مقایسه خودروهای پرفروش ایران با جهان ۲۰۲۱

۱۰ تیر ۱۴۰۱ مقایسه خودروهای پرفروش ایران با جهان ۲۰۲۱

بازار خودرو ایران هم مثل سایر نقاط جهان در سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا اوضاع خوبی از نظر فروش نداشت، اما در سال ۲۰۲۱ با انجام واکسیناسیون سراسری و کاهش میزان مرگ و میر و ابتلا، آمار تولید افزایش پیدا کرد و خودروهای بیشتری به مشتریان تحویل داده شد.

طبق آماری که از فروش خودرو در سراسر جهان منتشر شده، شش محصول ایران خودرو و سایپا جزو ۱۰ خودرو پرفروش منطقه خاورمیانه (به جز سوریه و فلسطین) بوده‌اند. بر اساس این گزارش، تیبا ۲ و کوییک با ۲۷۳ هزار دستگاه، پرفروش‌ترین خودرو خاورمیانه در سال ۲۰۲۱ میلادی بوده و بعد از آن پژو ۴۰۵ و پژو پارس، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، تویوتا هایلوکس، دنا و دنا پلاس، سمند و سورن، تیبا صندوقدار و ساینا در رتبه‌های دوم تا هفتم پرفروش‌های خاورمیانه قرار دارند.

این آمار نشان می‌دهد که بازار خودرو ایران از خیلی کشورها و مناطق دیگر در سطح جهان بزرگ‌تر است و به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال نیاز دارد.

در ادامه آمار فروش خودروهای ایرانی را با پرفروش‌ترین همتایانشان در بازارهای خودرو جهان مقایسه می‌کنیم.

تیبا ۲ / کوییک – بیوک اکسل GT

تیبا ۲ / کوییک: ۲۷۳ هزار دستگاه

تیبا ۲

تیبا ۲ و کوییک بعد از پراید ۱۱۱ ارزان‌ترین هاچبک‌های موجود در بازار ایران هستند. هر دوی این خودروها پلتفرم و مشخصات فنی یکسانی دارند و هر دو هم بعد از مدل‌های صندوق‌دار به بازار آمده‌اند. تیبا ۲ مدل هاچبک تیبا صندوقدار است و کوییک هم هاچبک ساینا محسوب می‌شود و از سوی دیگر کوییک مدل جدیدتر و فیس‌لیفت تیبا ۲ به حساب می‌آید. البته کوییک تنوع زیادی دارد و تاکنون ۵ مدل آن عرضه شده است. هاچبک‌های سایپا ۲۷۳ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ فروش داشته و پرفروش‌ترین خودرو خاورمیانه هستند.

بیوک اکسل GT (جی تی): ۲۷۲ هزار دستگاه

بیوک اکسل GT

بیوک اکسل GT یکی از خودروهایی است که مخصوص بازار چین تولید شده و از سال ۲۰۰۹ روی خط تولید کارخانه مشترک سایک و جنرال موتورز قرار دارد. این سدان جمع و جور روی پلتفرم Delta II جنرال موتورز ساخته شده و در مرکز فنی اوپل توسعه پیدا کرده است. قیمت بیوک اکسل GT در چین، بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان حدود ۱۷ هزار دلار است و چینی‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۷۲ هزار دستگاه از آن را خریده‌اند.

پژو ۴۰۵ / پارس – تویوتا هایلوکس

پژو ۴۰۵ / پارس: ۱۳۶ هزار دستگاه

پژو پارس

پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین خودروهایی است که همچنان روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد. این سدان خانوادگی اواخر دهه ۸۰ میلادی در فرانسه عرضه شد و در سال ۱۹۸۸ عنوان خودرو سال اروپا را از آن خود کرد. پژو ۴۰۵ GLX سال ۱۳۷۲ روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت و با وجود اینکه تولید مدل GLX متوقف شده، ایرانی‌ها می‌توانند مدل SLX را خریداری کنند. پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته می‌شد، نسخه فیس‌لیفت ۴۰۵ است که مخصوص بازار ایران طراحی شده و با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود. در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۳۶ هزار دستگاه از این خودروها در طرح‌های فروش و پیش‌فروش ایران خودرو عرضه شد.

تویوتا هایلوکس: ۱۳۵ هزار دستگاه

تویوتا هایلوکس ۲۰۲۱

معروف‌ترین و پرطرفدارترین وانت در جهان، تویوتا هایلوکس ژاپنی است. نسل‌های مختلف این وانت جان‌سخت در جاده‌ها و مسیرهای کشورهای مختلف رانده می‌شود، اما مدل ۲۰۲۱ نسل هشتم، جدیدترین مدل آن است و با ۱۳۵ هزار دستگاه، پرفروش‌ترین خودرو ۲۰۲۱ آمریکای لاتین محسوب می‌شود. علاوه بر این، ۴۵ هزار دستگاه هایلوکس در آفریقا، ۶۳ هزار دستگاه در خاورمیانه و ۲۴۰ هزار دستگاه در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه فروخته شده است. این آمار نشان می‌دهد که کشورهایی با جاده‌های ناهموار و مسیرهای صعب‌العبور مناسب‌ترین بازار هایلوکس مطمئن و مقاوم محسوب می‌شوند.

پژو ۲۰۶ / ۲۰۷ – فورد رنجر

پژو ۲۰۶ / ۲۰۷: ۱۲۰ هزار دستگاه

پژو ۲۰۶

اواخر دهه ۹۰ میلادی و همزمان با جام جهانی پژو ۲۰۶ به بازار آمد تا خودروساز فرانسوی را از ورشکستگی نجات دهد. این هاچبک تخم‌مرغی شکل در سال ۱۳۸۱ خورشیدی به ایران رسید و به دلیل ظاهر جذاب و مشخصات فنی مناسب و همین طور آپشن‌های قابل قبول طرفداران زیادی در ایران پیدا کرد و بعدها ایران خودرو مدل صندوقدار آن را نیز به بازار فرستاد. با موفقیت ۲۰۶، پژو ۲۰۷ نیز به ایرانی‌ها معرفی شد که در اصل فیس‌لیفت ۲۰۶ محسوب می‌شود. این هاچبک هم بعدا دارای مدل‌های پانوراما و صندوقدار شد. پژو ۲۰۶ بعد از دو دهه همچنان با تیپ‌های ۲ و ۳ و ۵ در بازار ایران حضور دارد و ۱۲۰ هزار دستگاه از آن در سال ۲۰۲۱ به دست مشتریان رسیده است.

فورد رنجر: ۱۲۰ هزار دستگاه

فورد رنجر ۲۰۲۲

خودروهای وانت و پیکاپ محبوب‌ترین ماشین‌ها در جنوب شرقی آسیا و استرالیا محسوب می‌شوند که میزبان محصولات تویوتا، ایسوزو، فورد و میتسوبیشی هستند. مدل ۲۰۲۱ فورد رنجر یکی از این وانت‌های پرفروش است که با کابین‌های دو در و چهار در و قابلیت آفرود و حمل بار زیاد، مشتریان را به سمت خود جلب کرده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۲۰ هزار دستگاه فورد رنجر در استرالیا و نیوزیلند و جنوب شرقی آسیا فروخته شده است.

دنا / دنا پلاس – تویوتا ویوس

دنا / دنا پلاس: ۶۲ هزار دستگاه

دنا پلاس

ایران خودرو در سال ۸۸ فیس‌لیفت جدیدی از سمند، با نام دنا ارائه کرد که تفاوت‌های زیادی با مدل‌های قبلی داشت و توانست فروش چشمگیری داشته باشد. ۸ سال بعد، دنا هم فیس‌لیفت شد و دنا پلاس با ظاهری اسپرت‌تر مشتریان را سمت خود جذب کرد. استفاده ایران خودرو از موتور توربو در دنا پلاس، باعث شد تا عملکرد این سدان بهتر شود و علاوه بر این آپشن‌های بیشتری نسبت به دنا معمولی به آن اضافه شد. دنا پلاس یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل است که همراه با دنا در سال گذشته میلادی، ۶۲ هزار دستگاه فروش داشت.

تویوتا ویوس: ۶۱ هزار دستگاه

تویوتا وایوس

سدان جمع و جور تویوتا ویوس یکی از ۱۰ خودرویی است که در سال ۲۰۲۱ بیشترین مشتری را در جنوب شرق آسیا به خود اختصاص داد. ابعاد و اندازه این خودرو به همراه موتور‌های کم‌مصرف و قیمت اقتصادی باعث شده تا وایوس ماشین مناسبی برای خیابان‌های شلوغ و تنگ تایلند، اندونزی و فیلیپین باشد. آمار فروش این خودرو در دفاتر تویوتا، ۶۱ هزار دستگاه ثبت شده است.

سمند / سورن  – لادا لارگوس

سمند / سورن: ۵۶ هزار دستگاه

سمند LX

نام اولین خودرو ملی ایران نیز در جمع پرفروش‌های بازار کشور و خاورمیانه دیده می‌شود. خودرو ملی سمند در سال ۱۳۸۱ معرفی شد و در طول دو دهه، مدل‌های مختلفی از آن روانه بازار شده که همه آنها دارای شکل و قیافه و مشخصات فنی مشابه هستند. این خودرو روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده، اما ظاهر جدیدتری نسبت به آن دارد. در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۵۶ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف سمند و سورن در طرح‌های پیش فروش ایران خودرو و از طریق قرعه‌کشی خودرو به متقاضیان عرضه شده است.

لادا لارگوس: ۵۵ هزار دستگاه

لادا لارگوس

بیشترین فروش در بازار خودرو روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق، متعلق به خودروهای سدان و استیشن است و برند لادا بیشترین نماینده را در جدول ۱۰ خودرو پرفروش این منطقه در سال ۲۰۲۱ دارد. لادا لارگوس نسخه روسی داچیا لوگان MCV است که از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید کارخانه آوتوواز قرار دارد. روس‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۵۵ هزار دستگاه از آن را خریده‌اند.

تیبا / ساینا – تویوتا کمری

تیبا / ساینا: ۴۸ هزار دستگاه

ساینا

آخرین خودروهای ایرانی در فهرست پرفروش‌های خاورمیانه و جهان در سال ۲۰۲۱، دو سدان کامپکت تیبا و ساینا هستند. تیبا صندوقدار اواخر دهه ۸۰ شمسی با نام مینیاتور معرفی شد و قرار بود با ورود خود، پراید از خط تولید حذف شود. بعدها سایپا، سدان جمع و جور دیگری را به نام ساینا عرضه کرد که به نوعی فیس‌لیفت تیبا است. این دو خودرو پلتفرم و مشخصات فنی یکسانی دارند، اما ظاهر ساینا بهتر از تیبا است و همین طور آپشن‌های بیشتری هم دارد. ارزان‌قیمت‌ترین سدان‌های بازار ایران بعد از پراید، در سال گذشته میلادی، ۴۸ هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

تویوتا کمری: ۴۷ هزار دستگاه

تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۲

خودروسازی ژاپنی تویوتا بیشترین نماینده را در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۱ دارد که نام تویوتا کمری در فهرست آمریکای شمالی و خاورمیانه دیده می‌شود و هر سال بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه از آن در کشورها و مناطق مختلف توسط مشتریان خریداری می‌شود. این سدان با اندازه متوسط با پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی در بازار موجود است که مدل هیبریدی یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروها است. مردم خاورمیانه، به‌خصوص اهالی عربستان و امارات ۴۷ هزار دستگاه کمری در سال ۲۰۲۱ خریداری کرده‌اند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو