خودروهای ۶۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

۴ آبان ۱۴۰۱ خودروهای ۶۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

بازار خودرو در هفته گذشته (۵ تا ۱۱ آذر ماه)، شاهد جهش قیمت‌ها بود و حتی عرضه خودروهای جدید در بورس کالا هم نتوانست جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد. با مقایسه میانگین قیمت‌ها در روزهای گذشته، مشخص شد که متوسط سطح قیمت در بازار خودرو ۵.۱ درصد افزایش پیدا کرده و خودروهای تولید داخل ۱۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان گران شده‌اند. دلیل جهش قیمتی، برگشت نرخ دلار به کانال ۳۶ هزار تومانی و افزایش انتظارات تورمی است. از ابتدای سال، فعالان بازار خرید خودرو و فروش خودرو را متوقف کرده و به انتظار احیای توافق برجام و آزادسازی دلارهای بلوکه نشسته بودند و به همین خاطر قیمت‌ها رشد شدیدی نداشت، اما با لغو مذاکرات ایران و کشورهای خارجی و ناامیدی خریداران و فروشندگان از این موضوع، فنر بازار خودرو رها شد تا عقب‌ماندگی قیمت‌ها جبران شود.

ام وی ام X22

اتوماتیک – اسپرت لاکچری – مدل ۱۴۰۱ – ۶۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X22 مدل کراس‌اوور ام وی ام ۳۱۵ است که در پایان سال ۹۵ و با مونتاژ در کارخانه مدیران خودرو به بازار آمد. تیپ اسپرت اکسلنت ترکیبی از دو تیپ اسپرت و اکسلنت شامل سقف مشکی، حالت رانندگی اسپرت، گارد و رکاب اسپرت است و بعد از اضافه شدن امکانات جدیدی مثل حسگر فشار باد تایر، کنترل کشش، کمکی در حرکت سربالایی، کنترل پایداری و ترمز کمکی، نامش به اکسلنت اسپرت تغییر پیدا کرد. ام وی ام X22 با دو گیربکس اتومات و دستی در بازار موجود است که حدود ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.

ام وی ام X22 پرو

اکسلنت – مدل ۱۴۰۰ – ۶۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X22 پرو نسل جدید ام وی ام X22 است که در آذر ماه ۱۴۰۰ رونمایی شد و کمی بعد به دست مشتریان رسید. ظاهر مدل جدید X22 به خصوص در نمای جلو تفاوت زیادی با نسل قبلی دارد و جذاب‌تر شده و دارای همان جلوپنجره کهکشانی محصولات جدید چری است. علاوه بر تغییرات ظاهری، گیربکس و پیشرانه جدیدی هم روی ام وی ام X22 پرو نصب شده و مانورپذیری بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد. همچنین برای اولین بار آپشن‌هایی مثل فرمان برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد در ارزان‌ترین کراس‌اوور نسل جدید مدیران خودرو دیده می‌شود.

ام وی ام X33 S

گیربکس CVT – مدل ۱۳۹۹ – ۶۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X33 S خودرو کراس‌اوور است که توسط مدیران خودرو مونتاژ و از سال ۱۳۹۵ در بازار ایران عرضه می‌شود. این شاسی‌بلند سومین فیس‌لیفت چری تیگو ۳ است که با اسم متفاوتی در بازار ایران به فروش می‌رسد. کراس‌اوور X33 S نیوفیس یکی از جدیدترین محصولات چری و تولید سال ۲۰۲۰ است و به همین خاطر، ظاهر مدرن و به‌روزی دارد. نسل قبلی این خودرو دارای گیربکس CVT بود که در مدل جدید تبدیل به گیربکس اتومات شده است. کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، اتولایت، سنسور باد تایر، فرمان برقی و گرمکن صندلی جلو از آپشن‌های جدید ام وی ام X33 S نیوفیس است.

برلیانس کراس

مدل ۱۳۹۸ – ۶۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس کراس هاچبک بزرگی با ظاهری شبیه کراس‌اوورها است. این خودرو از سال ۲۰۱۴ به عنوان مدل کراس برلیانس H320 در بازار چین معرفی شد و از سال ۹۶ در کارخانه پارس خودرو تولید می‌شود. برلیانس کراس از نظر نوع بدنه، رقیب ساندرو استپ وی است اما به خاطر آپشن‌ها و همین طور کیفیت ساخت نمی‌تواند با خودرو فرانسوی رقابت نزدیکی داشته باشد.

برلیانس H320

اتوماتیک – مدل ۱۳۹۹ – ۶۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک – مدل ۱۴۰۰ – ۶۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس H320 از سال ۱۳۹۳ توسط پارس خودرو تولید می‌شود. برلیانس H320 با بدنه هاچبک و برلیانس H330 با بدنه سدان در بازار ایران موجود است. با وجود تفاوت نوع بدنه، طراحی ظاهری این خودروها هیچ تفاوتی با هم ندارد و از نظر آپشن و مشخصات فنی هم یکسان هستند. در سال ۱۳۹۶، پارس خودرو پیشرانه ۱.۶۵ لیتری را زیر کاپوت هاچبک قرار داد که قدرت بیشتر و شتاب سریع‌تری از مدل‌های ۱.۵ لیتری دارد. برلیانس H320 برعکس رقبایشان دارای زنجیر تایم هستند و از این لحاظ، رانندگان دیگر نگرانی بابت پاره شدن تسمه تایم نخواهند داشت.

برلیانس H330

اتوماتیک – مدل ۱۳۹۹ – ۶۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس H330 از سری H300 برلیانس و نسخه سدان H320 است و از سال ۹۴ زیر پای مشتریان ایرانی قرار دارد. در آخرین به‌روزرسانی، با موتور ۱.۶۵ لیتری و جعبه‌دنده جدید عرضه می‌شود. استفاده از زنجیر تایم باعث شده تا رانندگان دیگر دغدغه‌ای درباره پاره شدن تسمه تایم نداشته باشند. هر چند این خودرو بزرگ‌تر از سدان H230 است اما صندوق عقبش ۴۰ لیتر گنجایش کمتری دارد.

بسترن B30

مدل ۱۳۹۸ – ۶۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

بسترن B30 از سال ۱۳۹۶ و توسط گروه خودروسازی بهمن به دست مشتریان ایرانی رسید. این خودرو محصول شرکت چینی FAW و تولید سال ۲۰۱۵ میلادی است. این سدان بر روی پلتفرم فولکس واگن آلمان ساخته شده و از مدل B50 بزرگ‌تر است. بسترن B30 دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که فقط ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد و در کنار ضرایب نامناسب دنده باعث می‌شود تا کشش کمی در سربالایی‌ها داشته باشد.

پژو ۲۰۷

اتوماتیک – پانوراما – مدل ۱۴۰۰ – ۶۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک – رینگ فولادی – مدل ۱۴۰۰ – ۶۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ است که با امکانات بیشتر از مدل قبلی، یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخلی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید و عرضه می‌شود. این خودرو در سال ۹۵ زیر پای مشتریان قرار گرفت و نسخه مجهز به سقف پانوراما نیز در سال ۹۹ به بازار آمد. چراغ‌های جلو، آینه و جلوپنجره از نو طراحی و بالای داشبرد هم یک نمایشگر لمسی استفاده شده است.

تارا

اتوماتیک – مدل ۱۴۰۱ – ۶۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تارا جدیدترین خودرو ملی است که ایران خودرو طراحی و تولید و روانه بازار کرده است. این خودرو روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته و به نوعی فیس‌لیفت این سدان فرانسوی هم محسوب می‌شود. تارا در سال ۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و یک سال بعد مدل اتومات آن از طریق طرح‌های پیش فروش ایران خودرو عرضه شد. شکل و شمایل تارا در مقایسه با خودروهای داخلی به‌روزتر و جدیدتر است و همچنین از مدل جدید پیشرانه TU5P که روی پژو ۳۰۱ وجود داشت، استفاده می‌کند.

فردا ۵۱۱

مدل ۱۴۰۰ – ۶۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا FMC ۵۱۱ نام ایرانی است که فردا موتورز روی نسل دوم چانگان آلسوین گذاشت. سدان جمع و جور FMC 511 در سال ۱۴۰۰ به بازار ایران آمد. این خودرو بعد از سه کراس‌اوور، چهارمین محصول فردا موتورز و اولین سدان کمپانی ایرانی است. فردا ۵۱۱ آپشن‌های به‌روزی مثل گیربکس دوکلاچه، شیب‌سنج و استارت استاپ دارد، اما امکاناتی مثل کروز کنترل و دوربین جانبی در نسخه ایرانی حذف شده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو