بررسی مشخصات فنی دانگ فنگ ۵۰۰

۲۴ فروردین ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی دانگ فنگ ۵۰۰

بازار خودرویی چین با ظرفیت بیش از ۲۶ میلیون دستگاه در سال گذشته، نشان داد که در این بازار می‌توان هر خودرویی تولید کرد و آن را فروخت. شاید به همین خاطر است که مجموع برندهای خودرویی صنعت خودرویی چین از مجموع کل برندهای خودرویی فعال حال حاضر دنیا نیز بیشتر است. حتی نکته جالب‌تر اینکه در این کشور پهناور، برخی خودروها اصلا در بعضی قسمت‌ها دیده و عرضه نشده و در گوشه خاصی از بازار چین فروخته می‌شوند. از این رو تنوع در محصولات خودرویی چین بسیار بالاست که یکی از این موارد، دانگ فنگ ۵۰۰ است که زمزمه‌هایی از حضور آن در کشورمان به گوش می‌رسد.

نزدیک به دو سال از معرفی دانگ فنگ ۵۰۰ می‌گذرد. این خودرو در بازارهای مختلف، با نام‌های گوناگونی حاضر شده است که از آنها می‌توان به فنگون ۵۰۰، DFSK Glory E3 ( نسخه هیبریدی)، گلوری ۵۰۰ یا DFSK SERES 3 و… اشاره کرد. کلمه DFSK مخفف عبارت دانگ‌ فنگ سوکون اتومبیل (Dongfeng Sokon Automobile) بوده که این شرکت حاصل همکاری دانگ‌فنگ و گروه Chongqing Sokon Industry است. هدف از تاسیس این مجموعه در سال ۲۰۰۳، ساخت مجموعه‌ای برای تولید کامیونت و ون‌های سایز کوچک با نام تجاری Xiaokang و خودروهای کراس‌اوور با برندهای گلوری و فنگون بوده است.

فنگون ۵۰۰ نیز کراس‌اووری با سایز کوچک است که می‌توان ابعاد آن را در بازار کشورمان در حد و اندازه‌های رقیبی چون MVM X22 دانست. در گذشته در این کلاس در کشورمان، محصولات دیگری از شرکت‌هایی چون چانگان نیز حضور داشته‌اند که امروزه به خاطر علاقه مدیران و تولیدکننده‌ها به کراس‌اوورهای سایز متوسط، اکثر محصولات چینی موجود در بازار کشورمان در این رده خودرویی هستند. این خودرو در مدل‌های توربو با کمی تغییرات و البته با امکانات بیشتری عرضه می‌شود. ضمن اینکه مدلی به صورت تمام برقی نیز دارد و هم در مدل هیبریدی از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی نیز در کنار موتور الکتریکی استفاده می‌کند.

مزایا و معایب

+ پیشرانه‌های متنوع

+ عرضه به صورت هیبریدی و برقی

+ مصرف سوخت نسبتا پایین

+ آلایندگی اندک

+ قیمت رقابتی

+ امکانات رفاهی و ایمنی خوب

+ ابعاد کوچک

حجم کم صندوق بار

مشخصات فنی

برای دانگ‌فنگ ۵۰۰ بسته به نوع و تیپش، چندین پیشرانه در نظر گرفته شده است. نسخه معمولی و پایه این خودرو، یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۱۶ اسب‌بخار و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد. نسخه دیگر از این ماشین، مجهز به همین پیشرانه با سیستم پرخوران توربوشارژر شده است که قدرت آن به ۱۵۰ اسب‌ بخار و گشتاورش نیز به ۲۲۰ نیوتن.متر رسیده است. ضمن اینکه در نسخه‌های هیبریدی از یک موتور برقی ۱۶۱ اسبی نیز استفاده می‌شود. موتور ضعیف‌تر با گیربکس CVT همراه شده است و برای موتور توربو، به غیر از این گیربکس، امکان سفارش با گیربکس دستی شش سرعته نیز ممکن است.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور بنزینی ۱.۵ لیتر

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژ

تنفس طبیعی

حداکثر قدرت

۱۱۶ اسب بخار ۱۵۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر

۲۲۰ نیوتن متر

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۴ لیتر در صد کیلومتر ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر
گیربکس

CVT اتوماتیک یا ۶ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور ۵ نفره سایز کوچک
نوع رینگ

فولادی و آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۸۵ میلیمتر

عرض

۱۸۵۰ میلیمتر
ارتفاع

۱۶۴۵ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۵۵ میلیمتر
فاصله کف خودرو از زمین

۱۹۱ میلیمتر

وزن خالص

۱۳۸۰ تا ۱۴۱۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۱۸ لیتر
قطر رینگ

                                   ۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد
کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد
سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد
رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد
رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد
ترمز ضدقفل

دارد

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

ندارد
چراغ روز

دارد

چراغ بدرقه

ندارد
دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد
نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد
دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد
کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد
استارت بدون کلید

دارد

استارت از راه دور

ندارد
تهویه اتوماتیک

دارد

تهویه سرنشینان عقب

ندارد
صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد
گرم‌کن صندلی جلو

دارد

گرم‌کن صندلی عقب

ندارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی ظاهری

نمای خارجی دانگ فنگ 500

این خودرو با طول ۴.۴ متری و عرض ۱.۸۵ خود، در کلاس کراس‌اوورهای کوچک قرار می‌گیرد که اتفاقا امروزه در دنیا و خصوصا اروپا، طرفداران زیادی دارد. نمای بدنه و طراحی خارجی، به لطف خطوط ورم کرده روی بدنه و همچنین جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های کشیده شده روی درب، ظاهری قلدر و اسپرتی به این خودرو داده است. این نحوه طراحی حتی این خودرو را بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان می‌دهد. رینگ‌های چرخ سایز ۱۶ اینچی دارند که می‌توانست با استفاده از تایر و رینگ‌های ۱۷ اینچی، زیبایی بیشتری نیز به این خودرو بخشید. فرم خمیده سقف در قسمت عقب و طراحی ستون آخر این خودرو نیز، زیبایی آن را از نمای جانبی بیشتر کرده است. طراحی انتهای خودرو، ساده‌تر از دیگر قسمت‌های بدنه انجام شده که البته این سادگی نیز با بخش‌های دیگر، هماهنگ به نظر می‌آید. خطوط ورم کرده روی درب‌ها و گلگیر عقب، به خم‌های چراغ عقب منتهی می‌شوند که باعث ایجاد یک هماهنگی و هارمونی در این قسمت شده‌اند. البته مدل ۵۰۰ توربو در بخش‌هایی مثل جلوپنجره و چراغ‌های جلو با مدل ساده متفاوت است.

طراحی داخلی

نمای کابین دانگ فنگ 500

در داخل اتاق، رگه‌هایی از طراحی دیگر محصولات دانگ‌ فنگ را می‌توان دید. در این بین، فرمان عینا در چندین محصول این برند استفاده شده است که این حس شباهت بین طراحی داخلی محصولات این گروه را بیشتر می‌کند. دریچه‌های سیستم تهویه به سبک برخی از خودروهای امروزی به صورت دایره‌ای و بیرون‌زده هستند. نمایشگر پشت کیلومتر به صورت دیجیتالی بوده و طراحی ساده و زیبایی دارد. داشبرد نیز در عین سادگی، زیبا هست و البته نمایشگر وسط نیز می‌توانست با ابعادی بزرگ‌تر، به افزایش این زیبایی کمک کند که در مدل توربو افزایش اندازه حدودا ۲ اینچی در این قطعه رخ داده است. در زیر دریچه‌های میانی داشبرد، ردیفی از دکمه‌ها برای کار با سیستم صوتی در نظر گرفته شده است و در زیر آن نیز، دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع قرار دارد. کنسول میانی نیز با دستگیره‌هایی که در دو طرف آن در نظر گرفته شده است، از سادگی بیش از حد خود خارج شده و دسته دنده و دکمه‌های اطراف آن نیز به شلوغ‌تر بودن این بخش، کمک می‌کنند.

حضور در بازاری با کمترین رقیب

نمای بیرونی دانگ فنگ 500

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، صحبت‌هایی از احتمال حضور این خودرو در بین سبد تولیدی گروه فردا موتورز که تولید کننده محصولات دانگ‌فنگ در کشورمان است، شنیده می‌شود. می‌توان گفت فعلا در این کلاس خودرویی در بازار ایران، ام ‌وی‌ ام ایکس۲۲ به لطف نبود رقیب، فروش خوبی دارد. اما حالا با عرضه یک خودرو دیگر که اگر با امکانات خوبی همراه شود، می‌توان امید به فروش و موفقیت بالای آن داشت، رقابت در این بخش نیز گرم‌تر و جذاب‌تر خواهد شد. در حال حاضر به خاطر قیمت بالای خودروهای مونتاژی در کشورمان، گزینه‌های صفر کیلومتر ارزان‌تر، خصوصا در کلاس کراس‌اوورها، احتمال موفقیت بالایی خواهند داشت.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی