خودروهای ۲ میلیارد تومانی بازار (۱۴۰۲)

۵ آبان ۱۴۰۲ خودروهای ۲ میلیارد تومانی بازار (۱۴۰۲)

با توجه به ثابت بودن نرخ ارز خارجی، قیمت خودرو در بازار ایران در مهر ماه ۱۴۰۲ کم‌نوسان بوده است. خودروهای پرطرفدار تولید داخل در یکی دو هفته ابتدایی مهر ماه گاهی چند میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند، البته در بعضی روزها نیز شاهد افت یکی دو میلیون تومانی این ماشین‌ها بوده‌ایم. اما محصولات مونتاژی چینی در بیشتر موارد نه‌تنها هیچ تغییری در قیمت نداشته‌اند، بلکه ارزان‌تر نیز شده‌اند. این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که بعضی شرکت‌ها مثل سایپا هر ماه یک یا دو بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند.

بدین ترتیب می‌بینیم که بازار هر ماه روند تکراری خود را ادامه می‌دهد و احتمالا در ماه‌های آینده نیز همین رویه ادامه پیدا خواهد کرد. البته به شرطی که اتفاقات خاصی در حوزه سیاست و اقتصاد کشور نیفتد.

همچنین با وجود گذشت بیش از یک سال از واردات مجدد خودرو، هنوز به جز تحویل تعدادی چانگان CS35 پلاس، اتفاق جدیدی نیفتاده است. با این حال، بعضی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که به زودی خودروهای وارداتی را در سامانه یکپارچه عرضه خواهند کرد.

چانگان CS35 پلاس

تیپ ۳ – مدل ۲۰۲۳ – ۱،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چانگان CS35 پلاس اولین فیس لیفت از دومین نسل کراس اوور جمع و جور چینی است. این خودرو در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و از المان‌های طراحی خودروهای جدید مثل قرارگیری چراغ‌های جلو در دو طرف سپر و چراغ‌های به‌هم‌پیوسته عقب بهره می‌برد. چانگان CS35 پلاس از پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته استفاده می‌کند. این خودرو توسط سایپا وارد شده است و در تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه می‌شود که از نظر آپشن‌ها با هم تفاوت دارند.

دایون Y5 پلاس

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دایون Y5 دومین خودروی برند چینی دایون است که شرکت‌های ایرانی مونتاژ و به بازار داخل عرضه می‌کنند. دایون V5 وانتی است که شرکت ماموت به ایران آورده و دایون Y5 مدل شاسی‌بلند آن توسط ایلیا موتور یا خودروسازی ایلیا روی خط مونتاژ داخل قرار گرفته است. هر چند Y5 هم‌اندازه ماشین‌های کراس‌اوور است اما به دلیل داشتن اتاق و شاسی مستقل و همین‌طور ارتفاع بلند، یک شاسی بلند واقعی محسوب می‌شود. موتور ۲ لیتری توربو این خودرو می‌تواند به حداکثر قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر برسد. دایون Y5 به سیستم دو دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک مجهز است و می‌توان با توجه به شرایط جاده و مسیر آن را در یکی از سه حالت دو چرخ سبک (2H)، چهار چرخ سبک (4H) و چهار چرخ سنگین (4L) قرار داد. با این مشخصات فنی، Y5 یکی از خودروهای موردعلاقه آفرودبازها خواهد شد.

دیگنیتی پرستیژ

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۱ – ۱،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دیگنیتی پرستیژ نسخه قوی‌تر دیگنیتی پرایم است که در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ معرفی شد. مدل پرستیژ همان ظاهر کراس اوور کوپه مدل پرایم را حفظ کرده، اما تغییراتی در سپر جلو و عقب، دیفیوزر عقب و سراگزوزها داشته است. یک موتور ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۲۸ اسب بخار زیر کاپوت دیگنیتی پرستیژ قرار دارد و یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌فرستد تا کراس اوور اسپرت بهمن موتور در ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

سانگ یانگ تیوولی

آرمور – مدل ۲۰۱۸ – ۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

آرمور – مونتاژ – مدل ۱۳۹۹ – ۱،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سولار – مونتاژ – مدل ۱۴۰۰ – ۲،۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سولار – مونتاژ – مدل ۱۳۹۹ – ۲،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فایتر – مونتاژ – مدل ۱۴۰۰ – ۲،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سانگ یانگ تیوولی محصول مونتاژی رامک خودرو است. این شاسی‌بلند قرار بود بهار ۹۸ به دست مشتریان ایرانی برسد، اما تحریم‌ها مانع این کار شدند و خرید تیوولی در اواخر سال ۹۹ برای ایرانی‌ها امکان‌پذیر شد. تیوولی مونتاژی دارای دو ورژن متفاوت است، یکی به نام «فیس ۲۰۱۸» معروف است و مدل گران‌تر و جدیدتر «سولار» نام دارد. خروجی برق ۱۲ ولت، نمایشگر ۷ اینچی، ورود بدون کلید، کنترل ایستایی در سربالایی و سه حالت رانندگی از آپشن‌هایی است که در این خودرو کره‌ای نصب شده است. فایتر، تیپ آپشنال تیوولی است که به پیشرانه توربوشارژ مجهز شده و امکانات بیشتری از مدل‌های آرمور و سولار دارد.

سیتروئن C3

مدل ۱۳۹۸ – ۱،۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سیتروئن C3 مثل پژو ۲۰۰۸ یکی از خودروهایی است که تولید آن بعد از امضای برجام شروع شد. هر چند تولید این هاچبک مثل کراس‌اوور پژو، به دلیل خروج آمریکا از برجام با تاخیر و مشکلاتی همراه بود، اما سال ۱۳۹۷ به دست مشتریان ایرانی رسید. عرضه محدود سیتروئن C3 به دلیل قطع همکاری شریک فرانسوی با سایپا و پارس خودرو، محدود بود و به همین خاطر نتوانست آن طور که باید به فروش بالایی برسد. پیشرانه ۱.۶ لیتری سیتروئن C3 با پژو ۲۰۰۸ مشترک است و ۱۶۳ اسب بخار قدرت دارد. حداکثر سرعت این هاچبک به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۸.۲ ثانیه پر می‌کند.

فردا سوبا M4

مدل ۱۴۰۲ – ۲،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا سوبا M4 جدیدترین محصول فردا موتورز است که در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ رونمایی شد. این خودرو در قالب مینی ون ساخته شده است و یک خودرو خانوادگی لوکس به حساب می‌آید. سوبا M4 محصول دانگ فنگ است و از پلتفرم و مشخصات فنی یکسانی با لاماری ایما بهره می‌برد. موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۹۵ اسب بخار قدرت دارد و گیربکس ۷ سرعته DCT قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. طراحی ظاهری سوبا M4 شبیه یک قایق تفریحی لوکس است و کابین خودرو نیز نشان از یک ماشین رده بالای چینی دارد.

فوتون تونلند G7

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فوتون تونلند G7 نسل جدید از پیکاپ فوتون است که اواخر سال ۱۴۰۱ توسط ایران خودرو دیزل معرفی شد. پیشرانه ۴ سیلندر توربو فوتون تونلند G7 اتوماتیک، ۲۰۰۲ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. پرقدرت‌ترین پیکاپ مونتاژ داخل به یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، ساخت ZFT مجهز شده و قدرت را به صورت هوشمند به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. آپشن‌های فوتون تونلند G7 در سطح بالایی قرار دارد و از این نظر قابل رقابت با کراس‌اوورهای چینی بازار است.

فونیکس FX

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فونیکس FX یکی از کراس‌اوورهای چری است که در چین و دیگر بازارهای جهانی با نام اومودا ۵ فروخته می‌شود. این خودرو ابعاد و اندازه جمع و جوری دارد و با طراحی ظاهری اسپرت خود به دنبال جذب مشتریان جوان است. پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو که پیش از در فونیکس تیگو ۸ پرو به کار رفته بود، در فونیکس FX پرمیوم نیز استفاده شده است و شتاب تند و تیزی را فراهم کرده است. از نظر امکانات و تجهیزات نیز فونیکس FX مشابه تیگو ۸ پرو است و در حقیقت می‌توان این خودرو را نسخه کوچک‌تر تیگو ۸ به حساب آورد.

فونیکس تیگو ۸ پرو

مدل ۱۴۰۲ – ۲،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۱ – ۱،۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۰ – ۱،۸۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فونیکس تیگو ۸ پرو یکی از محصولات خودروسازی چری است که با به علت تحریم‌ها و همین طور مسائل بازاریابی با برند جدیدی روانه بازار ایران شده است. مثل همه محصولات چری، تیگو ۸ پرو هم در کارخانه مدیران خودرو مونتاژ می‌شود. از سال ۱۳۹۸ قرار بود چری تیگو ۸ به مشتریان ایرانی معرفی شود، اما بارها و بارها عرضه این خودرو به تعویق افتاد تا اینکه نسل دوم آن با نام تیگو ۸ پلاس در چین رونمایی شد. سرانجام در سال ۱۴۰۰ فونیکس تیگو ۸ پرو توسط مدیران خودرو در ایران رونمایی شد. این کراس‌اوور یکی از فول‌آپشن‌ترین خودروهای مونتاژ داخلی است و همین طور مشخصات فنی مناسبی دارد.

کیا سراتو

مونتاژ – مدل ۱۳۹۸ – ۱،۷۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس لیفت سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد. مدل مونتاژی این خودرو با ۲ موتور ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری و ۲ گیربکس دستی و اتومات در بازار ایران موجود است. نمایشگر بزرگ، نویگیشن، دوربین عقب، کروز کنترل و سانروف از آپشن‌های سراتو سایپایی است.

هایما 8S

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۷۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هایما 8S سومین مدل HAIMA است که در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ از سوی ایران خودرو معرفی شد. این خودرو ظاهر اسپرت و به‌روزی دارد و رانندگان جوان را به سمت خود جلب خواهد کرد. پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو این کراس اوور می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت تولید کند و گیربکس اتومات ۶ سرعته این قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. با این مشخصات، هایما 8S برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۷.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. فهرست آپشن‌های هایما 8S برای رفاه و ایمنی سرنشینان مناسب است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو