ارزان‌ترین خودروهای اسپرت 2020 کدام‌اند؟

۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ارزان‌ترین خودروهای اسپرت 2020 کدام‌اند؟

داشتن یک خودرو اسپرت آفرود هرچند در کشور ما و با توجه به وضعیت اقتصادی و بازار خودرو کشور یک رویای دوردست برای قشر قابل‌توجهی از جوانان محسوب می‌شود اما این رویا در بسیاری از نقاط جهان به غیر از کشور خوش‌نقشه‌مان کاملا در دسترس است.

اکثر خودروسازان سهم قابل‌ توجهی از سود خود را از این آرزو کسب کرده و در واقع مشتریان آن‌ها را همین جوانان خواهان خودروهای اسپرت تشکیل می‌دهند. مشتریانی که با وجود داشتن رویاهای بزرگ توان مالی چندانی نداشته و بیشتر به دنبال خرید خودروهای اسپرت مقرون‌به‌صرفه هستند.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروهای اسپرتی که تا  سال ۲۰۲۰ عرضه شده و خرید آن‌ها الزاما نیازمند وجود یک حساب بانکی پرپیمان نیست.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب یک خودرو اسپرت تنها به میزان قدرت تولیدی موتور آن بستگی ندارد و عوامل دیگری همچون کارایی خودرو، امکانات و تجهیزات ارائه شده نیز بستگی دارد.

آلپاین A110:

این خودرو از دیدگاه کارشناسان تلویزیونی تاپ‌گیر یکی از بهترین‌ خودروهای اسپرت بازار محسوب می‌شود. این کوپه کامپکت فرانسوی در مقایسه با خودروهای برجسته و جذابی همچون بوگاتی شیرون، فراری 488  و پیستا گوی رقابت را از آن خود کرده است.

آلپاین A110 به دلیل بهره‌مندی از شاسی آلومینیومی وزن کمی داشته و از یک موتور 1.8 لیتری بنزینی توربو بنزینی با 250 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. وزن کم در کنار یک جعبه دنده دو کلاچه سبب شده که این خودرو به راحتی در کمتر از 4.5 ثانیه از سرعت 0 به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

این مشخصات در کنار امکانات خاص خودروهای اسپرت همچون صندلی‌های مسابقه‌ای، رینگ‌های 17 اینچی سبک‌وزن، تودوزی میکروفایبر و تریم داخلی فیبر کربنی صفت اسپرت را کاملا برازنده این آلپاین دوست‌داشتنی کرده است. نسخه‌های لوکس این خودرو از تجهیزات خاص‌تری برخوردار هستند که صدالبته با افزایش قیمت نهایی خودرو همراه است.

آلپاین

پورشه 718 باکستر/ کیمن

پورشه 718 را در مدل‌های باکستر و کیمن با همراهی یک پیشرانه 295 اسب بخاری راهی بازار کرده است. این خودروها به صورت استاندارد از یک جعبه دنده دستی برخوردار بوده و در حالت آپشنال یک جعبه PDK بر روی آن‌ها نصب می‌شود.

هر دو مدل روباز و کوپه 718 می‌توانند شتاب صفر تا 100 را با کمک جعبه دنده دستی در کمتر از 4.9 ثانیه طی کنند و بیشینه سرعت آن‌ها نیز 275 کیلومتر بر ساعت است.

ظاهر هر دو خودرو خاص و جذاب بوده و علت این موضوع نیز آن است که پورشه دقت بالایی در طراحی آن‌ها به خرج داده است. این دقت در کنار تجهیزات و امکانات اسپرت سبب محبوبیت بالای محصولات مذکور شده است.

جالب است بدانید پورشه برای کاهش وزن دو مدل باکستر و کیمن سیستم اطلاعات و سرگرمی را از این خودروها حذف کرده که البته در صورت تمایل خریداران این سیستم بر روی خودروهای مذکور نصب خواهد شد. این اقدام بدون پرداخت هزینه اضافه صورت می‌پذیرد.

718 کیمن و باکستر دارای دسته‌موتورهای فعال، سیستم دیفرانسیل عقب قفل‌شونده و فناوری توزیع گشتاور هستند و از سرپوش آینه‌های عقیق خاکستری و رینگ‌های 20 اینچی با رنگ خاکستری تیتانیومی براق بهره می‌برند.

پورشه 718 باکستر

بی ام و M2 Competition/ CS

با گذشت مدت کوتاهی از معرفی  BMW M2 Competition به عنوان یکی از کوچیکترین کوپه‌های تولیدی بی ام و این کمپانی نسخه CS مدل M2 را نیز معرفی کرد.

این خودرو به دلیل استفاده گسترده از قطعات فیبرکربن هم وزن کمتری نسبت به BMW M2 Competition داشته و هم از نظر کارائی و قدرت موتور از این خودرو قوی‌تر است. به همین دلیل نسخه CS را می‌توان نسخه پیشرفته‌تر و اسپرت‌تر M2 Competition دانست.

این خودرو از یک موتور توربو شش سیلندر 3.0 لیتری TwinPower برخوردار است که 444 اسب بخار نیرو و 550 نیتوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور با گیربکس 6 دنده دستی و یا یک گیربکس دو کلاچه 7 دنده جفت می‌شود. این خودرو می‌تواند تنها در 4.0 ثانیه، از سرعت 0 به سرعت 60 مایل یا 96 کیلومتر در ساعت برسد، البته در آپشن گیربکس دو کلاچه این زمان، 4.2  ثانیه است. بالاترین سرعت بی ام و M2 Competition/ CS نیز 174 مایل یا 288 کیلومتر در ساعت است.

ب ام و CS

تویوتا GR SUPRA

با گذشت زمان و عرضه نسل‌های مختلفی از سوپرا این خودرو روز به روز محبوبیت بیشتری کسب کرد و حالا نسل پنجم آن با همراهی یک برچسب قیمتی معقول کاملا جای خود را در دل خودرو دوستان باز کرده است.

تویوتا از آغاز مراحل طراحی و ساخت این خودرو درست زمانی که تصمیم به شروع همکاری با بی ام و گرفت هدف خود را تولید یک خودرو اسپرت جوان‌پسندانه عنوان کرد.

نسل پنجم GR SUPRA مجهز به یک پیشرانه‌ی 3 لیتری 6 سیلندر توربوشارژ، قدرتی معادل 335 اسب بخار دارد.

این قوای محرکه پیش از این در Z4 و 440i نیز مورد استفاده قرار گرفته و برای بسیاری از مصرف‌کنندگان خودروهای آلمانی نام آشنا است.

تویوتا GR SUPRA می‌تواند در کمتر از 4.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت آن نیز 250 کیلومتر بر ساعت است.

تویوتا GR SUPRA

مزدا MX5

هرچند مزدا نسخه 2019 مدل MX5 را نسبت به نسخه 2018 این خودرو با افزایش قیمت همراه کرده اما این افزایش قیمت با توجه به بهبود کارائی و قدرت خودرو کاملا به مذاق طرفداران این کمپانی خوش آمده است.

در کل نسخه 2019 نسبت به نسخه قبلی 26 اسب بخار افزایش قدرت و 5 نیوتن متر افزایش گشتاور را تجربه کرده و این بدین معنی است که قوای محرکه جدید 2 لیتری 4 سیلندر توان تولید 181 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور را دارد. برای خودرو مذکور هر دو جعبه دنده 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک نیز در نظر گرفته شده است.

این خودرو به خصوص در نسخه مجهز به جعبه دنده دستی به راحتی می‌توان افرادی که به دنبال لذت واقعی رانندگی هستند را راضی کند و گواه این ادعا نیز جوایز و تعاریف متفاوتی است که از سوی مجلات مختلف رانندگی و منتقدان بزرگ دنیای خودرو به MX5 اهدا شده است.

مزدا MX5

تویوتا GT86/ سوبارو BRZ

هر دو خودرو مذکور در طی یک اقدام مشترک بین تویوتا و سوبارو طراحی شده و حاصل یک پروژه مشترک هستند. به همین منظور نیز بی‌راه نیست که آن‌ها را دوقلوهای همسانی بنامیم که از یک موتور 2 لیتری مربعی نیرو می‌گیرند.

جالب است بدانید هر دو خودرو حتی در یک کارخانه در منطقه گونما ژاپن از خط تولید خارج شده اما با وجود شباهت‌های فراوان تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

این تفاوت‌ها شامل برچسب قیمتی، امکانات و تنوع تجهیزات عملکرد و قابلیت‌های دینامیکی و همچنین مصرف سوخت است.

با این وجود بسیاری از کارشناسان این دو خودرو را در کنار یکدیگر قرار داده و از هر دو به عنوان نمونه‌ای از بهترین خودروهای اسپرت یاد می‌کنند.

هر دو مدل تویوتا GT86 و سوبارو BRZ از یک موتور 4 سیلندر باکسر تنفس طبیعی به حجم 2 لیتر نیرو می‌گیرند. این موتور توانایی تولید 200 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور را دارد.

با وجود مشخصات یکسان در خصوص سیستم قوای محرکه اما عملکرد این موتور بر روی هر خودرو متفاوت بوده و همراهی گیربکس‌های متنوع نیز بر این تفاوت افزوده است. اینجاست که داشتن عملکردهای مختلف توجیح می‌شود.

 

تویوتا GT86

بی ام و Z4 M40i

یکی از قدرتمندترین نسخه‌های Z4 نسخه M40i است که به یک موتور 6 سیلندر خطی توربو مجهز بوده و توانایی تولید 335 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور می‌تواند با همراهی جعبه دنده 8 سرعته ZF در کمتر از 4.5 ثانیه M40i را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

جالب است بدانید بی ام و برای Z4 نسخه‌های مختلف دیگری را نیز روانه بازار کرده که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.

Z4 نسخه M40i در تازه‌ترین رقابت خود توانست پورشه 718 باکستر را پشت سر گذاشته و به همین علت نیز گاها جایگاهی بالاتر از این خودرو دارد.

این دومین جایگاهی از لیست فوق است که بی ام و آن را از آن خود کرده است و همین موضوع گواه آن است که بی ام و در حوزه خودروهای اسپرت بسیار موفق عمل کرده است.

ب ام و Z4

لوتوس الیز اسپرت

این خودرو بریتانیایی خاص دارای یک موتور سوپرشارژر است که می‌تواند لذت حقیقی رانندگی با خودروهای اسپرت را به زیبایی به شما منتقل کند.

این کانورتیبل دو نفره برای هر بیننده‌ای جذاب بوده و ظاهر زیبای آن جذابیت این خودرو را چند برابر کرده است. این جذابیت در کنار قدرت موتور 217 اسب بخاری و همچنین جعبه دنده 6 سرعته دستی دل هر خودرودوستی را به دست می‌آورد.

قوای محرکه این خودرو اسپرت سایز کوچک می‌تواند در کمتر از 4.2 ثانیه خودرو را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسانده و حداکثر سرعت تولیدی توسط آن نیز 234 کیلومتر بر ثانیه است.

در کنار تمامی جذابیت‌های این خودرو اما نگه‌داری آن نیازمند شرایط خاص بوده و متاسفانه بازار خرید و فروش لوتوس الیز S نیز نسبت به مابقی خودروهای قرار گرفته در این لیست در سراسر دنیا محدودتر است.

برای اسپرت سوارانی که به دنبال خرید یک خودرو اسپرت لوکس و به‌روز هستند این مدل تولیدی لوتوس چندان انتخاب مناسبی به نظر نمی‌رسد اما اگر شما جز آن دسته از خودروسوارانی هستند که چندان توجهی به سال تولید خودرو نداشته و تنها به دنبال کشف لذت واقعی رانندگی هستید شدیدا این خودرو را به شما توصیه می‌کنیم.

لوتوس الیز اسپرت

آئودی TT RS

این خودرو کمترین زمان ممکن برای رسیدن به شتاب 0 تا 100 را در بین خودروهای لیست فوق دارد و در کتر از 3.7 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آئودی این محصول خاص و اسپرت خود را به یک موتور 5 سیلندر 2.5 لیتری مجهز کرده است که می‌تواند 400 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور را تولید کند.

این موتور به جای بلوک‌های فولادی مجهز به بلوک‌های آلومینیومی است که همین موضوع در کاهش وزن خودرو تاثیر گذاشته و تاثیر خود را در شتاب مثال‌زدنی خودرو نشان می‌دهد.

رینگ‌های آلیاژی 20 اینچی در کنار ترمزهای فیبرکربن/سرامیکی و کمک‌فنرها و دامپرهای تطبیقی مغناطیسی از جمله آپشن‌های ویژه‌ای هستند که آئودی برای این محصول تیزپای خود در نظر گرفته است.

برچسب قیمتی آئودی TT RS نسبت به اکثر خودروهای قرار گرفته در این لیست بالاتر بوده اما به همان مراتب نیز کارائی و شتاب خودرو نیز بهبود یافته است. TT RSرا می‌توان یک خودرو اسپرت واقعی دانست که البته اکثرا نصیب افرادی می‌شود که حساب بانکی پرپیمانی دارند.

آئودی TT RS

فورد موستانگ

فورد موستانگ آخرین خودرویی است که قصد داریم در این لیست به شما معرفی کنیم. این کوپه لقب پرفروش‌ترین خودرو اسپرت جهان را به خود اختصاص داده و همین موضوع کاملا نشان می‌دهد که شهرت موستانگ فراتر از قاره سازنده آن یعنی آمریکا است.

فورد ادعا می‌کند که تاکنون از نسل ششم موستانگ چیزی در حدود 663 هزار دستگاه به فروش رسانده و البته عمده خریداران این کوپه اسپرت نیز در قاره آمریکا قرار دارند.

فورد خودرو موستانگ را در مدل‌ها و کلاس‌های مختلف و مجهز به انواع قوای محرکه و امکانات راهی بازار کرده است.

نسخه‌های مجهز به موتور 4 سیلندر اکوبوست و 8 سیلندر GT با قابلیت سفارش بسته‌ پرفورمنس از مدل‌های این خودرو عضلانی هستند. همچنین فورد امکان سفارش نسخه‌های ویژه‌ی موستانگ یعنی مدل‌های بولیت، شلبی GT350 و GT350R و تیپ شلبی GT500 را نیز فراهم کرده که البته امکان نصب بسته‌ی ارتقاء هندلینگ نیز برای هر کدام از این خودرو فراهم است. مدل‌های کانورتیبل این خودرو نیز در بازار اروپا در دسترس علاقه‌مندان است.

شنیده می‌شود نسخه بعدی این خودرو مجهز به موتور 5 لیتری موستانگ خواهد بود که در این صورت باید منتظر یک بازار فروش خیره‌کننده و سرسام‌آور باشیم.

فورد موستانگ

نویسنده: زهرا ملکی