فروش

ماشین دست‌دوم ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به خودرو دست‌اول دارد، چون دچار افت قیمت کمتری می‌شود. البته این موضوع بستگی به داغ بودن بازار دست‌دوم هر خودرو دارد.

+ هزینه بیمه کمتر

خودروی دست‌دوم ارزش پولی کمتری داشته و در نتیجه مالک متحمل پرداخت هزینه کمتری بابت بیمه کردن آن می‌شود.

معایب خرید خودرو دست‌دوم

– تک‌برگ نبودن سند خودرو

دست‌اول نبودن سند یا همان تک‌برگی نبودن، یکی از معایب خرید ماشین کارکرده به حساب می‌آید. با هر مرتبه معامله خودرو، تعداد برگ‌های سند نیز بیشتر شده و این موضوع می‌تواند ارزش خودرو را کمتر کند.

– کاهش تعهدات بیمه‌ای

خودروهایی که زمان زیادی از تاریخ تولید آن‌ها می‌گذرد و به اصطلاح فرسوده هستند، شامل تعهدات مالی کمتری از جانب شرکت بیمه‌کننده می‌شوند.

– هزینه نگهداری بالا

به سبب استهلاک و استفاده از قطعات کارکرده، هزینه نگهداری خودروی دست دوم کمتر از خودروی دست‌اول نیست. از آنجا که تعهد بیمه نیز نسبت به خودروی دست‌دوم کمتر است، در صورت بروز تصادف، هزینه گزافی بابت تعمیر به مالک خودروی کارکرده تحمیل می‌شود.

جمع بندی

خرید خودروی نو و دست‌دوم در نهایت به توان مالی و سلیقه مشتری بستگی دارد. با این وجود با توجه به مزایا و معایب هر یک و همین‌طور با نظر به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و عملکرد خودروسازان در سال‌های اخیر، خرید خودروی دست‌دوم تا حدی نسبت به خودروی دست‌اول ارجحیت دارد.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوای خودرو45