مقایسه خودروهای ۱۶ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

۲۵ مهر ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۶ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

خودرو ۱۶ هزار دلاری جزو ارزان‌قیمت‌ترین خودرو در بازارهای جهانی مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه محسوب می‌شود و خرید خودرو با این قیمت برای اقشار متوسط این کشورها کار چندان سخت و پیچیده‌ای به حساب نمی‌آید. در صورتی که ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا ایرانی‌ها علاوه بر محروم بودن از جدیدترین و به‌روزترین محصولات کمپانی‌های معتبر، مجبور باشند ماشین‌های مونتاژی را که طراحی آنها به یک دهه قبل یا بیشتر برمی‌گردد، با قیمت‌های نامناسب خریداری کنند.

قیمت خودرو در کشورهایی که به سیستم آزاد تجارت جهانی متصل هستند، چندین ماه ثابت می‌ماند، اما قیمت روز ماشین در ایران، به دلیل شرایط خاص اقتصادی، همیشه سیر صعودی دارد.

قیمت خودروها در جهان و ایران

گک GA4

۱۶،۰۱۰ دلار

بایک D50

۱۶،۰۶۰ دلار

بستیون T33

۱۶،۰۶۰ دلار

کیا ریو

۱۶،۲۵۰ دلار

دانگ فنگ A30

۱۶،۳۰۰ دلار

پژو ۳۰۱

۱۶،۳۱۰ دلار

نیسان سنترا

۱۶،۳۱۰ دلار

جیلی امگراند X7

۱۶،۳۳۰ دلار

گریت وال وینگل ۷

۱۶،۳۹۰ دلار

سوزوکی گرند ویتارا

۱۶،۴۹۰ دلار

بایک X35

۱۶،۵۴۰ دلار

تویوتا اوربن کروزر

۱۶،۵۸۰ دلار

میتسوبیشی میراژ

۱۶،۵۹۰ دلار

شورولت اسپارک

۱۶،۶۰۰ دلار

رنو داستر

۱۶،۶۱۰ دلار

نیسان سانی

۱۶،۶۱۰ دلار

هیوندای اکسنت

۱۶،۶۴۰ دلار

جیلی بینری

۱۶،۶۵۰ دلار

جک S3

۱۶،۷۲۰ دلار

هوندا سیتی

۱۶،۷۲۰ دلار

ام جی استور

۱۶،۸۳۰ دلار

تویوتا یاریس

۱۶،۸۵۰ دلار

نیسان کیکس

۱۶،۸۵۰ دلار

تویوتا ریز

۱۶،۹۴۰ دلار

سوزوکی XL6

۱۶،۹۶۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در مهر ماه ۱۴۰۲، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۵۰ هزار تومان است، ۱۶ هزار دلار معادل ۸۰۰ میلیون تومان و ۱۷ هزار دلار معادل ۸۵۰ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان آورده شده است.

پژو ۲۰۷ پانوراما

۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا پلاس

۸۰۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X22 پرو (دنده‌ای)

۸۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X22 (اتوماتیک)

۸۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا ریو

قیمت جهان: ۸۱۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۵۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا ریو سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان جانشین پراید معرفی شد و جدیدترین فیس‌لیفت آن که ۲۰۰۲ به بازارهای جهانی عرضه شده بود، سال ۱۳۸۳ خورشیدی به بازار ایران رسید و روی خط مونتاژ سایپا قرار گرفت. با وجود اینکه ریو آپشن خاصی نداشت، اما طی هشت سال، فروش موفقی در بازار ایران رقم زد. بعد از توقف تولید این سدان کره‌ای توسط سایپا، کیا ریو ۲۰۱۷ (نسل سوم) به صورت وارداتی به جاده‌های کشور رسید، ولی نتوانست موفقیت نسل اول را تکرار کند.

کیا ریو ۲۰۲۳ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو است که با قیمت ۸۱۲ میلیون تومانی در کشورهای همسایه ایران خرید و فروش می‌شوند و جزو ارزان‌قیمت‌های بازارهای جهانی محسوب می‌شوند. با این حال، ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا قیمت مدل ۵ سال قبل آن برای ایرانی‌ها ۷۳۸ میلیون تومان گران‌تر دربیاید. مدل ۲۰۲۳ کیا ریو آخرین نسخه از این خودرو اقتصادی کره‌ای است که در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

سوزوکی گرند ویتارا

قیمت جهان: ۸۲۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سوزوکی گرند ویتارا یکی از باسابقه‌ترین خودروهایی است که در ایران مونتاژ می‌شود. نسل سوم این خودرو از سال ۱۳۸۵ روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و در این مدت چند باری دچار تغییرات و به‌روزرسانی شده است. سه سال بعد از عرضه فیس لیفت جدید سوزوکی گرند ویتارا در سال ۱۳۹۵، فروش خودرو با چهره جدید و جعبه دنده اتوماتیک به ایرانی‌ها صورت گرفت.

جدیدترین مدل ویتارا ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده، کمی کوچک‌تر شده و از موتورهای کم‌حجم‌تر و بهینه‌تری استفاده می‌کند و مردم دیگر کشورها برای خرید آن فقط یک‌چهارم پولی است که ما برای مدل ۱۳۹۸ نسل سوم هزینه می‌کنیم، می‌پردازند.

میتسوبیشی میراژ

قیمت جهان: ۸۲۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۱۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی میراژ ارزان‌ترین خودرو وارداتی در بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو هاچبک برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ وارد کشور شد اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و فیس‌لیفت نسل ششم آن در زمستان سال ۱۳۹۵ با چهره‌ای جذاب‌تر و امکانات بیشتر به دست مشتریان ایرانی رسید. موتور ۱.۲ لیتری میراژ ۷۹ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از قدرت هاچبک‌های تیبا ۲ و کوییک سایپا است، اما آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و ورود و استارت بدون کلید را می‌توان در این هاچبک کوچک ژاپنی پیدا کرد.

آخرین مدل میراژ در بازار ایران برای سال ۲۰۱۸ است و به دلیل ممنوعیت واردات که از چهار سال پیش اعمال شده، مدل‌های جدیدتر آن به کشور نرسیده است. در صورتی که مدل ۲۰۲۳ این هاچبک در کشورهای همسایه حدود ۳۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر به دست مشتریان می‌رسد.

رنو داستر

قیمت جهان: ۸۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو داستر کراس‌اووری است که روی پلتفرم رنو ال ۹۰ ساخته شده است. این خودرو را زیرمجموعه اقتصادی‌ساز رنو، داچیا تولید کرده و به همین خاطر یکی از ارزان‌ترین خودروهای کراس‌اوور در جهان است. این ماشین در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و دو تیپ SE و PE به بازار ایران رسید که از نظر آپشن‌هایی شامل کروز کنترل و کنترل پایداری تفاوت دارند.

رنو داستر یا داچیا داستر ۲۰۲۲ در بازارهای همسایه ایران، سه برابر ارزان‌تر از خودرویی است که ایرانی‌ها برای خرید مدل ۲۰۱۸ آن ۲ میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

هیوندای اکسنت

قیمت جهان: ۸۳۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای اکسنت یکی از محصولات خودروساز معروف کره‌ای است که از سال ۹۶ در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شد و آخرین مدل آن نیز برای سال ۱۳۹۷ است. این خودرو در کره جنوبی با دو بدنه سدان و هاچبک تولید می‌شود که فقط مدل سدان مونتاژی در ایران قابل خرید است. مدل مونتاژی این خودرو به جز روکش چرمی صندلی‌ها، هیچ تفاوتی با مدل فول وارداتی ندارد. اکسنت کرمان موتور مثل مدل فول‌آپشن وارداتی به تهویه دیجیتال، فرمان برقی و نویگیشن مجهز است.

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ نسل پنجم این سدان کره‌ای است که با اسامی ورنا و سولاریس نیز در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. جدیدترین فیس‌لیفت اکسنت در سال ۲۰۲۰ با جلوپنجره جدید هیوندای و طراحی جذاب‌تر عرضه شد. خرید نسل چهارم و مدل ۲۰۱۷ این خودرو در بازار ایران، دو برابر بیشتر از بازار جهانی برای مشتریان آب می‌خورد.

جک S3

قیمت جهان: ۸۳۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۹۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S3 کراس‌اوور جمع و جور JAC Motor است که روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) در چین رونمایی شد و در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ شمسی) به دست مشتریان چینی رسید. دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) تغییراتی روی جک S3 اعمال و مدل فیس‌لیفت آن به بازار آمد. اما ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۶ با این خودرو آشنا شدند، البته نه مدل فیس‌لیفت، بلکه مدل اولیه‌ای که در سال ۱۳۹۲ تولید شده بود. جدیدترین فیس‌لیفت S3 در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و ظاهر به‌روزتری پیدا کرده است.

جک S3 علاوه بر ایران، در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم مشتریانی دارد و ساکنان امارات می‌تواند مدل ۲۰۲۲ این کراس اوور را با پرداخت ۸۳۶ میلیون تومان خریداری کنند، در صورتی که مشتریان ایرانی برای خرید خودرویی که طراحی ظاهری آن به ۹ سال قبل برمی‌گردد، ۱۳۴ میلیون تومان بیشتر هزینه کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو