مقایسه خودروهای ۲۲ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

۵ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۲۲ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

خودروهایی که با ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار دلار (۹۵۰ میلیون تومان) در بازار خودرو جهان به فروش می‌رسند، تنوع زیادی دارند و دست مشتری را برای خرید خودرو باز می‌گذارند. از خودروهای کراس اوور کره‌ای و ژاپنی گرفته تا هاچبک‌های آمریکایی و انگلیسی پیش روی خریدار قرار دارد. اما تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور باعث شده تا بازار ایران محدود به چند خودرو چینی مونتاژی و محصول قدیمی رنو باشد.

قیمت خودروها در جهان و ایران

فورد اکو اسپرت

۲۲،۰۴۰ دلار

مکسوس G10

۲۲،۰۵۰ دلار

مزدا ۳

۲۲،۱۰۰ دلار

نیسان سنترا

۲۲،۱۰۰ دلار

سوبارو کراس ترک

۲۲،۲۵۰ دلار

هیوندای ونیو

۲۲،۲۵۰ دلار

سیتروئن C3 ایرکراس

۲۲،۳۰۰ دلار

هیوندای کونا

۲۲،۳۰۰ دلار

سوبارو لگسی

۲۲،۳۲۰ دلار

فورد اسکیپ

۲۲،۳۳۰ دلار

فورد ماوریک

۲۲،۳۶۰ دلار

تویوتا کرولا کراس

۲۲،۴۵۰ دلار

کیا سلتوس

۲۲،۴۹۰ دلار

مزدا CX-30

۲۲،۵۰۰ دلار

شورولت ایکوناکس

۲۲،۵۴۰ دلار

نیسان کیکس

۲۲،۵۵۰ دلار

هوندا سیویک

۲۲،۵۵۰ دلار

میتسوبیشی L200

۲۲،۵۷۰ دلار

کیا سول

۲۲،۶۹۰ دلار

سوبارو ایمپرزا

۲۲،۷۰۰ دلار

بستیون T55

۲۲،۷۳۰ دلار

کیا سراتو

۲۲،۷۹۰ دلار

سوبارو XV

۲۲،۸۷۰ دلار

تویوتا کرولا

۲۲،۸۸۰ دلار

مکسوس V80

۲۲،۸۹۰ دلار

مینی کوپر هاردتاپ

۲۲،۹۰۰ دلار

همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در بهمن ماه ۱۴۰۱، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۴۲ هزار تومان است، ۲۲ هزار دلار معادل ۹۲۴ میلیون تومان و ۲۳ هزار دلار معادل ۹۶۶ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۹۲۰ تا ۹۷۰ میلیون تومان آورده شده است.

ام وی ام X22 پرو

۹۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس H330

۹۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس کراس

۹۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X33 S

۹۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تندر پلاس

۹۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چانگان CS35

۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کاپرا ۲

۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S3

۹۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو 5T

۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مزدا ۳

قیمت جهان: ۹۲۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مزدا ۳ یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که ۱۴ سال روی خط تولید گروه بهمن قرار داشت. نسل اول این سدان ژاپنی در سال ۱۳۸۴ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد و نسل دوم آن نیز با نام مزدا ۳ نیو از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ در ایران مونتاژ می‌شد. آخرین تیپ مزدا ۳، تیپ ۴ بود که با موتور ۲ لیتری به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گیربکس اتومات ۵ سرعته به فروش می‌رسید.

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۳ جدیدترین نسخه این خودرو از نسل چهارم است که با ظاهری جذاب‌تر، موتور قوی‌تر و شتاب سریع‌تر یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای ارزان‌قیمت بازار جهانی به شمار می‌آید، اما اگر در ایران بخواهید آخرین مدل، یعنی نسل دوم مونتاژ ۱۳۹۸ را خریداری کنید، باید ۱.۴ میلیارد تومان بیشتر از قیمت مدل ۲۰۲۳ بپردازید.

کیا سراتو

قیمت جهان: ۹۵۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس‌لیفت سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد.

کیا سراتو ۲۰۲۳ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو به شمار می‌آید و بعد از ریو، ارزان‌ترین سدان کمپانی کره‌ای است. سراتو جدید ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده و با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۶.۷ ثانیه پر می‌کند. اختلاف قیمت سراتو ۲۰۲۲ با سراتو ۲۰۱۸ موجود در ایران، عجیب و غریب است و ایرانی‌ها مدل قدیمی‌تر را ۲ میلیارد و ۹۳ میلیون تومان گران‌تر می‌خرند.

مینی کوپر

قیمت جهان: ۹۶۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان (معمولی)

قیمت ایران: ۴،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان (تیپ S)

مینی کوپر هاچبک کوچکی است که در اواسط دهه ۹۰ خورشیدی با مدل ۲۰۱۴ به بازار ایران برگشت تا یاد و خاطره مینی اولیه‌ای را که در دهه ۵۰ وارد کشور شده بودند، زنده کند. نسل سوم این خودرو تا مدل ۲۰۱۸ توسط واردکننده بی ام و به مشتریان ایرانی به فروش می‌رسید. مینی کوپر در دو تیپ معمولی و S در بازار موجود است که تیپ S آپشن‌های بیشتر و موتور بزرگ‌تر و قوی‌تری دارد و ۹۰۰ میلیون تومان گران‌تر از تیپ معمولی است.

مینی کوپر ۲۰۲۳ در بازارهای جهانی در محدوده قیمتی ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار دلار (۷۰۰ میلیون تومان) به فروش می‌رسد و به جز تغییراتی در ظاهر، از نظر مشخصات فنی هیچ فرقی نکرده است. قیمت مدل ۲۰۲۲ این هاچبک در بازارهای جهانی ۹۶۲ میلیون تومان است، اما مدل‌های ۲۰۱۸ کوپر موجود در ایران، اختلاف قیمتی خیلی زیادی با بازار جهانی دارند که حدود ۲.۵ میلیارد تومان تا ۳.۳ میلیارد تومان است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو