مقایسه خودروهای ۲۵ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

۴ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۲۵ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

بازار خودروهای ۲۵ هزار دلاری در کشورهای مختلف که به بازار و اقتصاد جهانی متصل هستند، گسترده و متنوع است و هر فردی بنا به سلیقه و نیازش می‌تواند خودرو مورد نظرش را انتخاب کند. خرید خودرو با بودجه ۲۵ تا ۲۶ هزار دلار (۹۰۰ تا ۹۳۶ میلیون تومان) به راحتی برای مردم کشورهای همسایه ایران امکان‌پذیر است، اما با این پول در داخل کشور فقط تعدادی کراس اوور چینی و یک وانت در دسترس قرار دارد که گران‌تر از قیمت اصلی آنها در چین و دیگر کشورها عرضه می‌شود.

قیمت خودروها در جهان و ایران

شورولت کامارو

۲۵،۰۰۰ دلار

میتسوبیشی اکلیپس کراس

۲۵،۰۵۰ دلار

هوندا HR-V

۲۵،۰۷۰ دلار

مزدا ۳

۲۵،۱۰۰ دلار

بستیون T77

۲۵،۱۸۰ دلار

سوبارو لگسی

۲۵،۲۵۰ دلار

نیسان آلتیما

۲۵،۲۹۰ دلار

بستیون T55

۲۵،۳۲۰ دلار

کیا اپتیما

۲۵،۳۲۰ دلار

هوندا سیویک

۲۵،۳۵۰ دلار

تویوتا کمری

۲۵،۴۰۰ دلار

سوبارو فارستر

۲۵،۴۰۰ دلار

شورولت کلرادو

۲۵،۴۴۰ دلار

فورد رنجر

۲۵،۵۰۰ دلار

هیوندای توسان

۲۵،۵۰۰ دلار

فورد اکو اسپرت

۲۵،۵۱۰ دلار

هیوندای آیونیک هیبرید

۲۵،۵۵۰ دلار

ام جی HS

۲۵،۵۶۰ دلار

میتسوبیشی اوتلندر

۲۵،۷۰۰ دلار

هیوندای ولستر

۲۵،۷۵۰ دلار

هوندا اینسایت

۲۵،۷۶۰ دلار

کیا سلتوس

۲۵،۷۹۰ دلار

بیوک انکور

۲۵،۸۰۰ دلار

شورولت ایکوناکس

۲۵،۸۰۰ دلار

تویوتا پریوس

۲۵،۸۴۰ دلار

هیوندای کونا

۲۵،۸۵۰ دلار

فورد ماوریک

۲۵،۸۶۰ دلار

کیا نیرو

۲۵،۸۶۰ دلار

شورولت تریل بلیزر

۲۵،۹۰۰ دلار

مزدا CX-5

۲۵،۹۰۰ دلار

هیوندای النترا

۲۵،۹۵۰ دلار

کیا اسپورتیج

۲۵،۹۹۰ دلار

*همه این خودروها ۲۰۲۳ است.

با توجه به اینکه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۵۱ هزار تومان است، ۲۵ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان و ۲۶ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار خودرو ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۱.۲ میلیارد تا ۱.۴ میلیارد تومان آورده شده است.

ام وی ام X22 پرو

۱،۲۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو ساندرو

۱،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S3

۱،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چانگان CS35

۱،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو ساندرو استپ وی

۱،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X33 S

۱،۳۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس H320

۱،۳۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کاپرا ۲

۱،۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مزدا ۳

قیمت جهان: ۱،۲۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مزدا ۳ یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که ۱۴ سال روی خط تولید گروه بهمن قرار داشت. نسل اول این سدان ژاپنی در سال ۱۳۸۴ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد و نسل دوم آن نیز با نام مزدا ۳ نیو از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ در ایران مونتاژ می‌شد. آخرین تیپ مزدا ۳، تیپ ۴ بود که با موتور ۲ لیتری به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گیربکس اتومات ۵ سرعته به فروش می‌رسید.

مزدا ۳ ۲۰۲۳ جدیدترین مدل این خودرو از نسل چهارم است که با ظاهری جذاب‌تر، موتور قوی‌تر و شتاب سریع‌تر یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای سدان ارزان‌قیمت بازار جهانی به حساب می‌آید، اما اگر در ایران بخواهید آخرین مدل، یعنی نسل دوم مونتاژ ۱۳۹۸ را خریداری کنید، باید ۱.۷ میلیارد تومان بیشتر از قیمت مدل ۲۰۲۳ بپردازید.

کیا اپتیما

قیمت جهان: ۱،۲۹۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا اپتیما که در بعضی کشورها با نام کیا K5 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۶ و با نسل چهارم به ایران رسید. ظاهر محصول جدید کره‌ای‌ها چندان تفاوتی با نسل سوم آن ندارد، اما بیشترین مدل وارداتی اپتیما GT Line است که ظاهری جذاب‌تر و اسپرت‌تر از مدل‌های معمولی دارد. ارتفاع کمتر، رینگ‌های زیباتر، چراغ‌های اسپرت عقب، دیفیوزر سپر عقب، رکاب جدید، جایگزینی مه‌شکن روی سپر جلو با ورودی هوا و چراغ تکی جلو با قابلیت چرخش از مشخصه‌های اپتیما GT لاین است.

کیا اپتیما یا K5 مدل ۲۰۲۳ ظاهر جذاب‌تر و جسورانه‌تری دارد و مثل نسل‌های قبلی روی پلتفرم مشترکی با هیوندای سوناتا ساخته شده است. کابین این خودرو میان‌رده شبیه‌ ماشین‌های لاکچری است و یک موتور ۱.۶ لیتری زیر کاپوت آن قرار دارد. کیا K5 یا اپتیما ۲۰۱۷ با قیمت ۲ میلیارد تومان در ایران فروخته می‌شود و با جدیدترین مدل آن در بازارهای جهانی، ۴.۱ میلیارد تومان اختلاف دارد.

هیوندای توسان

قیمت جهان: ۱،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای توسان یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار بازار است. این کراس ‌اوور ابعاد و اندازه‌ای کوچک‌تر از سانتافه دارد و مثل شاسی بلند هم‌خانواده خود از اواسط دهه ۸۰ زیر پای رانندگان ایرانی قرار گرفته است. توسان روی پلتفرم هیوندای النترا ساخته شده و دارای یک پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته اتومات است.

نسل چهارم هیوندای توسان در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در سال ۲۰۲۱ به دست مشتریان و خریداران رسید. شکل و شمایل کراس‌اوور پرطرفدار کره‌ای به کل تغییر کرده و جذاب‌تر شده و تقریبا همه آپشن‌ها را می‌توان در توسان جدید پیدا کرد. قیمت هیوندای توسان در بازارهای جهانی فقط ۱.۳ میلیارد تومان است، اما ایرانی‌ها برای خرید مدل ۲۰۱۸ آن باید حدود ۴ برابر بیشتر هزینه کنند.

میتسوبیشی اوتلندر

قیمت جهان: ۱،۳۱۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی اوتلندر در سال ۲۰۱۶ با دومین فیس‌لیفت از نسل سوم وارد کشور شد. این کراس‌اوور دارای گرافیک متفاوت چراغ‌ها، قطعات کرومی سپر و نمای عقب جدید است و از نظر فنی هم تغییراتی روی گیربکس آن اعمال شده است. ردیف سوم صندلی، سردکن صندلی جلو و سیستم صوتی راکفورد از آپشن‌های خاص تیپ ۴ اوتلندر است که حتی در تیپ ۵ هم وجود ندارد.

نسل چهارم اوتلندر از سال ۲۰۲۱ روی خط تولید میتسوبیشی قرار گرفت که ظاهر تهاجمی‌تری دارد. پیشرانه میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ با نیسان روگ یکسان است و ۱۱ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد. خرید این خودرو در کشورهای همسایه ایران یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، اما ایرانی‌ها مدل‌های قدیمی آن را ۴ برابر گران‌تر می‌خرند.

هیوندای النترا

قیمت جهان: ۱،۳۲۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای النترا با نسل پنجم و ششم توانست توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. ششمین نسل این سدان کره‌ای در سال ۲۰۱۷ توسط کرمان موتور و آسان موتور وارد کشور شد و با توجه به حذف رقیبش، یعنی تویوتا کرولا، فروش فوق‌العاده خوبی داشت. نسل جدید موتور بزرگ‌تری نسبت به نسل پنجم دارد.

محصولات کمپانی کره‌ای هیوندای در سراسر جهان به کیفیت ساخت و طراحی زیبا معروف‌اند و البته قیمت‌ خیلی کمتری نسبت به رقبای اروپایی دارند. النترا یکی از خودروهای پرطرفدار خارجی در ایران است که مدل ۲۰۱۸ آن برای ایرانی‌ها تقریبا ۳ برابر گران‌تر از مدل ۲۰۲۳ برای خارجی‌ها در می‌آید.

کیا اسپورتیج

قیمت جهان: ۱،۳۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا اسپورتیج یکی از شاسی‌بلندهای پرطرفدار بین رانندگان ایرانی است. ماجرای اسپورتیج در ایران از نسل سوم شروع شد و نسل چهارم با کد QL آخرین مدل این شاسی بلند کره‌ای در ایران است. موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری اسپورتیج ۱۸۱ اسب بخار قدرت دارد و از طریق یک گیربکس اتومات ۶ سرعته به هر دو دیفرانسیل متصل است.

کراس‌اوور کره‌ای اسپورتیج هم در ایران محبوب است و هم در بازارهای جهانی طرفداران زیادی دارد، با این تفاوت که آخرین اسپورتیج ایران مدل ۲۰۱۸ است، اما خارجی‌ها به مدل ۲۰۲۳ آن دسترسی دارند که با ظاهری به‌روزتر و موتور قوی‌تر به فروش می‌رسد. اگر بخواهید در ایران یک دستگاه کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ بخرید باید ۵ برابر پول بیشتری از مردم دیگر کشورها برای خرید مدل ۲۰۲۳ بپردازید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو