اسپرینگ الکتریک نخستین خودرو تمام الکتریکی داچیا

۲۸ تیر ۱۴۰۰ اسپرینگ الکتریک نخستین خودرو تمام الکتریکی داچیا

کارخانه خودروسازی رومانیایی داچیا که رنو مالکیت آن را به عهده دارد به تازگی از یک دستگاه خودرو تمام الکتریکی رونمایی کرده است. این خودرو که اسپرینگ الکتریک (Dacia spring EV) نام دارد به صورت کاملا مجازی و در کنفرانس رنو eWays معرفی شد.

اسپرینگ الکتریک نخستین خودرو تمام الکتریکی تولیدی داچیا بوده و براساس کانسپت اسپرینگ طراحی و تولید شده است. کانسپت اسپرینگ که سال پیش معرفی شد پاسخ رنو به درخواست کارلوس گون برای تولید یک خودرو الکتریکی کوچک و ارزان‌قیمت بود.

این کانسپت از پلتفرمی مشابه با رنو کوئید؛ اتومبیل اقتصادی رنو برای عرضه در بازار هند و برزیل، بهره می‌برد.

به جهت آنکه اسپرینگ الکتریک تقریبا به طور کامل به کانسپت خود شباهت دارد نباید از شباهت این خودرو به رنو کوئید و یا حتی مدل برقی رنو City K-ZE  تعجب کنید. City K-ZE خودرو برقی است که پلتفرم مشابهی با رنو کوئید دارد و کمپانی رنو به جهت عرضه در بازار چین آن را طراحی و تولید کرده است.

در واقع اسپرینگ الکتریک دقیقا ابعاد مشابهی با مدل برقی رنو City K-ZE دارد و طول عرض و حتی ارتفاع آن دقیقا مشابه با این خودرو مخصوص بازار چین است.

اسپرینگ داچیا

قوای محرکه اسپرینگ داچیا الکتریک

داچیا اسپرینگ الکتریک درست مشابه با مدل برقی رنو City K-ZE از یک موتور برقی با حداکثر قدرت۴۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۲۵ نیوتن متر نیرو می‌گیرد و یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 26.8 کیلووات ساعت نیز آن را همراهی می‌کند.

هنوز مشخص نیست که نخستین خودرو برقی داچیا با چه شتابی از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما با توجه به تشابه بالای این خودرو با  City K-ZE احتمالا در خصوص شتاب‌گیری نیز هر دو خودرو مشخصات مشابهی داشته باشند.

داچیا ادعا می‌کند که اسپرینگ الکتریک مطابق با چرخه ترکیبی WLTP می‌تواند مسافتی در حدود ۲۲۵ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل طی کند و بر اساس استانداردنیز  WLTP City برد حرکتی این خودرو در شهر برابر با ۲۹۵ کیلومتر است. همچنین گفته می‌شود حداکثر سرعت این خودرو برقی ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت است.
داچیا برای این خودرو یک حالت اقتصادی نیز در نظر گرفته که مطابق با آن برد حرکتی خودرو۱۰درصد افزایش یافته و در عوض توان موتور۳۱ اسب بخار کاهش می‌یاید. این حالت که با نام اکو شناخته شده و از طریق یک دکمه مخصوص فعال می‌شود روی حداکثر سرعت خودرو نیز تاثیر گذاشته و مقدار آن را از ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

البته هنوز کارشناسان و متخصصانی از دنیای خودرو که ادعای خودروسازان را به چالش می‌کشند به سراغ این خودرو برقی نرفته و با این شرایط چندان نمی‌توان به درستی و صحت ادعای داچیا اعتماد کرد.

طراحی داخلی اسپرینگ داچیا الکتریک

باتری و سیستم تامین انرژی داچیا اسپرینگ

گفته می‌شود که باتری داچیا اسپرینگ الکتریک را می‌توان به وسیله سوکت‌های خانگی 220 ولت و کابل استاندارد شارژ کرد و مدت زمان شارژ باتری نیز در این روش در حدود 14 ساعت است. باتری این خودرو را می‌توان به واسطه شارژر 7.4 کیلو واتی Wallbox نیز پر کرد که در این روش مدت زمان شارژ ‌در حدود 5 ساعت خواهد بود.

یک روش دیگر برای شارژ‌ باتری این خودرو اتصال آن به پریزهای 30 کیلوواتی DC است. در این روش خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ‌ شده و تا 80 درصد از باتری آن در کمتر از یک ساعت شارژ‌ می‌شود.

فضای بار خودرو اسپرینگ داچیا

همانطور که پیش از این نیز عنوان شد، اسپرینگ الکتریک بر مبنای پلتفرمی ساخته شده که اساس کار آن طراحی و تولید یک خودرو ارزان ‌قیمت و سایز کوچک برقی بوده است. اما مهندسین داچیا وعده داده‌اند که این خودرو می‌تواند با وجود ابعاد کوچک، چهار سرنشین را به راحتی جابجا کند؛ ادعایی که به نظر می‌رسد با فضای کوچک صندلی‌های عقب خودرو در تضاد است.
در حالت کلی صندوق عقب خودرو می‌تواند در حدود ۳۰۰ لیتر فضا را در اختیار سرنشینان قرار دهد که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این فضا با افزایش دو برابری به رقم ۶۰۰ لیتر می‌رسد.

در خصوص باربند خودرو نیز باید عنوان کرد که این قطعه از خودرو فضایی ۸۰۰ لیتری را برای جابجایی حداکثر ۳۲۵ کیلوگرم بار فراهم می‌کند. این فضا طولی در حدود یک متر دارد و جابجایی بار را برای سرنشینان اسپرینگ الکتریک آسان‌تر می‌کند.
داچیا به عنوان یک برند اقتصادی تلاش کرده تا حجمی که تجهیزات و امکانات خودرو از فضای داخلی اسپرینگ الکتریک اشغال می‌کنند در کمترین حالت ممکن خود باشد و در همین راستا نیز محفظه داشبورد، پنل درها و کنسول میانی در مجموع حجمی برابر با ۲۳.۱ لیتر دارد.

امکانات خودرو اسپرینگ الکتریک داچیا

در راستای استفاده از پلتفرمی مشابه با رنو کوئید هر دو خودرو اسپرینگ الکتریک و رنو City K-ZE از یک داشبورد بهره می‌برند اما فرمان این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است.

از جمله امکانات نخستین محصول تمام الکتریک داچیا می‌توان به فرمان برقی، قفل مرکزی از راه دور، بالابر برقی هر چهار شیشه و نمایشگر دیجیتال ۳.۵ اینچی در پشت فرمان اشاره کرد. این تجهیزات به صورت استاندارد روی این خودرو قرار گرفته است.

اما داچیا برای مشتریانی که به دنبال خرید خودرویی با امکانات بیشتر هستند، تجهیزاتی قبیل سیستم تهویه دستی، سیستم اینفوتینمنت، آینه‌های برقی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب و چرخ زاپاس فول سایز را نیز در نظر گرفته است.

یک مانیتور ۷ اینچی لمسی نیز بر روی داشبورد خودرو جا خوش کرده که به وسیله آن سرنشینان خودرو امکاناتی همچون مسیریاب، رادیو DAB، سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو، ارتباط بلوتوث و پورت USB و به طور کلی سیستم اینفوتیمنت خودرو را مدیریت می‌کنند. به‌علاوه امکان بهره مندی از فرمان‌های صوتی نیز بر روی این خودرو فراهم است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: زهرا ملکی