بهترین خودروهای هیبرید جهان

۳ آبان ۱۴۰۲ بهترین خودروهای هیبرید جهان

خودروهای هیبرید نیروی لازم برای حرکت را از دو منبع مختلف دریافت می‌کنند. در این نوع خودروها، نیروی اصلی درون سیلندر خودرو تولید می‌شود، اما یک موتور برقی نیز به کمک موتور درون‌سوز می‌آید. بنابراین، پیشرانه خودروهای هیبریدی شامل یک موتور درون‌سوز و یک موتور برقی می‌شود. در سال‌های اخیر، این نوع خودروها به عنوان راه حلی برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت مورد توجه قرار گرفته‌اند. به‌همین خاطر روزبه‌روز تعداد آنها در خیابان‌های جهان رو به افزایش است. در حال حاضر کشور ما نیز میزبان چند مدل هیبریدی است و علاقه‌مندان به این نوع خودروها چند گزینه را پیش روی خود دارند.

بهترین خودروهای هیبریدی ۲۰۲۳-۲۴

انتخاب بهترین خودروهای هیبریدی کار ساده‌ای نیست، چرا که مشتریان اولویت‌ها و انتظارات متفاوتی دارند. با این حال، می‌توان برخی از مدل‌های موجود را از لحاظ مشخصات و ویژگی‌های کلی برتر از بقیه دانست. در ادامه می‌توانید با مشخصات این مدل‌ها آشنا شوید.

بی ام و X5

بی ام و X5

نسخه xDrive45e از بی ام و X5 به یک پیشرانه پلاگین هیبرید ۳۸۹ اسب بخاری مجهز است. این کراس اوور سایز متوسط آلمانی، مثل گرند چروکی صفر تا صد را در ۵.۳ ثانیه طی می‌کند، اما از لحاظ حداکثر سرعت نماینده ژرمن‌ها با ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت، برتری قابل توجهی دارد. در مقابل مصرف سوخت این خودرو در صد کیلومتر ۱۱.۷ لیتر است.

پورشه کاین

پورشه کاین

پورشه کاین توربو S E-Hybrid یکی از سریع‌ترین کراس‌ اوورهای تولیدی جهان است. پیشرانه پلاگین هیبریدی این کراس اوور آلمانی ۶۷۰ اسب بخار قدرت دارد. با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، شتاب کاین توربو S E-Hybrid برابر با ۳.۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت است. با وجود هیبریدی بودن، این خودرو در هر صد کیلومتر، ۱۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند. البته باید اشاره کنیم که موتور موجود زیر کاپوت پورشه کاین توربو S E-Hybrid هشت لیتر حجم دارد و چنین مصرف سوختی به‌نوعی قابل توجیه است.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه جهان محسوب می‌شود. نسخه پرایم از جدیدترین نسل این خودرو، به پیشرانه‌ای با قدرت ۲۲۰ اسب بخار مجهز است. میزان مصرف سوخت رسمی این خودرو هنوز منتشر نشده، اما انتظار می‌رود طبق معمول جزو بهینه‌ترین‌ها باشد. پریوس پرایم برخلاف نسل‌های پیشین خودرویی پرشتاب است و صفر تا صدی ۶.۶ ثانیه‌ای دارد.

تویوتا راوفور

تویوتا راوفور

فهرست برترین خودروهای هیبرید شامل تویوتا راوفور ژاپنی نیز می‌شود. این خودرو که رقیب مستقیم هوندا CR-V است، پیشرانه‌ای ۲۱۹ اسب بخاری دارد. این کراس اوور در مقایسه با رقیب اندکی کم‌مصرف‌تر است و در هر صد کیلومتر ۵.۹ لیتر بنزین می‌سوزاند. شاید بدانید تویوتا راو۴ پرفروش‌ترین کراس اوور بازار آمریکای شمالی است. طبق آمار سال ۲۰۲۲، این خودرو با جب بیش از ۳۶۶ هزار مشتری، در لیست پرفروش‌ترین مدل‌های آمریکا رتبه چهارم را در اختیار دارد.

جیپ گرند چروکی 4xe

جیپ گرند چروکی 4xe

پیشرانه پلاگین هیبرید این شاسی‌بلند آمریکایی 375 اسب بخار قدرت دارد. با توجه به ابعاد و وزن زیاد جیپ گرند چروکی، میزان مصرف سوخت آن بالاتر از بقیه است. این شاسی بلند ۱.۵ تنی در هر صد کیلومتر ترکیبی ۱۰.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. با شتاب ۵.۳ ثانیه، جیپ گرند چروکی جزو سریع‌ترین‌ها در لیست برترین خودروهای هیبرید به‌شمار می‌رود.

کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج با دو پیشرانه هیبریدی استاندارد و شارژی (پلاگین) عرضه می‌شود. در کیا اسپورتیج هیبرید قدرت پیشرانه ۲۲۷ اسب بخار است، اما در کیا اسپورتیج پلاگین هیبرید قدرت به ۲۶۱ اسب بخار افزایش می‌یابد. مصرف سوخت نسخه استاندارد در سیکل ترکیبی ۵.۵ لیتر است، نسخه PHEV یا همان پلاگین هم مصرفی برابر با ۶.۷ لیتر دارد.

کیا نیرو

کیا نیرو

کیا نیرو نیز در دو نسخه هیبریدی و پلاگین هیبریدی موجود است. این دو نسخه به ترتیب ۱۳۹ و ۱۸۰ اسب بخار قدرت دارند. مصرف ۴.۴ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی کیا نیرو را در زمره بهترین خودروهای هیبریدی قرار می‌دهد. اما نسخه پلاگین هیبرید پرمصرف‌تر است و در صد کیلومتر ترکیبی، ۶.۳ لیتر سوخت از باک کم می‌کند.

فورد F-150

فورد F-150

فورد F-150 یکی از خاص‌ترین گزینه‌های لیست برترین خودروهای هیبرید است. نیروی این پیکاپ بسیار محبوب، توسط موتور ۳.۵ لیتری و یک موتور برقی تامین می‌شود. این دو موتور با همکاری هم ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۳ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کنند. این پیکاپ درشت‌اندام ۲.۵ تنی در هر صد کیلومتر مصرف سوختی برابر با ۹.۸ لیتر دارد.

هوندا CR-V

هوندا CR-V

نسخه هیبریدی هوندا CR-V از پیشرانه‌ای ۲۰۴ اسب بخاری سود می‌برد. این کراس اوور پرفروش و محبوب ژاپنی، در سیکل ترکیبی ۶.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند. با توجه با باک ۵۳ لیتری، امکان پیمایش بیش از ۸۰۰ کیلومتر مسافت بدون نیاز به سوختگیری مجدد برای هوندا CR-V هیبریدی وجود دارد.

هیوندای توسان

هیوندای توسان

طبق انتظار، پیشرانه‌های هیبریدی هیوندای توسان با کیا اسپورتیج مشترک است. با وجود این، طبق کاتالوگ، توسان هیبریدی در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۶.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند که نسبت به ۵.۵ لیتر اسپورتیج اختلاف قابل توجهی دارد. این رقم برای نسخه پلاگین هیبرید توسان ۶.۷ لیتر اعلام شده است.

برترین خودروهای هیبرید ۲۰۲۲

پس از بررسی برترین خودروهای هیبرید ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، بد نیست نگاهی هم به بهترین خودروهای هیبرید سال گذشته بیندازیم. در ادامه می‌توانید با مشخصات برخی از این خودروها آشنا شوید.

لکسوس LC500h

لکسوس LC500h

کوپه زیبا و جذاب لکسوس LC500h به یک پیشرانه هیبریدی با موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مجهز است. مجموع قدرت تولیدی موتورهای بنزینی و برقی به ۳۵۴ اسب بخار می‌رسد. این میزان خروجی در حالی است که LC500h در هر صد کیلومتر فقط ۸.۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند. شتاب این ژاپنی خوش‌استیل ۴.۷ ثانیه است.

لکسوس LS500h

لکسوس LS500h

سدان فول‌سایز و لوکس LS500h دیگر نماینده لکسوس در لیست برترین خودروهای هیبرید است. این خودرو در حقیقت از پیشرانه‌ای مشترک با LC500h سود می‌برد. البته میزان مصرف سوخت لکسوس LS500h اندکی بیشتر است و در هر صد کیلومتر ۸.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. چنین رقمی برای سدانی که بیش از ۲.۴ تن وزن دارد، تحسین‌برانگیز است.

هوندا اینسایت

هوندا اینسایت

هوندا اینسایت یکی از خوش‌استیل‌ترین گزینه‌های حاضر در لیست برترین خودروهای هیبرید است. قدرت تولیدی پیشرانه این سدان ژاپنی به ۱۵۱ اسب بخار می‌رسد. با مصرف سوخت ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر، اینسایت راندمان بسیار خوبی دارد. این خودروی زیبا متاسفانه پس از مدل ۲۰۲۲ دیگر تولید نمی‌شود. با تصمیم هوندا، نسخه هیبریدی سیویک جای این مدل زیبا را گرفته است.

هوندا آکورد

هوندا آکورد

هوندا آکورد انتخاب اول بسیاری از خانواده‌های آمریکایی است. نسخه هیبریدی این سدان سایز متوسط قدرتی برابر با ۲۰۴ اسب بخار دارد. با آنکه قلب اصلی پیشرانه این خودرو را یک موتور ۲ لیتری تشکیل می‌دهد، اما مصرف سوخت آن تنها ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.

هیوندای النترا

هیوندای النترا

پیشرانه هیوندای النترا هیبریدی شامل یک موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و یک موتور برقی می‌شود. این دو موتور با همکاری هم ۱۳۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. سدان کره‌ای در هر صد کیلومتر ۴.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند که رقم بسیار مناسبی است. کیفیت سواری مطلوب و کابین جادار از نکات مثبت النترا هیبرید هستند. در عوض کیفیت کابین آن چنگی به دل نمی‌زند.

برترین خودروهای هیبرید ایران

در کنار خودروهای دوگانه‌سوز بنزینی-CNG، خودروهای هیبریدی بنزینی-برقی نیز در ایران حضور دارند. این خودروها از اوایل دهه ۹۰ شمسی به بازار کشور راه پیدا کرده‌اند و در خیابان‌های ایران تردد می‌کنند. برخلاف سایر بازارها، حضور خودروهای هیبریدی در ایران پررنگ نیست و تنوع آنها به چند مدل انگشت‌شمار محدود می‌شود. با رفع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و با توجه به تعرفه پایین‌تر، انتظار می‌رود بر شمار این مدل‌ها افزوده شود. بهترین خودروهای هیبریدی موجود در ایران عبارتند از:

بی ام و i8

بی ام و i8

بدون شک، خاص‌ترین خودروی هیبریدی که در خیابان‌های ایران تردد می‌کند، بی ام و i8 است. این خودروی اسپرت که البته به صورت غیر رسمی وارد کشور شده، پیشرانه‌ای پلاگین هیبرید دارد. قلب اصلی این پیشرانه را یک موتور ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر تشکیل می‌دهد. این موتور با همکاری موتور برقی، ۳۵۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با اتکا به این موتور بی ام و i8 قادر است در ۴.۴ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. طبق داده‌های رسمی مصرف ترکیبی این خودروی استثنایی ۲.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. ناگفته نماند بی ام و i8 به تعداد بسیار محدود و آن هم به طور شخصی وارد کشور شده است.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس دیگر خودروی هیبریدی است که نسل چهارم آن در ایران حضور دارد. این خودرو در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در کشور عرضه شد. پیشرانه پریوس ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و جعبه دنده e-CVT وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. این سدان لیفت‌بک در هر صد کیلومتر فقط و فقط ۳.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند. شتاب آن نیز ۱۰.۶ ثانیه است.

تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری هیبرید که رقیب مستقیم هیوندای سوناتا هیبرید به‌شمار می‌رود، از سال ۲۰۱۵ وارد کشور شد. این خودرو ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد، اما با وجود این از سوناتا هیبرید چابک‌تر است و صفر تا صد را در ۷.۸ ثانیه طی می‌کند. در مقابل مصرف سوخت این سدان ژاپنی بیشتر از رقیب است و در هر صد کیلومتر ۶ لیتر بنزین می‌سوزاند. همانند سایر خودروهای هیبرید ملایم، کمری هیبریدی هم حالت رانندگی تمام الکتریکی را ندارد و این کامپیوتر خودرو است که تعیین می‌کند چه زمانی موتور برقی وارد مدار شود. نسخه هیبرید تویوتا کمری از سیستم تعلیق نرمی برخوردار است و کیفیت سواری خوبی را ارائه می‌کند.

تویوتا C-HR هیبرید

تویوتا C-HR هیبرید

کراس اوور شهری C-HR دیگر نماینده تویوتا در بین برترین خودروهای هیبرید بازار ایران است. تویوتا C-HR هیبرید در مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در کشور حضور دارد. پیشرانه این کراس اوور ۱۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گیربکس آن از نوع e-CVT است. این خودرو در هر صد کیلومتر ترکیبی ۳.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند و شتابی برابر با ۱۱ ثانیه دارد.

کیا اپتیما هیبرید

کیا اپتیما هیبرید

پای کیا اپتیما هیبرید دیرتر از رقبا به بازار خودرو باز شد. این سدان زیبا ۱۹۳ اسب بخار قدرت دارد و صفر تا صد آن مثل سوناتا ۹ ثانیه زمان می‌برد. از لحاظ مصرف سوخت نیز این خودرو عملکردی مشابه با سوناتا دارد. اپتیما هیبریدی از نظر ظاهری اندکی متفاوت از نسخه بنزینی است. با دقت در سپر ماشین می‌توان این دو نسخه را از هم تشخیص داد.

لکسوس CT200h

لکسوس CT200h

لکسوس CT200h پرچمدار خودروهای وارداتی به ایران است. این هاچبک لوکس در سال ۲۰۱۱ و با یک پیشرانه ۱۳۴ اسب بخاری وارد کشور شد. گیربکس این خودرو نیز از نوع e-CVT است و پیشرانه آن در هر صد کیلومتر، مصرفی برابر با ۴.۱ لیتر دارد. شتاب ۱۰.۳ ثانیه‌ای، فرمان برقی، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، سنسور باران، ۸ عدد کیسه هوا و فرمان برقی حساس به سرعت برخی از امکانات این خودرو است.

لکسوس NX300h

لکسوس NX300h

لکسوس NX300h حاضر در ایران، مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ است. این کراس اوور ژاپنی نیروی خود را از یک پیشرانه ۱۹۴ اسب بخاری دریافت می‌کند. با اتکا به این پیشرانه، لکسوس NX300h شتابی برابر با ۹.۲ ثانیه دارد و و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر ۵.۲ ثانیه است. کروز کنترل، گرمکن و سردکن صندلی، اتولایت، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، دی لایت و سانروف از جمله امکانات و آپشن‌های این خودرو است.

میتسوبیشی اوتلندر هیبرید

میتسوبیشی اوتلندر هیبرید

میتسوبیشی اوتلندر با پیشرانه‌های مختلفی تولید می‌شود که پیشرانه هیبریدی شارژی یا همان پلاگین یکی از آنهاست. این نسخه در سال ۲۰۱۸ وارد کشور شد. پیشرانه میتسوبیشی اوتلندر هیبرید ۲۰۳ اسب بخار قدرت دارد و گیربکس CVT نیروی تولیدی را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. شتاب این خودروی دو دیفرانسیل ۱۰.۳ ثانیه است و در بهینه‌ترین حالت ۱.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

هیوندای سوناتا هیبرید

هیوندای سوناتا هیبرید

هیوندای سوناتا هیبرید در ایران از مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ موجود است. مدل ۲۰۱۸ این سدان در حقیقت نسخه فیس‌ لیفت اتاق LF محسوب می‌شود و با مدل‌های پیشین از لحاظ طراحی تفاوت‌هایی دارد. سوناتا هیبرید به پیشرانه‌ای با ۲۰۷ اسب بخار قدرت مجهز است و شتابی برابر با ۹.۳ ثانیه دارد. این سدان سایز متوسط کره‌ای در هر صد کیلومتر تنها ۴.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. کروز کنترل، ترمز ضد قفل، استارت دکمه ای و شش کیسه هوا بعضی از ویژگی‌های سوناتا هیبریدی است.

ترین های ماشین های هیبریدی

  • ارزان‌ترین: مدل ۲۰۲۳ هیوندای النترا هیبرید با قیمت پایه ۲۲ هزار دلار، ارزان‌ترین خودروی هیبریدی روز دنیاست که می‌توان خریداری کرد.
  • گران‌ترین: قیمت پورشه کاین توربو S E-Hybrid از حدود ۱۷۳ هزار دلار آغاز می‌شود. شاید این رقم بالا به‌نظر برسد، اما مشخصات استثنایی و شتاب فوق‌العاده می‌تواند متقاعدکننده برچسب قیمتی آن باشد.
  • سریع‌ترین: پورشه کاین توربو S E-HYBRID با شتاب ۳.۶ ثانیه جزو سریع‌ترین کراس اوورهای حال حاضر جهان است.
  • کندترین: در بین خودروهای هیبریدی جدید، کیا نیرو با شتاب ۹ ثانیه عملکرد ضعیف‌تری نسبت به بقیه دارد.

انتخاب و خرید خودرو هیبرید

خرید خودرو هیبریدی مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و به محیط زیست کمک کنید، این نوع خودرو گزینه مناسبی است. اما باید در نظر داشته باشید که برای خرید چنین خودرویی نیاز به بودجه زیادی دارید. در کنار این باید گفت قطعات و لوازم یدکی خودروهای هیبریدی در بازار کمتر یافت می‌شوند و تعداد تعمیرکاران مجرب آن‌ها نیز محدود است. این را هم باید اضافه کنیم خرید و فروش خودرو در بین مدل‌های هیبریدی دشواری‌های خاص خود را دارد. پس قبل از خرید، بهتر است که تحقیقات کافی را انجام دهید. در صورتی که بودجه شما اجازه خرید خودروی هیبریدی را نمی‌دهد، می‌توانید به سمت ماشین‌های بنزینی کم‌مصرف بروید.

نتیجه گیری

ماشین‌های هیبریدی که نیروی آنها هم از موتور بنزینی یا دیزلی و هم از موتور برقی تامین می‌شود، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مشتریان بازار خودرو قرار گرفته‌اند. این مدل‌ها با کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست، مزایایی برای سلامتی شهرها و ساکنان آنها دارند. علاوه‌بر این، محصولات هیبرید نسبت به خودروهای برقی محدودیت کمتری در مسافت قابل پیمایش دارند و در عین حال قیمت آنها نیز مناسب‌تر است.

اما در کشور ما، با توجه به زیرساخت‌های موجود و برخی محدودیت‌ها هنوز راه زیادی تا فراگیری خودروهای هیبریدی داریم. سطح آلودگی بالای شهرهای بزرگ، کیفیت پایین سوخت و تکنولوژی قدیمی تولیدات داخلی، واردات خودروهای هیبریدی و برقی را به یک نیاز اصلی تبدیل کرده است. از این رو امیدواریم واردات و تولید چنین مدل‌هایی بیش از هر زمان دیگری در دستور کار قرار بگیرد.

سوالات متداول

کدام شرکت‌ها بهترین خودروهای هیبریدی را تولید می‌کنند؟

در حال حاضر اکثر خودروسازان بزرگ دنیا به تولید مدل‌های هیبریدی مشغول هستند. به طور کلی نمی‌توان تکنولوژی هیبریدی شرکت خاصی را برتر از بقیه دانست، اما خودروسازانی مثل تویوتا، هوندا و فورد سابقه بیشتری در این حوزه دارند.

کدام خودروهای هیبریدی به عنوان بهترین گزینه برای خرید در سال جاری معرفی شده‌اند؟

در لیست برترین خودروهای هیبرید سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ می‌توان نام مدل‌هایی مثل تویوتا راوفور، بی ام و X5، هوندا CR-V و پورشه کاین توربو S E-Hybrid را مشاهده کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور