مقایسه خودروهای ۱۹ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

۴ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۹ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

یکی از اهداف خودروسازان در بازارهای جهانی تولید خودرو با قیمت‌های کمتر از ۲۵ هزار دلار است و کمپانی‌های مهم و معتبری مثل هیوندای، میتسوبیشی، هوندا، کیا، تویوتا، رنو، مزدا، نیسان و… محصولاتی در این طیف قیمت دارند. خرید خودرو با این قیمت برای قشر متوسط مردم کشورها راحت‌تر است و سود بیشتری برای شرکت‌های تولیدکننده دارد. اما ایرانی‌ها به دلایل اقتصادی امکان دسترسی به جدیدترین اتومبیل‌های ۱۹ هزار دلاری (۸۷۰ تا ۹۲۰ میلیون تومانی) را ندارند و باید به ناچار در بازار ایران به ماشین‌های چینی و فرانسوی با طراحی‌ها و فناوری‌های قدیمی‌تر و دو خودرو ملی بسنده کنند.

قیمت خودروها در جهان و ایران

تویوتا اوربن کروزر

۱۹،۰۳۰ دلار

گک GS3

۱۹،۰۳۰ دلار

هیوندای کرتا

۱۹،۰۸۰ دلار

سوئیست DX3

۱۹،۲۳۰ دلار

اشکودا اسلاویا

۱۹،۴۷۰ دلار

کیا فورته

۱۹،۴۹۰ دلار

هیوندای ونیو

۱۹،۵۰۰ دلار

تویوتا کرولا

۱۹،۵۸۰ دلار

رنو داستر

۱۹،۵۸۰ دلار

سیتروئن C3 ایرکراس

۱۹،۵۸۰ دلار

فولکس واگن ویرتوس

۱۹،۵۹۰ دلار

شورولت کاپتیوا

۱۹،۶۰۰ دلار

هیوندای اکسنت

۱۹،۶۰۰ دلار

اشکودا کوشاک

۱۹،۷۰۰ دلار

کیا سول

۱۹،۷۹۰ دلار

سوبارو ایمپرزا

۱۹،۸۰۰ دلار

فیات ۵۰۰

۱۹،۸۵۰ دلار

هوندا سیتی

۱۹،۸۵۰ دلار

تویوتا راش

۱۹،۸۷۰ دلار

رنو مگان

۱۹،۸۷۰ دلار

نیسان سنترا

۱۹،۹۵۰ دلار

نیسان کیکس

۱۹،۹۹۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ است.

با توجه به اینکه در فروردین ماه ۱۴۰۲، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۴۶ هزار تومان است، ۱۹ هزار دلار معادل ۸۷۴ میلیون تومان و ۲۰ هزار دلار معادل ۹۲۰ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار خودرو ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۸۷۰ تا ۹۲۰ میلیون تومان آورده شده است.

رنو تندر۹۰

۸۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا پلاس

۸۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تارا

۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دانگ فنگ H30 کراس

۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک J4

۹۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو

قیمت جهان: ۸۹۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس لیفت سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد.

کیا سراتو ۲۰۲۳ یا فورته ۲۰۲۳ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو به شمار می‌آید و بعد از ریو، ارزان‌ترین سدان کمپانی کره‌ای است. سراتو جدید ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده و با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۶.۷ ثانیه پر می‌کند. اختلاف قیمت سراتو ۲۰۲۲ با سراتو ۲۰۱۸ موجود در ایران، عجیب و غریب است و ایرانی‌ها مدل قدیمی‌تر را ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان گران‌تر می‌خرند.

رنو داستر

قیمت جهان: ۹۰۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو داستر کراس‌اووری است که روی پلتفرم لوگان یا تندر۹۰ ساخته شده است. این خودرو را زیرمجموعه اقتصادی‌ساز رنو، داچیا تولید کرده و به همین خاطر یکی از ارزان‌ترین خودروهای کراس‌اوور در جهان است. این خودرو در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و دو تیپ SE و PE به بازار ایران رسید که از نظر آپشن‌هایی شامل کروز کنترل و کنترل پایداری تفاوت دارند.

رنو داستر یا داچیا داستر ۲۰۲۳ در بازارهای همسایه ایران، دو و نیم برابر ارزان‌تر از خودرویی است که ایرانی‌ها برای خرید مدل ۲۰۱۸ آن بیش از ۲.۵ میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

هیوندای اکسنت

قیمت جهان: ۹۰۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای اکسنت یکی از محصولات خودروساز معروف کره‌ای است که از سال ۹۶ در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شد و آخرین مدل آن نیز برای سال ۱۳۹۷ است. این خودرو در کره جنوبی با دو بدنه سدان و هاچبک تولید می‌شود که فقط مدل سدان مونتاژی در ایران قابل خرید است. مدل مونتاژی این خودرو به جز روکش چرمی صندلی‌ها، هیچ تفاوتی با مدل فول وارداتی ندارد.

هیوندای اکسنت ۲۰۲۳، نسل پنجم این سدان کره‌ای است که با اسامی ورنا و سولاریس نیز در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. جدیدترین فیس‌لیفت اکسنت در سال ۲۰۲۰ با جلوپنجره جدید هیوندای و طراحی جذاب‌تر عرضه شد. خرید نسل چهارم و مدل ۲۰۱۷ این خودرو در بازار ایران، حدود دو برابر بیشتر از بازار جهانی برای مشتریان آب می‌خورد.

رنو مگان

قیمت جهان: ۹۱۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو مگان در اواسط دهه نود میلادی به فهرست محصولات خودروساز فرانسوی اضافه شد و تولید نسل دوم آن در سال ۱۳۸۷ با پیشرانه ۱.۶ لیتری در ایران آغاز شد. این سدان در سال ۱۳۸۸ با موتور ۲ لیتری روی خط تولید قرار گرفت و این روند تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت. تعدادی رنو مگان هم به صورت وارداتی به بازار ایران رسید و چندین دستگاه هاچبک و کابریولت آن هم وارد کشور شد.

رنو مگان علاوه بر ایران، در کشورهای همسایه، مثل ترکیه و امارات هم مشتریانی دارد و ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند مدل ۲۰۲۳ این سدان و هاچبک را با ۹۱۴ میلیون تومان خریداری کنند، در صورتی که مشتریان ایرانی برای خرید مدل دست دوم و کارکرده که خیلی قدیمی‌تر است، باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو