خودروهای ۵۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۲)

۳ آبان ۱۴۰۲ خودروهای ۵۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۲)

قیمت خودرو در بازار ایران همچنان در سربالایی تخته گاز می‌راند و قصد حرکت در مسیر ثبات و سرازیری را ندارد. افزایش قیمت‌ها در روزهای ابتدایی آذر ماه ۱۴۰۱ طوری بوده که پراید ۱۱۱ هاچبک ۲۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود و قیمت پراید ۱۳۱ به مرز ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. شرایط این روزهای کشور و پایان ناموفق مذاکرات احیای برجام، نرخ برابری ریال در برابر دلار را به ۳۶ هزار تومان رسانده و در کنار تورم ۴۰ – ۵۰ درصدی، قیمت روز خودرو را به سمت اعداد بالاتر هل داده تا خرید خودرو و فروش خودرو همچنان راکد بماند. با گذشت یک ماه از اعلام اسامی شرکت‌های واردکننده و خودروهای مجاز وارداتی، هنوز خبر جدیدی از واردات خودرو اعلام نشده و البته ورود این ماشین‌ها نیز نمی‌تواند موجب کاهش قیمت‌ها شود. با غیرفعال شدن سامانه یکپارچه فروش خودرو، شرکت‌های داخلی محصولاتشان را در بورس کالا و ارزان‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کنند، با این حال بعضی از این خودروها مثل شاهین فروش موفقی در بورس نداشته است.

ام وی ام X22

اتوماتیک – اسپرت اکسلنت – مدل ۱۴۰۰ – ۵۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک – اسپرت اکسلنت – مدل ۱۳۹۹ – ۵۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنده‌ای – اسپرت لاکچری – مدل ۱۴۰۱ – ۵۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنده‌ای – اسپرت لاکچری – مدل ۱۴۰۰ – ۵۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X22 اسمی است که مدیران خودرو برای عرضه چری تیگو ۲ در ایران انتخاب کرده است. این خودرو را در اصل باید مدل کراس اوور ام وی ام ۳۱۵ دانست. این کراس‌اوور چینی در سال ۹۶ با جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته به دست مشتریان ایرانی رسید. ام وی ام X22 در ۴ تیپ لاکچری، اسپرت، اکسلنت و اسپرت اکسلنت عرضه می‌شود که هر کدام تفاوت‌های جزیی با هم دارند. تیپ اسپرت اکسلنت ترکیبی از دو تیپ اسپرت و اکسلنت است و ویژگی‌های هر دو تیپ را دارد که شامل سقف مشکی، حالت رانندگی اسپرت، گارد و رکاب می‌شود.

اینرودز

مدل ۱۴۰۱ – ۵۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اینرودز ون باری کوچکی، محصول دانگ فنگ چین است که توسط بهمن موتور مونتاژ و به مشتریان ایرانی عرضه می‌شود. پیشرانه ۱.۵ لیتری اینرودز ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد، اما برای این موتور برای ماشینی که با ظرفیت کامل بارگیری، ۲ تن وزن پیدا می‌کند، ضعیف به نظر می‌رسد. فضای بار اینرودز ۵.۱ مترمکعب است و می‌توان حداکثر ۷۲۵ کیلوگرم بار را با آن حمل کرد. مزیت اینرودز در بازار ایران، ابعاد جمع و جور است و برای حمل بار در شهرهای شلوغ و پرترافیک به کار می‌آید.

برلیانس H330

دنده‌ای – مدل ۱۴۰۰ – ۵۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس H330 از سری H300 برلیانس و نسخه سدان H320 است. این خودرو از سال ۹۴ زیر پای مشتریان ایرانی قرار دارد و در آخرین به‌روزرسانی، با موتور ۱.۶ لیتری و جعبه دنده جدید عرضه می‌شود. استفاده از زنجیر تایم باعث شده تا رانندگان دیگر دغدغه‌ای درباره پاره شدن تسمه تایم نداشته باشند. هر چند این خودرو بزرگ‌تر از سدان برلیانس H230 است اما صندوق عقبش ۴۰ لیتر گنجایش کمتری دارد.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

اتوماتیک – مدل ۱۳۹۹ – ۵۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷ صندوقدار ۱۰ سال بعد از پژو ۲۰۶ صندوقدار توسط ایران خودرو معرفی شد. این خودرو هم مثل پژو ۲۰۶ SD خاص بازار ایران طراحی شده و در فرانسه یا دیگر کشورها خبری از ۲۰۷ با این شکل و شمایل نیست. مشخصات فنی مدل صندوقدار هیچ تفاوتی با مدل هاچبک ندارد و از نظر آپشن هم فقط فرمان برقی و آینه بغل تاشو برقی دارد.

جک J4

مدل ۱۴۰۱ – ۵۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک J4 در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) به مشتریان چینی معرفی شد و سال ۱۳۹۷ به بازار ایران رسید. این خودرو سدان ارزان‌ترین محصول جک است و شباهت‌هایی به مدل جک J3 دارد. این خودرو به گیربکس CVT مجهز شده و با مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در صد کیلومتر، جزو کم‌مصرف‌های بازار است. کرمان موتور سری جدید جک جی۴ را در تابستان ۱۴۰۱ با آپشن‌های جدیدی شامل سیستم کنترل پایداری، ترمز عقب دیسکی، چراغ روز و نشانگر دنده روانه بازار کرد.

دانگ فنگ H30 کراس

مدل ۱۳۹۸ – ۵۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دانگ فنگ H30 کراس از سال ۹۴ تا ۹۹ در کارخانه ایران خودرو، روی پلتفرم قدیمی سیتروئن و با موتور پژو ۲۰۶ تولید می‌شد. این هاچبک قدبلند در سال ۹۵ به دست مشتریان رسید و یکی از رقبای ارزان‌قیمت رنو ساندرو استپ ‌وی محسوب می‌شود. امکانات و آپشن‌های H30 کراس بیشتر از رقیب فرانسوی‌اش است، اما کیفیت ساخت پایینی دارد. همچنین به دلیل مشترک بودن بعضی از قطعات آن با پژو ۲۰۶ و رانا، هزینه کمتری نسبت به دیگر خودروهای چینی روی دست راننده می‌گذارد.

دنا پلاس

۵ دنده دستی – توربو – مدل ۱۴۰۱ – ۵۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

۶ دنده دستی – توربو – مدل ۱۴۰۱ – ۵۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک – توربو – مدل ۱۴۰۰ – ۵۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک – توربو – مدل ۱۳۹۹ – ۵۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا پلاس دو سال بعد از عرضه دنا، در سال ۹۶ به بازار آمد. این خودرو مدل اسپرت دنا است که تغییراتی در طراحی ظاهری، مشخصات فنی و آپشن‌ها داشته. دنا پلاس توربو در سال ۹۷ به دست مشتریان رسید و تفاوتش با مدل ساده دنده‌ای، فقط افزوده شدن توربو به پیشرانه بود و البته ظاهر اسپرت‌تری پیدا کرد. دنا پلاس در ابتدا امکانات و آپشن‌های متنوعی داشت، اما از سال ۹۷ بعضی از این آپشن‌ها مثل سانروف، کیسه هوا جانبی و نویگیشن حذف شد. ایران خودرو برای افزایش عملکرد دنا پلاس، سری جدید محصولش را با گیربکس دستی ۶ سرعته به بازار فرستاده و آپشن‌هایی را که در دنا پلاس ۵ دنده حذف کرده بود، دوباره به فهرست امکانات مدل جدید اضافه کرده است.

زامیاد کارون

مدل ۱۴۰۱ – ۵۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

زامیاد کارون جدیدترین محصول زیرمجموعه سایپا است که تابستان ۱۴۰۱ معرفی و روانه بازار شد. کارون نسخه مونتاژی دوکابینه فودای لایون F16 چینی است و مدل تک کابینه این وانت، قبلا با اسم پادرا پلاس توسط زامیاد به بازار آمده است. پیشرانه‌ای که برای کارون در نظر گرفته شده، همان موتور ۲.۴ لیتری است که در وانت نیسان و همین طور دیگر وانت‌های زامیاد به کار رفته است و ۹۴ اسب بخار قدرت دارد. لیست آپشن‌های زامیاد کارون هم نسبت به محصولات قبلی این خودروساز تغییر چندانی نداشته و به‌روزترین آپشن موجود در این وانت، سنسور عقب است.

لیفان X60

مدل ۱۳۹۷ – ۵۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

لیفان X60 کراس‌اوور جمع و جور تک‌دیفرانسیل شهری است که کرمان موتور در اوایل دهه ۹۰ با جعبه دنده دستی به بازار ایران آورد و سال ۱۳۹۵ گیربکس CVT روی آن قرار داد. طراحی ظاهری قابل قبول و مشخصات فنی مناسب موجب شد تا فروش خوبی را در کشور تجربه کند. مدل اتومات از نظر ظاهری و فنی تفاوتی با مدل دستی ندارد و فقط دوربین عقب و سیستم پخش دی وی دی به آپشن‌های آن اضافه شده است. این خودرو با گیربکس‌های مختلف ۱۳۹۷ در کرمان موتور مونتاژ می‌شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو