پاک ترین خودروهای سال ۲۰۲۲

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ پاک ترین خودروهای سال ۲۰۲۲

دنیای خودروسازی به سمت ساخت و عرضه هرچه بیشتر محصولاتی با آلایندگی پایین‌تر و نزدیک به صفر حرکت می‌کند. سیاست عدم فروش خودروهای فسیلی در بازار خودرویی برخی از کشورهای دنیا خصوصا اروپا برای سال‌های آینده تبیین شده است و بسیاری از خودروسازان در حال تبدیل سبد محصولات خود از خودروهایی با موتورهای فقط درون سوز به خودروهای هیبریدی و برقی هستند. اما خودروهای کاملا بنزینی نیز همچنان ساخته می‌شوند که یکی از مهم‌ترین علت آن، قیمت پایین‌تر آنها نسبت به نمونه‌های برقی و هیبریدی و همچنین فروش در بازارهایی است که حساسیت کمتری نسبت به مسایل زیست محیطی دارند. البته که از ترکیب این پیشرانه‌ها با تکنولوژی هیبرید نیز برای دیگر مدل‌ها استفاده می‌شود.

شورولت اسپارک

نمایی از شورلت اسپارک

بعد از خریداری دوو کره‌جنوبی توسط گروه جنرال موتورز، اولین نسل این خودرو که در واقع همان دوو ماتیز بود، معرفی شد. حالا اسپارک در چهارمین نسل خود قرار دارد و یکی از خودروهای ارزان قیمت بازار آمریکا محسوب می‌شود. هرچند که امسال، آخرین سال تولید این خودرو نیز خواهد بود. اسپارک با دو موتور ۳ سیلندر یک لیتری و چهار سیلندر ۱.۴ لیتری عرضه می‌شود که با مصرف سوخت ۷.۸۴ لیتر در شهر و ۶.۲ لیتر در بزرگراه در هر صد کیلومتر، یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای بنزینی در بازار فعلی آمریکا شناخته می‌شود.

فولکس واگن جتا

نمایی از فولکس واگن جتا

جتا را می‌توان نسخه صندوق‌دار و سدان فولکس واگن گلف دانست. خودرویی جمع و جور و زیبا که همیشه به عنوان یک خودرو سدان اقتصادی شناخته می‌شود. البته نسخه‌های پرقدرت و سری GTi از این خودرو نیز همیشه در دسترس بوده اما نسخه‌های کم مصرف آن، طرفدار بیشتری داشته و دارد. این خودرو با موتور چهارسیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر خود، قدرتی برابر با ۱۵۸ اسب بخار دارد. مصرف سوخت جتا با این پیشرانه در شهر و بزرگراه به ازای طی کردن هر صد کیلومتر، حدود ۷.۶ لیتر و ۵.۷۵ لیتر بوده که نشان از پاک بودن آن است.

کیا فورته

نمایی از کیا فورته

فورته، خودرویی در رده کامپکت‌هاست که در بازارهای مختلف، اسامی گوناگونی دارد. این خودر در واقع، جانشین کیا سراتو است که البته در برخی از کشورها نیز با همان نام سراتو یا K3 عرضه می‌شود. فورته به خاطر حضور کیا سید در بازار اروپا، در این منطقه در دسترس نیست و از مهم‌ترین بازارهای آن می‌توان به آمریکای شمالی، مکزیک و کلمبیا، کره و سنگاپور اشاره کرد. این خودرو همچنین برای بازار چین دارای چهره متفاوتی با دیگر بازارهاست.
پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی این خودرو، یکی از پاک‌ترین و کم مصرف‌ترین پیشرانه‌هاست که با قدرتی برابر با ۱۴۷ اسب بخار و بهره‌مندی از گیربکس اتوماتیک
CVT، مصرفی حدود ۷.۶ لیتر در شهر و ۵.۷۵ لیتر در بزرگراه برای طی هر صد کیلومتر مسافت دارد. با مقایسه پیشرانه این خودرو و فولکس جتا، می‌بینیم که با کمک توربوشارژر می‌توان از یک پیشرانه کم‌حجم‌تر، قدرتی به مراتب بیشتر گرفت و مصرف سوخت را نیز پایین نگه داشت که این قضیه، یکی از مهم ترین علل حرکت خودروسازان به سمت موتورهای پرخوران شده است.

نیسان ورسا

نمایی از نیسان ورسا

ورسا یک خودرو صندوقدار سایز کوچک از نیسان است که با شروع قیمت آن از ۱۸ هزار و ۸۷۵ دلار، یک گزینه اقتصادی به شمار می‌آید. این خودرو در نسل فعلی آن که از سال ۲۰۱۹ عرضه شده است، از موتورهای سه سیلندر ۱ لیتری و چهار سیلندر با حجم‌های مختلف، استفاده می‌کند. پیشرانه چهارسیلندر ۱.۶ لیتری این خودرو با قدرت ۱۲۲ اسب بخار، هم توان خوبی برای این حجم و وزن دارد و هم با مصرف سوخت ۷.۳۵ لیتر در شهر و ۵.۸۸ لیتر در بزرگراه، یکی از کم‌مصرف‌ترین پیشرانه‌های بنزینی در حجم خود در دنیا است.

تویوتا کرولا هاچبک

نمایی از تویوتا کرولا هاچبک

نسل فعلی تویوتا کرولا هاچبک، یکی از بهترین خودروهای کلاس خود است که در نسخه‌های صندوقدار و استیشن نیز ساخته می‌شود. تویوتا کرولا GR با موتور ۱.۶ لیتری توربو به قدرت ۳۰۰ اسب بخار، یکی از هیجان انگیزترین هاچبک‌های فعلی دنیا است.
اما برای کرولا هاچبک پیشرانه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است که یکی از بهینه‌ترین آنها، موتور چهارسیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۶۸ اسب بخار است که این موتور نیز، بازدهی خوبی نسبت به حجم خود ارائه می‌کند. مصرف سوخت این پیشرانه در شهر به ازای هر صد کیلومتر، در حدود ۷.۳۵ لیتر است که برای تردد در بزرگراه به ۵.۷۴ لیتر کاهش پیدا می‌کند.

کیا ریو

نمایی از کیا ریو

ریو در برخی از بازارها به نام پراید نیز فروخته می‌شود و در واقع با ابعاد کوچکی که دارد، نقش یک خودرو کوچک شهری و ریزنقش را در سبد محصولات این شرکت بازی می‌کند. این خودرو در چین با نام K2 عرضه می‌شود و از پلتفرمی مشابه با هیوندای اکسنت بهره می‌برد. همچنین کراس‌اوور کوچک استونیک نیز روی همین پلتفرم ساخته می‌شود. برای ریو، پیشرانه‌های سه سیلندر یک لیتری و چهار سیلندر ۱.۲ لیتری، ۱.۴ و ۱.۶ لیتری در نظر گرفته شده است که یکی از بهترین آنها از نظر نسبت حجم به قدرت و مصرف سوخت، موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی آن با قدرت ۱۲۰ اسب بخار است که به یک گیربکس CVT نیز متصل می‌شود. این موتور، در شهر در حدود ۷.۱۳ لیتر و در بزرگراه حدود ۵.۷۴ لیتر سوخت برای طی کردن هر صد کیلومتر مسافت، نیاز دارد.

هیوندای اکسنت

نمایی از هیوندای اکسنت

همان طور که گفته شد، این خودرو با کیا ریو دارای شباهت‌های فنی بوده و از یک ساختار و پلتفرم استفاده می‌کنند. هیوندای اکسنت نیز یک سدان جمع و جور در خانواده هیوندای است که با شروع قیمت آن از ۱۷ هزار دلار، یک گزینه اقتصادی و ارزان قیمت به شمار می‌رود. پیشرانه کم مصرف این خودرو نیز همان موتور دو لیتری ریو است که از نظر مصرف سوخت نیز، مشابه همان عمل می‌کند.

هوندا سیویک

نمایی از هوندا سیویک

محصولات هوندا یکی از محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در بازار آمریکای شمالی هستند. در این میان، هوندا سیویک از خوشنام ترین ساخته‌های تاریخ این شرکت است که همیشه مصرف کم آن، زبانزد بوده است. یازدهمین نسل این خودرو که سال پیش معرفی شده است، چندین پیشرانه دارد که یکی از بهترین آنها، موتور ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۸۰ اسب بخار است. این پیشرانه در عین حجم کم و توان فوق‌العاده‌ای که به کمک توربوشارژر خود تولید می‌کند، دارای مصرف سوخت بسیار مناسبی نیز هست. این موتور در مسیرهای شهری در حدود ۷.۱۳ لیتر و در بزرگراه نیز ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

هیوندای النترا

نمایی از هیوندای الانترا

هیوندای  النترا یکی از سدان‌های پرفروش این کمپانی است. همچنین در حالی که در بعضی از بازارها به نام آوانته نیز بازاریابی می‌شود اما در اروپا به خاطر شباهت این نام به آئودی آوانت، به نام النترا عرضه شده است. یکی از بهترین پیشرانه‌های نصب شده روی نسل فعلی این خودرو از نظر نسبت حجم به قدرت تولیدی و مصرف سوخت، موتور ۲ لیتری ۱۴۷ اسب بخاری آن است که برای طی هر صد کیلومتر در شهر و مسیرهای بزرگراهی، به ترتیب حدود ۷.۱۳ لیتر و ۵.۴۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

میستوبیشی میراژ

نمایی از میستوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ از یک پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری استفاده می‌کند که قوی‌ترین موتور نصب شده روی این خودرو در نسل هفتم آن است. این پیشرانه ۷۸ اسب بخاری که به سیستم استارت/استاپ نیز مجهز است، مصرف سوختی برابر با ۶.۵ لیتر در شهر و ۵.۴ لیتر در جاده دارد. این خودرو در مدل سدان که در بعضی از کشورها عرضه می‌شود، آتراژ نام دارد و در برخی از مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی نیز، با برند داج فروخته می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی