کلاسیک های آینده

۱۸ مهر ۱۴۰۰ کلاسیک های آینده

همه خودروهای کلاسیک امروزی زمانی در زمره خودروهای صفر کیلومتر بازار قرار داشتند و شاید هیچ کس باور نمی‌کرد که آن خودرو صفر، زمانی از دیدگاه معنوی و مادی چنین ارزش بالایی پیدا کند. داستان در خصوص بسیاری از محصولات صنعت خودرو امروز نیز به همین ترتیب است. بسیاری از خودروهای صفر امروزی زمانی به کلاسیک‌های ارزشمند و کلکسیونی برای آینده تبدیل خواهند شد.

در نظر داشته باشید که خودروهای گران قیمت و تولید محدود نظیر بوگاتی، فورد GT نسل سوم، انواع فراری، لامبورگینی، پاگانی، بسیاری از پورشه‌ها و در کل خودروهایی که امروز در تیراژ بسیار محدود و به صورت دست‌ساز و خاص تولید می‌شوند، بدون شک زمانی به کلاسیک‌های کلکسیونی بدل خواهند شد.

۱. تسلا مدل S Plaid

نمایی از تسلا مدل اس پلید

حرکت صنعت خودروسازی جهانی رو به الکتریکی شدن خودروها در حقیقت از آغاز قرن بیستم استارت خورد، اما این امر مهم تا زمان ورود به دوران مدرنیته و آغاز قرن بیست و یکم قوت نگرفت. زمانی که شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا، مدل رودستر را به عنوان یک خودرو اسپرت دو نفره تمام الکتریکی روانه بازار کرد، بسیاری از منتقدان به حاصل تلاش ایلان ماسک (مالک و موسس تسلا) ریش‌خند زدند، اما کمتر از دو دهه بعد، ماسک به یکی از موثرترین چهره‌های جهان خودرو و دنیای هوا/فضا تبدیل شد.

ماسک موفق شد تا خودروهای برقی را برای اولین بار به درجه‌ای از تکامل برساند که ضمن ارائه برد مفید، در عین حال بسیار قدرتمند و عملکرد محور و البته در دسترس و اقتصادی باشند. وانت سایبرتراک، مدل جدید رودستر، کامیون کشنده و سدان ارزنده و پرتوان مدل S را باید از شاهکارهای این خودروساز آمریکایی دانست.

تسلا مدل S نسخه پِلِید (Plaid) به عنوان یک سدان خانوادگی عملکرد محور با توان ۱۰۲۰ اسب بخار، گشتاور ۱۴۲۰ نیوتون.متر و شتاب ۱.۹۸ ثانیه‌ای، سریع‌ترین سدان تمام الکتریکی تاریخ جهان است که با قیمت ۱۳۰ هزار دلاری هنوز هم در بازه قیمت منطقی و در دسترس مشتریان قرار دارد. این خودرو را باید آغازگر موج دوم انقلاب خودروهای برقی و یکی از برترین کلاسیک‌های الکتریکی آینده دانست.

۲. مزدا میاتا/MX-5

مزدا میاتا

میاتا یک خودرو اسپرت جمع و جور و کوچک ژاپنی از برند مزدا است که با ورود به بازار در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی، جهان خودرو را با انقلاب جدیدی مواجه کرد. میاتا یا همان MX-5، ترکیبی از چند ویژگی برتر را در قالب یک خودرو واحد در اختیار مشتریان قرار داد. مزدا موفق شد میاتا را به عنوان یک خودرو اسپرت دو نفره با سقف تا‌شو، ارزان قیمت و پرتوان روانه بازار کند. مجموع این ویژگی‌ها نه تنها تاکنون در هیچ خودرو دیگری یافت نمی‌شود، بلکه تجمع چند عدد از این ویژگی‌ها در یک خودرو واحد، بدون تردید با افزایش فاحش قیمت آن همراه خواهد بود.

میاتا/MX-5 خودرو استثنایی و همه چیز تمام نیست، اما جای تردید ندارد که از دیدگاه گردهم‌آوری مجموعه برتری از ویژگی‌های همه پسند، در تاریخ خودروسازی جهانی بهترین عملکرد را داشته است. این خودرو در سال ۲۰۰۰ به عنوان پرفروش‌ترین خودرو اسپرت دو نفره با تیراژ فروش بیش از نیم میلیون دستگاه روانه کتاب رکوردهای گینس شد. تیراژ فروش این خودرو در سال ۲۰۱۱ رقم ۹۰۰ هزار دستگاه را رد کرد و در سال ۲۰۱۶ به مرز یک میلیون دستگاه رسید. با این حال تیراژ تولید بسیار بالا این خودرو از ارزش معنوی آن نخواهد کاست و بدون تردید میاتا در آینده یکی از محبوب‌ترین کلاسیک‌های صنعت خودرو خواهد بود.

۳. شورولت کوروت C7

نمایی از شورولت کوروت C7

شورولت کوروت (Corvette) از زمان عرضه در سال ۱۹۵۳ میلادی، گل سرسبد محصولات عملکرد محور این برند و یکی از کلکسیونی‌ترین محصولات تاریخ جنرال موتورز بود. این خودرو با وابستگی بسیار زیاد به اصول طراحی تاریخی خود، به ندرت تغییر فاز داد. با این حال بزرگ‌ترین انقلاب رسمی تاریخ کوروت، تغییر از مدل C7 به مدل C8 (نسل هفتم به هشتم) است.

کوروت برای اولین بار به صورت رسمی و تولید انبوه در مدل C7 (نسل هفتم)، برای همیشه با ساختار تمام آمریکایی و سنتی پیشرانه جلو/متحرک عقب (FR) خداحافظی و نسل هشتم (C8) را در ساختار بسیار مدرن‌تر پیشرانه وسط/متحرک عقب (RMR) به بازار معرفی کرد، ساختاری که بیشتر توسط خودروسازان برتر اروپایی به کار گرفته می‌شود. همچنین در نسل جدید، تغییرات و بهبود‌های مهندسی بسیار زیادی به اجرا درآمد که باعث شد نسخه پایه C8 به یک هیولا پرتوان و رقیب جدی رقبای ایتالیایی همچون فراری و لامبورگینی تبدیل شود، آن هم در حالی که قیمت آن تا یک پنجم از رقبا کمتر بود. دو نسخه عملکرد محور Z06 و ZR1 مدل جدید C8 هنوز به بازار معرفی نشده‌اند اما انتظار می‌رود این دو نسخه جدید به یکی از برترین ابرخودروهای تاریخ خودروسازی جهان بدل شود.

مدل C7 (مخصوصا نسخه‌های علکرد محور ZR1) همین امروز نیز با افزایش بیش از دو برابری قیمت مواجه شده است که نشان از محبوبیت این خودرو تولید انبوه دارد، اما C7 در آینده به عنوان آخرین کوروت سنتی از نوع پیشرانه جلو/متحرک عقب، به یکی از گران قیمت‌ترین خودروهای کلاسیک جهان بدل خواهد شد.

۴. دوج وایپر نسل پنجم

نمایی از دوج وایپر نسل پنجم

در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی، دوج وایپر با کمک مستقیم کارول شلبی (مالک و موسس شرکت شلبی اِمِریکن) و همکاری نزدیک با لی آکوکا (مدیر وقت کرایسلر) و به منظور احیای مجدد یک مدل افسانه‌ای از دهه ۱۹۶۰ میلادی، یعنی شلبی کبرا، روانه بازار شد. هدف آکوکا و شلبی، خلق یک ماسل کار آمریکایی تمام عیار همانند شلبی کبرا، اما منطبق بر استانداردهای روز و دوران مدرنیته بود.

حاصل این همکاری خلق یکی از برترین سوپرکارهای دو نفره کوپه/سقف تا‌شو تاریخ با پیشرانه تنفس طبیعی حجیم ۸.۰ تا ۸.۴ لیتری V10 از نوع سنتی و بسیار بادوام پوش‌راد (Push Rod) با قیمت بسیار منطقی به نام وایپر (Viper/به معنای افعی) بود.

وایپر از آغاز تا پایان تولید در سال ۲۰۱۷، در پنج نسل مجزا تولید شد و همواره به اصول ابتدایی یعنی داشتن پیشرانه V10، گیربکس دستی، ساختار پیشرانه جلو/متحرک عقب (FR) و تولید تماما دست‌ساز وفادار ماند. این خودرو استثنایی امروز با افزایش قیمت بیش از دو براری مواجه است و تامی مدل‌های آن از نمونه‌های ارزنده و کلکسیونی به شمار می‌آید، اما نسخه نسل پنجم (۲۰۱۲-۲۰۱۷) به عنوان آخرین نسل تولیدی وایپر، مخصوصا در نمونه عملکرد محور ACR، ارزنده‌ترین مدل به حساب می‌آید که در آینده به یک کلاسیک کلکسیونی میلیون دلاری بدل خواهد شد.

۵. فورد GT نسل دوم

نمایی از فورد GT نسل دوم

رقابت سه گانه ابرخودروهای آمریکایی بدون حضور فورد GT کامل نمی‌شود. نسل اول مدل GT در دهه ۱۹۶۰ میلادی و با شکست دادن چندباره فراری در مسابقات استقامت ۲۴ ساعته لُمانز به شهرت رسید و امروز یک کلاسیک چند میلیون دلاری و گران قیمت‌ترین خودرو آمریکایی تاریخ است. نسل سوم این خودرو در ساختاری بسیار متفاوت (با پیشرانه اکوبوست V6 تویین توربو) و تیراژ محدود در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شد.

نسل دوم این خودرو اما بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ در تیراژ نسبتا محدود کمی بیش از چهار هزار دستگاه به منظور رقابت مستقیم با رقبای آمریکایی نظیر شورولت کوروت و داج وایپر و برخی ابرخودروهای اروپایی به تولید رسید. پیشرانه ۵.۴ لیتر V8 سوپرشارژر ۵۵۰ اسب بخاری با گیربکس شش سرعت دستی، حتی امروز قیمتی نزدیک به نیم میلیون دلار دارد. بدون تردید در آینده نسل دوم این خودرو قیمتی چند میلیون دلاری خواهد داشت و به یکی از ارزنده‌ترین خودروهای کلکسیونی کلاسیک بدل خوهد شد.

۶. بی ام و سری ۸ نسل دوم

نمایی از بی ام و سری ۸ نسل دوم

نسل اول سری ۸ کمپانی بی ام و با کد شناسایی E31 بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ به تولد رسید. این خودرو گرند تورر (GT) دو نفره با پیشرانه‌های V8 و V12، به یکی از زیباترین محصولات تولیدی این برند آلمانی بدل شد. نسل دوم این خودرو با تاخیر بسیار زیاد در سال ۲۰۱۸ با کد شناسایی G15 به عنوان رقیب نسخه کوپه کلاس S مرسدس بنز به بازار معرفی شد.

جدا از مبحث زیبایی شناختی، سری ۸ نسل دوم با تجهیز به پیشرانه ۴.۴ لیتری تویین توربو مخصوصا در نسخه M8 کامپتیشن، با توان ۶۱۷ اسب بخاری، گشتاور ۷۵۰ نیوتون.متری و شتاب اولیه ۳.۲ ثانیه‌ای، به عنوان اولین سری ۸ دوران مدرنیته در آینده شناخته خواهد شد. در نتیجه می‌توان انتظار داشت این نسل سری ۸ به عنوان یک کلاسیک ارزشمند کلکسیونی در آینده به حساب آید.

۷. مرسدس بنز SLS AMG

نمایی از مرسدس بنز SLS AMG

کمپانی محبوب و لوکس مرسدس بنز در دهه ۱۹۵۰ میلادی مدلی تحت عنوان 300SL را در تیراژ تولید محدود و قیمت قابل توجه روانه بازار کرد که با داشتن سابقه طراحی مسابقه‌ای، از سطح تکنولوژی بسیار جلوتر از زمان و علکرد فنی استثنایی برخوردار بود. بارزترین نکته این خودرو استفاده از شاسی لوله‌ای و درهای بالا رونده بود که به درهای گولوینگ (Gullwing) مشهور شد. بسیاری از خودروسازان از جمله خودروسازان تولید محدود آمریکایی چون بریکلین (Bricklin) و دلورین (DMC) تلاش کردند این سبک مهندسی را در ساختاری ارزان‌قیمت به کار گیرند.

بدون تردید موفق‌ترین بازخلق این اثر مهندسی/هنری متعلق به تلاش مدرن مرسدس بنز در مدل استثنایی و گران قیمت SLS AMG است که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ روانه بازار شد. اولین هدف در طراحی این کوپه اسپرت دو نفره، بازخلق درهای گولوینگ مدل 300SL دوران قدیم بود. در نتیجه مدل SLS AMG با ساختاری مشابه، از درهای گولوینگ بهره گرفت. خوشبختانه این ابرخودرو گران قیمت به پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 به طراحی AMG مجهز شد که در قدرتمندترین نسخه (مدل Black Series) قدرتی برابر با ۶۲۲ اسب بخار، گشتاوری معادل ۶۳۵ نیوتون.متر و شتاب اولیه ۳.۲ ثانیه‌ای دارد و از گیربکس اتوماتیک هفت سرعت دو کلاچ (7DCT) و ساختار سنتی پیشرانه جلو/متحرک عقب (FR) بهره می‌گیرد.

این خودرو اسپرت اشتوتگارتی در آینده دور به یکی از محبوب‌ترین و ارزنده‌ترین کلاسیک‌های آلمانی بدل خواهد شد.

۸. خانواده HEMI Hellcat کرایسلر

نمایی از HEMI Hellcat کرایسلر

خانواده پیشرانه‌های HEMI سوپرشارژر ۶.۲ لیتری V8 کرایسلر در سال ۲۰۱۵ و با معرفی نسخه هلکت چلنجر به بازار عرضه شد. این پیشرانه ۷۰۷ اسب بخاری ۸۸۰ نیوتون.متری در نسخه Red Eye به ۷۹۷ اسب بخار و ۹۶۰ نیوتون.متر ارتقا یافت و توانست طی سال‌های متمادی، عنوان قدرتمندترین پیشرانه V8 پرخوران (سوپرشارژر یا توربوشارژر) تولید انبوه جهان را به خود اختصاص دهد.

این پیشرانه در طیف مختلفی از خودروهای تولیدی زیرمجموعه‌های کرایسلر از جمله داج چلنجر هلکت، داج چارجر هلکت، داج دورنگو، جیپ ترک هاوک و رام 1500 TRX به کار گرفته شد و در هر سگمنت تولیدی، عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین خودرو تولید انبوه کلاس را به خود اختصاص داد. در نتیجه هر خودرو تولیدی مجهز به خانواده پیشرانه‌های Hellcat و Red Eye به محبوب‌ترین و ارزنده‌ترین تولیدات زیرمجموعه‌های کرایسلر بدل شد که همگی پس از پایان بازه تولید با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شدند. به همین دلیل تمامی محصولات تولیدی کرایسلر مجهز به این پیشرانه‌ها، به عنوان برترین محصولات تولیدی جهان در کلاس منحصر به فرد خود، در آینده دور به کلاسیک‌های گران قیمت کلکسیونی بدل خواهند شد.

نسخه برتری از پیشرانه هلکت با نام دیمن (Demon) نیز به تولید رسید که با ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۴۵ نیوتون.متر گشتاور، به قدرتمندترین پیشرانه V8 تولیدی جهان در خودرو داج چلنجر دیمن بدل شد. این خودرو اما به دلیل ذات تولید محدود خود از همان ابتدا به عنوان یک خودرو ارزنده و قیمتی شناخته شد و به همین دلیل در این لیست جای نمی‌گیرد.

۹. نیسان GT-R

نمایی از نیسان GT-R

نسخه GT-R برند نیسان یکی از برترین محصولات عملکرد محور تولیدی تاریخ نیسان به شمار می‌آید. این خودرو سوپر اسپرت کوپه دو نفره، از پیشرانه ۳.۸ لیتری V6 تویین توربو و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل با گیربکس شش سرعت اتوماتیک بهره می‌گیرد. قدرتمندترین نسخه این ابرخودرو ژاپنی با نام GT-R50 قادر به تولید ۷۱۰ اسب بخار نیرو و ۷۸۰ نیوتون.متر گشتاور است که شتاب اولیه ۲.۹ ثانیه‌ای برای آن به ارمغان می‌آورد.

تقریبا تمامی نسل‌های مدل GT-R نسخه‌های کلکسیونی ارزشمند به شمار می‌آیند اما مدل GT-R50 بدون تردید جدی‌ترین رقیب برای خودرهای عملکرد محور کلاس جهانی نظیر داج وایپر، شورولت کوروت، فورد GT، لامبورگینی آونتادور و انواع فراری است. جدیدترین نسل این خودرو با کد شناسایی R35 در سال ۲۰۰۹ به بازار معرفی شد و امروز همچنان در خط تولید قرار دارد، اما انتظار می‌رود نیسان به زودی نسل جایگزین این مدل را در پنج سال پیش رو به بازار معرفی کند. R35 GT-R50 در آینده دور یکی از ارزشمندترین کلاسیک‌های کلکسیونی ژاپنی خواهد بود.

۱۰. تویوتا پریوس

نمایی از تویوتا پریوس

هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که مدل پریوس کمپانی تویوتا به عنوان یکی از زشت‌ترین و منفورترین خودروهای جهان، زمانی موفق شود چنین محبوبیت و شهرتی پیدا کند. پریوس بدون ترید یکی از موفق‌ترین خودروهای جهان از کلاس خودروهای هیبرید (برقی/بنزینی) است که شهرتش را مدیون مصرف بسیار پایین، قیمت منطقی و استهلاک بسیار کم است.

پریوس در سال ۱۹۹۷ و تنها به منظور ارائه یک خودرو بسیار کم مصرف ترکیبی (هیبرید) روانه بازار جهانی شد و به دلیل ذات مهندسی بسیار دقیق و دستیابی به هدف ابتدایی، به سرعت میان مشتریان خودروهای اقتصادی و پاک محبوب شد. این خودرو نه چندان جذاب که نسل چهارم خود را از سال ۲۰۱۵ بر خط تولید دارد، هرگز خودرویی عملکرد محور و لذت‌بخش به حساب نیامد، اما از دیدگاه کلکسیونی به دلیل شهرتی که از عملکرد بی‌نقص و قیمت رقابتی خود به دست آورد، در آینده به یکی از خودروهای کلاسیک ارزشمند از دیدگاه تاریخی بدل خواهد شد.

فروش فوری خودرو

تالیف و نوشته: شهاب انیسی