بررسی مشخصات فنی دانگ فنگ M18 EV

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی دانگ فنگ M18 EV

چینی‌ها از زمان دسترسی به تکنولوژی ساخت خودروهای برقی (Electric Vehicle) یا همان EVها، محصولات الکتریکی زیادی تولیده کرده‌اند. جای تعجب ندارد که چین بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی تولیدی و وارداتی در جهان است چرا که طراحی، ساخت و تولید خودروهای برقی با یک مجموعه عملکردی مشابه و تعداد قطعات متحرک و پیچیدگی‌های بسیار کمتر در مقایسه با خودروهای درون‌سوز، بسیار ساده‌تر است.

در این بین نسخه تمام الکتریکی شاسی بلند بزرگ سایز M18 EV از ساخته‌های دانگ فنگ چین را باید نقطه اوج بلندپروازی‌های این خودروساز نام آشنا دانست. خودرویی که بر روی کاغذ در حقیقت با هامر EV شرکت GMC جنرال موتورز رو در رو می‌شود.

مزایا و معایب

+ پیشرانه برقی قدرتمند

+ ظاهری کاملا متمایز و قلدر

+ توان آفرود قابل توجه

+ دارای ریشه نظامی

+ برد نهایی قابل توجه

– قیمت نهایی قابل توجه

– عدم تناسب کاربری برای بیشتر خریداران

– عدم ارائه جزئیات نهایی

– احتمال بروز تغییرات عمده یا حتی عدم تولید

– قابلیت عرضه تنها در بازار کشورهای ثروتمند

مشخصات فنی

همه ما، حتی آن دسته از افرادی که به اصطلاح ماشین‌باز نیستند، خودروهای تولیدی شرکت خودروسازی هامر آمریکا را می‌شناسند. همان هیولاهای بی‌شاخ و دمی که بر اساس مدل‌های نظامی HMMWV ارتش آمریکا ساخته و به سفارش و پیشنهاد آرنولد شوارتزنگر، ورزشکار، بازیگر و سیاستمدار مشهور اتریشی/آمریکایی، در نسخه‌های فروش عمومی روانه بازار آمریکا و سپس کل جهان شدند.

این خودرو به عنوان الهام اولیه سایر خودروسازان جهان، از جمله ژاپنی‌ها و چینی‌ها، برای تولید نسخه‌های مشابه نظامی به کار گرفته شد. نسخه چینی این خودرو در سیستم نظامی ارتش چین، دانگ فنگ منگشی (Mengshi) EQ2050 نام گرفت. درست همانند سرنوشت محصولات هامر، منگشی EQ2050 نیز در نسخه مردمی با نام دانگ فنگ Warrior M50 به بازار عمومی کشور چین عرضه شد که کاربرد و میزان فروش آن در بازار این کشور خود نیازمند بررسی‌های منطقی جداگانه است.

در حقیقت M18 EV نسخه الکتریکی شده نسخه بنزینی مردمی Warrior M50 است که خود از نسخه EQ2050 نظامی ساخته شده بر اساس ساختار نسخه نظامی هامر H1 (یا همان HMMWV)، الهام گرفته است.

اما M18 EV دقیقا چیست؟ پاسخ به این سوال را باید با واژگان “هنوز مشخص نیست” بدهیم. شرکت نام آشنای دانگ فنگ که در بازار کشور ما در کلاس تجاری (کامیون‌های مونتاژی سایپا دیزل) و سبک (مانند سواری H30 کراس مونتاژی ایران خودرو) حضور دارد، به عنوان سازنده نسخه الکتریکی M50 با نام M18 EV، تنها به استفاده مجدد از تصاویر قدیمی مدل M50 و ارائه چند خط اطلاعات فنی تئوری اکتفا کرده است. در نتیجه خودرو الکتریکی M18 EV، در حال حاضر خودرویی است که بیشتر بر روی کاغذ وجود خارجی دارد.

دانگ فنگ معتقد است که این خودرو الکتریکی در صورت تولید همانند نسخه بنزینی (M50)، در کلاس خود در بازار کشور چین کاملا بی‌رقیب و بی‌همتا خواد بود. اما چرا؟ نه تنها M18 EV از دیدگاه توان نهایی به نسخه تولیدی هامر EV نزدیک است بلکه از نظر ابعاد و اندازه‌ها و حتی ساختار ظاهری و بسیاری از بخش‌های فنی (نظیر سیستم تعلیق تمام مستقل)، به هامر شباهت دارد. همچنین تولید نهایی نسخه الکتریکی خودرویی که نمونه بنزینی آن پیش‌تر به تولید‌ می‌رسید، برای شرکتی چون دانگ فنگ به واقع غیر ممکن نیست.

مشخصات کلی

نوع موتور الکتریکی
حجم موتور
سیلندر / سوپاپ
تنفس موتور
قدرت ۱۰۷۰ اسب بخار
گشتاور
گیربکس
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب حدود ۵.۰ ثانیه
سرعت
برد مفید حدود ۵۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
نوع بدنه شاسی بلند فول سایز
نوع رینگ فولادی با قابلیت بیدلاک

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۵۴۸۶ میلی‌متر
عرض ۲۱۳۳ میلی‌متر
ارتفاع
فاصله محورها
وزن خالص ۲۹۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۶ نفر
ظرفیت صندوق
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو
سنسور عقب
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی
دوربین ۳۶۰ درجه
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما
سانروف دارد

طراحی

نمای جلویی دانگ فنگ M18 EV

دانگ فنگ چین پس از بازتاب خبر تولید نسخه الکتریکی Warrior M50 تحت نام M18 EV تنها اقدام به استفاده مجدد از تصاویر نسخه بنزین‌سوز M50 کرده است و هیچ تصویر انحصاری از نسخه تمام الکتریکی این خودرو منتشر نکرده است. در نتیجه تصاویر به کار رفته در این مقاله، همانند سایر مقاله‌های چینی و انگلیسی، تصاویر Warrior M50 بنزینی است.

شرکت دانگ فنگ برای دستیابی به نسخه تمام الکتریکی M50 تحت عنوان M18 EV، گفته است که از یک عدد موتور الکتریکی ۸۰۰ کیلوواتی بهره خواهد گرفت که احتمالا جایگزین واحد بنزین‌سوز نسخه M50 خواهد شد. استفاده از تنها یک موتور الکتریکی آن هم در خودرویی با ساختار آفرودی و از نوع دو دیفرانسیل، به هیچ عنوان قدمی منطقی نخواهد بود.

چنین سبک طراحی فنی خبر از به کار گیری تمامی ادوات و قطعات سیستم انتقال نیرو، بخصوص گیربکس کمکی و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل مدل M50 می‌دهد که به هیچ عنوان در یک خودرو تمام الکتریکی حرکتی هوشمندانه و منطقی نیست چرا که استفاده از دو موتور الکتریکی کوچک‌تر، ضمن ارائه یک ساختار متوازن و متعادل‌تر، تقسیم نیرو و کنترل الکترونیکی دقیق‌تر سیستم انتقال نیرو را برای راننده و سرنشینان به همراه خواهد داشت. احتمالا به همین دلیل تا کنون دانگ فنگ هیچ تصویر انحصاری از نسخه تمام الکتریکی M18 منتشر نکرده است چون ساختار فنی نهایی خودرو هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

آنچه در ساختار M18 EV واضح است، الهام‌گیری پایه طراحی از نسخه‌های ابتدایی هامر، مخصوصا نسخه‌های مردمی H1 در طراحی نمای خارجی خواهد بود که احتمالا آن را به نسخه تولیدی M50 بسیار نزدیک‌ خواهد کرد. به عبارت بهتر، احتمال بسیار قوی وجود دارد که نسخه تمام الکتریکی M18 در نمای ظاهری هیچ تفاوت مشهودی با نمونه تولیدی M50 نداشته باشد. در نتیجه M18 EV ممکن است از نظر ظاهری بیشتر به یک نمونه الکتریکی شده هامر H1 شباهت داشته باشد تا یک نسخه به روز و کاملا نوین GMC هامر.

سخن نهایی

نمای کابین دانگ فنگ M18 EV

در هر صورت آن چه واضح است ساختار نهایی غول‌پیکر و آمریکایی‌وار نسخه الکتریکی M18 EV است که با داشتن ابعاد خارجی قابل توجه و ظاهری متمایز، در بازار کشور چین همانند کپی ناقص هامر H1 ایفای نقش خواهد کرد.

دانگ فنگ اعلام داشته است که تولید M18 EV قرار است از سال ۲۰۲۳ آغاز شود اما هیچ خبر دیگری مبنی بر تاریخ دقیق عرضه این خودرو به بازار نداده است. طبیعتا چنین ساختار منحصر به فرد و توان فنی درخور توجهی که دانگ فنگ بر آن ادعا می‌کند، ارزان نخواهد بود. خرید خودرو در بازار چین قیمتی در حدود ۹۵ تا ۱۱۰ هزار دلار آب خواهد خورد که رقمی بسیار خیره کننده و غیر ممکن برای بازار عمومی کشور چین است. از این رو انتظار می‌رود دانگ فنگ این خودرو را بیشتر برای بازار صادراتی کشورهای ثروتمند و قلدر پسند، نظیر روسیه طراحی و تولید کرده باشد که صرف این رقم قابل توجه برای خودرویی از این کلاس برای مردمان آن، چندان به دور از عقل و منطق نیست.

ورود احتمالی M18 EV به بازار کشورهای دیگر نظیر استرالیا یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، خود روایتی بسیار متفاوت است که باید تا زمان اثبات آن در انتظار نشست.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی