مقایسه خودروهای ۱۸ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

۱ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۸ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

خودروهای ۱۸ هزار دلاری در بیشتر کشورهای جهان جزو ارزان‌قیمت‌های بازار محسوب می‌شوند و برای همه سلیقه‌ها و استفاده‌ها گزینه مناسبی با این رنج قیمتی پیدا می‌شود. خرید خودرو با ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار دلار در بازار خودرو جهان مثل این است که با ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان یک دستگاه خودرو در ایران بخریم. البته ناگفته نماند که با ۱۸ هزار دلار می‌توان مدل ۲۰۲۲ ماشین‌هایی مثل رنو داستر، سیتروئن C3، کیا سراتو، کیا ریو و سوزوکی ویتارا را خریداری کرد، در صورتی که تحریم‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت باعث شده تا فقط مدل‌های قدیمی این ماشین‌ها در بازار ایران موجود باشد که برای خرید آنها نیز باید دو سه برابر بیشتر از بقیه مناطق جهان پول پرداخت کنیم.

قیمت خودروها در جهان و ایران

هوندا سیتی

۱۸،۰۷۰ دلار

اشکودا کوشاک

۱۸،۱۴۰ دلار

کیا سول

۱۸،۱۸۰ دلار

گک GS4

۱۸،۱۸۰ دلار

رنو داستر

۱۸،۲۱۰ دلار

سیتروئن C3 ایرکراس

۱۸،۲۱۰ دلار

کیا سراتو

۱۸،۲۴۰ دلار

سوزوکی گرند ویتارا

۱۸،۳۰۰ دلار

نیسان کیکس

۱۸،۳۸۰ دلار

نیسان ورسا

۱۸،۳۹۰ دلار

پژو ۲۰۸

۱۸،۴۴۰ دلار

تویوتا کرولا

۱۸،۴۴۰ دلار

رنو مگان

۱۸،۴۴۰ دلار

میتسوبیشی میراژ

۱۸،۴۵۰ دلار

فولکس واگن تایگون

۱۸،۴۷۰ دلار

پژو پارتنر

۱۸،۴۹۰ دلار

ام جی ZS

۱۸،۵۱۰ دلار

بستیون T55

۱۸،۵۱۰ دلار

فیات ۵۰۰

۱۸،۵۱۰ دلار

کیا سلتوس

۱۸،۵۱۰ دلار

مکسوس G50

۱۸،۵۱۰ دلار

مزدا ۲

۱۸،۵۷۰ دلار

جک T8

۱۸،۵۷۰ دلار

ام جی استور

۱۸،۶۲۰ دلار

تویوتا اوربن کروزر

۱۸،۶۶۰ دلار

کیا اپتیما

۱۸،۷۰۰ دلار

جک S4

۱۸،۷۰۰ دلار

رنو کولئوس

۱۸،۷۰۰ دلار

هیوندای النترا

۱۸،۷۸۰ دلار

کیا کارنز

۱۸،۸۳۰ دلار

ام جی GT

۱۸،۸۶۰ دلار

هیوندای کرتا

۱۸،۹۱۰ دلار

ام جی ۶

۱۸،۹۲۰ دلار

چری تیگو ۷

۱۸،۹۶۰ دلار

همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در مهر ماه ۱۴۰۱، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۴۰ هزار تومان است، ۱۸ هزار دلار معادل ۷۲۰ میلیون تومان و ۱۹ هزار دلار معادل ۷۶۰ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۷۲۰ تا ۷۶۰ میلیون تومان آورده شده است.

پژو ۲۰۷

۷۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تارا

۷۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا ۵۱۱

۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

گریت وال وینگل ۵

۷۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو داستر

قیمت جهان: ۷۲۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو داستر کراس‌اووری است که روی پلتفرم تندر۹۰ (داچیا لوگان) ساخته شده است. این خودرو را زیرمجموعه اقتصادی‌ساز رنو، داچیا تولید کرده و به همین خاطر یکی از ارزان‌ترین خودروهای کراس‌اوور در جهان است. این خودرو در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و دو تیپ SE و PE به بازار ایران رسید که از نظر آپشن‌هایی شامل کروز کنترل و کنترل پایداری تفاوت دارند.

رنو داستر یا داچیا داستر ۲۰۲۲ در بازارهای همسایه ایران، سه برابر ارزان‌تر از خودرویی است که ایرانی‌ها برای خرید مدل ۲۰۱۸ آن بیش از یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند.

کیا سراتو

قیمت جهان: ۷۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس لیفت سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد.

کیا سراتو ۲۰۲۳ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو به شمار می‌آید و بعد از ریو، ارزان‌ترین سدان کمپانی کره‌ای است. سراتو جدید ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده و با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۶.۷ ثانیه پر می‌کند. اختلاف قیمت سراتو ۲۰۲۳ با سراتو ۲۰۱۸ موجود در ایران، عجیب و غریب است و ایرانی‌ها مدل قدیمی‌تر را ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر می‌خرند.

سوزوکی گرند ویتارا

قیمت جهان: ۷۳۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۳۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سوزوکی گرند ویتارا یکی از باسابقه‌ترین خودروهایی است که در ایران مونتاژ می‌شود. نسل سوم این خودرو از سال ۱۳۸۵ روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و در این مدت چند باری دچار تغییرات و به‌روزرسانی شده است. سه سال بعد از عرضه فیس لیفت جدید سوزوکی گرند ویتارا در سال ۱۳۹۵، فروش خودرو با چهره جدید و جعبه دنده اتوماتیک به ایرانی‌ها صورت گرفت.

جدیدترین مدل ویتارا ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده، کمی کوچک‌تر شده و از موتورهای کم‌حجم‌تر و بهینه‌تری استفاده می‌کند و مردم دیگر کشورها برای خرید آن فقط یک‌سوم پولی که ما برای مدل ۱۳۹۸ نسل سوم هزینه می‌کنیم، می‌پردازند.

رنو مگان

قیمت جهان: ۷۳۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو مگان در اواسط دهه نود میلادی به فهرست محصولات خودروساز فرانسوی اضافه شد و تولید نسل دوم آن در سال ۱۳۸۷ با پیشرانه ۱.۶ لیتری در ایران آغاز شد. این سدان در سال ۱۳۸۸ با موتور ۲ لیتری روی خط تولید قرار گرفت و این روند تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت. تعدادی رنو مگان هم به صورت وارداتی به بازار ایران رسید و چندین دستگاه هاچبک و کابریولت آن هم وارد کشور شد.

رنو مگان علاوه بر ایران، در کشورهای همسایه، مثل ترکیه و امارات هم مشتریانی دارد و ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند مدل ۲۰۲۲ این سدان و هاچبک را با ۷۳۸ میلیون تومان خریداری کنند، در صورتی که مشتریان ایرانی برای خرید مدل دست دوم و کارکرده که خیلی قدیمی‌تر است، باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه کنند.

میتسوبیشی میراژ

قیمت جهان: ۷۳۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی میراژ ارزان‌ترین خودرو وارداتی در بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو هاچبک برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ وارد کشور شد اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و فیس‌لیفت نسل ششم آن در زمستان سال ۱۳۹۵ با چهره‌ای جذاب‌تر و امکانات بیشتر به دست مشتریان ایرانی رسید. موتور ۱.۲ لیتری میراژ ۷۹ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از قدرت هاچبک‌های تیبا ۲ و کوییک سایپا است، اما آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و ورود و استارت بدون کلید را می‌توان در این هاچبک کوچک ژاپنی پیدا کرد.

آخرین مدل میراژ در بازار ایران برای سال ۲۰۱۸ است و به دلیل ممنوعیت واردات که از سه سال پیش اعمال شده، مدل‌های جدیدتر آن به کشور نرسیده است. در صورتی که مدل ۲۰۲۳ این هاچبک در کشورهای همسایه ۲۶۰ میلیون تومان ارزان‌تر به دست مشتریان می‌رسد.

کیا اپتیما

قیمت جهان: ۷۴۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا اپتیما که در بعضی کشورها با نام کیا K5 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۶ و با نسل چهارم به ایران رسید. ظاهر محصول جدید کره‌ای‌ها چندان تفاوتی با نسل سوم آن ندارد، اما بیشترین مدل وارداتی اپتیما GT Line است که ظاهری جذاب‌تر و اسپرت‌تر از مدل‌های معمولی دارد. ارتفاع کمتر، رینگ‌های زیباتر، چراغ‌های اسپرت عقب، دیفیوزر سپر عقب، رکاب جدید، جایگزینی مه‌شکن روی سپر جلو با ورودی هوا و چراغ تکی جلو با قابلیت چرخش از مشخصه‌های اپتیما GT لاین است.

کیا اپتیما مدل ۲۰۲۳ ظاهر جذاب‌تر و جسورانه‌تری دارد و مثل نسل‌های قبلی روی پلتفرم مشترکی با هیوندای سوناتا ساخته شده. از سال ۲۰۲۱ نام اپتیما از روی این خودرو حذف شده و در بازارهای جهانی با نام کیا K5 شناخته می‌شود. کابین این خودرو میان‌رده شبیه‌های ماشین‌های لاکچری است و یک موتور ۱.۶ لیتری زیر کاپوت اپتیما قرار دارد. کیا K5 یا اپتیما ۲۰۱۷ با قیمت بیشتر از ۳ میلیارد تومان در ایران فروخته می‌شود و با جدیدترین مدل آن در بازارهای جهانی، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اختلاف دارد.

رنو کولئوس

قیمت جهان: ۷۴۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۴،۵۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو کولئوس همراه با کپچر و داستر، یکی از سه شاسی‌بلند خودروساز فرانسوی در بازار ایران است. مشتریان ایرانی از سال ۲۰۱۱ با این کراس‌اوور آشنا شده‌اند اما آخرین مدل‌های کولیوس در بازار ایران از نسل دوم است. این خودرو بعد از ادغام شرکت‌های رنو و نیسان تولید شده و به همین خاطر پلتفرم مشترکی با نیسان ایکس تریل دارد. رنو کولیوس دارای دو دیفرانسیل، موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گیربکس CVT X-TRONIC است.

شاسی‌بلند فرانسوی با مدل ۲۰۱۸ در بازار ایران موجود است، در حالی که مردم دیگر کشورها جدیدترین فیس‌لیفت رنو کولیوس را با مدل ۲۰۲۳ می‌توانند خریداری کنند که به پول ایران، ۷۴۸ میلیون تومان می‌شود. قیمت مدل ۲۰۲۳ کولیوس در بازارهای جهانی، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از مدل ۲۰۱۸ این خودرو در بازار ایران است.

هیوندای النترا

قیمت جهان: ۷۵۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای النترا با نسل پنجم و ششم توانست توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. ششمین نسل این سدان کره‌ای در سال ۲۰۱۷ توسط کرمان موتور و آسان موتور وارد کشور شد و با توجه به حذف رقیبش، یعنی تویوتا کرولا، فروش فوق‌العاده خوبی داشت. نسل جدید موتور بزرگ‌تری نسبت به نسل پنجم دارد.

محصولات کمپانی کره‌ای هیوندای در سراسر جهان به کیفیت ساخت و طراحی زیبا معروف‌اند و البته قیمت‌های خیلی کمتری از رقبای اروپایی دارند. النترا یکی از خودروهای پرطرفدار خارجی در ایران است که مدل ۲۰۱۸ آن برای ایرانی‌ها ۴ برابر گران‌تر از مدل ۲۰۲۳ برای خارجی‌ها درمی‌آید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو